Záchranáři
Vládce Tokia

Recenze: Dicke Luft in der Gruft aneb Upíři

Sdílet:
    Pridat.eu
Kategorie:  dětská  rodinná

Když se na vás usměje takový upír, nevíte, co si máte myslet. Jste jeho kořist? Nebo je jen rád, že vás vidí? Možná zrovna vylezl z hrobu a má hlad. Pak záleží, jestli máte u pasu svazek česneku a na zádech špičatý dřevěný kůl. V takové situaci jim můžete úsměv oplatit. Ale jestli je ráno, možná upír hledá jen místo na přespání. Ukažte mu cestu k nejbližšímu volnému hrobu a máte vyhráno..

Dicke Luft in der Gruft / Upíři - balení

Možná se to zdá bláznivé, ale stejně jako lidé, i upíři potřebují spát. Jen na rozdíl od nás spí ve dne. A když si najdou takový hřbitov plný prázdných rakví, je to pro ně ráj. Jenže brzy se to o tom místě rozkřikne a každý upír z okolí se bude snažit najít zde svůj úkryt.

No a protože upírů je opravdu hodně a hrobů málo, brzy dojde na těžkou bitvu o volná místa. Můžete se i vy přidat k honbě za úkrytem, protože sluníčko už vychází a vás začíná pálit kůže. I vy jste totiž upír!

Upírské téma je poslední dobou hodně oblíbené, protože popularita upírů roste. Může za to především filmový a knižní průmysl, které bombardují mladší diváky a čtenáře. Twilight, True Blood, Vampire Diaries, Underworld. Všude na vás vykukují hladové a krvežíznivé tesáky. A stejné to je i v deskových hrách, jak nás přesvědčila hra Nightfall (recenze). Možná by se zdálo, že i hra Dicke Luft in der Gruft, která se v anglickém vydání jmenuje Dawn Under, se chce svézt na této popularitě. Jenže to tak není, protože Dawn Under zde bylo mnohem dříve, v roce 2004, kdy se upíří mánie teprve rodila.

Dicke Luft in der Gruft / Upíři - připravená hra

Deskovou hru vydala německá společnost Zoch Verlag v roce 2004 a autorsky ji připravil Norbert Proena. Veselými ilustracemi hru ozdobil Victor Boden a barvičkami rozhodně nešetřil. Nemusíte se tedy bát, že temné upírské téma vás bude strašit. V této hře rozhodně ne, protože se jedná o odlehčenou zábavu pro celou rodinu. Takže se nelekejte upírů a čtěte dál..

Dicke Luft in der Gruft distribuuje v českém jazyce REXhry, která nabízí ke hře překlad pravidel v češtině. Samotná hra je jazykově nezávislá a na žádných kartičkách ani na herním plánu cizí jazyk nenajdete. V češtině hru najdete pod jednoduchým názvem Upíři.

Krabice Upírů je svými rozměry opravdu velká a její váha tomu odpovídá. Uvnitř pak na první pohled zjistíte, že vydavatelé nedělali žádné kompromisy. První na ráně a opravdu úctyhodná je herní deska, která má čtvercový tvar a je na ní nakreslených šedesát hrobů, které rozděluje cesta ve tvaru kříže.

Tento herní plán ovšem zaujme tím, že jednotlivé hrobečky jsou zapuštěné do herního plánu a vytváří tak otvor pro uložení kartičky. Herní plán jako takový je dvakrát silnější než jsme zvyklí a působí opravdu masivním dojmem. Ostatní firmy by šly jednodušší cestou a nechali by hroby jako otvory na stůl. Naštěstí Zoch Verlag šel jinou cestou.

Kromě herního plánu se v krabici ukrývá také spousta dalších kartonových komponent. Především to je hromada malých žetonů s postavičkami upírů v šesti barvách, pak také stejně velké dílky se svazkem česneku, který upíři nemají rádi. Nejvíce prostoru ale zabírají víka pro hroby, kterých je 66, tedy o šest více než hrobů. Jsou opět velké a masivní, takže se na herním plánu nepohybují, když třeba omylem posunete se stolem. Ukrývají pod sebou totiž tajemství - buď prázdný hrob nebo upíra. A právě na tomto principu je založená celá desková hra Upíři.

Partii připravíte jednoduše tak, že na rozložený herní plán náhodně rozmístíte víka hrobů. Ty mají z jedné strany symbol a na druhé obsahují jednu z šesti barev. Ta je důležitá, ale pro začátek ji nesmíte znát. Mezi těchto šedesát hrobů zamícháte také několik vík s obrázkem krysy, které vám mohou v průběhu partie překazit plány.

Dicke Luft in der Gruft / Upíři - rozehraná hra

Jakmile máte všech šedesát hrobů přikrytých, můžete přistoupit k rozdělování upírů mezi jednotlivé hráči. Všichni dostanou rovným dílem tolik upírů kolik ostatní. Losuje se náhodně a opět nesmíte znát barvu oblečení upírů, která se shoduje s některými víky na herním plánu. Opět tedy najdete na hromádce celkem šest barev upírů. Každý z hráčů si z obdržených kartiček upírů vytvoří řadu s ilustrací upíra směřující dolů, aby ji neviděl ani on, ani soupeři. V řadě může obrátit obrázkem nahoru pouze dvě krajní kartičky.

Hráči ještě dostanou každý tři česneky od jedné barvy. Tyto tři kartičky jsou jediné, co barevně odpovídá jednotlivým hráčům, protože upíry mají podle barev náhodně promíchané mezi sebou. Do středu herního plánu na chodník položíte dřevěné kolíky, které vám budou sloužit jako trestné body. Tím je partie připravena a honba za volnými hroby může začít.

Hráči mají v podstatě velice jednoduchý úkol - najít pro své dva krajní upíry z řady útočiště v nějakém prázdném hrobě, který skrytou barvou svého víka odpovídá barvě postavičky. Každý hráč může hrát tak dlouho, dokud se mu daří nacházet správné hroby. Jakmile nějakého svého upíra položí do hrobu a zakryje zpět víkem, může si otočit ve své řadě nového.

Tak se postupně hráči prokousávají svojí řadou upírů. Jejich cílem pochopitelně je najít volné místo pro všechny. Jenže po cestě narazí na překážky. Tou nejviditelnější je jejich paměť, protože se často stane, že barva neodpovídá barvě ani jednoho ze dvou vašich upírů. Nyní do hrobu můžete nastražit léčku a položit tam jeden z vašich česneků. V obou případech váš tah končí.

Ještě horší to je, pokud odhalíte víko na místě, kde už nějaký upír leží. Nezáleží na tom, kdo jej tam položil. Tak či tak za jeho odhalení dostanete jeden trestný dřevěný kolík ze středu herního plánu. Pokud se vám podaří nasbírat rovnou tři kolíky, dostanete od každého protivníka jednoho upíra z jeho řady. Tím se oddálíte vítězství a soupeři se mu naopak přiblíží.

Při odhalování hrobu můžete také narazit česnek. Pokud jej někdo odkryje, tak udělá radost svému majiteli. Ten totiž může opět předat jednoho svého upíra tomu hráči, který se nechal napálit a k česneku si odkrytím víka přičichnul.

Dicke Luft in der Gruft / Upíři - detail herního plánu

Poslední situací, která ve hře může nastat, je krysí pohroma. Ve chvíli, kdy otočíte víko s obrázkem krysy, můžete umístit svého upíra do všech sousedních hrobů. Musíte ale opět dodržovat klasická pravidla umisťování. V případě, že otevřete hrob s upírem, opět na vás čeká jeden zasloužený dřevěný kolík. Pokud už nechcete dále zkoušet štěstí, dostanou svoji šanci na využití krysí pohromy i ostatní hráči. Pak váš tah končí.

Ve chvíli, kdy se někomu z hráčů podaří umístit posledního svého upíra do správného hrobu, hra končí. Tento hráč se stává vítězem.

Upíři (aneb Dicke Luft in der Gruft) je hra, která dokonale prověří vaši paměť. V podstatě je to hodně pokročilé pexeso, které má navíc spoustu zesložiťujících pravidel. Nejdůležitější je, že místo dvojic na plánu se snažíte najít víko do páru ke svému upírovi. Je samozřejmě důležité neustále sledovat hru a snažit se zapamatovat veškeré otočené barvy, abyste mohli ve svém tahu tyto informace využít.

Dicke Luft in der Gruft / Upíři - upíři

Z nedokonalosti lidské paměti těží zábava, kterou u této hry zažijete. Spousta smíchu je zaručená ve chvíli, kdy někdo odhalí upíra nebo česnek. A věřte nám, že se to stává opravdu často, protože je v podstatě nemožné si pamatovat všechna místa, i ta, kam už jste upíry vy nebo soupeři položili. Právě v náročnosti na paměť je kouzlo Upírů, protože každá hra vás bude bavit, i když ji budete hrát poněkolikáté. A vaše úkoly budou vždy odlišné, protože sestava barevných upírů v řadě je vždy náhodná.

Ve hře musíte dobře plánovat na základě dostupných informací, které máte. Víte totiž, co za barvu víka budete potřebovat, pokud se vám podaří umístit toho krajního upíra. Pokud byste si hru chtěli ztížit, můžete otočení druhého upíra z každé strany zakázat.

Hra hodně těží z netradičního tématu, které je zlehčeno dostatečně barevným stylem ilustrací. Díky tomu vám ani nebude připadat, že si hrajete s upíry. Proto můžete bez problémů Upíry hrát i s menšími dětmi a nemusíte mít strach, že z toho budou mít noční můry. Právě naopak hra je bude opravdu bavit, protože paměťové hry jsou prostě srandovní. To vám určitě děti řeknou. A tahle je opravdu čistě rodinnou záležitostí, která pobaví i dospělé publikum.

Svoji důležitou roli na tom má zpracování, které je opravdu vynikající. Herní plán je neuvěřitelně masivní a plný pěkných ilustrací, kartičky jsou pevné a odolají i tvrdšímu zacházení. Navíc hra je jednoduchá a k jejímu hraní potřebujete znát jen několik základních pravidel. Ve dvou hráčích pak nevyužijete celou herní plochu a vyřadíte ze hry dvě barvy upírů a vík.

Upíři jsou velice zajímavou a zábavnou hrou pro rodiny s dětmi. Dávají velký důraz na paměť a přitom potěší také vaše oči. Ve hře vás nejspíš snadno porazí děti, které si výborně pamatují. Ovšem hra samotná je obohacená několika zajímavými prvky, které vám zaručí zábavu na hodně dlouho. S Upíry je fakt sranda.

Autor recenze: Dušan

Slo(v)ní hodnocení:

Dicke Luft in der Gruft aneb česky Upíři jsou rodinnou hrou založenou na paměti. Možná se leknete jeho tématu, které zdánlivě není vhodné pro děti. Hra ale podává vše veselým a barevným způsobem, který nikoho nevystraší a opravdu ji lze hrát už od šesti let. Navíc vedle náporu na paměť vyžaduje také dobrou strategii a k obyčejnému pokládání upírů do hrobů obsahuje i nějaké ty vychytávky navíc, jako česnek nebo krysí pohromu. Všechno pak završuje krásné zpracování, kde herní plán je dvojnásob vysoký, abyste do něj mohli zavřít kartičky upírů. Pokud vám tedy nevadí téma a máte rádi pamatovací hry, pak si Upíry pořádně prohlédněte. Jsou fajn..

Zveřejněno: 2012-05-29 07:30:00

Pridat.eu

+ výborné zpracování