Recenze: 8 Masters Revenge – pomsta bude sladká

8 Masters Revenge - balení

Doslechl jsem se, že toto je místo, kde se mistři každý rok scházejí. Už měsíc se tu ukrývám v jeskyni a studuji okolí. Znám tu už každý strom, kámen i otvor ve skále. Nikdy jsem nemohl být lépe připraven. Je to mnoho let, co se přehnali na koních naší vesnicí, bezohlední a spěchající. Možná nechtěli nikomu ublížit, ale moje malá sestřička se chtěla podívat, kdo to jede a jeden z koní ji smetl z cesty. Ani se nezastavili. Přísahal jsem jim pomstu. Jednoho po druhém je překvapím a porazím nebo zahynu při snaze sjednat spravedlnost..

Takhle nějak by mohl znít příběh zbrusu nové a naleštěné deskové hry přicházející k nám z Francie. Jmenuje se 8 Masters Revenge. Jejími autory jsou Ludovic Roudy a Bruno Sautter a prvně jmenovaný připravil pro hru také ilustrace. Jejich dílo pak vyšlo pod záštitou začínajícího vydavatelství Serious Poulp na konci roku 2013. Jsme rádi, že jsme se dostali mezi výběr recenzentských portálů a díky tomu vám můžeme hru nyní představit.

Všech osm mistrů, skvělých bojovníků, se vám představí už na portrétu na jinak bílé krabici. Ta má opět protáhlý formát orientovaný na výšku. A uvnitř nás uvítají, jak jinak než bílá pravidla obsahující celkem čtyři jazyky vždy po osmi stranách textu bohatého na obrázky a příklady herních situací. To znamená obvykle jednoduchou hru.

8 Masters Revenge - připravená hra

K hraní budeme ale nejdříve potřebovat i ostatní komponenty, které se ukrývají uvnitř. Jejich objevování nám usnadní zpola prázdná krabička, na jejímž úplném dně leží čtyři napůl přeložené herní desky. Každá strana je věnovaná jednomu z titulních osmi mistrů. Najdete zde celkem šest pozic pro karty (vlastně dvanáct ve dvou řadách pro obrannou a útočnou pozici), naznačená pravidla hry i stupnici životů, která je u všech stejná a její délka je pouze odstupňovaná podle počtu hráčů.

Z vycvakávacího aršíku vylovíte hromádku žetonů. Některé z nich využijete pro sledování životů, dalšími označíte efekty. Nejdůležitější na celé hře je ale hromádka více než stovky karet. Osm z nich je jednoduchých startovních se symbolem úklony (vzpřímené dlaně) a hodnotou jedna po obou stranách.

Zbývá nám přesně stovka herních karet. I ty mají na sobě vlevo a vpravo v půlkruhu uvedené číslice. Ty určují jejich sílu pro obranu nebo útok. Odlišují se od sebe také čtveřicí barev, počtem zásahů v horní části a také speciálním efektem natištěným ve spodním rámečku. Dobrý pozor si dávejte na karty, jejichž horní částí se vine černá dračí silueta a která vám umožní oplatit protivníkovi jeho útok.

8 Masters Revenge - připravená hra

Každý z hráčů si vybere svoji postavu, položí si před sebe její desku a do začátku dostane dvojici karet úklony. Ty si položí na střední dvě pozice. Ze zamíchaného balíčku pak každý z účastníků partie dostane dvě náhodné karty, se kterými se pustí do boje. Po úkloně může utkání začít.

Hráči se střídají na tahu, ve kterém si mohou vybrat jednu ze dvou aktivit. Ta mírumilovná zahrnuje jednoduše dobrání dvou karet z balíčku. Žádný z bojovníků ale nesmí v ruce držet více než čtyři karty. V takovém případě ukončí lízání dříve. Jako bonus za neútočení může hráč také přesunout jeden žeton zranění na sousední kartu nebo pozici.

Mnohem důležitější je ale druhá akce, která znamená útok na protivníka. K zahájení výpadu musíte zahrát z ruky kartu tak, aby sousedila s jednou z už vyložených karet. Můžete ji tedy položit napravo nebo nalevo od stávající skupinky karet. To ale také znamená, že třetí karta, která nového souseda nedostala, musí z vašeho plánu pryč. V podstatě představuje samotný připravený úder a pojmenujeme ji tedy útočná karty. Hodnotu útoku ale nakonec určí součet velkých čísel na kartách, které vám na plánu zůstanou.

8 Masters Revenge - rozehraná hra

Jenže tentokrát není zásadní dosáhnout co nejvyšší síly. Místo toho potřebujete dosáhnout stejného součtu svých dvou útočných čísel, jako má protivník obranu. Defenzivní hodnotu zjistíte součtem čísle, které jsou na venkovních stranách karet. Za povedený zásah si musí cíl útoku odečíst tolik zdraví, kolik najdete symbolů kulatých prasklin v horní části odložené karty.

Ale ještě než bude muset zranění přijmout, má možnost jej zablokovat nebo se pokusit o protiútok. Může si vybrat pouze jednu z možností. K zablokování potřebujete mít ve svém území kartu stejné barvy, jako je útočná. Hráči ji přesune do spodní části herního pole. Tím se ale stává zranitelným proti dalšímu případnému útoku. Naopak pokus o protiútok představuje přiložení dračí karty k další kartě s dračí schopností na plánu. Teprve vytvořením takového dračího kruhu může být útok odvrácený, ale protiútoky mohou trvat i dále, dokud některému z hráčů nedojdou karty v ruce.

Tah hráče už pomalu končí, ale ještě před závěrem se může rozhodnout využít schopnost na odhozené kartě. Ta vám umožní položit dodatečné žetony poškození na některé pozice na vašem plánu (na karty nebo mimo ně). Tyto žetony pak ovlivňují vaše útoky plusovými nebo zápornými hodnotami nebo udělují zranění při přesunu (zahrání karty) na toto místo. Můžete ale také přesouvat karty na svém plánu nebo dobírat karty.

8 Masters Revenge - rozehraná hra

V případě, že se vám podařilo vedle sebe umístit dvě stejná čísla (karty nemusí mít stejnou barvu), můžete hrát ještě jednou. Jinak ale hra pokračuje tahem dalšího protivníka a to tak dlouho, dokud ukazatel života všech protivníků kromě jednoho neklesne na nulu. Přeživší bojovník se stává vítězem partie.

8 Masters Revenge nabízí unikátní pohled na bojové hry, které jsme všichni někdy hráli. Ať už to byl Mortal Kombat kdysi dávno nebo Virtual Fighter s Tekkenem na současných konzolích, všichni moc dobře víme, o co tam jde. Manévrovat se svým hrdinou, zasazovat rány a přežít co nejdéle. Ale nedočkáte se zde žádné rychlé výměny úderů, místo toho se vše odehrává s rozvahou opravdových samurajských mistrů.

Právě v zachycení tohoto mechanismu je hra více než úspěšná. Karty svým neustálým putováním po hráčském plánu představují manévrování protivníků a snahu nachytat toho druhého na švestkách. Když budete přikládat často k jedné straně, můžete se ocitnout na okraji arény, odkud se budete těžko dostávat. Najednou bude vaše šance hrát karty omezena na polovinu (můžete přikládat pouze k jedné straně), přesně jako když jste zatlačení do kouta.

8 Masters Revenge - detail herní desky

Hraní karet za účelem tvoření dvojic s odhozením té třetí pro aktivaci jejího efektu je naprosto unikátní myšlenka a mechanismus. Přináší to s sebou ale pro hráče dost těžkých rozhodnutí. Musí dobře pracovat s kartami v ruce, protože vždy mají dvě možnosti, jak každou z nich zahrát. Navíc se nelze soustředit jen na čísla, ale také na pozici a speciální efekt karet už položených na stole.

Neméně důležitá rozhodnutí ale čekají na obránce, který může úspěšný útok zablokovat. Musí ale za tímto účelem obětovat jednu kartu a tím ji vlastně určit jako další pro vyřazení. Jinak bude velmi zranitelný vůči následujícímu útoku, jehož síla se automaticky zvyšuje v případě shody barev o dva body.

Partie je rozhodně ovlivněná náhodou v podobě dobírání karet, které máte na ruce vždy maximálně čtyři. To je dostatečný výběr pro hraní jakékoliv taktiky, ale pokud máte trochu smůly, můžete dostat opravdu špatné karty. Ale i s těmi lze hrát, protože ne každý útok musí nutně být úspěšný. Může třeba jen připravit půdu pro ten následující. V tomto ohledu jsou možnosti kombinování hodnot na kartách v podstatě neomezené a daří se mu vytvářet pocit dokonalé kontroly, což se trochu vylučuje se začátkem tohoto odstavce. Ale je to tak.

8 Masters Revenge - karty

Jenže to není všechno, protože kromě už zmiňovaných vlastností nabízí hra ještě mnoho dalšího. Každá postava má svoje speciální vlastnosti, které se jim aktivují, jakmile vstoupí do stavu zuřivosti (na začátku kola máte na desce položené dvě karty stejné barvy). Na začátku doporučujeme hrát bez nich, abyste si lépe osahali novátorský přístup designérů.

Ačkoliv je na první pohled hra vhodná především pro duel dvou protivníků, není to tak docela pravda. V pravidlech najdete totiž nejen hru pro jednoho hráče, ve které soupeříte s automatickým mechanismem, ale také partii až pro čtyři protivníky. Utkat se můžete nejen v týmech, ale i všichni proti všem, kdy můžete útočit vždy jen na nejbližšího soupeře po levé ruce. Ovšem s využitím schopností karet můžete ubližovat i ostatním rivalům.

Ve dvou je cíl od první chvíle jasný. Ve více soupeřích hodně záleží na tom, jaké rozdíly jsou mezi sousedy. Pokud máte silného soupeře, který do vás bude pořád bušit a někdo další má slabého, bude mít ke konci partie (když zbudete jen vy dva) významnou výhodu. Přesto je partie ve čtyřech zábavná a má skvělou atmosféru. To platí navíc především pro týmovou hru, kde mají hráči možnost spolupracovat.

8 Masters Revenge - detail herní desky

Protože karty hru neustále posouvají kupředu a počty životů se liší podle množství soupeřů, tuhle hru opravdu dohrajete během půl hodiny. A to je pro lehkomyslnou rubačku naprosto dokonalé číslo, díky kterému budete tuto bělostnou krabici vytahovat nečekaně často. Hra má v záloze spoustu zajímavých možností, jak k souboji přistupovat. Každá partie se liší v kartách, které máte na ruce. Musíte se neustále přizpůsobovat a snažit se přechytračit protivníka.

Některých soubojů se ale bohužel nedočkáte. Nikdy proti sobě nepostavíte charaktery, které se nachází na opačných stranách jedné desky. Snad jen, že by některý z vašich kamarádů měl druhou kopii hry. Obecně ale můžeme takovou situaci považovat za nepravděpodobnou.

Hra vlastně nemá žádné slabé místo. Pokud k ní přistoupíte s tím, že se jedná o lehkou hráč versus hráč řežbu, nemůže vás v žádném směru zklamat. Pocit, že dvě karty na herním plánu jsou vaše dvě ruce a vy si musíte udržet dobrou pozici v aréně, abyste byli konkurenceschopní, je prostě výjimečný. Bez problémů si ji zahrajete s mladšími hráči i se zkušenými deskovkáři. Tahle hra prostě nezná mezí.

8 Masters Revenge - karty

Ke zpracování není příliš co dodat. Ilustrace na plánech jednotlivých mistrů jsou krásně detailní, karty mají přehledný a funkční design. Na obou stranách najdete natištěné číslice z obou stran, takže je vlastně jedno, jak karty držíte. Ikonek se schopnostmi karet a postav je víc, ale jejich význam pochytíte rychle. Jinak hra neobsahuje žádný text. Jedinou výtkou tak může být zbytečně přehnaná velikost krabice, která by ale zase nepůsobila s tou bílou tak majestátně.

Naštěstí pro 8 Masters Revenge si určitě rádi místo na poličce uděláte, i když ho zabírá víc, než by muselo. Jeho jednoduchý mechanismus taktického boje tělo na tělo vzbuzuje unikátní dojem. To všechno znamená, že 8 Masters Revenge je zatím ukrytým pokladem pro všechny bojovníky lačnící po krvi svých protivníků.

AutorLudovic Roudy, Bruno Sautter
IlustraceLudovic Roudy
VydavatelIELLO, Serious Poulp
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting
MechanismyAction Queue, Hand Management, Team-Based Game, Variable Player Powers
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Digital Implementations: Board Game Arena

8 Masters Revenge představuje unikátní přístup k bojové hře, ve které se v ringu utkají dva bojovníci. K dispozici mají pouze své dvě holé ruce, kterými udělují protivníkovi údery. Zahráním karet ale nejen útočí, používají je i k obraně a jejich položením manévrují po aréně. Na útok je možné reagovat a hráči musí myslet opravdu takticky, ačkoliv jejich šance na úspěch ovlivní i dobrání karet. Šance na vítězství ve více protivnících ovlivní síla vašeho souseda. Protože desky jsou oboustranné, tak některé postavy proti sobě nemohou nastoupit. 8 Masters Revenge dodávají bitvě taktický nádech a představují opravdu vynikající zábavu především pro partii dvou soupeřů.

+ napínavý souboj
+ postavy mají schopnosti
+ různé počty životů podle počtu hráčů