Recenze: Activity Champion – vavřínový věnec pro vyvolené

activity-champion-01

Hledáte způsob, jak se stát šampiony? Asi nenajdete moc lepších příležitostí než hru Activity Champion, kde budete moci porazit řadu svých kamarádů. Nebudete slavit jako tým, ale sami a možná si poslechnete dokone i oblíbený song We Are the Champions. To všechno na hráče čeká v nové hře, kterou si pro nás připravili Paul Catty a Ernst Führer v roce 2015. Hra vyšla pod logem společnosti Piatnik a to i v češtině.

Abyste se stali titulním šampionem, musíte si pořídit fialovou velkou krabici. V jejím nitru najdete obrovský herní plán, který ale neobsahuje nic jiného, než bodovací stupnici od jedné do sedmdesáti. Finálová čára je ale už za bodem číslo padesát. Ale právě tento plán si hráči mezi sebe položí na začátku partie a každý si zvolí jednu figurku (podle barvy), kterou postaví na startovní políčko. Vedle stačí připravit zamíchaný balíček karet se zadáním (čtyři zadání na každé ze 440 karet) a přesýpací hodiny.

Hráči se na tahu postupně všichni pravidelně střídají. Vždy jeden sám vezme do ruky novou kartu z balíčku a tajně se podívá na pojmy, které jsou zde natištěné. Úkolem hráče je úspěšně předvést co nejvíce významů z těchto čtyř. Může si ale zvolit pořadí, v jakém je bude ostatním vysvětlovat s pomocí jedné z dostupných způsobů – pantomima, popis vlastními slovy a kreslení. To je kompletní nabídka.

activity-champion-04

Čas odměřují přesýpací hodiny od prvního slova až do uplynutí posledního zrnka a tedy předepsaného času. Nová krabice přichází s minutovým limitem, ve kterém je třeba zkusit vysvětlit co nejvíce pojmů. Hádají všichni a závodí o to, kdo bude nejrychlejší. Jenže kdykoliv dojde ke správnému uhodnutí, je třeba přerušit běh kola. Za tím účelem jednoduše položí hráči přesýpací hodiny na stranu a tím se čas zastaví.

Nyní je na čase, aby si jak vysvětlující hráč, tak autor správné odpovědi, poznačili svoje body. Ty odpovídají číselné hodnotě vedle pojmu a mohou se pohybovat mezi třemi až šesti body. Protože mají hodiny rozdílnou barvu čepičky na obou stranách, snadno je pak hráči postaví zpět zase se správnou orientací a vysvětlování může pokračovat. Jakmile se písek přesype, je na řadě další hráč.

Partie pak pokračuje kreslením, popisováním i gestikulací až do chvíle, kdy jedna z figurek přeskočí políčko s padesáti body. V tu chvíli je třeba dohrát celé kolo. Hráči tedy mají ještě šanci výsledek změnit a dorazit na stupnici dál.

activity-champion-03

Activity Champion jsou hrou jedinečnou proto, že tu nejsou žádné týmy. Každý hraje čistě za sebe, což ale také znamená, že deset lidí u stolu zase jen tak snadno nezabavíte. A tato nová krabice takovou příležitost přináší, protože všichni se účastní hádání a tedy nikdo se nemá čas nudit.

Karty s pojmy jsou dvoujazyčné a kromě češtiny v prvním řádku najdete texty také v slovenštině. A pojmi samotné jsou opravdu zajímavé, například kosmická kabina (kreslení), odpor (pantomima) lobbista (povídání). Nové textové úkoly jsou opět originální a jedinečné v porovnání s těmi předchozími hrami. Ostatně ikonografie je stále konzistentní, takže je možné karty použít i v případě některé starší hry a tím si zlepšit variabilitu původní krabice.

activity-champion-08

Proč byste to dělali? Může vám totiž vadit absence jakékoliv týmovosti. Hráči tu bojují sami za sebe, což na jednu stranu je zajímavá změna, ale na druhou stranu se jedná o velký zásah do celého průběhu. Vysvětlujete všem, takže ke ztrátám bodů nedochází tak často. Místo toho jde o to, kdo je opravdu rychlejší. A právě ta rychlost tu je novým prvkem, protože jindy měl tým prostě tolik času, kolik mu daly přesýpací hodiny.

Vysvětlující hráč se snaží všechno urychlovat. A to je někdy na škodu samotného úspěšného popisu, protože někdy to dělá zbrkle. A pak mu nikdo nerozumí. To je nový prvek, na který si musíte zvyknout, pokud chcete Activity Champion mít rádi.

activity-champion-10

Activity Champion jde v prověřených stopách, ale přesto čas od času vyšlápne mimo. To proto,že nemáte na své straně nikoho a musíte si body sami zasloužit. Hádáte co nejrychleji, ale především vysvětlujete tak, aby to někdo z protivníků uhodnul. Soupeři se tedy za správnou odpověď posouvají také, což se na vyrovnanosti podepisuje.

AutorPaul Catty, Ernst Führer
VydavatelPiatnik
Počet hráčů3 - 10
KategorieCard Game, Party Game
MechanismyActing, Line Drawing
RodinaSeries: Activity (Piatnik)
Alternativní názvyActivity Campionii

Activity Champion je hrou, která vyřazuje z rovnice tým. Nyní tu už žádné rovnítko nebude, protože každý tu bojuje pouze a jen za sebe. Hráči ale zase používají klasické způsoby vysvětlování. Tady se ničeho nového nedočkáte. Ovšem hra i tak nabízí hromadu nových pojmů a způsob, jak si zasoupeřit pěkně každý s každým. Pokud jste vždycky po takové šanci toužili, pak Activity Champion vám ji nabízí. Jestliže ale máte raději týmové pojetí, pak vás asi tato nová fialová krabice tolik nezaujme.

+ každý sám za sebe
+ pokládání přesýpacích hodin
+ hromada nových pojmů