Recenze: Airlines Europe – letadýlky po Evropě

Letadlová doprava je nejrychlejší na světě. Pokud se chcete někam dostat a spěcháte, pak křídla jsou tím nejlepším řešením. Nezajímají vás zácpy, havárie ani objížďky, prostě z bodu A do bodu B tou nejkratší trasou.

Ale leccos se na cestování za posledních deset let změnilo. Zpřísnila se spousta bezpečnostních opatření, díky kterým trávíme na letištích víc času, než by nám bylo příjemné. A přesto jsme na letadla nezanevřeli. Hrajeme si s nimi jako s modely, roztahujeme ruce při běhu na znamení, že máme křídla a rádi se koukáme z výšky na mraky tak, jak zemi vidí jen ptáci.

Létání je prostě adrenalin, uvolnění a relax. To opravdové létání, s padákem, nebo jinými přístroji, které člověk v průběhu času vynalezl. Ale většina z nás uvidí svět jen z vlastních nohou, a nebo ze zavřené kabiny některého z velkých letadel. Proto se radši vrátíme o pár desetiletí zpět do doby, kdy létání ještě nebyl jen byznys, ale především romantika.

Autor Alan R. Moon si letadýlka vybral jako hlavní téma svojí nové hry. Autor obou verzí vláčků, amerického Ticket to Ride i evropského Ticket to Ride: Europe, vytvořil v loňském roce novou hru a začal rovnou po evropsku. Nazval ji Airlines Europe. V podstatě se nejedná o novinku, protože je recyklací jeho původního nápadu, který zpracoval ve vláčkové hře Union Pacific a ještě dříve ve hře Airlines, která může být dědečkem. Právě na jejich zjednodušeném základu vytvořil Ticket to Ride a nyní se tak kruh uzavírá.

Airlines Europe na trh přináší celosvětově společnost Abacus Spiele. A právě díky této skutečnosti se nyní můžeme radovat ze hry i všichni v České republice. Společnost REXhry ji totiž zařadila do svého distribučního plánu a dodává k ní česká pravidla, podobně jako u dalších her od Abacusu (třeba Zooloretto). Letadýlka se tak stávají přístupná všem rodinám v naší malé zemi.

Samotná krabice má také stejné rozměry, jako její mladší vlakoví bratříčci od Days of Wonder. Na jejím obalu nás vítá letuška a zve nás s úsměvem k nástupu do připraveného letadla za dalšími čtyřmi pasažéry. A my tu nabídku s radostí přijmeme a jdeme se podívat, co se uvnitř toho fialového letadýlka nachází.

Všechno zahajují čtyři velké brožury s pravidly, které nejsou v češtině. Tu naleznete totiž přiloženou ke krabici vytištěnou na osmi stránkách rozměru A5 s podtitulem „Neoficiální překlad pravidel pro RexHry.cz“.

Pod nimi už narazíme na poctivý čtyřdílný hrací plán, který představuje celou Evropu od Ankary až po Londýn. V našem okolí jsou nejbližší letiště na mapě ve Vídni, Frankfurtu a Berlíně. Ale zase tolik to nevadí, protože pojmenovaných letišť je na mapě pomálu – celkem jedenáct.

Pod mapou jsou pak už samotné přihrádky. Po stranách je deset hlubších čtvercových, které představují skrýše pro letadýlka deseti barev. A protože je jich od každé barvy jiný počet, je jasné, že barva letadel zde nebude určující pro konkrétního hráče. V totožných barvách najdete ještě v dalším pytlíku dvě kopule od každé barvy, které budou sloužit k označení domovských měst a sledování ceny aerolinek v průběhu hry.

V krabičce objevíte elegantní umístění také pro balíček karet a malou hromádku milionových bankovek. Několik kartonových součástek, které vycvakáte z jejich umístění, bude mít především informační a nápovědní funkci. Ovšem na kartonových arších zabírá při vycvakávání mnohem více místa hromada žetonů s vítěznými body různých hodnot od jednoho až po padesát, čímž se náš výčet dostal až ke svému konci.

Na rozdíl od hmotných silnic, které někomu patří, se o každou leteckou trasu dělí obvykle hned několik společností. Ty si konkurují a přepravují pasažéry sem a tam, snaží se zákazníky lákat na nějaké slevy a propojovat svými trasami města, kde vládne velký turistický ruch. A právě tak fungují aerolinky i v Airlines Europe.

Než se ale do obchodů s letenkami ponoříme docela, musíme ještě připravit partii. To znamená vedle rozloženého herního plánu dát na hromádky jednotlivé barvy letadel a připravit zásobu vítězných bodů. Každý z hráčů dostane jednu nápovědní kartičku, na které je uvedený graficky seznam možných akcí a také počet akcií jednotlivých společností v balíčku. Právě z něj vytřídíte dvacítku karet Air Abacus a položíte je vedle plánu.

Na připravená místa v Aténách, Ankaře, Londýně a Madridu položte kartičky bonusů. Do deseti měst umístí hráči podle barvy také jednu barevnou plastovou kopuli. Druhou pak umístí na stejnou barvou označené místo na bodovacím okruhu kolem hracího plánu. Zde budou sledovat rostoucí cenu aerolinek v průběhu hry.

Všechny zbylé karty akcií je třeba zamíchat.. ale počkejte! Nezapomeňte si bokem odložit trojici bodovacích karet, které mají na sobě bezejmenný vývojový trend burzy. Jak jistě tušíte, tyto karty přidáte do balíčku později. Teď tedy už opravdu zamíchejte pořádně akcie, odpočítejte deset karet a do nich vložte jednu bodovací. Ostatní budou podle pokynů v pravidlech rozmístěny do balíčku tak, aby přišlo bodování ve správný čas partie. Horních pět karet pak vyloží odkrytě k plánu jako nabídku pro začátek hry, která se bude postupně doplňovat.

Důležité je, aby banka měla konečný počet peněz. Proto je třeba upravit počet bankovek podle toho, kolik hráčů se účastní hry. V průběhu hry totiž můžete narazit na kontrolní mechanismus, kdy dojde ke krachu centrální banky a všichni hráči budou muset vrátit své nasyslené miliony.

Už zbývá jen rozdělit několik posledních drobností přímo mezi jednotlivé hráče. Každý dostane do začátku nějaké vítězné body, aby už na začátku cítil vůni vítězství. Na startu dostanou také osm milionů euro z banku. A protože už trh nějakou dobu funguje, dá se předpokládat, že každý z hráčů už má nějaký ten podíl v některé z leteckých společností. Proto každý z hráčů dostane na začátku osm karet akcií, z nichž si sám vybere dvě, které si ponechá.

Hra samotná pak má jednoduchý průběh. Všichni mají podobně jako v Ticket to Ride v rámci svého tahu na výběr ze čtveřice možností. Nejzásadnější aktivitou je nákup přepravních licencí a akcií. Tato volba zahrnuje hned několik postupných kroků, které hráč může vykonat, když si tuto možnost zvolí. Nejdříve si může nakoupit přepravní licenci pro svá letadla na některé trase mezi dvěma městy. Všimněte si na některém z okolních obrázků, že mezi městy jsou na spojích uvedená čísla v kroužku. Ta označují cenu licence, kterou musí hráč zaplatit do banku.

Licenci může nakoupit pro libovolnou barvu letadýlek a tím zvýšit cenu jejích akcií. Všechny aerolinky jsou na trhu teprve začátečníky a hráč získá za zaplacené miliony možnost posunout plastovou kopulí o tolik polí, kolik zaplatil milionů. Tím vzrostla hodnota aerolinek pro všechny její akcionáře. Na závěr svého tahu si hráč vezme do ruky jednu akcii z nabídky nebo naslepo horní kartu z hromádky.

Na každé trati mezi městy mohou ležet pouze různé barvy letadel, nelze sem položit dvakrát oranžové nebo červené letadlo. Aerolinky pak mohou nakupovat pouze navazující spoje od svého domovského města, a tak se postupně dostávat hlouběji do Evropy.

Ostatní možnosti, které může hráč v tahu využít, jsou již podstatně jednodušší. Může si z banky vzít doping v podobě osmi milionů eur. Může také vyložit karty akcií z ruky. Získá za ně v tu chvíli nejen několik milionů eur do peněženky, ale především se stane oficiálně vlastníkem podílu ve společnosti.

Hráči se střídají v obsazování linek a zvyšují ceny některých společností tak dlouho, dokud se neobjeví v ruce některého z nich bodovací karta. V tu chvíli přichází na řadu zjištění, kdo vlastní nejvíce akcií které dopravní společnosti. Vlastníci si pak rozdělí mezi sebe tolik vítězných bodů, kolik je na zlaté stupnici u výseče, kde právě stojí plastová kopule této barvy.

Tímto způsobem proběhnou tři bodování, než se hra dostane ke svému konci. Na závěr už zbývá pouze sečíst počet získaných vítězných bodů, aby se zjistilo, kdo je nejlepším investorem do leteckého průmyslu.

Pravidla mohou na první přečtení vypadat složitě, ale ony tak trochu klamou tělem. Je pravda, že akce nákupu přepravních licencí vypadá složitě. Všechno se ale ve skutečnosti točí pouze kolem zvyšování ceny dopravních společností tak, aby to byly právě vaše aerolinky, které budou patřit k nejdražším. Jakmile hru rozehrajete, hned vám vše přejde do krve.

Systém bodování známe již například z Alhambry, ale to nemění nic na tom, že je výborný a podporuje velice strategická a těžká rozhodnutí. Musíte dobře vybírat, za kterou aerolinku se vám vyplatí utratit těžce našetřené miliony. A pak vše samozřejmě závisí na rozhodnutích soupeřů, kteří zdražují své společnosti a především na náhodě, které akcie se objeví v nabídce. Právě této situaci se musíte neustále přizpůsobovat.

Velký podíl v jedné společnosti vám určitě vítězství nezaručí, takže musíte pečlivě rozdělovat peníze mezi několik barev letadýlek. Je však důležité nejen jejich správné rozmístění tak, aby to bylo pro vás co nejlevnější, ale také, jestli se s vámi některý ze soupeřů o tuto barvu nerozhodne soupeřit. Vítěznými body budete sice odměněni obvykle oba (tři, čtyři), ale první místo dostává významně vyšší počet bodů.

Airlines Europe jsou překvapivě velmi strategickou hrou. Ačkoliv jsou založená pouze na vykládání letadýlek na plán a braní karet do ruky. Každá hra bude jiná a vždy budete muset pružně a takticky reagovat na spoustu nových situací. A právě v tom je největší kouzlo těchto nových letadýlek.

Téma je pěkně zvolené, místo letadel samozřejmě mohlo být cokoliv jiného, ale provedení i celkový dojem říká, že autor zvolil vzdušnou dopravu správně. Právě zpracování dělá z Airlines Europe ještě větší zábavu, protože málokdo odolá krásným plastovým letadýlkovým modelům, které může rozestavovat na mapu Evropy.

Ke zpracování nemůžeme mít žádnou výtku, všechno je přehledné. Některé věci jsou vyřešeny velice netradičně, především rozložení bodových stupnic v závislosti na ceně akcií po okraji hracího plánu je originální. Na první pohled je to trochu matoucí, ale jakmile pochopíte herní systém, jedná se o skvěle přehledný systém.

Hrací doba je podobná Ticket to Ride a mírně přesahuje jednu hodinu. Ve vyšším počtu hráčů, kdy přibudou i některé aerolinky odstraněné při nižší účasti, se může natáhnout o dalších třicet minut. Stále se ovšem jedná o lehčí rodinnou hru, která naláká na vizuální stránku stejně jako její starší bratříček. A právě proto se k ní dostanou také děti, které už v deseti letech zvládnou základní strategická rozhodnutí pro tuto hru a bude je bavit.

Airlines Europe bychom označili jako Ticket to Ride pro pokročilé. Také tu ve své podstatě stavíte spoje, ale tentokrát nemusíte spoléhat na sběr karet jedné barvy. Stačí mít dostatek financí a letadla mohou mezi danými městy začít létat. Těžiště hry však je mnohem více ve finanční stránce místo pouhého propojování. To však nic nemění na tom, že pokud vás baví pokládání vagónků, ale už vám připadá příliš jednoduché, pak je tohle přesně hra pro vás.

AutorAlan R. Moon
IlustraceChristian Fiore
VydavatelABACUSSPIELE, Competo / Marektoy, Filosofia Éditions, G3, Hobby Japan, Hobby World, Rio Grande Games