Recenze: Apotheca – léčivé lektvary na počkání

apotheca-01

Výrobci léků jsou jen obchodníci, kterým jde o zisk. Zdraví lidí je až na druhém a někdy dokonce třetím místě. Nejoblíbenějším místem pro takového míchače lektvarů je tržiště, kde koupí spoustu i opravdu vzácných ingrediencí a často hodně pod cenou. A teprve s nimi pak může začít vydělávat a dělat kouzla.

Takové bylo možná i povolání autora deskové hry Apotheca, která má podtitul The Secret Potion Society, tedy tajné společenství lektvarů. Jeho jméno je Andrew Federspiel. Celý jeho výtvor zaštítila společnost Renegade Game Studios a Knapsack Games. Vyšla v roce 2016 ve Spojených státech a evropskou distribuci si vzala za úkol společnost Esdevium Games.

O to víc zvědaví jsme, co obsahuje velká čtvercová krabice. Je hodně tmavá a na víku vidíme napjatého lékárníka. Ten ale výsledek nemíchá pro sebe, ale pro vojáka, který jej hlídá. My naštěstí budeme sami svými pány. A celé to snažení začne na velkém rozkládacím herním plánu. Na hráče ale čeká také řada destiček lektvarů, které mají různou barvu, ale podle zadní strany je nikdo nerozezná. K tomu do výbavy míchačů lektvarů patří také sada cenných kamenů (po tuctu rubínů, safírů a topazů), patnáctka karet lékárny, čtyři protáhlé tyčinky výrobních stanic a také několik žetonů.

apotheca-09

Na začátku partie hráči vybaví plán několika destičkami lektvarů (v rozích a uprostřed). Každý pak dostane jednu kartu lékárníka. Další postavy vytvoří nabídku v lékárenské uličce, přiložené k protáhlé destičce. Právě zde je také místo, kde budou začínat všechny vzácné kameny, nad odpovídající barevnou stanicí.

V tahu má pak hráč pokaždé na výběr čtyři akce, ale vybrat si může pouze dvě z nich. Tou hlavní je odhalení identity jedné z destiček položených obrázkem dolů. Ty se dostanou na plán prostřednictvím další akce, v jejímž důsledku si hráč vezme do ruky horní destičku ze zásobárny, podívá se na ni a položí ji na libovolné místo na trhu (plánu). Destička by měla ukazovat šipkou na toho hráče, který ji do hry vyložil.

S pomocí přidávání a odhalování dílků se hráči snaží vytvořit kombinace stejných barev v řadě nebo sloupci. Konkrétně se musí jednat minimálně o tři stejné lektvary. Tyto destičky hráč dostane a položí celou sadu na jednoho ze svých lékárníků. Ten odchází spokojen s nákupem domů, ale hráče neopustí a poskytuje mu vítězný bod. Hráči mohou najímat nové lékaře z nabídky utracením vzácných kamenů a později ve hře využívat jejich speciálních schopností.

apotheca-10

Partie pokračuje vytvářením nových shod a uspokojováním poptávky po lektvarech. Vyhrát ale může pouze jeden. Slavit bude hráč, kterému se jako prvnímu podaří udělat radost třem zákazníkům a vyslat je domů se zásobou lektvarů. Takový hráč se stává okamžitě vítězem.

Apotheca je hrou o míchání lektvarů a to je také jediné, o co vám půjde. Pouze to je opravdová cesta k vítězství, ať už skládáte barvičky do řady vědomě nebo s pomocí ostatních hráčů. Každý zná jen svoji část skládačky, ale otáčet mohou libovolný dílek. Mohou tak riskovat nebo hrát sami na sebe a svoje schopnosti.

Důležitým prvkem jsou pochopitelně schopnosti lékárníků, které umožňují lektvary na mapě trhu posouvat, přehazovat, ale ovlivnit dokonce i více lektvarů naráz, někdy rovnou všechny. Hráči tyto schopnosti musí brát v úvahu už ve chvíli, kdy si nové lékárníky najímají. Jejich požadavky nejsou vázané na barvu, takže pořizování těchto karet je podřízeno opravdu tomu, co se komu hodí pro taktiku.

apotheca-16

Když se nad tím zamyslíte, Apotheca je vlastně takovou variantou na hru Vládi Chvátila pojmenovanou Tash-Kalar. I tady vytváříte sestavy, ale po čtverečkové síti se pro změnu hráči mohou pohybovat. Hra není tak čistě taktická a bez výrazné náhody. Právě naopak, protože pozice mnoha dílků je tajná a hráči nemají většinou k dispozici všechny informace.

Jednotlivé partie jsou dostatečně variabilní. Mohou za to na začátku vždy jinak rozdané postavy lékárníků. Startovní schopnosti ovlivní celkový dojem, ale hlavním odlišujícím prvkem je samozřejmě pokaždé jiné rozestavení destiček. Kdykoliv dojde ke kompletnímu zaplnění trhu, musí hráči celou jednu barvu odstranit (náhodně určená podle barvy horního dílku dobírací hromádky).

Všechno je to nakonec opravdu o vytváření řad a sloupečků. Hráči nepotřebují nějak mnoho času na svůj tah, ačkoliv se mají možnost kdykoliv přesvědčit o identitě destiček, které jsou šipkou nasměrované k nim. Celá partie je ale opravdu rychlá a trvá pouze půl hodinky. To je příjemné překvapení a způsobuje, že Apotheca je dobrá vstupní hra pro začátečníky.

apotheca-19

V pravidlech jsou popsané ještě další dvě varianty, jak si hrát. V první verzi hráč může sestavovat svoje vlastní lektvary a snažit se tak překonávat svoje nejlepší skóre. Sólové varianty tohoto typu podle našeho dojmu nemají příliš mnoho příznivců a jedná se jen o takový drobný bonus. To verze všichni proti jednomu mistrovi je zajímavější a přesto i vyvážená.

Apotheca je taktickou abstraktní hrou, ať se vám snaží téma a první dojem namluvit cokoliv jiného. Hráči ale musí dokázat také blafovat. To celé se odehrává v moc pěkném prostředí, protože zpracování je podařené. Celkově se tak určitě jedná o příjemnou zábavu plnou skrytých situací i důležitých rozhodnutí.

AutorAndrew Federspiel
IlustraceEduardo Garcia, Phillip Jenné
VydavatelKnapsack Games, Renegade Game Studios
KategorieAbstract Strategy, Bluffing, Deduction, Puzzle
MechanismyAction Points, Grid Movement, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníApotheca: Tima the Red Promo Card, Santa's Renegades
RodinaComponents: 4 x 4 Grids, Crowdfunding: Kickstarter

Apotheca je zajímavou hrou o vytváření řad tří lektvarů. S nimi pak spokojeně odejde domů jeden z lékárníků a hráč je tím hned blíž vítězství. Ovšem k tomu nejdříve potřebuje dobře umisťovat destičky a mít také trochu štěstí při odhalování těch soupeřových. Hra obsahuje prvky náhody, blafování i taktiky. Všechno dohromady tvoří zajímavý mix, který se hraje velmi dynamicky a je u konce během půl hodinky. Apotheca tak určitě nezklame hráče hledající něco nového v abstraktních hrách.

+ zpracování
+ rychlost partie
+ více variant