Recenze: Aquarius – spojte síly s jedním ze čtyř živlů

Světu Aquaria vládlo pět elementů: ke čtyřem, které znal Honza ze svého světa, tedy k vodě, ohni, vzduchu a zemi se přidal navíc nevypočitatelný vesmír.

Honza už si nepamatoval, jak se vlastně do tohoto magického světa plného balónů a rozkvetlých květin dostal, bylo to celé zamotané. Věděl však moc dobře, že doma na něj nikdo nečeká, a proto se mu v tomto světě líbilo. Každý den si mohl lehnout na rozkvetlou louku a pozorovat duhu, která na obloze vykreslovala nejrůznější tvary.

Ani v tomto světě nebylo všechno zcela ideální. Z vnitrozemí jednou za čas zaútočil nebezpečný a nepředvídatelný oheň. Pomáhal mu jeho jediný pomocník – vzduch. Za dobu, co byl Honza v Aquariu již třikrát společně s ostatními živly vodou a zemí dokázali odvrátit útoky. Ačkoliv vždy zbylo po jeho nájezdu mnoho obětí v řadách květin, stromů a ryb, nakonec se podařilo zahnat jej na ústup.

Ve světě Aquariu byla nastolena rovnováha ve dne i v noci. Všechna stvoření zde žila v klidu a míru a Honza se tu cítil šťastný. Nyní se i vám otevírají tajemná vrátka do této země zaslíbené, tak se nebojte a vstupte.

První myšlenkou, která se vám vybaví u slova Aquarius, bude asi jedno ze znamení zvěrokruhu. Tajemství za názvem této karetní hry je však mnohem jednodušší, protože hra má za svůj hlavní námět přírodní živly a právě vodu si vybrali autoři z Looney Labs jako hlavní a pojmenovali podle ní celou krabičku. Autoři jsou, jak již ze jména firmy vyplývá, stejní jako u vynikajícího karetního Fluxxu. Naše očekávání tedy byla od prvních chvil veliká.

Hned na začátku vás však musíme varovat, že ačkoliv si Aquarius bere některé principy z Fluxxu, ve skutečnosti se jedná o jednoduchou hru pro menší děti, které nemusí ani umět pořádně číst, aby si mohli s kartami hrát. Právě proto je také spodní věková hranice nastavena na překvapivé tři roky, ačkoliv s tímto doporučením tak úplně nesouhlasíme (viz dále).

S Fluxxem najdete podobnost v proměnlivých kartách cílů, kdy každý z hráčů má jiný úkol, který musí splnit k vítězství. Druhou převzatou částí jsou akční karty, které zcela mění celý dojem ze hry a umožňují skvěle škodit soupeřům.

Samotná krabička vyniká lákavými, veselými barvičkami a najdete v ní karty rozdělené na dvě stejně vysoké hromádky. Celkem jsou tvořeny 79 kartami. Balíček se skládá ze tří typů karet – pětice karet cílů ukazuje jeden ze živlů, zatímco zbylá většina má na sobě vyobrazena obvykle hned několik různě rozdělených úseků s ohněm, vodou, zemí, vzduchem a vesmírem. Posledním typem, který jsme nezmínili, jsou akční karty s krátkými texty. Ty ovšem ve hře mohou a nemusí být použity, záleží pouze na volbě hráčů a také na jejich věku. Překlad pravidel je kvalitní a není problém se v nich hned napoprvé zorientovat.

Partie začne tím, že si každý náhodně vylosuje jednu kartu cíle se symbolem elementu, který bude muset sbírat a sestavovat. Protože se však jedná o tajné losování, nesmí svoji volbu protihráčům nijak říct ani naznačit. V tom, že ostatní neví, jaký máte živel, totiž spočívá podstata Aquaria. U dětí může být právě tohle problém, protože jim tajnosti dělají problémy a pokud víte, že mají nějaký element oblíbený, těžko skryjí svoji radost nad tím, že si jej vylosovaly.

Když v ruce držíte vylosovanou cílovou kartu, pak už budete vědět, že vaším úkolem je vytvořit na stole nepřerušené spojení sedmi karet, které na sobě mají obrázek právě tohoto živlu. Každý z účastníků dostane do ruky do začátku tři karty a do středu stolu se položí jedna startovní karta, na niž budou všichni navazovat. Když je hráč na tahu, dobere si do ruky jednu kartu z balíčku a pak může k již vyloženým kartám přiložit jednu ze své ruky.

Pravidla přikládání jsou jednoduchá – karty lze k sobě klást vždy pouze celými stranami a to tak, aby alespoň jeden z elementů na kartě nejen sousedil se stejným živlem, ale také souhlasil rozměrem. Jednotlivé karty patří někdy celé jednomu elementu, ale většinou jsou rozdělené na dva, tři nebo dokonce čtyři různé části a to ještě různými způsoby.

Někdy se podaří přiložit kartu tak, že odpovídá více než jeden element. V takovém případě se jedná o takzvaný bonus za více propojení, za něž si můžete do ruky dobrat další karty.

V balíčku kromě zmíněných karet živlů najdete také akční karty a jednoho žolíka, kterého lze položit kamkoliv. Akční karty pak přispívají k interakci, protože umožňují výměnu karet s jiným hráčem, ale také změnu cíle, přesun již vyložené karty nebo dokonce její sebrání zpět do ruky.

Varianty Aquaria jsou podle věku hned tři – pro tří až čtyřleté děti se doporučuje navazovat pouze s kartami elementů bez využití cílů i akcí. Jedná se tedy o obyčejné puzzle přikládání, které učí děti, jak spolu vzory sousedí. Vyhrává ten, kterému se podaří zahrát poslední kartu a ostatní již nemohou žádnou kartu přiložit.

V pěti a šesti letech odložíte stranou pouze akční karty, jinak již hrajete plnohodnotný Aquarius. Vtipné je přidat pravidlo, že cílový počet propojení není vždy sedm, ale u mladších dětí odpovídá jejich věku.

Zatímco s pochopením pravidel z názorného návodu problém není, vysvětlit je spoluhráčům se v našem případě ukázalo jako drobný problém. Ten se týká principu přikládání karet, u nějž není snadné vysvětlit, jaké způsoby přikládání jsou povoleny a spoluhráče to v prvních partiích může trochu mást. Zvláště u mladších dětí (3-5 let) máme obavu, že se s výzvou tvořenou pravidly zpočátku nepoperou. Ke všem věkovým úsekům proto z vlastní zkušenosti doporučujeme přičíst dva roky věku.

Síla Aquaria je v jeho jednoduchosti. Stačí pouze chytře pokládat karty a všechno ostatní hodit za hlavu. Samozřejmě musíte podobně jako u Fluxxu počítat s určitou dávkou štěstí, protože pokud vám zrovna váš element nechodí, pak těžko můžete vyhrát, ale zase můžete mezitím škodit soupeři, takže i tento čas v partii se dá využít.

Ačkoliv se zdá, že i v nižším počtu hráčů je partie výzvou, protože ostatní karty cílů jsou odložené mimo zrak soupeřů, připadalo nám v duelu mnohem snazší odhalit soupeřovu skrývanou barvu. Ve více hráčích se snáze navazují karty tak, aby nebylo hned na první pohled zřejmé, kterých sedm karet se snažíte spojit. Ve dvou prostě Aquarius není takovou výzvou, ale se zvyšujícím se počtem hráčů stoupá také napětí a nejistota, ve které musíte svoje karty hrát a přemýšlet, jestli náhodou nepomůžete některému ze soupeřů.

Akční karty jsou pro názornost doplněny obrázky, podle kterých je děti rozeznají a není tedy třeba jejich překlad, když jejich funkci jednou vysvětlíte. Pokud je ve hře použijete, přispějí k prohloubení variability jednotlivých partií a především výrazně zvýší hráčskou interakci. Ovšem Aquarius nijak neztrácí ani ve chvíli, kdy je necháte ležet v krabičce, protože i tak se jedná o dobrou výzvu.

Na začátku jsme zmínili fakt, že hru doporučují autoři již od tří let, čemuž ale bohužel neodpovídá zpracování karet. Ty nejsou vyrobeny z odolného materiálu. Děti ve zmíněném věku se ke kartám asi nebudou chovat v rukavičkách a je pravděpodobné, že po několika partiích bude jasně patrné, kdo má kterou kartu a hrozí riziko, že se z partie vytratí zábava. Přispívá k tomu také černý lem na kartách, na němž je vidět každý ohyb či škrábanec.

Ani příznivá cena nemůže vyvážit drobné vrzání v hratelnosti. Na celé hře je matoucí její základní princip, který umožňuje přiložit kartu i v případě, že souhlasí jen část karty. S touto zákonitostí měly některé děti problém a trochu zdánlivá složitost je odrazovala od dalších partií. Na druhou stranu po několika předvedeních se ji naučí a tento problém odpadá.

Pokud krabičku dáte do ruky menším dětem, budete mít problém jim vysvětlit pravidla tak, aby je bez problémů pochopili a mohli hrát Aquarius samostatně bez asistence dospělého. Jestli se vám to podaří a děti pravidla zvládnou, pak je více než pravděpodobné, že je hra bude bavit a zaujme je barevná grafika a nepřeberné vzory, které z nich lze vytvořit.

Ve hře má důležité místo blafování, při němž stavíte na začátku jiný element, než ve skutečnosti potřebujete. Bohužel veškerou strategii hodně nabourává náhoda a akční karty, které dokážou všechno změnit v několika vteřinách. Pro plynulost hry by také bylo lepší, kdyby si hráči lízali novou kartu až po tahu a ne před ním, v opačném případě se totiž prodlužují tahy, jak hráči zkoumají možnosti, které jim poskytuje nová karta.

Pokud po této recenzi s koupí Aquaria váháte, můžete si Aquarius vyzkoušet online na stránkách http://www.koryheath.com/games/javaquarius/ a zjistit, jestli se jedná pro vás.

Celé hře vévodí zajímavý domino princip, který obohacuje barevná a veselá grafika. Aquarius je jasně směřovaný především na děti, kterým se budou líbit obrázky i vzory, které se z nich dají sestavit, ať již při hře, nebo jen tak skládáním karet vedle sebe. Barevný svět Aquaria má otevřenou náruč a je jen na vás, abyste se rozhodli, jestli se zkusíte ponořit do bitvy čtyř elementů.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled, protože grafika se jim bude určitě líbit.

AutorAndrew Looney
IlustraceAndrew Looney
VydavatelLooney Labs, Covenant Communications, Inc., Hobby Japan, Swan Panasia Co., Ltd.