Recenze: Arcadia Quest Riders – s nadhledem jde všechno líp

arcadia-quest-riders-01

A je to tady! To, co jsem předpovídal, se stalo skutečností. Hrdinové nám zlenošili a místo na vlastních nohou se teď po lesích a jeskyních prohánějí na zádech roztodivných stvoření. Viděl jsem je na vlastní oči. Nevím, kde se ti jejich oři vzali na našem ostrově, ale to je vlastně jedno. Teď jde jen o to, že jejich velké těžké packy nám dupou po polích a rozbíjí naše těžce vypěstované trsy hub. Musíme tomu učinit přítrž!

Tak nějak by také mohli reagovat obyvatelé království Arcadia, kde se odehrává celá řada her Arcadia Quest a tedy i nový rozšiřující box s podtitulem Riders. Nová krabice znovu pochází z hlavy čtyř designérů: Eric M. Lang, Fred Perret, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. A i tato novinka vychází pod hlavičkou společnosti Spaghetti Western Games a pod dohledem vydavatele CMON (Cool Mini or Not). Evropskou distribuci má na starosti Esdevium Games.

arcadia-quest-riders-04

A už samotná krabice svojí ilustrací jasně naznačuje, že tu budou opravdu mazlíčci, na kterých se bude jezdit! Při tom ale box není vůbec malý. Obsahuje trojici nových oboustranných plánů, na kterých se budou odehrávat všechny dobrodružství. Nechybí sada karet, ať už dvojice hrdinů, nebo osm příšer, ale také sada vylepšení a úkolů. Nejvíc ale zaujme šest velkých karet ořů (mount) a pak samozřejmě řada nových miniatur. Také kvůli nim nakonec máme Arcadia Quest tak rádi.

Arcadia Quest je hra, ve které si hráči bojují proti sobě. Mají vždy ve svých službách skupinu hrdinů, která se prochází po mapě a snaží se splnit veřejné úkoly. Jenže v cestě jim stojí nejen figurky protivníků, ale také různá monstra. Je tedy třeba bojovat, vylepšovat své postavy a mít pořádnou dávku štěstí. Kostky hrají při soubojích důležitou roli.

arcadia-quest-riders-06

Jenže tentokrát je to všechno jinak. Hrdinové totiž nebudou chodit po svých! Každá gilda dostane do začátku jednoho takového nosiče a poté musí hráč především vybrat ze svých svěřenců jednoho hrdinu, který si jej osedlá. Tento věrný oř jej pak bude doprovázet do bitvy. Při tom má svůj vlastní počet životů a dokonce i schopnost natištěnou na kartě.

Nové figurky, na kterých se dá jezdit, jsou opravdu velké a samostatně zaberou celé jedno políčko. Díky svojí velikosti mají také schopnost vytlačovat jakékoliv jiné postavy z jejich lokality na sousední a hráč si při tom vybírá, kam přesně se posunou. Při boji útočí jako celek a jejich majitel rozděluje případná zranění mezi jezdce a jeho oře. Kdykoliv je při tom možné ze zvířete sesednout nebo jej znovu zavolat a zase na něj naskočit.

arcadia-quest-riders-14

Nic z toho by ale nebylo platné, pokud bychom neměli příběhy, ve kterých budou tito noví čtyřnozí hrdinové mít téměř hlavní roli. Na všechny dobrodruhy tentokrát čeká nových devět příběhů, do kterých se vždy příběhy velmi důmyslně větví. Po každé partii mají hráči volbu ze dvou pokračování, díky nimž se tak z každého průchodu stává jedinečný příběh. A to přesto, že ve výsledku vždy první a dvě poslední úroveň jsou stejné. Přehled o celém průběhu hráči získají na přehledové mapě kampaně, která ukazuje, jak na sebe jednotlivé lokace navazují.

Už jsme si zvykli na to, že rozšíření vždy počítají s možností hrát se základem Arcadia Quest nebo její alternativou Inferno. Proto v pravidlech jsou vždy ke každému scénáři dvě mapy. Jednotlivé části kampaně přináší hráčům nejen jedinečné úkoly (questy), ale také některá specifická pravidla.

arcadia-quest-riders-10

V krabici se kromě čtyřnohých mazlíků ukrývají také noví nepřátelé a to především velký a silný Malkhor. Nové prvky tedy umí opět oživit dojem, který už známe z minulých krabic a zase nabídnout něco nového. Samozřejmě se na tom ale nejvíc podepisují právě už dlouze popisované figurky ořů, kteří nabízí zase trochu jiný přístup, a především se podepisuje na změně manévrování.

Nová kampaň umí opět skvěle pobavit a čítá vždy rovných pět dobrodružství. Ty jsou dobře nakombinované, ačkoliv samotné úkoly v jednotlivých příbězích nejsou nijak extra unikátní. Ve výsledku tedy rozšíření Riders nenabízí nic nového z hlediska zážitků nebo mechanik.

arcadia-quest-riders-15

To ale není všechno. V krabici jsou také dva noví hrdinové, kteří ale nejsou nijak extrémně zajímaví svými speciálními dovednostmi. To stvoření, která si osedlají, mají své schopnosti daleko zajímavější a mohou například popoletět po mapě nebo zraňovat nepřátele mnohem víc. Nové karty úkolů se obecně také točí hlavně kolem zkrocení titulních figurek.

Herní dobu žádné nové prvky nijak nepoznamenávají. Všechno tedy zůstává při starém na hodince vašeho času potřebné k dohrání jednoho příběhu. Je pak pouze na hráčích, jestli pokračují dál nebo kampaň přeruší. Zážitek je lepší ve vyšším počtu hráčů, ale to vám opět neříkáme nic nového, protože to platí pro celou sérii.

arcadia-quest-riders-17

Tím hlavním kladem kromě přidané variability je excelentní zpracování. Nádherné figurky tu opět doplňují výtečné ilustrace. Žádná z komponent není pocitově ošizená a produkční hodnota je vysoká. I pravidla jsou přehledná a obsáhlá, protože velkou jejich část zabírá popis kampaně a jejích map. Bohužel kvalitě obsahu ale odpovídá také cena, které je na rozšíření docela vysoká.

Arcadia Quest: Riders je rozšíření kvalitní a přidávající dostatek nového obsahu, aby jeho existence byla opodstatněná. Pokud tedy máte příběhy Arcadia Questu rádi, pak vám tento box určitě doporučíme, protože nabízí nádherně roztomilé a osedlatelné figurky. Arcadia Quest: Riders je tedy hra, která přidává variabilitu a tím plní svoje hlavní poslání.

AutorThiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
VydavatelCMON Global Limited, Edge Entertainment, Spaghetti Western Games
Rok vydání2018
KategorieAdventure, Expansion for Base-game, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Variable Player Powers
RozšířeníArcadia Quest: Riders – Mount Pack 1: Stonebeak & Phantom, Arcadia Quest: Riders – Mount Pack 2: Samson & Baron, Arcadia Quest, Arcadia Quest: Inferno
RodinaComponents: Miniatures, Game: Arcadia Quest, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis
Alternativní názvyArcadia Quest: Cavaliers, Arcadia Quest: Jinetes

Arcadia Quest: Riders je dalším rozšířením, které přidává obsah. Pokud tedy máte rádi zásobu figurek a dostatek hrdinů na výběr, pak je pro vás tato krabice stvořená. Nové čtyřnohé mazlíčky je možné osedlat a to s sebou přináší zajímavé nové prvky. Ani tak ale celkový dojem není odlišný od již známých zážitků ve světě Arcadia Quest. To je ale současně také klad, protože ačkoliv hra zůstává náhodná a spoléhá se na kostky, je především spolehlivě zábavná. Arcadia Quest: Riders je až na svoji vysokou cenu opravdu kvalitním přírůstkem.

+ možnost bojovat ze hřbetu
+ krásné miniatury
+ nová kampaň