Recenze: Augustus – co bude po Césarovi?

Augustus - balení

Náš císař je mrtev. Řím ale musí pokračovat ve svojí existenci jako republika. Jen potřebujeme najít velkou osobnost, která jej povede dál vstříc času, budoucnosti a zapíše nás všechny do historie. Přesně takového muže hledáme tady, na půdě senátu. Kdo z vás se chce ucházet o post, ve kterém může změnit naše životy?

Vy se samozřejmě velmi rádi přihlásíte. Jinak by vás přece nezajímala hra nazvaná Augustus, která si bere za základ dějiny pouze několik let před Kristem. Jejím autorem je Paolo Mori a spolu s ním také ilustrátor Vincent Dutrait (Tikal II, Lewis & Clark, Tschak, Phantom Society). Hra vyšla poprvé v roce 2013 pod hlavičkou vydavatelství Hurrican.

Na návštěvu do klasické čtvercové krabice nás zvou římští senátoři, kteří mají za zády velkolepý přístav. Uvnitř krabice to ale tak velkolepě na první pohled nevypadá. Není tu žádný herní plán, jen velká rozkládací pravidla, archy s několika destičkami, ale také několik kulatých žetonů, balíček karet, plátěný sáček, spousta červených figurek a bloček pro zapisování skóre.

Augustus - připravená hra

Vraťme se ale ke kartonovým komponentám. Zatímco ty kulaté představují žetony mobilizace (například katapult nebo zkřížené meče), větší destičky představují odměny ovinuté ve vavřínovém věnci. To 88 karet ukazuje na svých obrázcích nejen pěkné ilustrace (s názvy), ale také senátory a provincie. Oba mají hodnotu ve vítězných bodech, požadavky na mobilizaci, ale také akční schopnosti.

Ze zamíchaného balíčku těchto čtvercových karet dostane každý ze soupeřů přesně tři (vybere si je ze šesti), které si vyloží před sebe obrázkem nahoru. Představují jeho tři cíle dobývání. K tomu dostanou soupeři také sedm jednotek legií v červené barvě. Zbývající figurky umístíte do středu stolu, společně s dobírací hromádkou úkolů, ze které ale vytvoříte nabídku pěti k získání. Všechny žetony mobilizace vložíte do pytlíku a destičky odměn za počty splněných úkolů rozložíte do středu stolu, kde jsou zatím nedosažitelné.

Na začátku partie se stane jeden z protivníků vyvolávačem, který si vezme k sobě pytlík s mobilizačními žetony uvnitř. Hráč bude nyní losovat jeden žeton za druhým a vždy oznámí, co se zrovna urodilo na bitevním poli za jednotku. Hráči s jejich pomocí mohou plnit požadavky svých senátorů a lokací.

Augustus - rozehraná hra

Po ohlášení každého žetonu mohou všichni hráči vzít jednu svoji figurku legie a nechat ji odvézt do služby. Stane se z ní právě vylosovaný typ vojáka, který umístí hráč na kartu úkolu na příslušné políčko se stejným požadavkem. Většina karet má pak různý počet pozic, kam musí hráči vyslat svoje jednotky. Teprve, když zaplní všechny nároky, může vykřiknout s radostí AVE CAESAR.

Ale tak daleko ještě nejsme. Vyvolavač bere jeden žeton za druhým a hráči provádí stále dokola mobilizaci. Kromě vyslání nového vojáka mohou jednoho ze stávajících převelet z jedné karty na druhou. Losování pokračuje do té doby, než z balíčku vyvolavač vytáhne žeton žolíka. V tu chvíli vrátí všechny vytažená kolečka zpět do pytlíku a předá svoji roli hráči po jeho levici.

Když hráč dokončí svůj úkol, oznámí to hráčům výkřikem AVE CAESAR. Všechny své jednotky si stáhne zpět a kartu přesune mezi splněné. V tuto chvíli také může využít její jednorázový efekt. V některých případech ale získá rovnou schopnosti trvalé, které může využívat po zbývající partii.

Augustus - rozehraná hra

Ve středu stolu leží žetony odměn, které dostane hráč, který získá jako první kombinaci daných cílů. Okamžitě si vezme žeton k sobě a na konci partie za něj dostane patřičnou odměnu v podobě vítězných bodů. Závěr hry nastává ve chvíli, kdy některý z hráčů splní sedmý úkol. Nyní si protivníci sečtou nejen body na svých odměnách a splněných úkolech, ale také ze schopností některých lokalit. Každý si je poznačí do bodovacího bločku a vítězem se stává hráč s nejvyšším součtem.

Augustus je nenáročnou hrou o náhodě, které vévodí losování dílků z pytlíku podobně jako v nedávno recenzovaném Dr. Shark (recenze). Losování vypadá spravedlivě, ale některé žetony zůstanou na dně ve chvíli, kdy vylosujete žolíka, který způsobí návrat všech žetonů zpět. Z toho je současně zřejmé, že tohle nebude hra vhodná pro náročnější publikum. Naopak jejím hlavním cílovým publikem se stává méně zkušený rodinný segment. A tady odvádí hra opravdu poctivou práci.

Dobrou práci na přístupnosti pro široké publikum odvádí také třicetiminutová herní doba, kterou není problém dodržet. Sedm úkolů jste bez problémů schopní stihnout. Navíc všichni soupeři hrají současně a nikdo se necítí opomíjený a nemusí čekat. Jeden z protivníků je sice vyvolávačem, ale všichni ostatní musí zaznamenávat jím vylosované mobilizační žetony.

Augustus - rozehraná hra

Odměny jsou pro každou partii stejné, ale variabilitu bez problémů zachraňuje dostatečný počet různých karet úkolů. Dokonce i v partii čtyř protivníků použijete jen čtvrtinu celkového počtu karet, což zaručuje zábavu na hodně dlouho. Ale zmíněné odměny přitom pomáhají celé hře, protože dávají hráčům ještě další cíle kromě hromadění úkolů. Musí je skládat do smysluplných celků, pokud to jen trošku jde.

Nejrůznější efekty těchto karet navíc umožňují nejen vylepšit svoje vlastní šance, ale také zaútočit na protivníky. Často ale získáte také možnost zmobilizovat nové legie, možnost nahrazovat některý druh zdroje jiným nebo také vítězné body pro konec hry.

Tady už je zřejmé, že hráči mohou svoje šance na vítězství nakonec přece ovlivnit. Tím zásadním prvkem pro ně zůstává volba karet úkolů a to nejen v průběhu partie, ale také na začátku hry. V konečném důsledku se ale bodové zisky mohou výrazně lišit a před koncem hry může být jasné, kteří protivníci si to rozdají o vítězství.

Augustus - karty

Počty hráčů zde pochopitelně nemají velký vliv na zážitek. Především ovlivňují herní dobu opravdu minimálně. S více hráči si užijete pouze mírně větší počet útočných karet a to jen někdy, protože vše záleží na náhodné společné nabídce. Přitom ale tempo hry je často přerušované vyhodnocováním úkolů, které ale naštěstí netrvá příliš dlouho.

Přes v podstatě jednoduché zaměření má hra pěkné zpracování. Především ilustrace na velkých čtvercových kartách působí dobře. Jejich grafika surovin zakomponovaná do samotného obrazu nefunguje ve chvíli, kdy potřebujete zjistit, který z hráčů má většinu některého zboží. Na kartách vás zajímá pouze zlato a obilí, ale kromě nich se zde nachází i další typy, které mají pouze ilustrační smysl. Jinak je ale hra přehledná a navíc naprosto jazykově nezávislá, takže si ji mohou zahrát i české rodiny.

Augustus - karty

Augustus nakonec plní velmi dobře svoji roli hry pro méně zkušené hráče. Ti si ji užijí opravdu dobře. Obsahuje jednoduchý mechanismus losování a vyplňování vašich kartiček (vlastně trochu jako Bingo), ale přitom nechává dostatek rozhodnutí na hráčích, takže nemají pocit, že jsou pouze hadrovou panenkou v rukou osudu. Hra vypadá pěkně a má velmi rychlý spád, díky čemuž se jedná o velmi povedenou rodinnou zábavu, které by se ale měli náročnější hráči vyhnout.

AutorPaolo Mori
IlustraceVincent Dutrait
VydavatelHurrican, Lautapelit.fi, Vennerød Forlag AS
(45 voters)
KategorieAncient, Card Game
MechanismyBingo, Open Drafting, Push Your Luck, Set Collection
RozšířeníAugustus: Maximus Promo Card
RodinaAncient: Rome, Digital Implementations: VASSAL
Alternativní názvyAugustus

Augustus je hra, ve které vaše skóre bude násobkem vašich správných rozhodnutí a štěstí při losování žetonů / výběru karet. Dohromady tak máte do určité míry ovlivnit, jak dobře splníte své úkoly a kde se na závěr partie umístíte. Přitom se ale celá partie točí jednoduše kolem losování žetonů. S jejich pomocí hráči plní požadavky lokací nebo senátorů a snaží se nastřádat dostatečnou vojenskou sílu, aby splnili kompletní úkol. Dokončená karta jim pak přinese odměnu v podobě vítězných bodů, ale také speciální schopnosti, která může být jednorázová nebo trvalá. Hra obsahuje několik možností útoku, ale vše je především o střádání bodů. Je trochu škoda, že mezi ilustracemi na kartách najdete objekty, které vás zajímají a nejsou patrné na první pohled. Jinak ale hra ubíhá podobně ve všech počtech soupeřů, protože jsou všichni do partie neustále zapojení a mohou verbovat nové jednotky. Augustus funguje velmi dobře jako přístupná rodinná zábava, kterou naučíte každého a přitom se pobavíte v půlhodinovém čase.

+ vhodné pro hru ve všech počtech hráčů (od dvou do šesti)
+ zábavné a rychlé
+ pěkné ilustrace