Recenze: Bananas – opičky a jejich dobroty

bananas-01

Opičky to nemají jednoduché. Jsou malé, a když se ztratí, může je to stát i život. Džungle je plná hladových predátorů, kterým stačí jen natáhnout packu a je to. Ale nebojte se! Tihle malí šimpanzíci se sice bojí, ale ve skutečnosti jim nic nehrozí. Naopak na ně čeká sladká odměna, jakmile se jim podaří vymotat ze zajetí žhavých slunečních paprsků.

A tady nastupujete vy, abyste je pěkně jednoho po druhém vyvedli do bezpečí. Horko jim zastínilo smysly v deskové hře Bananas, kterou vydává společnost Trefl hned pro čtveřici trhů. A mezi nimi je i ten český. Autorem hry je Lukasz Wozniak (Mercurius – recenze), za grafikou stojí Very nice studio, jmenovitě pak Bartek Brosz a Jarek Lula. Krabička pak vyšla původně už v roce 2011 jako jedna z jeho prvních her.

Hra se ukrývá v menší krabičce, na jejímž víku vidíme tři veselé opičky utíkající s banány v packách. Další už na nás čekají uvnitř a to v podobě 39 žetonů různých barev. Tihle malí rošťáci jsou určení pro hráče a to jak šest kulatých žetonů, tak ten sedmý čtvercového tvaru. Kromě nich se v kartonovém archu ukrývá také sedm banánů a jeden kámen. Těmto drobečkům dělá společnost herní plán, jehož poloviny spojíme jako puzzle dílky do jednoho velkého paloučku s šestiúhelníkovými políčky.

bananas-06

Na začátku partie si hráči rozdělí žetony opiček. Jejich počet závisí vždy na tom, kolik soupeřů se celkem partie účastní. Ve dvou mají hráči pod svojí kontrolou všech šest figurek. Sedmou, představující vůdce, si položí před sebe, aby bylo na první pohled jasné, o blaho kterého barevného kmene se starají. Žeton kamene patří doprostřed plánu, zatímco desítka šedých opic je zatím položena stranou.

Před samotným úprkem je třeba ale všechny opičky opatrně položit na palouček. Při pokládání je otočí ke všem rivalům obrázkem nahoru, takže každý na chvíli vidí barvu jejich bříška. Pomalu a zlehoučka, protože ještě spinkají a teprve teď se budou pomalu probouzet.

Hráči s jejich žetony mohou pohybovat, když na ně přijde řada. Vždy lze posunout pouze jednu opičku a nechat ji přeskočit všechny ostatní v libovolné rovné přímce. Pokud se skok opravdu povede, může se opička zachránit a vyskočit z paloučku ven do stínu stromů. Takový žeton je třeba otočit, zjistit jakou má barvu a odevzdat jejímu vůdci stáda.

bananas-08

Všichni si tak pečlivě musí pamatovat od startu, kde se která barva nachází. Zdá se to jednoduché, ale s dvanácti žetony na plánu není jednoduché si udržet přehled. Mumraj a skákání opiček pokračuje tak dlouho, dokud některý z náčelníků opičáků nemá všechny své opičky ve stínu. Tento hráč se okamžitě stává vítězem.

Bananas je hrou, která klade jediný a hlavní důraz na paměť. Kromě ní vlastně hráčům nic jiného s jejich vítězstvím nepomůže. Pohyb opičky je obvykle naprosto jasný, protože jeden z šesti pohybů je vždy výhodnější.

Na začátku partie je všechno jednodušší, protože zvířátek je všude dostatek. Není problém přeskakovat všemi směry a přesně to hráči dělají. Naštěstí místo každého chlupáče, který louku opustí, může její zachránce vyložit novou šedou opičku, jejímž náčelníkem není nikdo. A protože políček na louce je mnohem více míst než zvířat, může si sám vybrat tak, aby si co nejvíce pomohl.

bananas-09

Tady vidíte, že jsme o té paměti neříkali tak docela pravdu. Na pokládání dílku je třeba mít alespoň základní představu o tom, kudy chcete svoje opičky zachraňovat a současně se snažit nenahrát i soupeřům.

Bohužel hra se stává jednodušší s tím, jak se jí účastní více a více soupeřů. Ne proto, že by se lišil počet zvířátek. Těch je vždy stejně. Ovšem každý z náčelníků má méně žetonů, jejichž polohu si musí pamatovat. A udržet přehled o dvou lze snadno i na ploše více žetonů. To když jsou žetony čtyři, už je to těžší a s plnými šesti (ve dvou) to dá dětem zabrat. Rodiče s hrou ale pravděpodobně i tak nebudou mít větší problémy.

Právě proto také chceme zdůraznit, že Bananas se hodí především pro děti, když se budou chtít zabavit s nějakým kamarádem. Hra je blesková, pohyby opiček jsou jednoduché a většinu času je jasné, jaký pohyb je třeba udělat. Přesto, co je samozřejmé pro nás, nemusí platit pro děti. A tak si tady všechno pěkně procvičí.

bananas-15

Do pravidel se také vloudila chybka. Na místo třetí stránky českých pravidel tu najdeme polštinu. Naštěstí hned sousedním jazykem je slovenština, ze které se všechno naučíte také bez problémů. Samotné zpracování hry je jednoduché, s několika ilustracemi a převahou žetonů nad vším ostatním.

Bananas je hrou striktně pro děti, které se u ní pobaví. Hra je nenáročná a zaměstnává převážně paměť všech, kdo se účastní. Ale ani nejvyšší obtížnost není pro zkušenější hráče (= dospělé) výzvou, protože žetonů na plánu není nikdy příliš. Pro děti ale nabízí příjemnou a rychlou zábavu. Bananas je z toho pohledu solidní, ačkoliv nijak výjimečnou, dětskou hrou.

Ve hře Bananas se hráči musí postarat o stádo opiček, které se zapomnělo na sluníčku. Každému ze soupeřů půjde ale o to, aby co nejrychleji odskákal se svojí skupinkou. Tu ale viděl pouze na začátku při náhodném rozložení žetonů po plánu. Od té chvíle musí hráči s opičkami pohybovat poslepu a odhalit jejich barvu mohou až ve chvíli, kdy jsou v bezpečí. Paměť tak hraje zásadní roli, ale v této hře na ni nejsou kladeny nějaké velké nároky. Možná jen ve dvou, ale čím více soupeřů přizvete, tím je hra jednodušší. Bananas tak umí pobavit na chvíli alespoň ty opravdové mrňouse.

+ pro malé děti
+ zaměřuje se na paměť
+ opičky