Recenze: Bang! Super střela – přestřelky ve jménu zákona

Divoký západ byl domovem všelijakých zločinců a kriminálních živlů. A každodenní prací šerifů bylo jejich řádění potlačovat. Nosili na hrudi hrdě šesticípou hvězdu, která jasně poukazovala na jejich úřad. Všichni bez rozdílu jezdili na krásných vznešených koních a nosili kolty u pasu setsakramentsky nízko. Stačilo jen málo, aby sáhli do slonovinou vykládaného pouzdra a přestřelka byla na světě.

Jedné takové honičky se zúčastníte i vy ve hře Bang! od autora Emiliana Sciarry z produkce firmy daVinci. Nám se do redakce dostala rovnou luxusní edice, kterou u nás distribuuje společnost Albi pod názvem Bang! Super střela. A protože Bang! samotný se zrodil už v roce 2002, tak její obsah je obohacen také o řadu rozšíření, které vám hru zpříjemní.

Balení se tentokrát neblíží ani zdaleka vzhledu nějaké krabičky, ale opravdu je jedná o obří nábojnici v nazlátlé barvě. Na těle najdeme grafický nákres a červený nápis Bang. Náboj pohromadě jistí ještě kruhový papírový návlek. Když jej ze střely stáhnete, konečně ji můžete rozloupnout napůl a podívat se dovnitř na její obsah.

Ve chvíli, kdy odsunete víko stranou, zjistíte, že veškerý obsah si je naprosto rovný. Tedy alespoň co do umístění. Všechno je totiž zasazené do černé plastové vložky. Jedinou výjimku tvoří brožurka pravidel.

Zbytek součástek lze snadno na první pohled rozpoznat: tři mohutné balíčky karet a jedna šerifská hvězda, která vypadá kovově. Bohužel při dotyku zjistíte, že je plastová. Je to u takovéhoto luxusního balení tak trochu škoda.

Trojice ve fólii zabalených balíčků ale obsahuje dohromady rovnou pět her, respektive jednu základní hru a čtyři rozšíření. Všechno to je pěkně v hromádce, ale nebojte, každé rozšíření lze vytřídit. Ale protože jsme si ještě na našich stránkách nepovídali o Bangu ani jednou, popíšeme si nejdříve základní hru. Pak se teprve podíváme na rozšíření, a co poskytují hráčům navíc.

Když vezmete původní balíček základní hry, najdete v něm několik typů karet – role, postavy a akční karty. Poslední zmíněné stačí pouze pořádně zamíchat a postavit do hromádky doprostřed stolu. Nyní vás čeká rozdělení obyvatel městečka – tedy hráčů kolem stolu.

Zjistíte tak nejen vaši roli v městečku, ale také osobnost představovanou kartou postavy. Každá z nich má nejen svoje jméno, ale také speciální schopnost, kterou musíte umět dobře využívat ke svému prospěchu.

V městečku bude vždy jeden šerif, zástupce, odpadlík a také nějací ti bandité. Počty se mění podle množství účastníků v partii, ale základní rozestavení sil zůstává stejné. Šerif má svůj úkol ve hře jasný – odhalit a polapit (zastřelit) bandity a také odpadlíka. Bandité se snaží zlikvidovat nejen muže s hvězdou na obleku, ale také jeho zástupce, kteří mu všemožně pomáhají. Odpadlík jako jediný hraje zcela sám za sebe a musí se snažit strategicky manévrovat a pomáhat oběma stranám. Zvítězí totiž pouze ve chvíli, kdy zůstane ve hře jako poslední.

Šerif a jeho pomocníci vítězí vždy společně. Mají tak o trochu jednodušší situaci, když odhlédneme od skutečnosti, že na začátku nikdo neví, kdo vlastně má jakou roli. Jediný, kdo se odhalí, je hrdinný šerif. Ten si také vezme k sobě šerifskou hvězdu.

Všichni si připraví ke kartě postavy ještě jednu z nevylosovaných zbylých postav, kterou otočí rubem vzhůru. Na této straně karty totiž je nakresleno pět nábojů představujících životy. Každý z hrdinů má na kartě vyznačeno s kolika životy začíná. Podle toho hráči umístí dvě karty (kartu postavy a nábojnic) přes sebe, aby ukazovaly jeho aktuální počet životů.

Město na divokém západě, ve kterém se přestřelka Bang! odehrává se sestává ze sousedství. Stejně tak každý z hráčů v partii má přesně dva sousedy – jednoho napravo a jednoho nalevo. Na ně může už od začátku střílet a snažit se je tak polapit. Jak hra postupuje, mohou postavy získat lepší zbraně nebo vybavení, které jim umožní střílet na větší vzdálenost.

Ke střelbě samotné se používají titulní karty Bang. Hráč nejdříve určí, na koho útočí a zahraje kartu. Cíl se může bránit hned několika způsoby – může mít štěstí a kulce uhnout nebo se třeba může schovat za barel. V některých situacích potřebuje trochu víc štěstí a úspěch obrany je určený dolíznutím horní karty z dobíracího balíčku. Ve spodní části totiž je nakreslena barva a číslo, do které karta spadá. Ty musí odpovídat a vejít se do rozmezí stanoveného akční kartou.

Hráči si kromě kulek mohou vyměňovat i další podlé akce, kterými si navzájem stěžují život v městečku. Postupně si tak úspěšnou střelbou ubírají životy, a jakmile hráč přijde o poslední kulku na ukazateli, je ze hry vyřazen.

Podobně jako v nedávno recenzovaných Policajtech (recenze), i zde můžete před sebe vykládat nějaké ty předměty, které vám pomohou ve vašem boji za vítězství. Hlavně se jedná samozřejmě o střelné zbraně nebo vybavení pro uhýbání neposedným letícím kulkám.

Partie končí ve chvíli, kdy některý z týmů či jednotlivců splní svoje podmínky, tedy vyřadí ze hry všechny svoje nepřátele. Do hry se jde občas vrátit doplněním života za pomoci karty Pivo, což je často čára přes rozpočet již se radujících soupeřů.

Bang je především jednoduchá rodinná zábava pro ty zájemce, kterým nevadí střílení. Právě to je zásadní náplní celé hry a jediným prostředkem, jak dosáhnout vítězství. Princip samotný je velice jednoduchý a rychle se ho naučí úplně všichni od osmiletých dětí, kterými začíná doporučené věkové rozmezí. Stačí umět trochu číst, aby si mohli přelouskat schopnosti jednotlivých karet.

Jednotlivé partie jsou poměrně rychlé a trvají do třiceti minut v případě čtyř hráčů. Ve více soupeřích se může hra protáhnout o trochu déle. Se zvyšujícím se časem potřebným k dokončení narůstá jeden z hlavních problémů – pokud totiž budete mít smůlu a vypadnete brzy, budete pak několik desítek minut koukat na soupeře, jak se „mydlí“. Zvlášť u hry s menšími dětmi je to rozhodně problém, na který není dobré zapomínat.

V čem se Bangu opravdu daří, je udržování napětí a atmosféry u stolu. Především v začátcích, kdy nikdo neví, kdo hraje za jakou roli, je třeba být na pozoru. Partie se tak rozjíždí pomaleji, protože hráči se navzájem oťukávají a snaží se zjistit, kdo je kdo, aby nestříleli na svého pomocníka. Tomuto váhání navíc napomáhá omezený dostřel.

Nejsložitější hru má před sebou vždy odpadlík, který musí kromě dobré hry také správně blafovat a snažit se hrát na obě strany. Ostatní dvě skupinky mají většinou výhodu, protože na soupeře nejsou sami, obzvlášť pak šerif se svými pomocníky.

Prvním rozšířením je zároveň to největší s názvem Dodge City. Obsahuje hromadu nových postav, které partii obohatí svými dovednostmi. Právě těch se snažíte využívat a tak novinky přispívají skvěle k variabilitě hry. Podobně kladný efekt má také rozšíření balíčku akčních karet o novou čtyřicítku.

Nově do hry zařazují karty se zeleným okrajem, které se vykládají před hráče stejně jako karty předmětů v základní hře. Hráči však na využití efektu musí tyto zelené karty odhodit, jen je prostě nemusí hrát teď. Do hry tak vstupuje nový prvek taktické přípravy dopředu. Za některé nové akční karty pak zase platíte odhozením jedné karty z ruky navíc.

Další dvě rozšíření High Noon a Fistful of Cards jsou naprosto specifické. Nerozšíří totiž žádný existující balíček, ale přináší zcela nové funkce do celé hry. To jsou takzvané karty událostí, které jsou otáčeny vždy na začátku kola. Tím mění pravidla hry nebo vlastnosti jednotlivých hráčů a tím nutí všechny účastníky přizpůsobovat se. Tato dvě rozšíření skvěle ozvláštňují hru a dávají jí nový neotřelý náboj. Protože se však vždy použije kompletní balíček, brzy se ohrají, protože už budete vědět, co vás čeká.

Poslední balíček tvoří rozšíření Divoký západ, které opět rozšiřuje postavy. Kromě toho však přidává i nový balíček událostí.

Rozšíření celkově tedy přináší do hry řadu novinek, ale především tu potřebnou variabilitu. Díky hromadě nových postav se můžete těšit v každé partii z jiné speciální dovednosti. Často se vyplatí jí podřídit celou svoji taktiku. Zcela jiný zážitek pak dodají ještě společné karty událostí, které ovlivňují všechny hráče. Vzhledem k jejich počtu máte jistotu, že každá partie bude úplně jiná.

Zpracování prostředí a atmosféry Divokého západu Bangu dokonale sluší. Všechny karty mají grafiku, která vás ničím neruší a téma tasení koltů a souboje dobra a zla je věrným souputníkem všech knih a filmů o době dobývání Ameriky. Dobové písmo na kartách i dvojjazyčné názvy jen zážitek podtrhují.

Luxusní balení je opravdu výborně zpracované, střela po zavření bez problémů drží. Jen ta šerifská hvězda mohla být z kovu. A vlastně ještě jedna drobnost ke skladování – v plastové vložce na karty jsou zářezy, do nichž jednotlivé balíčky vždy vkládáte. Bohužel jejich rozměry jsou provedeny opravdu natěsno a děti budou mít s uklízením jednotlivých balíčků problémy, protože je musíte rozdělit opravdu co nejlépe.

Rozšíření jsou od sebe rozdělené odlišnou zadní stranou u těch, které se nemíchají do balíčku. Ostatní pak mají přímo na kartě vyražený symbol odpovídající právě tomu konkrétnímu rozšíření.

Bang je jednoduchá karetní hra a právě tím je způsobená její obrovská popularita. Celé soupeření je založeno na konfliktech, takže se rozhodně nehodí pro někoho, kdo nerad napadá protivníky přímo. Díky silnému tématu Divokého západu určitě nezaujme také jeho odpůrce. Ovšem pokud jste se narodili s koltem u pasu a máte rádi rychlé karetní hry, pak je určitě Bang zajímavou volbou, zvlášť v této speciální edici, která přináší hromadu variability.

AutorEmiliano Sciarra
IlustraceToni Cittadini, Stefano de Fazi, eriadan, Alessandro Pierangelini
VydavatelDV Games, ABACUSSPIELE, Albi, Crómola, Edge Entertainment, Korea Boardgames, Mayfair Games, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2007
Počet hráčů3 - 8
Herní doba40
(42 voters)
KategorieAmerican West, Bluffing, Card Game, Deduction, Fighting, Humor
MechanismyHand Management, Hidden Roles, Player Elimination, Take That, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníBANG! Armed & Dangerous, BANG! Expansion Pack, BANG! Gold Rush, BANG! Legends, BANG! The Great Train Robbery, BANG! The Valley of Shadows, BANG! Wild West Show, Death Mesa (fan expansion for BANG!), O.K. Corral (fan expansion for BANG!)
RodinaContainers: Tubes, Containers: Unique Shape, Game: BANG!
Alternativní názvyBANG! La Bala!, BANG! La Pallottola!, Bang! Strela, 砰!子彈版, 뱅! 총알 에디션

Bang! Super střela je už druhá luxusní edice hry Bang! ve tvaru kulky. Obsahuje hromadu karet s tematikou Divokého západu. Samotná karetní hra je rychlá a jednoduchá, takže se s ní rychle sžijete. Bohužel se stejně rychle může ohrát. Kvůli tomu jsou v kovové krabičce obsaženy také čtyři rozšíření s mnoha novinkami. Hra však přináší střílení a zabíjení a hráč může brzy z partie vypadnout, a pak jen sledovat ostatní při hře. Navíc se občas může partie protáhnout, zvlášť za účasti více hráčů. Pokud je Divoký západ právě to vaše téma nebo máte rádi jednoduché karetní hry vhodné do rodiny i na párty, pak se u vás Bang neztratí.

+ luxusní edice
+ hromada rozšíření
+ jednoduchá pravidla pochopí každý