Recenze: Blue Banana – barvy a jejich negativy

blue-banana-01

Svět je plný protikladů. Zatímco my známe pouze žluté banány, někde je určitě svět, kde je slupka těchto dobrot modrá. Dokonce může banán být kulatý. Pokud se na něj pořádně nezadíváte a neochutnáte, nikdy si nemůžete být jistí, že je to opravdu on.

Blue Banana je hra, která nám představuje svět plný obrazů a jejich negativů. Autorem hry je Wolfgang Warsch, který vydání svého díla svěřil společnosti Piatnik. Ta jej dopravila na trh v roce 2020 a díky tomu jsme se i my mohli podívat na víko boxu a začít dumat nad titulním modrým banánem.

Ten ostatně nemůže chybět ani uvnitř, i když nepíská ani nedělá jiné zvuky. Jeho posláním je prostě být přítomen hře. Jeho místo je přesně uprostřed herní plochy, zatímco kolem něj vytvoří osm podobně vysokých hromádek karet. Ještě předtím ale musí hráči odložit šestnáct karet stranou, protože budou sloužit jaké zásoba zadání. Každý z účastníků dostane jeden žeton s banánem a všechny ostatní žetony zůstanou ležet zatím stranou.

blue-banana-06

Ještě před samotnou partií je důležité si všimnout, že ačkoliv jsou na kartách obrázky věci nakreslené špatnou barvou, na jejich zadní straně je vždy zrcadlový obraz s opačnou kombinací tvaru a barvy. Takže pokud na jedné straně vidíme růžový banán, na druhé straně bude žlutý plameňák. Tento zrcadlový efekt bude důležitý ale až při vyhodnocení kola.

Na jeho začátku začínající hráč vezme dvě karty z hromádky a bez odhalování druhé strany je položí na stůl. Na obou je nějaká nesprávná kombinace tvaru a barvy. Jakmile se ale obrázky objeví, je úkolem všech začít ihned hrát a zaměřit se na osm hromádek na stole. Mezi kartami, které leží nahoře, se snaží hráči najít ty, které patří k obrázku na jedné ze dvou karet – buď jeho skutečnou barvou (při tom se musí snažit ignorovat barvu, ve které je vyobrazen na kartě) nebo naopak tvarem, který k této barvě obvykle náleží (a odhlédnout od tvaru, který je vidět).

blue-banana-03

Tím, že si hráč sebere horní kartu z hromádky, odkryje tak novou kartu a kolo tak může pokračovat i mnohem déle. V rámci jednoho kola mohou všichni hráč současně a jednou rukou sbírat karty, které podle nich náleží do nabídky těch správných. Teprve, když se všichni shodnou, že už není možné najít další shodu, nastává čas na vyhodnocení a kontrolu. Jenže první, kdo konec kola odhalí, může ve středu stolu ulovit banán

Pro vyhodnocení stačí jednoduše otočit obě karty zadání a odhalit správné barvy i tvary na obou kartách. Ty si hráči zkontrolují a na neúspěšné lovce čeká penalizace. Musí odevzdat karty. Normálně to je pouze jedna, ale jak partie pokračuje vpřed, mohou hráči za svůj postup být více penalizováni. Ten, kdo v průběhu byl úspěšnějším v hledání správných odpovědí, může získat bonus v podobě dalšího žlutého žetonu (s modrým banánem).

Protože pro každé kolo jsou potřeba dvě karty a celkem jich v rámci přípravy bylo odloženo šestnáct, celá partie má dohromady osm kol. Každé začíná odhalením nové dvojice zadání. Po jejich odehrání nastává čas najít vítěze. Tím je pochopitelně hráč, který nastřádal nejvíce karet.

blue-banana-07

Modrý banán je novou generací postřehových her, a to přesně takovou, jakou bychom si přáli. Dělá sice většinu věcí postaru, ale přidává nové nápady, které z partie dělají jedinečný zážitek. Záludnost negativ a jejich zadání se ukáže teprve ve chvíli, kdy se pustíte do hraní.

Překonat se svojí myslí limity tvarů a barev není nic snadného. Vybavit si objekt, který má správnou barvu nebo naopak hledat barvu náležící k tvaru může znít na první pohled podivně a složitě, ale když se do hry pustíte, zjistíte, že je tento úkol docela intuitivní.

K této základní premise ale přidává ještě jednu vlastnost. Není to totiž hra striktně na kola, ale je při tom výrazně nepředvídatelná. S každým úspěchem se objeví nový obrázek, který má velmi solidní potenciál protáhnout celé snažení hráčů o další chvilku. Tím se přibližuje svojí myšlenkou k našemu oblíbenému Loonacy.

blue-banana-09

Protože v nabídce jsou vždy hned dva obrázky, zabraňuje to nepříjemným zásekům v případě, že by se nenalézala na stole ani jedna správná odpověď. A když už nikdo z účastníků nenajde další správné řešení, znamená to jednoduše konec kola. Ty mohou mít tedy různou délku a v případě, že se obsah některé z hromádek vyčerpá před koncem partie, pak hráči jednoduše pokračují s menším výběrem.

Hra má krásnou dynamiku právě v těch fázích kola, kdy stále hledáte nové možnosti a doufáte, že se ještě další naskytne. To ale ni nemění na faktu, že hra tříbí stále především postřeh, protože potřebujete v objevování správných odpovědí být rychlejší než soupeři. Výhodou může být ale i přehled, když někdo odhalí, že na stole už neleží nic dalšího.

Jenže ani to není všechno. Ten, kdo vyhraje kolo, má současně také zásadní nevýhodu do kol dalších. Bude mít v držení více žetonů modrých banánů a čím více kol vyhraje, tím více musí pak odevzdávat za svůj omyl karet zpět. Chyba na začátku partie tak není pro mnohé hráče tak drahá, jako na konci. A jedno nesprávné rozhodnutí na konci může zcela zvrátit výsledek.

blue-banana-10

Ačkoliv délka jednotlivých kol není shodná, celkově se partie vždy umí směstnat do půlhodinky a umí být i kratší. Jako u každé postřehové hry, i tady je samozřejmě větší konkurence (a tedy i více karet) pozitivní zprávou. Při tom ale nic nebrání tomu, abyste si plný zážitek vychutnali i ve dvou.

Blue Banana je vynikající postřehovou hrou, která nabízí hned několik jedinečných nápadů a díky tomu umí skvěle zaujmout a pobavit. Nedaří se nám najít žádné negativum, a právě proto se stává jednou z mála party her, která u nás dostane maximální hodnocení. Věříme, že se tady v modré krabičce zrodil další hit a jmenuje se Blue Banana.

AutorWolfgang Warsch
VydavatelMercurio, Piatnik
Rok vydání2019
Herní doba0
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Real-time
MechanismyCatch the Leader, Pattern Recognition, Real-Time
RodinaAnimals: Frogs / Toads, Animals: Whales, Food & Drink: Bananas
Alternativní názvyBananazul

Blue Banana je nenápadnou postřehovou hrou, která ale kromě hledání správných barev a tvarů nutí hráče být ve střehu i po první nalezené shodě, protože nabídka se mění. A navíc takové vyhrané kolo ještě nemusí být radostnou zprávou, protože zvyšuje cenu, kterou musí hráč zaplatit za případnou chybu později. Blue Banana je skvělou hrou, o tom není žádných pochyb.

+ důmyslné hledání negativů
+ výhra kola znamená více rizika do dalších kol
+ ziskem karty se odhalí další