Recenze: Boss Monster – nachytejte si hrdiny

Boss Monster - balení

Všichni si myslí, že hrdinové jsou ti správní a praví. Jenže zatímco my si žijeme s našimi příšerami v klidu a míru pod zemí, oni to jsou, kdo znenadání přichází a chce získat náš nastřádaný majetek. Obchází jednu jeskyni za druhou a ničí moje dlouholeté přátele. Rozhodl jsem se, že řádění těch padouchů zastavím. Vím, že mě za to bude svět nenávidět, ale hlavní je, že už nás nebudou strašit noční můry o jejich vpádu..

A máme tu znovu otočení rolí. Hráči se ocitnou na druhé straně barikády a místo toho, aby se mstili příšerám za to, že unáší princezny a jejich chlupaté pejsky, políčíme si na hrdiny ve hře Boss Monster. Jejím autorem jsou Johnny O’Neal a Chris O’Neal. Díky podpoře neuvěřitelných 4689 hráčů s vybranými dvěmi sty tisíci dolary vytvořila firma Brotherwise Games hit ještě dřív, než vůbec dorazil k prvnímu hráči. Hra byla zafinancována koncem roku 2012 a k nám se tak dostává s mírným zpožděním.

Hra se nachází v nenápadném černém balení s pixelartovým obrázkem zeleného citlivého monstra a jeho úhlavního nepřítele – hrdiny. Boss Monster k dodání zábavy potřebuje jen tři hromádky karet, které dohromady obsahují 155 obrázků. Největší balíček zahrnuje místnosti (75), ale jsou zde i kouzla (31), hrdinové (41) a inkarnace samotných hráčů – osm příšer.

Boss Monster - připravená hra

Většina těchto karet má kromě textu a obrázku také typ a především číslo v srdíčku. U místnosti vyjadřuje počet zranění, které za průchod dostane hrdina. Naopak právě u tohoto neohroženého bojovníka znamená, kolik zásahů vydrží. Karty hrdinů mají ale také krvavé kapky a kameny duší. První označuje počet zranění pro příšeru na konci dungeonu, zatímco druhá odměnu za sražení hrdiny na kolena.

Na začátku partie je třeba, aby si každý z hráčů zvolil, kterou obludou se stane. Její kartu si vezme a položí napravo před sebe. Doleva před ni pak bude v průběhu partie přikládat karty místností, které by jej měly ochránit před nájezdníky hledajícími jeho skalp. Podle počtu hráčů pak je třeba vystavět balíček hrdinů (z těch obyčejných a epických), zamíchat balíčky kouzel a místností. Z těchto dvou hromádek dostanou hráči také dohromady sedm karet, z nichž dvě dle své volby musí vrátit.

Předtím, než se v nedaleké vesnici objeví první krvežízniví hrdinové, mohou hráči (příšery) postavit svoji první místnost. Nejdříve ji zahrají tajně obrázkem dolů a teprve společně svoji volbu odhalí a přiloží zleva ke kartě své obludy.

Boss Monster - rozehraná hra

Na začátku každého kola se sejde několik hrdinů ve městě a začne se připravovat na svoje dobrodružství. Hráči ale ještě mají možnost ovlivnit, jak jejich výprava dopadne, protože postupně podle počtu zkušeností své postavy vyberou jednu kartu místnosti z ruky a mohou ji postavit. Karty opět hráči odhalí současně a přiloží je dále do řady, která může obsahovat maximálně pět lokalit. Další je možné odhalovat nebo vylepšovat s pomocí pokročilých místností.

Každý z hrdinů má typ a podle něj vyhledává určitý druh dobrodružství. Podle svého zaměření si teď vybere místo, které navštíví. Čím více odpovídajících symbolů hráč má, tím větší šance, že právě jeho místnosti hrdina navštíví. V případě, že je více hráčů se stejným počtem symbolů, nerozhodný hrdina zůstane ve vesnici a počká na příští tah.

Hráči s nimi teď projdou svoje místnosti zleva doprava a postupně na ně aplikují události a sílu místností. Pokud hrdina dokáže se svými životy přestát celou cestu až k hráčově postavě, způsobí jí zranění. V opačném případě z něj bude pěkná trofej. Vždy si ale hráč kartu ponechá, jen se liší její otočení – plusové body jsou na zadní straně karty, zatímco zranění jsou přímo na kartě.

Boss Monster - rozehraná hra

Kdykoliv v průběhu těchto fází mohou hráči zahrát akční karty. Fáze se střídají znovu a znovu, noví hrdinové se hrnou do zívajících hladových jeskyní. Partie končí vítězstvím toho, kdo jako první nastřádá deset duší. Naopak zisk pátého zranění odhalí poraženého a vítěz je odměněn za to, že přežil.

Boss Monster je šikovná karetní hra, která skládá poctu starým digitálním hrám. O to zajímavější je možná informace, že stejná bratrské duo úspěšně protáhlo Kickstarterem také digitální verzi této karetky, jejíž kampaň skončila v září 2014 a to s podporou ještě větší (5.657 hráčů). Zůstane stále karetní hrou, jen samotné karty budou dematerializovány do formy pixelů.

Ale zpět ke karetní hře, která se vlastně současně stala i předlohou. A je opravdu tak dobrá? Ano! Boss Monster je velice zábavná hra, která vyniká rychlostí partií. Kromě prvních výukových her lze snadno souboj dokončit během dvaceti minut. V nich přitom zažijete spoustu zajímavých momentů.

Boss Monster - karty

Hra je pochopitelně založená na štěstí, protože hráči musí dostat dobré karty do ruky. Ale vždy mají na výběr hned z několika místností i akčních karet, takže nakonec je to i o schopnostech nalákat ty správné hrdiny. Teprve tak můžete získat potřebné duše a zvítězit. Při tom ale regulérní taktika je i přežití a čekání na to, až druhý hrdina podlehne náporu hrdinů. Ale díky dobírání pouze jedné karty na začátku kola hraje náhoda zásadní roli. Je lepší využít variantu Machinations popsanou na konci pravidel, ve které hráč bez zisku duše v daném kole může získat jednu kartu navíc.

Velkou výhodou hry je její variabilita. Už samotná nabídka osmi bossů je dostatečná na to, abyste dlouho nehráli za stejnou příšeru. Ale teprve místnosti a hrdinové dělají hru zajímavou. A i těch je naštěstí dost. A když se navíc do partie dostávají náhodně (a v nižších počtech hráčů zdaleka ne všechny), odlišnost jednotlivých her je zaručena.

Boss Monster - karty

Veškerá pravidla jsou jednoduchá a zvládnou je i začátečníci. Hra je přístupná všem. Je vhodná pro rodinné hraní, kde všichni ocení hrdiny a příšery. Ovšem nabízí i záškodnické akční karty, které otevírají dvířka podrazům a krvežíznivému soupeření. Jenže právě tady je asi největší nedostatek hry, protože není snadné se dostat k dalším kartám kouzel, protože je můžete získat pouze jako důsledek schopnosti místnosti. A k tomu, abyste ji získali, potřebujete pořádné štěstí.

Počty karet se liší podle toho, kolik hráčů se partie zúčastní. Díky tomu nevadí, jestli do svých dungeonů pozvou hrdiny dva hráči nebo více. Délka i zábava je vždy podobná a neliší se nijak zásadně napříč počty.

Grafika se vám může líbit nebo nemusí. Protože jsme se zamilovali už do Pixel Lincolna (recenze), asi očekáváte, že budeme opět chválit. A je to tak. Obrázky jsou povedené, kostičkované, ale při tom vyjadřují dostatek detailů. Karty jsou přehledné a vše to působí opravdu starobyle.

Boss Monster - karty

Boss Monster je hra, ve které stavíte jeskyni. Jste ale ustrašené monstrum, které se nezmůže ani na ránu, když k němu hrdina dorazí. Jen se budete krčit v koutě a necháte se šikanovat. A právě proto je důležité najít správné kombinace, aby k vám hrdinové nedorazili. Nechte je zaklepat na dveře, ale pak jim ukažte, kdo je zde pánem. Ve hře Boss Monster jste to jednoznačně vy.

AutorJohnny O'Neal, Chris O'Neal, Christopher O'Neal
IlustraceBeau Buckley, Francisco Coda, Katrina Guillermo, Kyle Merritt, David Nyari, Alexander Olsen, Andres Sanabria
VydavatelBrotherwise Games, Edge Entertainment, Fever Games, GaGa Games, Muduko, Pegasus Spiele, Redbox Editora (Redbox), Trefl Joker Line
(34 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Video Game Theme
MechanismyHand Management, Player Elimination, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníBoss Monster: 10th Anniversary New Cards pack, Boss Monster: Bast Promo Card, Boss Monster: Bastas Promo Card, Boss Monster: Birthday Party Promo Card, Boss Monster: Bom-Boy Factory Promo Card, Boss Monster: Collector Box, Boss Monster: Crash Landing, Boss Monster: Creator Pack, Boss Monster: Dragon Prince Hero Pack, Boss Monster: Dungeon Kart Promo Cards, Boss Monster: Epic Multi Heroes, Boss Monster: Final Form! Promo Card, Boss Monster: Game Night #2 Season One Event Kit, Boss Monster: Get Over Here! Promo Card, Boss Monster: Hidden Secrets, Boss Monster: Implements of Destruction, Boss Monster: Killa, Man Eating Gorilla Promo, Boss Monster: Kingkiller Hero Pack, Boss Monster: Klonos Promo Card, Boss Monster: Malakill Promo Card, Boss Monster: Mirrax Promo Card, Boss Monster: Overboss Bonus Pack Promo Cards, Boss Monster: Paper & Pixels, Boss Monster: Portable Power Pack, Boss Monster: Power-Up Pack, Boss Monster: Quothe Promo Card, Boss Monster: Reactor Core, Boss Monster: Santa Epic Hero Promo, Boss Monster: The Golden Dragon, Boss Monster: The Lost Levels, Boss Monster: The Puzzle Reward Cards, Boss Monster: Tools of Hero-Kind, Boss Monster: Totale Zerstörung!, Boss Monster: Vault of Villains, Overboss: A Boss Monster Adventure – Limited Edition Bonus Pack, Super Power
RodinaCreatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: VASSAL, Game: Boss Monster, Misc: Watch It Played How To Videos, Theme: Villainy
Alternativní názvyBoss Monster: Baue deinen Dungeon!, Boss Monster: Costruisci il tuo dungeon, Boss Monster: gra karciana o budowaniu podziemi, Boss Monster: Le jeu de cartes de création de donjon, Boss Monster: Master of the Dungeon, Monstruo Final, Босс-Монстр

Boss Monster nabízí na prostoru dvaceti minut rychlou a jednoduchou zábavu. Je založena hodně na náhodě, ale to nevadí. V roli příšer se hráči snaží do svých jeskyní nalákat hrdiny a poté je ubít chytrou kombinací pastí. Hra má pěknou pixelovou grafiku a nabízí jednoduchou hratelnost, kterou zvládnou i rodiny. Partie jsou dostatečně variabilní, abyste se do jeskyně i dále rádi vraceli. Ne každý pronikne pod kůži Boss Monster, ale to neznamená, že se jedná o špatnou hru.

+ rychlá a zábavná hra
+ pěkná pixelová grafika
+ variabilní