Recenze: Broom Service – doručovací služba čarodějky Kiki?

broom-service-19

Ve světě, kde nejsou žádná letadla, vlaky ani auta, kdo doručuje poštu? Asi by nás nejdříve napadli muži řítící se na hřbetu koní. A samozřejmě budeme mít pravdu. Jenže doručovací obor je velmi populární, a tak jezdci mají konkurenci. Speciální roznáškový servis si založily také čarodějnice a jejich podnikání vzkvétá!

Přidejte se i vy do jejich řad! Pořiďte si svoje vlastní domácí koště a pusťte se do doručování v deskové hře Broom Service. Stojí za ní autorská dvojice AP, konkrétně Andreas Pelikan a Alexander Pfister, kteří ji společně vydali v roce 2015 pod záštitou firem Alea a Ravensburger. Hra zaznamenala velký úspěch a dostala cenu kritiků Kennerspiel des Jahres právě pro rok 2015. Není to ale úplná novinka a jedná se o přepracovanou hru Witch’s Brew. Pro novou verzi připravil obrázky Vincent Dutrait.

Už na víku ale zjistíte, že jsme vás titulkem recenze trochu podvedli. Hra nemá nic společného s anime filmem od studia Ghibli. Tohle je vlastně svět s klasickou kreslenou grafikou. A uvnitř krabice najdeme všechny jeho obyvatele, v první řadě velký oboustranný herní plán. Účastníci partie si vyberou obtížnost a tou stranou nahoru položí mapu na stůl. Poté si každý vezme dvě figurky a postaví každou z nich na jiný hrad v levé části plánu. K nim dostane také deset karet akcí, po jednom lektvaru od každého druhu (barvy), hůlku a také bodovací žeton (položí jej na desáté políčko na stupnici).

broom-service-04

Na plán hráči rozloží náhodně na různé pozice dva tucty velkých mraků. Nedostane se na všechny, ale to nevadí. Vedle plánu připraví také zamíchanou sadu sedmi (z celkových deseti) karet událostí. V případě souboje menších karet použijí hráči i některou z volných barev a vytvoří jeden dodatkový balíček.

Každé kolo hráči zahájí odhalením jedné z karet událostí. Poté každý v roli čarodějnice vybere ze svých deseti karet role čtyři, které bude chtít v tomto kole použít. Hráči se střídají na tahu a mohou zahrát jednu kartu ze čtyř. Na každé jsou ale dvě varianty akcí – jedna odvážná a druhá zbabělá. Podle svojí volby přečte hráč tu část, kterou by chtěl provést. Ale zatímco tu zbabělou může okamžitě provést, odvahu prověří ještě hráči, kteří přijdou na řadu po něm.

Ostatní musí následovat jeho příkladu. Mohou ale vyložit pouze kartu stejného jména, jinak se vzdávají tahu. Vybrat si mohou pouze, jestli se rozhodnou pro jistotu nebo budou riskovat s odvážnou částí. Teprve poslední z hráčů v pořadí, kdo odpovídající kartu drží a rozhodne se být odvážný, může opravdu tuto silnější akci provést. Všichni ostatní, kdo byli odvážní před ním, mají smůlu a jejich akce v kole propadá!

broom-service-01

Právě jediný úspěšný odvážný hráč se stane současně začínajícím čarodějnickým doručovatelem pro následující kolo. Může tedy sám za sebe vybrat kartu, zvolit variantu akce, ale současně je také v největším riziku, že jeho odvážná akce nedojde užitku. Pokud někomu dojdou karty, pokračují v tahu pouze ostatní až do chvíle, kdy všichni odehráli svoje akce.

Tyto akce tak představují pohyb po plánu, zisk nových zdrojů (lektvary a magické hůlky), ale především možnost doručit zboží do volné čarodějnické věže. Při pohybu ale hráči musí obletět vodu a zahnat mraky. K tomu potřebují pomoc speciální čarodějnické víly. V partii se účastníci pohybují vždy do sousední lokace podle zahraného typu – v nabídce jsou čtyři druhy víl pro čtyři typy terénu.

Na konci kola hráči odhalí novou událost a odstartují tím současně také nové kolo. V průběhu partie se všichni snaží doručovat lektvary a ihned za úspěchy získávají body. Teprve po odehrání sedmého kola a vyhodnocení poslední události hráči obdrží bonusové body za nevyužité zdroje a nasbírané blesky (ze zahnaných mraků). Partie končí vítězstvím toho pilota koštěte, který nasbíral nejvíce vítězných bodů.

broom-service-08

Broom Service je parádní rodinná zábava, kterou ale těžko pohrdnou i ostatní zájemci. Tahle hra totiž otevírá dveře do každé společnosti a pobaví snad úplně každého. Svojí kouzelnou náturou umí dělat divy a je to opravdu skvělá zábava.

Samozřejmě musíme trochu chválu z minulého odstavečku mírnit. Proč? Průběh partie dává hráčům do ruky velké riziko a musí s ním umět pracovat. Není jednoduché vyjít naprázdno hned z několika akcí, ačkoliv jste měli kartu v ruce, ale zbytečně jste riskovali s odvážnou akcí. Tenhle mechanismus je naprosto jedinečný a je hlavním důvodem, proč se nám hra líbí. Současně ale také může být pro někoho příčinou nemít Broom Service v lásce.

Pokud se vám ale hra trefí do vkusu svým průběhem, pak si ji zamilujete. Hráči křižují mapu krok za krokem, snaží se být někde rychleji než ostatní. Každá věž totiž může mít pouze jedno doručení. Když vás tedy někdo předběhne, musíte jinam.

broom-service-13

Zrada je, že na začátku každého kola si musíte vybrat pouze čtyři karty. A ty budete mít možnost zahrát. Snažíte se vybrat takové, které ostatní nebudou mít. Tak si vylepšíte šanci na to, že zůstanete sami na konci tahu a budete moci provést odvážné varianty akcí. Čím méně hráčů v kole zůstává, tím odvážnějšími se stávají.

Každé kolo je třeba odehrát sadu karet, což může trvat. Právě proto se celková doba partie vyšplhá na nějakých šedesát minut (nebo mírně přes hodinu). Náplň celého času je ale tak zajímavá, že to vlastně nikomu ze zúčastněných ani nepřipadá jako tak dlouhá doba. Hra je doporučena až od deseti let, ale riskování na koštěti zvládnou i děti o jeden či dva roky mladší. V menším počtu se o napětí starají náhodně odhalované karty, které tak zaručují, že i v menších počtech je Broom Service zábavná hra. Nejlepší je ale ve více soupeřích.

A základní verzí celá zábava nekončí! Nejdřív je tu složitější mapa s řekami, ostrovy a hůře navigovatelným terénem. No a pak jsou tu další variace v podobě speciálních bouřkových mraků (vnáší do hry náhodu). Pak jsou tu ještě amulety a dílky hor, které do hry dodávají prvek průzkumu. Kdo dorazí jako první na místo, dostane odměnu v ceně několika vítězných bodů. Do hry ale patří i dílky pro jiné terény a přináší s sebou výhody pro své majitele.

broom-service-18

Broom Service je vynikající hra, kterou doporučujeme pro každou rodinu. Je konfliktní, dramatická, ale jednoduchá a plná napětí. Rozhodně se tak řadí mezi naše jasné favority na lokalizaci a tiše doufáme, že si právě tuto krabici vybere Ravensburger jako svoji vlaštovku při testování českého trhu. Broom Service by si to určitě zasloužila a stejně tak by si čeští hráči zasloužili zažít tuhle zábavu.

AutorAndreas Pelikan, Alexander Pfister
IlustraceVincent Dutrait
Vydavatelalea, Ravensburger, Arclight Games, Broadway Toys LTD, Grow Jogos e Brinquedos, Hobby World
Herní doba75
(35 voters)
KategorieFantasy
MechanismyArea Movement, Follow, Hand Management, Pick-up and Deliver, Set Collection, Simultaneous Action Selection, Variable Phase Order
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2016, Broom Service: Christmastime, Broom Service: The 1st Expansion
RodinaGame: Broom Service, Series: Alea Big Box, Theme: Witches
Alternativní názvyBroom Service: Szalone czarownice, Верхом на метле, ブルームサービス, 魔女快遞Broom Service

Broom Service je parádní hrou, která potěší mírně i více náročné hráče. Musí ale umět ocenit tajné plánování akcí, které je hlavním herním prvkem. Hráči totiž z těchto dopředu zvolených karet pak vybírají jednotlivé akce pro svoji čarodějnici. A poté musí také rozhodnout, jestli jsou odvážní nebo zbabělí a podle toho také dostanou lepší nebo horší odměnu. Celé se to hraje opravdu výborně a navíc to velmi dobře vypadá. Broom Service je hra, kterou nelze než doporučit (a doufat, že se objeví v češtině)!

+ parádní mechanismus riskování
+ velmi konfliktní
+ počet variant