Recenze: Bug Race – šestinohé závodění

Bug Race - balení

Věřili byste, že brouci mezi sebou pořádají závody? My je většinou vidíme vyčkávat, ale ve skutečnosti mají sprinterské vlohy. Jedinou jejich překážkou je počet nohou. Šest je na vytrvalostní závod příliš a už za první zatáčkou se jim začínají plést. Správní závodní brouci tak musí každý den pečlivě trénovat a ani to jim ještě nezaručuje automaticky úspěch. Možná jim můžete k vítězství alespoň trochu dopomoci.

Z každého hráče se stane trenér jednoho brouka v deskové hře Bug Race, která pochází z Ruska. Jejími autory jsou Alexey Konnov a Anatoliy Shklyarov. V nabídce společnost Rightgames LLC se jedná o novinku pro rok 2014, kterou představili na veletrhu Spiel v Essenu.

Desková hra se tentokrát ukrývá ve větší kartonové krabici a ve středu jejího víka je hlavní cena pro vítěze. Červené jablíčko. Nechybí ani tři brouci, kteří se o něj budou prát. A podobní na nás čekají i v krabici, která je z větší části popsaná písmeny azbuky. Uvnitř pak na hráče čekají kartonové dílky, které slouží k vytvoření závodní dráhy. Těm vévodí středový díl s jablkem. Všechny ostatní vypadají trochu jako housenka, s půlkruhovými zářezy ze stran a šesti závodními políčky.

Bug Race - připravená hra

Úplně na dně krabice pak už jsou pouze destičky s brouky závodníky a balíček karet. Mnohonozí závodníci zaujmou také tím, že jejich dílky jsou oboustranné – zatímco obyčejný brouček je připraven k závodům v lese, jeho druhá strana má navlečený skafandr a bude závodit na Měsíci. Karty mají na sobě vyobrazenou kobylku a z šesti pozic pro nohy jsou označené jen některé. Těmi bude moci brouček pohnout po jejím zahrání. Samotné nohy tu představují elipsovité žetony v barvě hráče.

Právě tyto žetony nohou společně s destičkou brouka dostane hráč, jakmile si vybere svůj oblíbený hmyz nebo barvu. Ve středu stolu pak hráči vytvoří herní plán ve tvaru kříže a každý postaví svého závodníka na začátek jednoho z ramen. Kolem figurky pak rozmístí do elipsových otvorů její nohy a sprint může začít.

Na začátku každého kola dostanou všichni hráči dvě karty ze zamíchaného balíčku. Jednu z nich si nechají a druhou podají svému soupeři. Pokud se partie účastní více soupeřů, každé kolo se směr podávání mění, takže jednou karta míří vlevo a podruhé vpravo. Hráči si tak mohou vybrat kartu, která se jim více hodí.

Bug Race - rozehraná hra

Dvojici výsledných karet pak zahrají v libovolném pořadí a pokusí se pohnout všemi naznačenými nohami kupředu. Není to ale jednoduché, protože každá končetina se může posunout pouze o jeden krok vpřed na volnou pozici. Navíc se nikdy nemůže vzdálit od těla dál než na diagonálu. Často tak není možné využít všechny pohyby. Závod pokračuje dalším dobíráním a podáváním karet až do chvíle, kdy jeden z brouků protne cílovou pásku a získá jablko pouze pro sebe.

Bug Race je velmi jednoduchou hrou, která celou svoji zábavu nechává na zádech draftu. A to je překvapivě příjemná změna od všech těch překombinovaných deskových her, které se snaží různě propojovat mechanismy a přijít s něčím novým.

Tady není nového nic a zpočátku vám to nebude vadit. Ovšem pokud si zahrajete více partií po sobě, Bug Race se vám rychle omrzí. Teprve teď se projeví, že jeho jednoduchost je opravdový extrém, který ocení pouze rodiny s dětmi. Ty jsou také nejlepší cílovou skupinou pro tuto hru, protože děti broučí závody zaujmou.

Bug Race - rozehraná hra

Samotná hra je výrazně závislá na náhodě. Vybírat jednu kartu ze dvou náhodných není nic moc. Navíc poté dostanete druhou kartu, kterou musíte zahrát, od soupeře. A ten se určitě na váš úspěch neohlíží. Hráči pak mají povinnost pohnout všemi končetinami, kterými to lze. Na nich je pouze správně naplánovat pořadí, protože ve správnou chvíli se může za svými nohami posunout i celý brouk a dostat se tak zase o kousek blíž k vytouženému jablíčku.

Hra nejenže je opravdu extrémně jednoduchá, ale netrvá ani nijak dlouho. Ačkoliv se brouci plazí kupředu pomalým tempem (délka závodu je ovlivnitelná, protože každé rameno tratě se skládá z více dílků), není příliš nad čím přemýšlet a tak se vše rychle hýbe kupředu. Hráči si navzájem nijak nepřekáží, takže je vlastně jedno, v kolika účastnících závodíte.

Bug Race - brouci

Bug Race dokáže zaujmout pouze děti a nabídnout jim náhodnou zábavu s jednoduchým draftem. Ani pokročilá pravidla s výběrem a posíláním čtyř karet to už nemůže zachránit. Náhoda je tu prostě příliš výrazná a hráči mají pouze malou kontrolu nad posunem svého hmyzu. Bug Race tak zůstává pouze průměrnou hrou, která není vyloženě špatná, jen je.. příliš jednoduchá.

AutorAlexey Konnov, Alexey Paltsev, Anatoliy Shklyarov, Trehgrannik
VydavatelRightgames RBG SIA
KategorieAnimals, Children's Game, Racing
MechanismyHand Management
RodinaAdmin: Better Description Needed!
Alternativní názvyBug Race

Recenze: Bug Race – šestinohé závodění
Bug Race je hra, ve které se snaží hmyz utíkat co nejrychleji k jablíčku. Ale není to tak snadné, jak to vypadá, protože tolik noh se při všem tom spěchu snadno zamotá. Je tedy na vás, abyste broučkovi pomohli a dorazili k jídlu jako první. K tomu hráči dostanou vždy dvě náhodné karty, z nichž jednu pošlou svému sousedovi a dostanou tak jinou. Náhoda zde je naprosto patrná a spolurozhoduje o všem. Hráči pak mohou pouze zvolit pořadí vyhodnocení karet a pohybu končetin, což je zajímavé především pro děti a jejich rodiny. Tady má hra Bug Race největší šanci uspět, ačkoliv nijak nevystupuje z řady.

+ jednoduchý draft
+ pobaví děti
+ varianta se čtyřmi kartami