Recenze: Carcassonne Lovci a sběrači

carcassonne-lovci-a-sberaci-01

V okolí našeho pradávného hradu se rozmnožila zvěř. Nejde ale o jen tak ledajaká stvoření, protože v lesích kolem se potulují i mamut nebo šavlozubý tygr. Ženy už se bojí vycházet ven z hradeb a děti nepouští z dohledu. Je tedy na čase je všechny najít a vyhradit jim místo k životu, které bude bezpečné jak pro ně, tak pro nás.

Za zvířátky zamíří cesta i hráčů, pokud si budou přát hru Carcassonne: Lovci a sběrači. Jedná se o nové pojetí klasiky. Ale i tato novinka už se jednou objevila na světě v roce 2002. Nově ji v reedici vydává firma Hans im Glück a podepsaná je pod ní dvojice Klaus-Jürgen Wrede a Bernd Brunnhofer. Nová edice se chlubí ilustracemi Marcela Gröbera a v České republice také logem společnosti MindOK, která ji distribuuje v češtině.

carcassonne-lovci-a-sberaci-07

Na víku vidíme jednoho z mamutů, který se rozkládá přes celý rozměr klasické podlouhlé krabice. Potom už začíná příprava s pomocí 95 čtvercových destiček krajiny, mezi nimiž musí hráči najít tu jednu startovní. Zbytek dílků rozdělí podle zadní strany na běžné a menhirové, které rozloží na stole do dobíracích hromádek. Jednotliví hráči si vyberou každý svoji barvu, od které dostanou osm exemplářů – šest figurek a tři chýše. Jednu postavičku umístí na počítadlo bodů, které bude ležet stranou na stole.

Zdánlivě pak všechno bude fungovat klasicky, jako v každém jiném Carcassonne. To znamená, že všechno začíná přiložením kartičky ke stávající mapě a to tak, aby grafika kompletně navazovala na všech připojených stranách. Právě na tento nově připojený dílek může hráč položit jednu ze svých omezených figurek, a to hned na tři z možných terénů – do lesa, na pastvinu nebo na řeku. Podle toho, kde se postavička nachází, stane se z ní rybář na řece, sběrač v lese nebo lovec na pastvinách. To dřevěné chýše lze položit pouze vedle řeky nebo jezera.

carcassonne-lovci-a-sberaci-08

Všechny postavičky pak zůstávají stát na společné mapě, a to do chvíle, kdy je jejich oblast ze všech stran uzavřena nebo řeka najde svůj pramen i ústí. Ihned následuje obodování. Za každou destičku, ze které se oblast skládá, dostane hráč bodíky (jeden za řeku plus další za ryby v ní, dva za les) a poté si může vzít svoji postavičku zpět. Výjimkou jsou lovci, kteří zůstávají na pastvinách až do konce partie.

Pokud hráč dokončí les, ve kterém se nachází menhiry, přijdou do hry speciální kartičky. Jednu náhodnou si vezme a může ji znovu přiložit podle všech pravidel. Může tak v jednom tahu v ideálním případě bodovat rovnou dvakrát.

Partie pokračuje do chvíle, kdy hráči vyberou a použijí i poslední klasickou destičku ze zásoby. Zajímat hráče budou nyní chýše a lovci. U slaměných budov rozhodne převaha na každém vodním toku o tom, kdo dostane body za pochytané ryby. Potom ale do bodování vstoupí lovci, kteří se vrhnou na všechnu zvěř na své pastvině. Nejdříve jim ale šavlozubí tygři uloví některé kousky vysoké. Teprve pak nastřádají body za mamuty, tury i vysokou. Po celou dobu hráči posunují figurkou na ukazateli bodů a ten, kdo dojde nejdál, se stává vítězem partie.

carcassonne-lovci-a-sberaci-15

Carcassonne Lovci a sběrači jsou o kapku komplexnější základní hrou, která je rozšířena o sadu dalších bodovacích možností. A ačkoliv nepřináší nic nového, přesto potvrzuje opět velkou popularitu klasické hry a její oprávněnost.

Zajímavé jsou samozřejmě kartičky menhirů, které dokáží zamíchat partií, jak hráči získají o tah navíc. Proto je třeba dobře sledovat destičky a dokončit oblast ve správnou chvíli.

Figurky není možné přidávat na pozice, které už jsou obsazené někým jiným. Výjimkou je situace, kdy se dvě dosud nepropojené oblasti sloučí s pomocí destičky. V takové chvíli se oba protivníci dočkají stejného skóre, jako by byli v oblasti sami.

carcassonne-lovci-a-sberaci-14

A zatímco většina bodů se rozdává hned, je třeba dávat dobrý pozor i na lovce. Ti mají totiž velký potenciál přinést zvrat, protože ulovený mamut je opravdu hodnotnou trofejí.

Je jasné, že hra je po celou dobu partie náhodná. Hráči nemají šanci ovlivnit, jakou destičku si vylosují, a tedy ani to, kam budou moci přiložit svoji figurku. Přesto i po tomto zásahu štěstí si mohou vybrat obvykle z několika pozic, kam dílek přiložit, a to stačí pro ten skvělý pocit ze hry a úspěchu.

carcassonne-lovci-a-sberaci-16

Hra je z hlediska průběhu velmi rychlá a dynamická. Ani celá partie netrvá nijak zbytečně dlouho a umí pobavit i na prostoru svých třiceti minut. A protože je třeba vždy vypotřebovat všechny dílky, tak plocha bude nakonec totožná, jen hráči dostanou v menším počtu více prostoru k realizaci. Ve více hráčích je ale partie konfliktnější, souboje o pozice jsou pak důležitou součástí zážitku.

Carcassonne: Lovci a sběrači udělá velkou radost fanouškům této série, ale především všem rodinám a začátečníkům. Tématem se zvířátky je lákavější, ale při tom si zachovává jednoduché principy a nic zbytečně nekomplikuje. Carcassonne: Lovic a sběrači je hra, které není co podstatného vytknout.

AutorKlaus-Jürgen Wrede, Bernd Brunnhofer
IlustraceMarcel Gröber, Anne Pätzke, Chris Quilliams, Johann Rüttinger
VydavatelHans im Glück, 999 Games, Albi, Asmodee, Devir, Giochi Uniti, Hobby World, Lautapelit.fi, Mandoo Games, Midgaard Games, MINDOK, Möbius Games, Oxygame, Rio Grande Games, Smart Ltd, Swan Panasia Co., Ltd., Z-Man Games
Rok vydání2002
Herní doba35
(57 voters)
KategoriePrehistoric
MechanismyArea Majority / Influence, Map Addition, Tile Placement
RozšířeníCarcassonne: King & Scout, Carcassonne: The Phantom, Die Steinmauer (fan expansion for Carcassonne: Die Jäger und Sammler)
RodinaAnimals: Mammoths, Animals: Prehistoric Non-Dinosaurs, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Tabletopia, Digital Implementations: VASSAL, Digital Implementations: Yucata, Game: Carcassonne, Theme: Nature
Alternativní názvyCarcassonne à la Préhistoire, Carcassonne Kivikausi, Carcassonne: Cacciatori e Raccoglitori, Carcassonne: Cazadores y recolectores, Carcassonne: Chasseurs et cueilleurs, Carcassonne: Die Jäger und Sammler, Carcassonne: Hunters & Gatherers, Carcassonne: Jægere og Samlere, Carcassonne: Jägare och Samlare, Carcassonne: Jäger und Sammler, Carcassonne: Jagers en Verzamelaars, Carcassonne: Jegere og Samlere, Carcassonne: Lovci a sběrači, Carcassonne: Łowcy i Zbieracze, Carcassonne: Vadászok és gyűjtögetők, Carcassonne: Vânători și culegători, Каркассон: Охотники и собиратели, カルカソンヌ原始の営み, 卡卡頌 獵人與採集者, 카르카손: 수렵과 채집

Recenze: Carcassonne Lovci a sběrači
Carcassonne: Lovci a sběrači nabízí prostor pro stavbu mapy s pomocí propojených destiček. Oblasti, které se na stole tvoří, pak obsazují figurkami a snaží se bodovat, jakmile jsou dokončené. Hra je mírně upravená s pomocí menhirů poskytujících druhý tah a umí nabídnout zvraty zásluhou lovců. Carcassonne: Lovci a sběrači staví na spolehlivém mechanismu, který je skvělý pro rodiny, ačkoliv jsou hráči vydáni napospas náhodě s dobíráním dílků.

+ jednoduchost hry
+ upravené téma
+ destičky menhirů