Recenze: Cardline Světoběžník – s karetní hrou kolem světa

cardline-svetobeznik-16

Už se ani nepamatuji na to, kdy to všechno začalo. Vzal jsem do ruky batoh, hodil jej na záda jen s trochou náhradního oblečení a vyrazil na cesty. Nalehko se cestuje nejlíp, to říkal už můj dědeček a pravda to je i dnes. Procestoval jsem celý svět, ale přesto se necítím, jako bych věděl všechno. A přesto mi říkají „Světoběžník“.

Nelehký úkol na nás čeká v karetní hře Cardline: Světoběžník. Autor hry Frédéric Henry od nás tak nějak očekává, že budeme o zemích světa vědět spoustu informací. Naštěstí nám i ty neúspěšné odpovědi ulehčí pěkné ilustrace Vincenta Dutraita, který je pod hrou také podepsaný. Malá kovová krabička vyšla původně pod značkami Bombyx a Asmodée, ale v češtině na ní najdeme to hlavní modré logo – REXhry.

V plechové krabičce s vylisovaným víkem, na kterém vidíme titulní hrdinku s řadou památek za zády, najdeme opět pouze dva balíčky karet. Těch je celkem 110 a nejsou v nich zastoupeny tedy úplně všechny země světa. Každá karta obsahuje z jedné strany ilustraci nějakého typického prvku daného státu (s případným názvem), pak jméno, vlajku i zařazení na kontinent. To jsou ale pouze encyklopedické informace, které po hráčích nikdo chtít nebude. Ty zásadní čtyři údaje jsou na zadní straně karty, kde najdeme rozlohu, hrubý domácí produkt (v dolarech), počet obyvatel a také množství vypouštěného CO2 (v tunách) na obyvatele.

cardline-svetobeznik-04

Na začátku partie hráči pořádně balíček zamíchají a položí do středu, stranou se čtveřicí údajů dolů a vedle něj je jedna jediná karta otočena čísly nahoru. Ta tvoří střed osy. Nyní se musí všichni shodnout pouze na jedné charakteristice, kterou se bude celá partie řídit. Podle tohoto čísla se pak bude skládat číselná osa na stole. Do začátku dostanou hráči čtyři karty, opět těmito údaji dolů, aby je nikdo (ani jejich majitel) neviděl.

Od této chvíle se hráči střídají a snaží se použít co nejlepší odhad a umístit kartu na ose na místo, kam opravdu patří. Zpočátku to je snadné a stačí ji položit nalevo nebo napravo od jedné hodnoty, ale postupně se budou muset hráči trefovat do menších a menších mezer a to vyžaduje současně lepší a lepší odhad. Po správné odpovědi zůstane karta ležet na svém místě, v případě omylu si místo ní hráč musí dobrat horní kartu z balíčku. Partii vyhraje ten, kdo se jako první zbaví karet.

cardline-svetobeznik-05

Státy jsou po zvířatech druhým tématem, kterým se Cardline zabývá a třetí jsou na řadě logicky dinosauři (jak jinak). A země jsou výbornou volbou, protože všichni máme pocit, jak přesně víme, kolik lidí kde žije. Jenže tahle hra je tu právě proto, aby vás vyvedla z omylu. A počítejte s tím, že se jí to podaří!

Cardline: Světoběžník totiž je všechno jen ne jednoduchá zábava. Žongluje se tu s miliony kilometrů i lidí a vůbec není jednoduché zařadit vůči sobě třeba Švédsko, Norsko a Finsko. Ale pokud to někomu přijde snadné, pak může přitvrdit a přejít na druhé dvě číslice. U těch vám předem oznamujeme, že tady jsou na řadě opravdu pouze odhady. Zařazení CO2 do hry je navíc trochu populistické a zdá se být výsledkem lobby ochránců přírody. Při tom určitě bylo možné vymyslet jiné zajímavé hodnoty, třeba hustotu populace nebo počet registrovaných automobilů.

cardline-svetobeznik-07

Informace opět plní tu svoji krásnou osvětovou funkci. Správnou i špatnou odpovědí, vždy si přečtete tu cifru a dozvíte se, co jste měli vědět už dávno. Jenže pak přijde za pár partií karta znovu a vy najednou zase nevíte. Těch čísel je prostě příliš. A to je dobře, protože díky tomu má Světoběžník ohromnou výdrž. Je mnohem hůř zapamatovatelný než zvířata nebo letopočty ze série Timeline. Selský rozum je jediný, kdo pomůže.

Hra má opět krásné zpracování. Ilustrace jsou dobře zvolené a hodí se k zemím velmi pěkně. Už přítomnost samotných 110 unikátních obrázků je pro takto malou krabičku úctyhodný výkon. Ale to platí pro každou hru z této série stejně. Jen máme pocit, že jsme to nikdy dostatečně nezdůraznili. Co se týká samotného zpracování, tak karty jsou stále stejně malé, ale kvalitní a pevné.

cardline-svetobeznik-13

Hra je výborná ve všech počtech hráčů. Pobavíte se ve dvou, kdy je celková bitva otázkou chvilky (doporučujeme zvýšit počet karet), ale pak zažijete dlouhou osu v šesti a pochopíte, jak se může lišit obtížnost. Platí zde jasná přímá úměra – čím více vyložených karet, tím náročnější úkol pro hráče.

Cardline: Světoběžník je karetní hra, která nezklamala. Ačkoliv se zdá svým tématem blízká našim znalostem, staví před hráče možná ještě horší a těžší úkol než zatím podle nás nejtěžší krabička série Timeline: Historie. Současně ale ani touto obtížností neztrácí na zábavnosti, které si na těchto krabičkách tolik ceníme. Cardline: Světoběžník není žádným rýžováním peněz, je to regulérní samostatná hra, která sice nemá nová pravidla, ale tady nové téma bohatě stačí.

AutorFrédéric Henry
IlustraceVincent Dutrait
VydavatelAsmodee, Bombyx, GoKids 玩樂小子, Happy Baobab, REXhry
Počet hráčů2 - 7
Herní doba15
KategorieCard Game, Educational, Trivia
RodinaGame: Cardline
Alternativní názvyCardline: Světoběžník, Cardline: Weltenbummler, 知識線地理篇, 카드라인: 지리편

Cardline: Světoběžník přichází na trh jako několikátá krabička v řadě a přesto neumí zklamat. Nabízí nových 110 karet s novými úkoly, kterých je ale čtyřikrát tolik. Různá čísla jsou navíc také jinak obtížná, ale ani trefování se počty obyvatel nebo rozlohou nebudou tak jednoduché, jak si na začátku představujete. Hra nabízí krásné zpracování a parádní zábavu v jakémkoliv počtu a pro kterékoliv publikum. Cardline: Světoběžník je parádní karetní hrou, která patří do každé sbírky, protože umí výborně pobavit během krátké chvilky.

+ čísla různě obtížná
+ dostatek karet
+ výborné a jedinečné ilustrace