Recenze: Century Cesta koření – obchod s chuťovými buňkami

century-cesta-koreni-01

Jen těžko si představit dobré jídlo bez koření. Drobné kousky plodin, které na první pohled nejsou ani patrné, ale jsou zlatem každého dobrého kuchaře. Špetka toho a drobet jiného tajemství a z obyčejné domácí stravy je najednou špičková dobrota, ze které se vám jazyk samou slastí rozskočí. Tomu se těžko odolává.

A pro všechny labužníky si autor Emerson Matsuuchi připravil trojdílnou deskoherní ságu, kterou zahajuje v roce 2017 hrou Century: Cesta koření. Jeho zdánlivě nenápadný výtvor vydala firma Plan B Games a v češtině ji distribuuje firma Piatnik. Hra dostala do vínku ilustrace Fernandy Suárez. Pokračování budou vycházet s ročním odstupem, tedy Zázraky východu v roce 2018 a Nový svět v roce 2019.

Krabice je carcassonovského středního rozměru a vidíme na ní karavanu velbloudů, kteří na zádech nesou právě zmiňované koření. Uvnitř najdeme jeden tvrdý list popsaný z obou stran pravidly (více jich není třeba!), na dně pak čtyři misky, velkou hromadu karet, několik kovových mincí a pak barevné kostičky koření (hnědá skořice, červený šafrán, žlutou kurkumu a zelený kardamom). Tyto kostičky umístí podle barvy každou do jedné misky a připraví je stranou jako zásobu. Hráči do začátku dostanou kostičky kurkumy (tři nebo čtyři). Ta je nejméně hodnotná, zatímco nejcennější je skořice.

century-cesta-koreni-12

Karet je řada typů, z nichž nejdříve hráči vytřídí karty úkolů s body. Ty zamíchají do jednoho balíčku a z něj odhalí nabídku pěti obrázků do řady. První a druhá karta zleva dostane podporu v podobě hromádky mincí podle počtu účastníků.  Mezi kartami kupců najdou pak desítku startovních karet, které si rozeberou hráči tak, aby měli každý dvě (jednu s kurkumami a jednu akční Proměnu). Jednotliví soupeři dostanou také jednu kartu karavany. Zbytek kupců pak stačí zamíchat a odhalit z něj do druhé řady nabídku šesti kupců.

Partie probíhá v tazích a v každém z nich má hráč na výběr ze čtyř akcí, ale zvolit si může pokaždé pouze jednu. Hráči mohou z ruky vyložit kartu a za ni získat kostičky koření, které položí právě na svoji karavanu čítající pouze jednoho velblouda. S pomocí karet proměny a obchodu mohou hráči měnit různými způsoby své aktuální koření za jiné, dražší a kvalitnější. Nikdy při tom nesmí překročit limit deseti kostiček v karavaně.

Naopak při nákupu je třeba zaplatit hodnotu karty kupce. Ta není uvedena přímo na kartě, ale odvíjí se od její pozice v řadě. Čím více vlevo se karta nachází, tím levnější je. Nakupující totiž vždy platí tak, že musí položit po jedné kostičce koření na všechny karty, které leží nalevo od kupce, jehož by si chtěl pořídit a vzít do ruky.

century-cesta-koreni-09

Tyto karty pak může používat dle svých představ hraním z ruky. Vyložená karta zůstává ležet na stole do okamžiku, kdy se hráč rozhodne odpočívat. Díky této akci sice ztratí jeden tah, ale může si vzít všechny již zahrané karty zpět do ruky a znovu je použít v budoucích kolech. Horní řada hraje hlavní roli v akci sběru bodů. I za ni je třeba zaplatit kořením z karavany. Cena karty ale odpovídá symbolům na ní a všechny zaplacené kostičky se vrací zpět do misek. V obou případech se všechny zbývající karty posunou směrem doleva a nabídka je doplněna o novou kartu z balíčku, která je umístěna zcela vpravo na konec řady. Karty bodů zcela nalevo (první a druhá) s sebou přináší finanční bonus zlaťáku nebo stříbrňáku.

Partie skončí ve chvíli, kdy některý z hráčů získá pátou kartu bodů. V tu chvíli si všichni soupeři sečtou nejen hodnoty právě těchto karet, ale také získaných mincí (zlatých i stříbrných) a také kostiček koření naložené na karavaně. Vítězí ten, kdo má celkovou obchodní hodnotu nejvyšší.

Century: Cesta koření je výborná obchodní hra, která nechává hráče budovat vlastní balíček s kartami. Do začátku dostanou pouze jednu a poté musí všichni ze společné nabídky nakupovat, obchodovat, prodávat a vylepšovat. Možností je dostatek, protože v partii se točí spousta různých karet kupců a jejich kombinace s kartami bodů dělají vždy trochu jiný průběh.

century-cesta-koreni-10

I když se dostanou do řady karty, které zpočátku nikoho nezajímají, jejich atraktivita se postupem času zvyšuje. To proto, že na všechny karty nalevo vždy hráči přidávají kostičky. A ty dostane do vlastnictví hráč, který si kartu v budoucích kolech pořídí. Někdy tedy lze nakupovat dokonce se ziskem, což je příjemný paradox.

Body přináší ale nakonec nejen karty, ačkoliv jsou hlavním způsobem jak skórovat, ale i mince a zbytek koření. Všechno hraje důležitou roli, protože teprve celkový součet rozhodne o celkovém vítězi.

Hra je krásně jednoduchá, jak ukazují už samotná pravidla. Všechno je zhuštěno na dvou stranách A4, ale při tom průběh pochopí i nezkušení zájemci. Cesta koření nabízí dostatek hloubky při zachování skvělé přístupnosti. A to je důvodem, proč se u této hry setkají nováčci i zkušení hráči a změří společně síly.

century-cesta-koreni-16

Partie trvají více než třicet minut, ale po celou dobu si hráči budují své balíčky a nenudí se. Dokonce i mimo váš tah máte o čem přemýšlet a zvažovat nákup, případně volbu jiné akce. Vždy budete mít co dělat. Navíc to výborně funguje nejen ve vyšších počtech, ale dokonce ve dvou.

Základním problémem pak je pouze absence jakéhokoliv rozumného konfliktu. Hráči sice sedí spolu u stolu, ale každý si hraje se svými kartami a kostičkami. Pouze ta nabídka je společná a mohou si tak některé kupce nebo bodované kousky vyfouknout. Naopak nemáte žádnou šanci, jak zastavit hráče od koupení karty, i když třeba víte, o kterou mu jde.

century-cesta-koreni-18

O Century: Cesta koření se v posledních dnech dost mluví a je skvělou zprávou, že si tuto šeptandu zcela zaslouží. Srovnání se Splendorem není jednoduché a každá hra je dostatečně odlišná, aby mohly navzájem existovat vedle sebe a najít si dokonce místo i na společné poličce! Cesta koření vás nechá plynule a krok za krokem vytvářet finanční mašinérii, která skýtá spoustu zadostiučinění, pokud se vám to opravdu povede. To všechno v doprovodu povedeného tématu dělá z Century: Cesta koření parádní počin a skvělou zábavu, když zrovna nechcete hrát nic náročného.

AutorEmerson Matsuuchi
IlustraceChris Quilliams, David Richards, Fernanda Suárez
VydavatelPlan B Games, ABACUSSPIELE, Arclight Games, Asmodee, Belleville (Бельвіль), Broadway Toys LTD, Cube Factory of Ideas, Devir, Edinorog, Enigma (Bergsala Enigma), Esdevium, Ideal Board Games, Mandoo Games, Ninive Games, Piatnik
(37 voters)
KategorieCard Game, Economic, Medieval
MechanismyAction Retrieval, Auction: Dutch, Contracts, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Increase Value of Unchosen Resources, Open Drafting, Set Collection
RozšířeníCentury: Golden Deals, Century: Spice Road – Bonus Cards, Century: Spice Road – Bonus Cards 2
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Game: Century (Plan B Games)
Alternativní názvyCaravan, Century: Cesta koření/Cesta korenia, Century: De Specerijenroute, Century: Die Gewürzstraße, Century: Drumul Mirodeniilor, Century: Fűszerút, Century: Korzenny Szlak, Century: La Route des Épices, Century: La ruta de las especias, Century: La Via delle Spezie, Century: Spice Road 香料之路, Century: Пряности, Століття. Дорога прянощів, センチュリー・スパイスロード, 센추리: 향신료의 길

Century: Cesta koření nabízí budování finančního mechanismu, ke kterému se budete vracet pro nové partie. To proto, že je každý průběh jiný a slibuje skvělý pocit, pokud vám všechno funguje podle představ. Hra je příjemně dynamická ve všech počtech, zůstává ale také variabilní a výborně zábavná. Pokud vám tedy nevadí prakticky úplná absence jakéhokoliv kontaktu s ostatními protivníky. Century: Cesta koření je výborným přírůstkem na český trh, který přišel tak nějak znenadání. Dávejte si na ni pozor.

+ variabilní partie
+ více bodovacích možností
+ platba kostičkami na karty nalevo