Recenze: Century Zázraky východu – koření na druhou

century-zazraky-vychodu-01

Obchod s kořením už dávno neprosperuje tak, jako tomu bylo v minulých letech. Lidé se naučili některé bylinky pěstovat doma a vyrábět si je vlastnoručně. Proto je třeba hledat nové exotické příchutě, které místní neznají a budou za ně ochotní zaplatit pořádný balíček peněz.

Nová várka koření čeká na hráče v deskové hře Century: Zázraky východu, která je druhým boxem v sérii Century. Jejím autorem samozřejmě je stejně jako u první krabice Emerson Matsuuchi a to pod záštitou společnosti Plan B Games. Pod svoje křídla ale hru dostala v rámci lokalizace firma Piatnik a v roce 2018 ji přinesla k nám na stůl.

Jelikož se jedná o řadu her (třídílnou), musí mít i druhý box stejné rozměry, jako první – tedy menší protáhlý tvar. Na víku vidíme exotický přístav naplněný vůní hřebíčků a zázvoru a také loď, která je odváží pryč. Z hromady šestiúhelníkových dílků obchodu vytvoří hráči mapu o symetrickém tvaru (nejdříve odstraní po jednom dílku každého typu). Na čtyřech okrajích pak postaví přístavy a do každého z nich položí jednu náhodnou destičku vítězných bodů. Zbytek vytvoří hromádku vedle mapy, společně s dalšími sloupečky bonusových dílků.

century-zazraky-vychodu-09

Jednotliví účastníci partie si před sebe položí hráčský plán z tvrdého papíru s natištěnými volnými políčky pro obchodní místa. Ty je třeba okamžitě zaplnit domečky, jakmile si zvolí svoji oblíbenou barvu komponent. Dvacítku stavení doplní v majetku hráče ještě jedna dřevěná loď, pro kterou si může zvolit libovolné startovní místo na celé mapě. Z mističek hráči vytvoří nabídku samotného koření v podobě barevných kostiček a každý dostane nějakou kombinaci jako startovní majetek.

V tahu hráči jde primárně o pohyb lodí z políčka na políčko. Jeden pohyb v tahu je vždy zdarma, zatímco za další kroky je třeba zaplatit jednu kostičku z nákladového prostoru. Tu ztratí a odevzdá na políčko, které loď opustila.

Tak může postupně plavidlo svoje cenné koření ztrácet a to i v situaci, kdy narazí na loď některého ze soupeřů. Každému protivníkovi, se kterým se potká, musí hráč odevzdat také jednu kostičku zboží. Naopak pokud při svém pohybu hráč zakotví na políčku, kde plave koření poztrácené soupeři, může si jej vzít a rozložit do nákladního prostoru. Musí zde ale mít volné místo.

century-zazraky-vychodu-03

Po provedení (nebo přeskočení) plavby lodí po mapě mohou hráči zvolit jednu z dostupných tří akcí. Tím nejjednodušším je šance vzít si dvě kostičky zázvoru. Ten je tak obvyklý v těchto zemích, že si stačí jen počkat a nějaký vám v nákladovém prostoru přistane. Mohou také navštívit jeden z přístavů, a pokud ve své výpravě byli nejrychlejší, získají destičku vítězných bodů. Ale i za tu musí zaplatit předepsanou cenu v podobě kostiček zboží. V přístavu se pak pro následující kola objeví nová destička s novou cenou.

Tou nejdůležitější akcí je ale obchod, což je právě způsob, jak se dostat k většímu majetku. Jednoduše dostanou šanci postavit na cílovém políčku jedno ze svých obchodních míst. Seberou jej tedy z vlastního plánu a položí na mapu. I za to je ale třeba zaplatit a to jednu kostičku za každý zde již stojící domeček. Obchodní místo je třeba brát z řady, která odpovídá typu obchodního místa (ikoně na něm natištěné). Potom už mohou právě podle tabulky na obchodním místě směnit své suroviny.

century-zazraky-vychodu-04

To je přesně ta správná cesta, jak si vydělat na dílky přístavů. A právě jejich nákup je tím nejlepším způsobem, jak získat vítězné body. Partie končí poté, co některý z hráčů koupí svoji čtvrtou destičku v přístavu. Poté si všichni posčítají hodnoty svých dílků, přičtou bonusové destičky za vyprázdněné sloupce domečků a bod za každou kostičku v nákladovém prostoru. Ten, kdo má v součtu nejvíce bodů, se stává vítězem partie.

Century: Zázraky východu jsou jasným myšlenkovým pokračováním prvního dílu. Jsou zde jasně patrné stejné mechaniky, což z ní udělá blízkou hráčům, kteří už nakoukli do světa Century při první příležitosti.

Přesto je ale novinka o chloupek komplexnější. To proto, že kromě samotného obchodu a snahy o optimalizaci směny kostiček musí hráči dávat velký pozor také na pohyb lodí. I tady lze hodně ztratit, pokud uděláte chybu. Navíc právě plavení po světě dává hře nový taktický rozměr, protože zatímco první krok v každém tahu je zdarma, lze si připlatit i za další. Obvykle budete samozřejmě pro tyto účely nechávat v podpalubí místo pro nejméně hodnotný zázvor.

century-zazraky-vychodu-11

V celé bitvě je třeba mít na mysli také maximální nosnost lodi. Více než deset kostiček různých druhů současně prostě plavidlo neunese, ať se budou jeho majitelé snažit sebevíc. A právě tady hraje důležitou roli manipulace, abyste zbytečně suroviny neztráceli a nemuseli je vyhazovat přes palubu. Na druhou stranu i to se někdy hodí.

Ve hře je překvapivě i poctivá dávka interakce, pokud se hráči potkají někde na plánu. Často je na některých destičkách, které přináší odlišné směnné nabídky, přetlak lodí. A pak je taková platba všem ostatním docela citelná. Úmyslně ale na soupeře ještě útočit nemůžete, jen bojovat.

Veskrze se jedná o opravdu povedenou a takticky promyšlenou zábavu. Kde jsme chválili u Cesty koření jednoduchost, tady jde autor o kapku dál. Přesto nemáte ani v úvodní partii pocit, že by toho bylo na vás moc. Jako druhý díl je hra skvělá, protože v prvním boxu se všichni naučili základy a tady dostávají nášup. Hra obstojí překvapivě i jako samostatný počin.

century-zazraky-vychodu-16

V pravidlech najdete také samostatný list věnovaný variantě, ve které zkombinujete oba boxy dohromady. Z toho původního kořenářského prvního dílu si vystačíte pouze s kartami kupců, které vytvoří novou nabídku k nákupu. Za tu je také třeba nejdříve zaplatit položením kostiček na všechny její sousedy nalevo. Samotné karty ale po zahrání přinesou hráči magický přísun nových surovin, které je třeba ihned přiložit do nákladního prostoru nebo s nimi lze směňovat. Díky tomu je hra ještě zajímavější, protože se jedná o další úroveň taktiky.

Při tom není dotčená ani délka partie. Hráči obecně musí počítat s nějakými 45 minutami a to je podobné i u této varianty. To proto, že partie se odehrává na druhé straně jejich hráčských plánů s menším počtem pozic pro domečky. Na samotný zážitek pak nemá nijak výrazný vliv počet hráčů, jen je na plánu trochu volněji. To ale neznamená, že by hra byla ve dvou nějak výrazně slabší.

century-zazraky-vychodu-17

Century: Zázraky východu jsou vynikajícím pokračováním, které z kvalit svého staršího brášky nijak neubralo. Baví nás možná ještě o kapku víc, protože přidalo další možnosti a hra už je opravdu plnohodnotně taktická. Samotný mechanismus konverze surovin už není jediným ústředním motivem a díky tomu je hra Century: Zázraky východu opravdu vynikající zábavou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorEmerson Matsuuchi
IlustraceAtha Kanaani, Chris Quilliams
VydavatelPlan B Games, Arclight, Asmodee, Bright World Games, Broadway Toys LTD, Cube Factory of Ideas, Devir, Esdevium, Gamemasters Inc., LudoSentinel, Mandoo Games, Pegasus Spiele, Piatnik
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 4
Herní doba45
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(13 voters)
KategorieNautical
MechanismyAction Retrieval, Contracts, Grid Movement, Modular Board, Pick-up and Deliver, Set Collection
RodinaGame: Century (Plan B Games), Region: Oceania
Alternativní názvyCentury: A Kelet Csodái, Century: Cuda Wschodu, Century: Fernöstliche Wunder, Century: Maravillas del Oriente, Century: Meraviglie Orientali, Century: Merveilles orientales, Century: Oosterse Rijkdom / Merveilles Orientales, Century: Zázraky Východu, センチュリー:イースタンワンダーズ, 香料之路-東方奇觀, 센추리: 동방의 바다

Více o hře.

Recenze: Century Zázraky východu – koření na druhou
Century: Zázraky východu přenesou hráče na palubu lodě a do podpalubí, kde se ukrývá jejich jmění převedené do podoby pytlů s kořením. Ústřední téma zůstává stejné, mechanismy podobné, ale celkově hra působí o kapku komplexněji. Není to ale na úkor složitosti (pravidla jsou stále na jednom listě) nebo herního času. Partie je zábavná a plná možností, kterými se dá ubírat směrem k vítězným bodům. Century: Zázraky východu jsou pokračováním, které nezklame fanoušky původního boxu a přitáhne sérii i nějaké nové.
Klady:

+ skvělé pokračování
+ mechanismy krásně navazují
+ propojenost s prvním dílem
+ dostatek možností a voleb
+ pohyb s loděmi přináší konflikt mezi hráči
+ stále krásné zpracování
Zápory:

- není co vytknout
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Marble Monster – kuličková příšerka