Recenze: Chickwood Forest – kuře Robin

chickwood-forest-01

Zase tu jsou. Vyděrači z hradu. Lidé na ně koukají nepřátelsky, ale není jim to nic platné. Přesto musí odevzdat daně a uskrovnit se. Někteří budou mít problémy přečkat zimu, ale to krále kohouta ani jeho služebníky nezajímá. Jedinou naší nadějí je kuře, které pobíhá v nedalekých lesích. Výběrčí se musí právě přes toto místo vracet. A zbojník jim možná peníze vezme a vrátí nám je zpět.

Každý z hráčů na sebe vezme roli jednoho z takových osvoboditelů. Celý svět je ale zasazeno do zvířecí říše slepic a kohoutů. Deskovou hru pod záštitou společnosti Zoch Verlag vytvořil designér Matt Loomis. Podařené ilustrace vytvořil Alexander Jung a společně své dílo představili na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. Hra ale původně vyšla v produkci společnosti Minion Games v USA.

Malou krabičku obývá jedna hradní věž, na jejím vrcholku čeká hlídač a za jeho zády se tiše z věže spouští hrdinné kuře Robin. Na začátku partie odstraní hráči karty ze sad podle počtu účastníků. Z balíčku karet lupu dostane každý z účastníků náhodně nalosované tři karty, zbytek vytvoří balíček uprostřed. Podle zvolené barvy pak dostanou také kostičky almužen – hromádku patnácti kusů.

chickwood-forest-08

Ve středu stolu pak z druhé hromádky karet vesnic vytvoří nabídku lokací ve třech řadách a stejném počtu sloupců. Stejně tak roztřídí hrady podle hodnot do několika hromádek, které položí do řady a to denní stranou nahoru. Všichni soupeři pak určí startovní pořadí.

Hráči se střídají v přikládání svých karet k hromádkám hradů a přímo pokyny na kartě hradu říkají, které karty mají být hrané obrázkem nahoru, a které dolů. To proto, že u každého hradu může ležet hned několik karet. Ty mají různé hodnoty. Hned v druhé fázi si hráči právě tyto karty rozeberou společně s horní kartou hromádky hradů, ke které patří. Tyto nové zisky si ihned prohlédnou a roztřídí před sebou. Každý z hradů je ale možné vyrabovat pouze jedenkrát.

Výsledkem vyrabování hradu mohou obvykle být kostičky almužen. Ty si hráč vezme do zásoby a poté je začne rozkládat na karty vesnic a to po jedné kostičce do každé lokace, jak jimi jeho dobročinný hrdina putuje v nepřerušené linii (spojené do takzvaného hada). Startovní městečko si může hráč vybrat. Kostičku pak musí vždy položit na první volné políčko.

chickwood-forest-03

Po rozdělení všech almužen nastává konec kola. Hráči si poté doberou novou sadu karet a znovu přikládají k hradům. Partie pokračuje dalšími koly až do momentu, kdy už není možné rozdat karty pro následující kolo. V tu chvíli je čas na závěrečné bodování, kde jsou odměněni hráči za všechny karty kořisti. Těch je spousta různých typů a každý se boduje trochu jinak a naopak za některé se body odečítají. Ty je dobré hrát k hradům obrázkem dolů. Body ale přinesou také almužny ve vesnicích (podle umístěných kostiček) a vyrabované hrady. Ten z hráčů, který má nejvyšší zisk, může slavit vítězství.

Chickwood Forest je karetní hrou, ve které jde jen a jen o střádání bodů. Cílem k úspěchu je ale správné a taktické přikládání karet k hradům. To proto, že ty negativní by se měli hráči snažit ukrývat. Někdy ale je dobrou taktikou zakrýt i kartu hodně plusovou, aby tak odradili soupeře od sebrání právě této hromádky. Hráči to všechno musí kombinovat se svojí aktuální pozicí v rámci pořadí.

Toto taktické čarování je vlastně tím nejdůležitějším, co na hráče čeká. Umisťování kostiček už je pouze o tom zvolit dobrou startovní pozici, aby hráč maximalizoval zisk s kostičkami almužen.

chickwood-forest-09

Největším kouzlem a zároveň i zádrhelem je velké množství různých karet. Ty skýtají solidní variabilitu a dobrý pocit, ale současně musí mít hráči také přehled, jak která z nich funguje. K tomu je dobré mít po ruce přehledovou kartu, ale i tak je někdy složité udržet si přehled. Tím se trochu celá partie zpomaluje, jak hráči vyhodnocují, které karty jsou pro ně nejvýhodnější.

Pro vylepšení zážitku je pak pro zkušené hráče možné přihodit také legendární kořisti. Těch je sice jenom pět, ale i tak trochu naruší boj o hrady. Je skvělé, že všechno, co se hráči v průběhu partie povede, je bodované. A protože bodů se dá sbírat tolik, nikdo neumí dobře odhadnout, kdo nakonec bude vítězem.

chickwood-forest-11

Karty do ruky dostanou hráči náhodně. Jenže ty ještě neurčují, co nakonec kdo dostane za karty do své bodovací sestavy. Tam už je všechno jen na hráči a jeho schopnosti riskovat a přečíst úmysly soupeřů.

Partie jsou překvapivě dlouhé. To proto, že hra se svým zaměřením na body a absencí nějakého silnějšího tématu soustřeďuje převážně na zkušenější hráče. Ti ji ocení v případě, že si chtějí odpočinout od složitějších a delších her, ale nechtějí hrát úplné fillery. Počet karet je upraven pouze pro dva a pět hráčů, takže ve třech a čtyřech je prostě partie delší. Ve dvou ale naopak není hra zdaleka tak zábavná.

chickwood-forest-15

Chickwood Forest je hra se slepičkami, čemuž odpovídá grafika. Na kartách je spousta ikonek, jejichž významem si asi nebudete jistí. Naštěstí průběh partie je velmi jednoduchý a všechno to je pouze o několika volbách a typech karet. Chickwood Forest je karetní hrou pro pokročilé, ale při tom bez nějakých výrazných taktických možností.

AutorMatt Loomis
IlustraceAlexander Jung
VydavatelSwan Panasia Co., Ltd., Zoch Verlag
KategorieBluffing, Card Game, Fantasy
MechanismyArea Majority / Influence, Betting and Bluffing, I Cut, You Choose, Open Drafting, Set Collection, Turn Order: Auction
RodinaAnimals: Chickens, Folk Tales & Fairy Tales: Robin Hood
Alternativní názvy俠盜羅賓雞

Recenze: Chickwood Forest – kuře Robin
Chickwood Forest není hra, která by nabízela nějaká překvapení. Je to pouze vykládání karet k hradům a jejich zisk. Identitu některých ale hráči neznají, takže je možné protivníky nepříjemně překvapit. Tyto možnosti blafování jsou společně s různými kartami a druhy zisku bodů těmi nejzajímavějšími vlastnostmi hry. Partie je sice delší, ale ve výsledku docela zábavná. Chickwood Forest určitě není zklamáním, ale ani nenabídnou nějaké extrémní nadšení.

+ spousta možností bodování
+ možnost blafovat
+ jednodušší hra pro hráče