Recenze: Chimére – míchání genů

chimere-01

Když je někdo namyšlený, může si myslet, že si lze zahrávat s přírodou. Všechna současná zvířata jsou prý už okoukaná. Spojit několik druhů do jednoho nového je přáním, které teď hýbe celým královstvím. Zdá se to tak jednoduché. Stačí si přizvat nejmocnější mágy a zadat jim úkol. Jak bláznivému panovníkovi vysvětlit, že některé geny prostě nejsou kompatibilní?

Ne pro krále, ale pro nás si připravili hru o mixování zvířecích druhů autoři Roméo Hennion a Clément Leclercq, kteří vytvořili hru jménem Chimére. K nám se tato krabička dostala zásluhou firmy Blackrock Games, která si vzala na starost distribuci pro vydavatele Game Flow. Hra byla představena na veletrhu Spiel 2016 v Essenu a zaujala také ilustracemi, jejichž autorem je Biboun.

Malá krabička zachycuje okřídleného jelena, jak máchá svým nebezpečným špičatým ocasem. A protože je v boxu napěchováno opravdu hodně zvířátek, odpovídá tomu i neopomenutelná váha. Tu zabírá nejen kulatý plán ročních období (jejíž místo v partii je uprostřed stolu), ale také dvacítka čtvercových desek. Každá pětice je věnovaná jednomu ze čtyř ročních období. A každý z účastníků dostane svoji sadu od jara až po zimu.

chimere-08

Před jednotlivé hráče je pak umístěna náhodná sada destiček genů – tři hromádky hlavy, těla a ocasu. Všechny jsou ale otočeny zadním obrázkem nahoru a ukazují tak tělo ovce. Přední část, na kterou se zatím hráči nesmí podívat, obsahuje část jména, obrázek a také ikony vlastností. Stranou připraví hráči destičky soutěží a také královských odměn.

Rok míchání genů začíná odhalením královských požadavků – jedné hlavní a jedné vedlejší destičky úkolu pro jednotlivá roční období. Ty ukazují hráčům požadované vlastnosti vytvořené chiméry a jejich bodovou hodnotu.

Následně už se hráči pustí do hledání vhodných dílků. To se odehrává v reálném čase. Své snažení si tedy musí odpočítat a poté už mohou brát horní dílek z libovolné hromádky na stole. Těch je celkem dvanáct (čtyři pro každou část těla). Hráč si vždy vybere jeden z dílků, prohlédne si jej a může se rozhodnout, jestli si jej chce ponechat nebo ne. Pokud se mu hodí pro některé z jeho stvoření, položí dílek na plán s odpovídajícím ročním obdobím. Protože všichni soupeři znají požadavky jednotlivých období, snaží se tomu přizpůsobit svoje získané obrázky.

chimere-03

Dílek, který se hráči nehodí, nevrátí jednoduše zpět. Místo toho jej položí na plán některého z protivníků. Všichni se snaží plnit svoje plány tak dlouho, dokud mají nějaká volná místa pro části těla. Ve chvíli, kdy jsou všechny desky zaplněny, kolo končí a hráči se posunují k samotnému kouzlení a vytváření chimér.

Na začátku této fáze hráči otočí přesýpací hodiny a od té chvíle mohou libovolně přeskládávat dílky svých zvířat. Musí při tom dodržet pouze pozice částí těla. Nová chiméra se ale vždy musí skládat ze tří rozdílných zvířat, musí to být tedy opravdový kříženec. Když je hráč se svými kombinacemi pro všechny čtyři soutěže spokojen, vezme si před sebe přesýpací hodiny a jakmile písek doběhne, naposledy je otočí. To nabídne posledních třicet vteřin všem soupeřům a také umožní nejrychlejšímu čaroději vzít si destičku královny a umístit ji na jedno ze svých stvoření.

Pak už hráče čeká pouze porovnání jejich kombinací genů mezi sebou a také s úkoly, které dostali od vladaře. V případě, že by kvůli podstrčeným dílkům nebylo možné vytvořit tři stvoření, které se vždy skládají ze tří odlišných zvířátek (nebo to bylo pro hráče výhodnější), pak je třeba jednu ze zdvojených destiček otočit obrázkem ovce vzhůru. Taková část sníží bodovou hodnotu celé chiméry.

chimere-11

Hráči zjistí, jakou hodnotu má jejich stvoření v každém ročním období. Požadované vlastnosti zadává kombinace dvou destiček královského úkolu. Ten, kdo má zadaných ikonek nejvíce, získá jako odměnu tu hodnotnější z destiček a druhý v pořadí získá alespoň nějaké body. Na závěr každého kola je rozdána také cena královny. Hráč, který ukončil stavbu, může určit roční dobu. Hráči nejdříve všichni obhajují, proč právě jejich zvíře odpovídá nejlépe přídavnému jménu od královny. Všichni hlasují pro jednu ze soupeřových chimér a označí tu, která podle nich nejlépe vyhovuje zadání. Hráč, jehož stvoření dostane nejvíce hlasů, získá bonusové dva body.

Partie pak pokračuje dalším kolem. Třetí rok je pro hráče posledním. Ten, kdo má v celkovém součtu nejvíce bodů, se stává nejlepším čarodějem se zvířaty. Jeho výtvory mu zajistily u krále a královny pozici dvorního mága.

Chimére je bláznivou honičkou za dílky genů. Všichni na to mají stejnou zásobu a stejný čas. Prvotní stavba se děje v absolutním chaosu, kde hráči jeden přes druhého berou destičky (vždy ale pouze jednu současně!) a vyhodnocují jejich prospěch.

chimere-16

Do toho všeho zasáhne ale jeden zajímavý prvek. Hráči mohou destičky, které sami nechtějí, položit na plán jednoho ze soupeřů. To je svým způsobem velmi zajímavý prvek, který dává hráčům do rukou další nástroj. Tentokrát mohou ovlivňovat úspěch soupeřů a trochu jim škodit. Pokud by chtěli, mohou se na odkládání dílků k soupeřům zaměřit více než na své vlastní snažení.  Ale tím by zcela popřeli myšlenku a zábavnost celé hry. Proč by to někdo dělal?

Při tom všem musí destičky porovnávat proti zadáním, která se každé kolo mění. Kombinace dvou vlastností vytváří pro čaroděje úkol. Destičky se snaží vybírat tak, aby měly právě co nejvíce těchto ikonek a dát protivníkům naopak ty, které jich mají nejméně.

Jenže prvotní chaos je pouze úvodním rozdáním šancí a ještě nic neznamená. Všichni hráči mají na svých deskách kombinaci více či méně potřebných destiček. Poté si je ale mohou upravit a přeskládat podle svých představ. To je nejtaktičtější fáze kola, protože hráči musí dobře nakombinovat dílky. Současně se ale snaží to udělat rychle, protože první pozice umožňuje mít dobrou pozici pro zisk bonusových bodů. Ale rychlost je důležitá i poté, protože kompletní čas je omezený.

chimere-22

Náš celkový zážitek byl mírně poznamenán faktem, že ve francouzské verzi hry jsme museli pracovat s doplňkovým překladem královniných úkolů. Ty mají v partii překvapivě důležitou roli, ačkoliv hráči nemohou ovlivnit její výsledek. Tedy až na jednoho z nich – toho nejrychlejšího, který si může vybrat jedno ze svých čtyř stvoření, které je nejvíce konkurenceschopné. Partie je pochopitelně náhodná, protože destičky jsou zamíchané a nikdo neovlivní, jaký obrázek mu přijde do ruky.

Hra není nějak extrémně rychlá. Přes svoje pojetí současných kol i tak celková doba potřebná k dohrání přesáhne třicet minut. A vzhledem k možnostem podstrkovat dílky ostatním je nejlepší, pokud se partie účastní maximální počet pěti hráčů. Partii to nijak nezpomalí, ale zážitek rozhodně obohatí.

chimere-19

Chimére je velmi příjemnou zábavou, která zaujme ale především krásnou grafikou. Obrázky jsou nádherně propojené a dotváří tak ucelený dojem. Hra je ale o bitvě v reálném čase, což z ní rozhodně nedělá adepta pro každého. Náhoda, chaos a konfliktnost dohromady vyřadí řadu zájemců. Chimére si ale i tak dokáže najít cestu k některým hráčům a dělat jim radost.

AutorRoméo Hennion, Clément Leclercq
IlustraceBiboun
VydavatelBlackrock Games, Game Flow, Ghenos Games, Last Level, Origames
KategorieAnimals, Fantasy, Medieval, Real-time
MechanismySet Collection, Take That, Tile Placement, Voting
RozšířeníChimère: Cerf

Recenze: Chimére – míchání genů
Chimére je rychlou a chaotickou hrou, ve které hráči berou dílky a snaží se je umístit na jednu ze svých čtyř ploch. Zvířátka se tak kombinují z různých částí. Hráči se tím snaží co nejlépe vyhovět požadavkům, které nabízí hned čtyři varianty. Jak skládají nejrůznější chiméry, mohou nehodící se části podstrčit protivníkům, a tak jim ztížit závěrečné kombinování. Hra je sice výrazně chaotická, bláznivá a náhodná, ale i tak je Chiméra stále zábava.

+ obrázky na sebe navazují
+ variabilita vytváření zvířátek
+ různé úkoly