Recenze: Chronicles of Middara Unintentional Mallum Act 1

chronicles-of-middara-36

Každá správná kronika umí vypravovat poutavý příběh, s jehož čtením nebudete chtít přestat. S napětím co se nachází na další stránce, budete hltat jedno slovo za druhým. No a přesně takovou kronikou je Middara. Jenže kromě čtení vám umožní se všech jejích dobrodružství na vlastní kůži zúčastnit!

Hra Chronicles of Middara je jedním velkým dobrodružstvím, které se jmenuje Unintentional Mallum, ale jedná se pouze o Act I, jak napovídá podtitulek krabice. Pod výtvorem stojí podepsaná skupina designérů Clayton Helme, Brooklynn Lundberg, Brennon Moncur a Ian Tate pod logem společnosti Succubus Publishing. Překvapivě první kampaň na Kickstarteru byla docela malá (na rozměry hry) s podporou 3 tisíc hráčů a vybranými 342 tisíci dolary. A před několika týdny se objevila na Kickstarteru nová kampaň na rozšíření Act II a Act III.

Celé dobrodružství se nachází v obrovské krabici, která vás zaujme nejen váhou, ale i obsahem. Je plná masivních knih a příruček, spousty karet, miniatur a žetonů. Je to mix, který vám nedá spát, protože na začátku nebudete vůbec vědět, co si s ním počít. Na Chronicles of Middara se totiž nevztahují žádná standardní měřítka. Se vším by vám měla pomoci příručka pravidel, ale ta má téměř padesát stránek.

chronicles-of-middara-02

Chronicles of Middara je velkolepým příběhem, který není jednoduché popsat naším klasickým způsobem. Zvolíme tedy trochu jiný přístup, protože není třeba podrobně popisovat samotná pravidla. Kolem celého zážitku se totiž vine dějová linka, která lemuje každé dobrodružství.

Hráči mají na začátku k dispozici čtyři hrdiny, které si rozeberou a poté už si mohou přečíst úvodní text. Ale i právě tyto knižní pasáže mohou obsahovat překvapení, rozhodování a testy. Při jejich překonávání hodí dvojicí kostek, přičtou k jejich výsledku hodnotu u testované schopnosti svého hrdiny.

Hlavní náplní jsou ale setkání. Ty jsou srdcem celého snažení. Z velké části obsahují takové ty klasické prvky, jako je pohyb postav, boj s využitím kostek a snahu objevovat prvky na mapě. Jenže tady ještě výrazněji do partie vstupují tajné texty, které lze přečíst z knihy příběhů pouze s pomocí červeného dekodéru. Každé takové místo (hlavně totemy a poklady), ale později i příběhové body, mají svoje vlastní pravidla a mohou se z nich objevit nejen kladné zážitky.

chronicles-of-middara-01

Stejně tak dobře mohou přinést nepřátele. A boje jsou zajímavé v první řadě díky barevným kostkám, protože každá má trochu jinou skladbu hodnot. A jednotlivé postavy i předměty umí hráčům s tímto snažením pomáhat. Naopak protivníci mají svoji umělou inteligenci napsanou na kartě a pravidla jsou jednoduchá – procházet otázky odshora dolů a čekat, která podmínka bude jako první splněná. Podle ní se hráči musí zařídit.

Zajímavostí soubojů je ale například kouzlení. Tam se totiž hraje pouze na úspěšnost čarovné snahy, přičemž samotné kouzlo má danou svoji ničivost dopředu. Mapy jsou často docela malé, takže dává smysl i poziční hra. To je pravda především proto, že ve hře jsou různé smrtící jámy, zpomalující terény a situace blokující výhled.

Scénáře mají své vítězné podmínky, ale i následky porážky. Hráči se ale nemusí vůbec bát, že by omylem zahlédli něco, co nemají. I tyto texty jsou ukryté pod červenými klikyháky.

chronicles-of-middara-13

Jenže to zdaleka není všechno. V rámci příběhů hrdinové dorazí do měst a mají možnost si odpočinout. A v rámci toho dostanou příležitost nakupovat z nabídky předmětů a vylepšovat své hrdiny a pořizovat jim talenty za nastřádané zkušenosti. Současně se ale staví do hostince, kde se dozví o několika volitelných postranních úkolech (side quest) a dokonce i možností lovu odměn. Bez ohledu na úspěch se ale mohou hráči o tuto úroveň pokusit ještě jednou.

Ale to není jediný způsob, jak můžete Middaru hrát. Kromě kampaně obsahuje box také speciální crawl (tedy plížící) mód. Jedná se o jednorázovou hru, která funguje jako představení, ale současně i pro momenty, kdy nechcete (nebo nemůžete) pokračovat ve velkém dobrodružství. I plížící mód je možné propojit do několika epizod, které mají vzestupnou obtížnost.

Recenzovaná hra svým způsobem připomíná obrovsky populární Gloomhaven, jen je překvapivě mnohem méně populární a známá,. A to nás trochu zaskočilo, protože Chronicles of Middara umí z hlediska zážitku držet krok i s touto legendou.

chronicles-of-middara-14

Prvním problémem ale je fakt, že je tu mnohem více čtení. Textů je zde prostě spousta. Na druhou stranu ale nemusí předčítat všechno hráči, protože je připravená i mobilní aplikace a z ní mohou poslouchat hráči vypravěčku. Aplikace není zdaleka bezchybná, ale svůj účel plní výborně. Je totiž mnohem lepší poslouchat text z cizích úst a to včetně alespoň trochy frázování.

Překvapivě pak celá hra není zrovna obtížná. Pokud se hráči opravdu snaží a dávají pozor, pak prohra není zrovna pravděpodobná. Kooperace tu samozřejmě zůstává důležitým prvkem. Ideální počet účastníků jsou čtyři. V takovém případě totiž každý kontroluje pouze jednu postavu. Na konci scénáře si hráči jednoduše mohou uložit stav příběhu, poznačit si nastřádané zkušenosti i týmové finance. To budou potřebovat, protože k procházce celým dobrodružstvím se neobejdete bez několika desítek hodin (přibližně osmdesát hodin).

Oproti jiným konkurencím tu fungují odlišně boje. Nejvíc se nám líbí umělá inteligence nepřátel, která je skvěle připravená. Kostky se pak přičítají k dalším výhodám a porovnávají s obranou napadeného. Tady se nic významného nemění.

chronicles-of-middara-19

Hvězdičkou na hodnocení je rozhodně objevování obsahu tří tajemných balíčků. V těch se ukrývá řada překvapení, stejně jako v monstrózní knize příběhů. Jde do objevování trochu jinak, ale právě skryté pasáže textu jsou skvělé řešení.

Celou partií vás ale budou provázet především spousty drobných pravidel, na která v naší recenzi nezbývá místo. Jsou zde různé vlastnosti karet, ty se mohou vyčerpávat (a obnova není vůbec snadná), ale karty lze i vylepšovat. Nechybí strom dovedností a to hned z několika kategorií, díky čemuž si můžete postavy fantasticky modelovat k obrazu svému. Hra obsahuje spoustu terénů a detailů, které si vychutnáte, ačkoliv vám v první partii vykouzlí spíš vrásky.

chronicles-of-middara-18

Je zřejmé, že u hry s takovýmito ambicemi a rozsahem nemůžete počítat s dohráním za jeden nebo dva večery. Naopak je přímo doporučeno, abyste si zážitky dávkovali postupně. Proto také naše recenze trvala poměrně dlouho od chvíle, kdy jsme krabici před spuštěním druhého Kickstarteru obdrželi. Právě tohle postupné objevování je tím, co zasluhuje tu největší pozornost.

Velmi odvážné je také tvrzení tvůrců, že nechtějí, aby svět Middary skončil s vydáním těchto boxů. Mají jej v plánu dále rozšiřovat a nabízet nová dobrodružství zdarma ke stažení na svém webu. Takový cíl je určitě ušlechtilý a my jim držíme palce, aby jej dodrželi. Pokud se tak totiž stane, pak se z Middary může stát opravdu trvalka na stole každého herního labužníka.

Kickstarter na druhou edici a všechna rozšíření jste sice propásli, ale to nevadí! Podle slov autorů tato hra totiž nezamíří do sítě obchodů a bude oficiálně nedostupná, stejně jako 7th Continent. Naštěstí až do poloviny října máte možnost přidat se svojí objednávkou na oficiálních stránkách a získat svůj podíl, včetně dosažených rozšíření z kampaně!

chronicles-of-middara-28

Z našich zkušeností musíme hru Chronicles of Middara výrazně doporučit. Sice se nejedná o takovou výzvu, ale rozhodně nabízí opravdu skvělý zážitek. A právě kvůli němu příběhové deskové hry hrajeme. Chronicles of Middara je lahůdkou, kterou si každý milovník dramatu a zábavy musí užít od začátku do konce.

AutorClayton Helme, Brooklynn Lundberg, Brenna Moncur, Ian Tate
IlustraceAlex Hansen, Hector Sevilla Lujan, Rhett Mason, Jon Troy Nickel
VydavatelSuccubus Publishing, Asmodee
Rok vydání2019
Minimální věk15 and up
(11 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Modular Board, Role Playing, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníMiddara: Aboyama, The Rapturasque Resin Kit, Middara: Casual Nightingale Resin Kit, Middara: Casual Remi Resin Kit, Middara: Casual Rook & Suri Resin Kit, Middara: Casual Zeke Resin Kit, Middara: Count Dalv Resin Kit, Middara: Coven Mother Resin Kit, Middara: Dreamwalker Lymn Resin Kit, Middara: Faunus, God of the Nymphs Resin Kit, Middara: Girtiya, The Imprisoned Witch Resin Kit, Middara: High Priestess Circe Resin Kit, Middara: Jahzara, Deaspiritus Wishmaker Resin Kit, Middara: Kickstarter Cross-Promotion Pack, Middara: KS1 Promo Pack, Middara: KS2 Promo Pack, Middara: Leena and Sarrie, Dream-Animators Resin Kit, Middara: Lo-fi Nightingale – Resin Kit, Middara: Lupercalia 2021 Pack, Middara: Lupercalia Pack Resin Kit, Middara: Pirates of Elenia Vol.1 – Chasing Legends, Middara: Psyche, Aphorism of Love Resin Kit, Middara: Silvia, Dark Mother Cultist Resin Kit, Middara: Taiga, Hedonistic Muse Resin Kit, Middara: The Cave Sickle Queen, Middara: The Collector, Middara: The Judge's Daughter Resin Kit, Middara: The Pit Boss, Middara: Tomoe Resin Kit, Middara: Trail of a Princess – An Opportune Tip, Middara: Unintentional Malum – Act 2, Middara: Unintentional Malum – Act 3, Middara: Unintentional Malum – Lupercalia 2023, Debauchery and Legends Bundle, Middara: Unintentional Malum – Vestalia 2023 Resin Kit A, Middara: Unintentional Malum – Vestalia 2023 Resin Kit B, Middara: Vestalia Nyx, Middara: Vile Variations Adventure Pack Expansion
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Components: Standees, Creatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Campaign Games, Misc: Forteller Audio Narration, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvy米达拉战记

Chronicles of Middara je komplexní hrou pro všechny milovníky pořádného a hutného dobrodružství. V krabici vlastně nechybí vůbec nic, od spousty miniatur, přes obrovskou záplavu karet až po ohromující knihu příběhů. Díky tomu se z celé krabice stává jeden velký zážitek, který vás může provázet na stole klidně i půl roku. A to je ohromná hodnota za utracené peníze. Sice nenarazíte na příliš problémů, a čeká na vás spousta textu, ale to nijak nesnižuje celkové kvality této krabice. Chronicles of Middara jsou lahůdkou pro fajnšmekry.

+ skryté pasáže textu
+ ohromná porce zábavy
+ hra pokračuje i v případě porážky