Recenze: Citrus – pomeranče, citrony i grepy na dosah ruky

Citrus - balení

Plantáže citrusových plodů potřebují hromadu sluníčka. Najdete je tak třeba v ohnivé výhni Španělska nebo Itálie, kde má slunce v létě sílu pro nás neznámou. A přesto je cesta na takovou farmu zabývající se pěstováním všech těch plodů se slupkou snadnější, než se zdá.

Alespoň v obývacím pokoji na stole, kde rozložíte deskovou hru Citrus. Tak daleko ale zatím nejsme, protože se s krabičkou teprve oťukáváme. Na místě je tedy sdělit vám, že tato hra vyšla pod záštitou společnosti dlp games a jejím autorem je Jeffrey D. Allers, architekt z Berlína. K výsledku jeho práce přispěl svými ilustracemi Klemens Franz.

Krabice je celá oranžová a jak se sluší a patří má na víku řadu plodů s tvrdou kůrou na povrchu a sladkou šťávou uvnitř. Jak sladký obsah se skrývá pro nás – hráče – právě teď zjistíme. V první řadě je tu velký oboustranný čtvercový plán, který se liší velikostí políček na jedné a druhé straně. Všechna místa pro sázení citrusových stromů mají čtvercový tvar a některé mají na sobě písmenka. Kolem dokola se vine jak jinak než bodovací stupnice. Po ní se bude prohánět jedna z figurek v hráčových barvách. Těchto postaviček s kloboukem je pro každého ze soupeřů připraveno šest.

Citrus - připravená hra

Největší nadílka hráče čeká v aršících plných kartonu. V první řadě jsou tu destičky pro hráče, které ukazují stůl pro sledování peněz i s výhledem na zahradu. Ještě větší je destička s dvanácti kosočtvercovými políčky, která bude sloužit ve hře jako trh. K ní se tedy úzce váží dílky sadby, kterých je osmnáct od každého z pěti druhů. Dohromady tak dostaneme celkem devadesát čtvercových dílků, které rozlišíte podle barvy na pomeranč, citron, grep, limetku a červený pomeranč. Některé mají u sebe studnu.

Tím ale seznam dílků ještě nekončí. Jsou zde netradiční prstenové žetony peněz a patnáct domů, ve kterých budou všichni ti pěstitelé citrusů bydlet a dohlížet na svoji úrodu. Výpis pak zakončují malé kulaté žetony stavebních pozemků s písmeny, ale především třicítka osmihranných žetonů terénu. Každý má na sobě nějaké symboly, které vás později ve hře budou zajímat.

Rovnou je můžeme vyložit na herní plán. Na každé políčko, které zobrazuje na herním plánu keř, položíte jeden takový dílek terénu a to rovnou obrázkem nahoru. Na písmena A, B, C a D položíte domy. Pak zamícháte malé dílky stavebních pozemků a na tři odhalená písmena umístíte tyto žetony.

Citrus - připravená hra

Hned vedle herního plánu leží trh se sadbou, která od začátku obsahuje plnou nabídku dvanácti náhodně vylosovaných plodin. Je zde také místo, kam položit dobírací hromádky domů a pozemků. Každý z protivníků dostane sadu svých farmářů, jeden žeton peněz a také destičku s domovem. Na stůl uvnitř položí ukazatel peněz na hodnotu šest a všechny svoje dělníky do pěti výklenků. Zbývající šestý vyrazí na políčko nula na stupnici bodů na herním plánu.

Partie se skládá pouze z výběru dvou akcí. Jednu z nich může vždy hráč provést, než předá slovo svému soupeři. Tak se všichni střídají až do konce partie. A jaké jsou ty dvě akce? Přesně jak byste čekali, jsou to stavba a sklizeň.

První tedy musí být na řadě logicky stavba. K tomu ale musí hráč nejdříve nakoupit nějakou plantáž na trhu za své peníze. Na dvojitém tvaru písmene M si může farmář vybrat libovolnou řadu dílků a všechny si je koupit. Za každou takto získanou sadbu musí zaplatit jeden zlatý, který si jednoduše ubere na své destičce. Nabídka trhu zatím nebude doplněna. Je třeba si dobře hlídat, jestli dílky lze umístit na mapu, protože v opačném případě se plantáže vrátí do nabídky a hráče čeká ještě navíc penalizace.

Citrus - rozehraná hra

Nyní je čas, aby farmář svůj úlovek umístil na mapu a mohl se začít těšit na jeho plody. Nový dílek lze položit vždy pouze na místo, které sousedí s jeho skupinkou plantáží nebo s domkem, odkud všechny plodiny jeden ze zaměstnanců může spravovat. Od každého takového obydlí vedou čtyři cesty a každá z nich musí obsahovat jiné ovoce. Na postavenou výsadbu hráč položí jednoho ze svých dřevěných dělníků.

Jakmile je finca (tedy náš domeček) obklopený plantážemi ze všech stran, nastává čas jej obodovat. Každý ze soupeřů si spočítá rozlohy svých sadů a podle toho se rozdělí vítězné body, které jsou uvedené před obklopenou budovou. Hráč s největší rozlohou získá vyšší odměnu, zatímco druhý v pořadí pak dostane zbývající body. Ostatní zahradníci nedostanou nic.

V průběhu partie také podle obsazenosti trhu doplňují hráči nabídku a to až ve chvíli, kdy na prodejních stáncích zbývají poslední tři sady k zakoupení. V tuto chvíli navíc postaví na herní plán nový domeček, takže se rozšíří stavební možnosti.

Citrus - rozehraná hra

Ovšem to stále není všechno, protože v tahu na hráče čeká také sklizeň. Ta v tahu slouží jako náhrada za stavění. Za takové oblasti dostane hráč okamžitě body a to buď jeden za obyčejný sad, nebo rovnou dva za plantáž se studnou. Zatímco stromy zůstanou na herním plánu, figurka se hráči vrací zpět do jeho zásoby. Počet volných dělníků také určuje, kolik hráč dostane za sklizeň peněz.

Partie končí ve chvíli, kdy byly postaveny všechny plantáže ze zásoby. Nyní je čas obodovat i ostatní domy na herním plánu, které nebyly zcela obklopené plodinami. Navíc hráči dostanou ještě drobnou odměnu za dílky terénu získané postavením sadu na některých místech. Hráč s nejvyšším bodovým ziskem vítězí.

Citrus je klasická euro přemýšlecí hra, která ale nepřináší nic zcela nového nebo překvapivého. Nejvíce se nám na ní líbí samotné téma a také mechanismus trhu, který vás nutí kupovat vždy více dílků. A vy si to musíte pohlídat.

Citrus - rozehraná hra

Nezvyklá je také penalizace za to, že dílek nedokáže hráč postavit. Tady obvykle v jiných hrách stačí, že jej musí vrátit, ačkoliv za něj zaplatil. Tady však autor považoval takovou možnost za příliš silnou, kterou by mohli využívat hráči k nevýhodě ostatních.

Na herním plánu se bojuje o oblasti, které jsou připojené k jednotlivým fincám. Figurky dělníků ale zůstávají na herním plánu až do chvíle, kdy je hráč oboduje. Do hry tak vstupuje důležitý management zdrojů, protože teprve sklizní získá hráč nejen figurku zpět, ale především peníze na nákup dalších sadů.

Velmi důležitá je také poziční hra, protože některé z neutrálních a již obodovaných sadů si můžete šikovnou hrou znovu připojit a obodovat znovu! Záleží jen na dobré taktice a správném plánování. Ve hře není žádná náhoda (s výjimkou nabídky trhu), takže hráči mohou svobodně plánovat svoje akce a ví přesně, co za ně dostanou.

Citrus - dílky

Protože ve hře jsou vždy všechny dílky plantáží, partie je podobná ve dvou i více soupeřích. Jen bodové výsledky se výrazně odlišují a také svoboda na herním plánu. Přesto i v duelu zažijí hráči hodně konfliktů, protože se nemohou na herním plánu nepotkat. A to znamená, že je mapa dobře navržená a získává plusové body pro celkový dojem ze hry.

Také herní doba se nijak výrazně neliší s přibývajícím počtem hráčů. Jednotlivá bodování jsou sice o trochu obtížnější, ale někteří hráči zase vyjdou naprázdno, což je dělá zajímavějšími. Díky tomu se bez problémů udrží v mezích jedné hodiny (na kratší straně plánu), což odpovídá strategickému pojetí hry.

Významný vliv na celou partii mají také dílky terénu, o kterých jsme v popisu pravidel pořádně nemluvili. Třicítka dílků nabízí nejen odměny v bodech pro konec partie, ale také různé akce a dodatkové možnosti, které partii obohacují. Celkově je pak hra poměrně variabilní zásluhou náhodně losovaných dílků plantáží a právě terénu. Jiný je ale i vývoj partie, protože fincy mají různé body a přidávají se na odlišná místa v každé partii.

Citrus - žetony

Celkově tak je Citrus nakonec příjemnou strategickou hrou, přestože do žánru nepřináší vlastně nic nového. Nabízí variabilní hru s oboustranným herním plánem, který ovlivňuje délku partie a dostatek taktických možností, ačkoliv hráči mají před sebou jen dvě akce ve svém tahu. Právě proto ale jsou jednotlivé tahy rychlé a Citrus bude milovníky euro her bavit, ale hodí se bez problémů také pro začátečníky nebo rodinnou hru.

AutorJeffrey D. Allers
IlustraceKlemens Franz, Scott Hartman
Vydavateldlp games, Tasty Minstrel Games
(8 voters)
KategorieEconomic, Farming, Territory Building
MechanismyEnclosure, Open Drafting, Pattern Building, Tile Placement
RozšířeníCitrus: New Landscape Tiles
RodinaCountry: Spain, Digital Implementations: Yucata

Citrus nás přenese na ovocné plantáže, kde hráči bojují o převahu a velikost jednotlivých sadů. Vysílají na herní plán svoje dělníky, aby pro ně obdělávali ovoce v okolí jedné z budov, nazývaných finca. Ve hře se setkáte se dvojím bodováním – jedno závisí na obklopení samotné budovy, zatímco druhé na rozhodnutí hráče, kdy stáhne svého pracovníka zpět. Teprve pak získá také finance, za které může nakoupit další sady z nabídky trhu. Tam získá vždy víc než jeden strom, protože hráči nakupují ovoce v celých řadách. Hra je vyvážená a zábavná ve všech počtech hráčů, přitom netrvá zbytečně dlouho. Vše je rychlé, tahy se střídají okamžitě a jednotlivé partie jsou variabilní. Hra je přitom jednoduchá a bez problémů ji zvládnou začátečníci nebo rodiny s dětmi. Citrus sice nepředstavuje žádný průlom, ale určitě se jedná o povedenou strategickou hru.

+ variabilní
+ vyvážená hra
+ rozumná hrací doba