Recenze: Claustrophobia De Profundis – nové nebezpečí

claustrophobia-de-profundis-01

Když máte strach z uzavřených prostor, určitě nevlezete do žádné jeskyně. Zvlášť, když nevíte, co uvnitř jejich kamenných zdí přebývá za tvory. Mohou zde být nejen pavouci, krysy a netopýři, ale v jejich hlubokých a vlhkých chodbách žijí mnohem nebezpečnější věci.  Ale pak se může stát, že svůj výlet přežijete. Ovšem představte si, že na konci chodby není východ ven, ale cesta do dalšího místa hrůzy.

Ohromně úspěšná hra Claustrophobia už sama o sobě obsahovala dostatek scénářů a variability, ale přesto hráči volali po další nadílce. No a po nějakém čase jejich prosby autor Croc vyslyšel a připravil si pro ně nášup v podobě rozšíření De Profundis s ilustracemi Bertranda Benoit. Hra vychází v produkci společnosti Marabunta a za její distribuci je zodpovědná společnost Asmodée. Hru u nás nabízí v původním anglickém znění společnost ADC Blackfire.

Claustrophobia je duelová hra, ve které se jeden postaví na stranu monster a druhý se pokusí projít jeho jeskyní a splnit nějaký cíl. Oba protivníci k tomu používají různé prostředky. Především hráč v roli zla musí kombinovat kostky pro aktivaci různých schopností, ovšem i jeho protivník v roli dobra potřebuje štěstí z kostek. Jejich rozložením mezi hrdiny vybere, který řádek dovednosti se aktivuje.  Prostředí je také pokaždé jiné a závisí na zvoleném scénáři, který pak hráči v průběhu partie sestavují z připravených desek. Součástí partie je totiž také prozkoumávání. Na plán postupně přibývají vyvolané příšery, které s hrdiny bojují pomocí hodu kostkami.

claustrophobia-de-profundis-05

Tahle nová krabička rozhodně není nějak extra malá. Důvodem jsou samozřejmě nové dílky mapy, které asi všechny zaujmou první. Ty s sebou přináší nejen novou grafiku a rozložení chodeb, ale především speciální pravidla. Díky tomu v chodbě s mlhou hráči nevidí, kam sekají svým nářadím a právě díky tomu je jejich obrana počítána napevno s číslem šest. V nabídce je také léčivá fontána, místnost pro větší bitvy, nebo šance hledat předměty. Démonickou studnu zase uvidí rád hráč v roli zla, kde může přivést do hry nové figurky.

Většina ostatních komponent zvyšuje variabilitu. Jsou tu nové karty snad do všech myslitelných balíčků, které dodávají partiím nový náboj. Jsou tu tedy nové karty výhod (pro hráče za dobro), události, dary a předměty.

Na hráče v roli zla pak čeká nová figurka – pekelný pes. Tyto nové potvory mohou od svého pána dostat také nějakou sadu kostek, které dočasně stanovují jejich proměnlivé statistiky. Tím má pán zla nové možnosti, jak pořádně potrápit hrdiny a velmi rád a často je bude využívat. Tahle novinka je prostě skvělá, a pokud bychom měli vyzdvihnout střed zájmu hráče zla, pak je to určitě tato dvojice figurek.

claustrophobia-de-profundis-03

Ovšem ani hráč dobra nepřijde v oblasti personálních posil zkrátka. Je tu dvojice Sicarií, což jsou prokletá dvojčata. A k nim se váže nový balíček karet, který jim v průběhu partie dodává speciální schopnosti. K moc pěkným detailním miniaturám patří v krabičce také plastové stojánky, do kterých hráči budou znovu pokládat kostku a zapichovat plastové tyčinky. No a tyto hrdinky jsou také skvělým rozšířením, které je k dispozici v některých scénářích.

Tím nejdůležitějším v krabici De Profundis ale nejsou figurky, karty nebo desky jeskyně. Jsou to scénáře, které jsou popsané detailně v brožuře pravidel. Právě tyto scénáře jsou srdcem celého hraní Claustrophobie a každý nový příběh pro hráče je skvělou možností, jak si užít hru zase trochu jinak než dosud. Autorem ale není vždy Croc, protože pod pravidly jsou podepsaní tentokrát i další tvůrci a to i z řad fanoušků. Jejich herní doba je velmi variabilní a pohybuje se mezi třiceti a devadesáti minutami a to při zachování maximálního počtu na dva účastníky. Už z těchto rozdílů je zřejmé, že scénáře jsou opravdu odlišné a nejedná se pouze o kosmetické úpravy.

claustrophobia-de-profundis-09

No a kompletní sada dvanácti nových dobrodružství je opět vynikající sestavou, ve které se jednotlivé úkoly pro oba hráče velmi liší. Budou tak muset ničit vajíčka, zabíjet troglodyty a sbírat jejich mrtvoly nebo hledat části artefaktu. To jsou samozřejmě úkoly pro hráče s hrdiny. Protivník pak má vždy za úkol kazit to nepříteli a snažit se hrdiny z boje vyřadit. Každý ze scénářů navíc nabízí nějaké ty další zajímavé prvky, jako třeba zmíněné artefakty nebo ohlušující zvuky ve scénáři Kovárna.

Celý zážitek je opět výtečně vyvážený a výsledek závisí jen a jen na schopnostech obou protivníků. Dopředu není nikdy nic jisté. A to s sebou přináší vynikající zážitky a skvělou hratelnost, která doprovázela už původní základní sadu.

Jedinou věcí, kterou tomuto rozšíření můžeme vytknout, je omezené použití nových komponent s původní hrou. Asi se tak trochu počítá s tím, že hráči už mají originální scénáře nahrané a budou naopak chtít zažívat nová dobrodružství.

claustrophobia-de-profundis-14

Claustrophobia: De Profundis je rozšíření, které množství zábavy prakticky zdvojnásobuje. Parádní nabídka scénářů, nové figurky a jejich speciální pravidla, to všechno je skvělým mixem. Pokud tedy máte Claustrophobii rádi, pak nemáte příliš co řešit. De Profundis je jasnou volbou.

AutorCroc
IlustraceBertrand Benoit, Aleksi Briclot, Stéphane Gantiez
VydavatelAsmodee, Marabunta
Počet hráčů2 - 2
(4 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Adventure, Fantasy, Miniatures
MechanismyDice Rolling, Modular Board, Variable Player Powers
RozšířeníClaustrophobia
RodinaPlayers: Two-Player Only Games

Claustrophobia: De Profundis je vynikající rozšíření, které přináší víc všeho, co jsme si zvykli mít na Claustrophobii rádi. Je tu hromada nových scénářů, které jsou všechny napínavé, vyvážené, ale při tom pokaždé naprosto jiné. Hra zůstává ale stále především ohromně zábavným duelem, který se partii od partie velmi odlišuje. K tomu přispívají také nové obohacení všech balíčků karet a nové destičky mapy se speciálními dovednostmi. Claustrophobia: De Profundis je vynikající rozšíření k výjimečné hře.

+ zvyšuje variabilitu
+ nové postavy, nové schopnosti
+ velmi zajímavé scénáře