Recenze: Cluedo Podezřelý – karetní honba za důkazy

Cluedo: Podezřelý - balení

Zločin je vždy svým způsobem záhadou. A pokud se jedná o vraždu, pak může být opravdovým hlavolamem i pro ty nejchytřejší mozky. Vítejte v týmu elitních detektivů Scotland Yardu. Vaším prvním úkolem bude vyslýchat svědky vraždy a odhalit podle jejich náznaků opravdového vraha a vražednou zbraň. Ale času není nazbyt, tak s chutí do vyšetřování.

V karetní hře Cluedo: Podezřelý od společnosti Hasbro se opravdu ocitnete v kůži některého z detektivů a budete řešit vraždu. A jak název napovídá, tato hra je potomkem staré klasiky Cluedo (recenze), ve které chodíte po panství a snažíte se odhalit všechny důkazy proti podezřelému. Něco podobného vás čeká i tentokrát, pouze v karetní obdobě. Možná si to dokážete těžko představit, stejně jako my a právě proto si o hře teď trošku víc popovídáme.

Podobně jako Monopoly Deal (recenze) se i karetní Cluedo nachází v krabičce s ouškem. V ní jsou karty uložené ve dvou patrech. Návrháři v Hasbru se nepoučili z minulé hry a opět je problém naskládat karty zpět do krabičky. Tentokrát jich naštěstí není tolik, jako u Monopolů, takže se vám je dovnitř nakonec povede i s barevnou brožurkou pravidel směstnat.

Cluedo: Podezřelý - připravená hra

A jaké druhy karet se vlastně uvnitř ukrývají? Prvním druhem jsou karty postav a s nimi spojené nápovědní kartičky popisující průběh tahu a zjednodušeně také pravidla. Kromě toho najdete v krabičce také béžovou kartičku s nápisem Zločin, kterou zakryjete připravenou hromádku ukazující na pachatele, místo i vražednou zbraň.

Podle symbolů v pravém dolním rohu rozlišíte snadno čtyři sady karet pro čtyři hráče – jeden dostane lupu, druhý otisk, další klobouk a poslední fotoaparát. Tím začne také samotná příprava hry, která ke svému průběhu potřebuje také karty stop. Ty jsou jediným a zbývajícím druhem, který jsme ještě nestačili zmínit.

Na začátku hry právě tyto karty rozdělíte na tři hromádky – zbraně, místa a postavy. Z každé z nich náhodně vyberete jednu a dáte ji doprostřed stolu tak, aby nikdo nevěděl, co se na ní ukrývá. Když máte uprostřed všechny tři dílky skládačky, přikryjete je kartou zločin. Právě tam se ukrývají odpovědi na otázky kdo, kde a čím. A vy budete mít za úkol za pomoci svých karet uhodnout, co za karty uprostřed leží.

Cluedo: Podezřelý - rozehraná hra

K tomu dostanete do ruky také nějaké karty stop – všechny zbylé, které nejsou uprostřed stolu, totiž rozdáte jednotlivým hráčům ale pouze tak, aby měli všichni v ruce stejný počet. A tedy i stejné podmínky. Ve třech hráčích to vyjde přesně na tři karty pro každého, ve čtyřech nějaké karty zbudou, a ty vyložíte na stůl mezi hráče obrázkem nahoru. To jsou společné stopy.

Nyní se hráči, stejně jako v klasickém Cluedu, mohou ptát svých sousedů na karty stop, které drží v ruce. Vznesete tedy nejdříve obvinění: myslím, že vrah byl Vrba a udělal to provazem. Soused vám musí ukázat kartu stopy, pokud ji v ruce má. Pokud ji nemá nikdo, pak to znamená, že je uprostřed a odhalili jste část skládanky.

A k čemu je vám vlastně ten druhý balíček dvanácti karet? Ten nahrazuje poznámkový bloček z klasické deskové hry. Jakmile zjistíte, že některou kartu má soupeř, můžete odpovídající obrázek a nápis odložit. V ruce vám tak neustále zůstávají pouze ty karty, nad kterými ještě uvažujete v souvislosti se zločinem. Znamená to pochopitelně, že na začátku partie jakmile obdržíte tři stopy, zahodíte také trojici vyšetřovatelských karet, které jim odpovídají. Ty se určitě ve středu stolu nenachází.

Cluedo: Podezřelý - karty

První hráč, kterému se chytrými otázkami a sledováním reakcí protivníků podaří odkrýt záhadu zločinu, se stává vítězem. Obviňovat však můžete až na vás znovu přijde řada a s obviněními se k vám mohou přidat i ostatní. Pak se vyhodnocuje vítěz podle pořadí, ve kterém hráči svoje představy o zločiny přednesli.

Pravidla také hovoří o nějaké variantě pro dva hráče, ovšem pouze v jedné větě. Na krabici i v úvodu je však rozmezí tři až čtyři hráči, jedná se tedy podle nás nejspíš o překlep. Navíc si nedokážeme představit, jak by taková varianta fungovala. Ačkoliv v podstatě by bylo možné ptát se, jaké karty hráč má a nebo nemá. Ovšem hra by měla vždy pevně daný počet kol a oba hráči by nejspíš tipovali stejně nebo by vítěz závisel na tom, kdo souboj začínal. Tedy rozhodně nic zábavného.

Bohužel karetní Cluedo nepřináší nic nového. Omezuje vás pouze na dvě otázky za kolo, ale tím pouze uměle natahuje délku hry, která by jinak trvala tři kola. Takto vám bude zjištění pravdy trvat o trochu déle, ale nebudete se při svém pátrání příliš dobře bavit.

Cluedo: Podezřelý - karty

Ve hře je mnohem méně času a to má velký vliv na jednu zásadní věc: Není čas na blafování. Hráči se tedy ptají obvykle pouze na ty karty, které nemají v ruce. Pokud se na to někdo ze soupeřů spolehne, může vyhrát poměrně rychle, pokud aplikuje vylučovací metodu. Celá hra samozřejmě předpokládá fair-play a pravdomluvnost hráčů, protože pokud by někdo neukázal kartu, kterou ve skutečnosti má, celou hru tím pokazí nejen ostatním, ale i sobě.

S délkou hry souvisí také jiný, menší problém. Často dochází k remízám, které rozhoduje pouze pořadí hráčů. O vítězství pak rozhoduje pouze pořadí v kole, což není úplně nejlepší a především to vůbec nepřispívá k motivaci hráčů pro další partii. Naopak to navozuje pocit nespravedlnosti.

Na začátku jsme vám trošku lhali, protože mezi kartami najdete ještě jeden druh se symbolem pluska v levém dolním rohu. Ale nechtěli jsme vám na úvod motat hlavu. Tyto karty jsou takzvaným rozšířením pro pokročilou hru. Zesložití vám partii, protože podezřelých i předmětů bude víc. A celá partie je pak o trošku náročnější a trvá o chvilku déle. Ovšem na zbytku herního systému se tím vůbec nic nemění.

Cluedo: Podezřelý - karty

Cluedo: Podezřelý si můžete v podstatě zahrát, i pokud vlastníte velké deskové Cluedo. Stačí pouze, abyste místo detektivních karet použili klasické poznámkové bločky ze hry. Všechna ostatní pravidla mohou zůstat stejná. Navíc hra bude delší a napínavější, protože karet je mnohem více a bude tedy i trochu více času na blafování. A tím navíc odpadne chození po plánu, které na Cluedu vadí některým dalším hráčům.

Zpracování je jednoduché, karty nemají žádné složité ilustrace, ale zase jsou přehledné. Všechny dodatečné ikonky jsou jasné a okamžitě je najdete. Zde je vidět, že návrháři v Hasbru jsou profesionálové. Jen ta krabička nám stále kazí dojem. Naopak za opravdu dobrý nápad považujeme poznačování si adeptů odkládáním karet z ruky. Je to rychlé a pro hráče přehledné. Jen musíte neustále přehazovat v ruce dva vějíře karet.

Máme rádi Cluedo, a proto jsme se na jeho karetní variaci těšili a byli zvědaví, jaké novinky přinese. Ale tam, kde Pictureka: karetní hra (recenze) přinesla varianty, tam Cluedo zůstává pevně přilepené k ověřenému hernímu systému. A ten bohužel na pohánění karetní hry nestačí. Hra je příliš rychlá, jednoduchá a chybí jí to opravdové napětí. Škoda, detektivové tentokrát musí s lupou zamířit jinam. Snad se to podaří příště.

Autor(Uncredited)
Ilustrace(Uncredited)
VydavatelASS Altenburger Spielkarten, Cartamundi, Hasbro, Parker Brothers, Shuffle, ToyCo, Winning Moves Games (USA)
Rok vydání2010
Počet hráčů3 - 4
Herní doba15
(4 voters)
KategorieCard Game, Deduction, Murder/Mystery
MechanismyDeduction, Memory, Open Drafting
RodinaGame: Cluedo / Clue (Parker Brothers, et al), Series: Shuffle Card Games (Cartamundi / Hasbro)
Alternativní názvyClue Sospechosos, Clue Suspect, Clue Suspeitos, Cluedo, Cluedo Kartenspiel, Cluedo Kortspel, Cluedo Korttipeli, Cluedo Podejrzenia, Cluedo podezřelý, Cluedo promo, Cluedo Qui? Quoi? Où?, Cluedo Rejtély, Cluedo Shuffle, Cluedo Sospecha, Cluedo Suspect, Cluedo: Dossier, Cluedo: Preuve, Cluedo: Unter Verdacht

Cluedo: Podezřelý je pro nás poměrně velkým zklamáním, stejně jako bude pro všechny fanoušky velkého Clueda. Nepřináší totiž do hry žádné inovace, pouze kopíruje vzorec, který už jsme si tolikrát vyzkoušeli ve velké verzi. Všechno by tak mohl zachránit fakt, že je hra díky své karetní povaze snadno přenosná a pochopitelně také rychlá. Jenže s tou rychlostí ubývá také na hloubce. Už nemáte ten pocit, že vyšetřujete vraždu, nepohybujete se po místě činu, jen držíte v ruce jakési karty a snažíte se zjistit, jaké mají ti ostatní. Atmosféra je pryč a s ní i zábava. Hra sice přináší elegantní vyřešení absence poznámkového bločku, kdy si vyřešené předměty odkládáte z ruky karet, ale díky času, za který se všechno odehraje, nemáte čas na matení soupeřů. Nemůžete se ptát na něco, co máte v ruce, protože vám nakonec může uniknout vítězství. A skutečnost, že o vítězi nakonec rozhoduje v podstatě počáteční pořadí hráčů, protože hráči na pachatele přijdou stejně nebo jej mohou tipnout společně s vámi, na dojmu příliš nepřidá. Cluedo: Podezřelý mohlo být lehkou a zábavnou detektivní hrou, ale je pouze policistou, který ještě nevyřešil žádný případ. A nejspíš to tak i zůstane, protože vy se nijak nepohrnete, abyste mu pomohli.

+ jednodušší verze Clueda
+ rozšíření pro pokročilé
+ hezký způsob evidence stop