Recenze: Crazy Karts – na ostří nože a jiných zbraní

crazy-karts-23

Ne každý má to štěstí, že může závodit na bezpečném okruhu plném únikových zón, záchranářů a bez nečekaných smrtících situací. Vezměte si třeba trpaslíky. Vždycky řídili jen své vozíky na kolejích pod zemí a najednou se řítí po hliněné dráze, balancují na hraně propasti a uhýbají létajícím šípům jejich úhlavních nepřátel. I takhle vypadá závodění.

Crazy Karts jsou novou závodní hrou. Místem jejího vzniku jsou laboratoře firmy Portal a tvůrčí invence autora Charles-Amir Perreta. Hra s odlehčenými ilustracemi Anastasie Meylus vznikla v roce 2016. Hru distribuuje společnost Esdevium Games.

Krabice nabízí ve svých čtvercových útrobách klasické množství prostoru. Ten je ale naštěstí vyplněný, takže naše dramatickou závodní ilustrací na víku navnaděné chuťové buňky si přijdou na své. Jsou tu velké sekce závodní trasy rozdělené na šestiúhelníková pole. Jedna deska je startovní, zatímco ostatní jsou oboustranné. Pro každou ze čtyř frakcí jsou připraveny dva kontrolní panely s pokyny, sada ukazatele rychlosti, poškození a vylepšení, ale také zástěny vždy pro dva hráče. K tomu patří ještě jedna větší kontrolní deska pro osamělého vlka závodníka. Kromě toho samozřejmě hráči najdou v krabici také sady karet (po šesti pro každého), pak balíček karet poškození, dílky vylepšení, překážek a zrychlení.

crazy-karts-06

Každá pořádná kára potřebuje jednoho pilota a jednoho bojovníka. Právě proto se účastníci na začátku závodění rozdělí na týmy po dvou. Výjimkou jsou bitvy, ve kterých je lichý počet rivalů. V takovém případě se jeden z nich stane osamělým vlkem. Všichni dostanou svoje kontrolní desky, sadu karet a zástěnu. Jenže členové týmu každý dostanou jen desku s některými příkazy a k tomu pouze jeden ukazatel – buď zrychlení nebo rychlost (označenou pomocí dřevěné šipky) a poškození. Středem stolu (hráči jednoho týmu sedí naproti sobě) povede závodní trať vybavená překážkami a týmy postaví svoje dřevěné (samolepkami ozdobené) vozy na start.

Každý závod se skládá z kvalifikace, ve které se hráči snaží pro svůj tým získat co nejvíce vylepšení a také výhodnější pozici do závodu. Teprve poté se rozhodne všechno v jednom sprintu napříč připravenou tratí.

Obě části se hrají velmi podobně a pokaždé se skládají z mnoha kol. Na jeho začátku přichází čas na plánování. To provádí všichni hráči současně s pomocí své sady karet, již mohou libovolným způsobem rozdělit mezi svých pět akcí (i více karet na políčko). V jednotlivých kolech ale nemá hráč na výběr ze všech karet. Jejich počet je určený aktuální rychlostí vozíku a dobírá si je náhodně ze zamíchané hromádky. Jakmile má některý tým (oba hráči!) naplánováno, začne odpočítávat konec fáze.

crazy-karts-01

Pak nastane čas vyhodnotit společné snažení obou členů. Akce jsou očíslované a jednička je iniciativa. Týmy tedy nyní ohlásí, kolik bodů řízení (volanty na kartách) obětovali na výhodnější pozici. Tým s nejvyšší hodnotou začíná a provede všechny naplánované akce. Dojde tak na využívání různých výhod (z dovedností, power upů nebo vylepšení). Hráči mohou zrychlovat nebo brzdit a v důsledku toho posunout dřevěnou šipku dolů nebo nahoru na stupnici rychlosti.

Teprve potom nastává čas opravdu závodit a hráči posunou svůj vozík o hodnotu rychlosti. Zatáčení ještě na řadu nepřišlo, takže zůstává platný směr určený v minulém kole. Teprve v okamžik, kdy pohyb skončí, může hráč s akcí zatáčení nasměrovat vozík pro následující kolo jiným směrem. Protože je samotná trasa rovná, není manévrování tolik potřeba pro dojetí do cíle.

Mnohem důležitější je celou cestu do cíle přežít. K tomu každý vozík potřebuje následující akce, tedy možnost střílet na soupeře (do vzdálenosti určené hodnotou karty a to v libovolném směru). Zasažený závodník si musí dobrat jednu kartu poškození, která mu oznámí důsledek případného zásahu. Kromě toho se mohou vozíky také připravovat na následující kolo opravou nebo nabíjením.

crazy-karts-11

Vozíky při svém pohybu mohou získávat také žetony ležící na trati. Kromě zbraní je možné také do sebe narážet, a tak se navzájem ničit. Pokud některý tým ztratí nad vozíkem kontrolu, narazí do zdi a znovu získá nějaké to poškození. To znamená posun ukazatele na rychloměru, tedy pomalejší jízdu v budoucích kolech a to až do případné nuly! Cílem je samozřejmě získat v kvalifikaci nejvýhodnější pozici a poté dojet v závodě do cíle jako první!

Crazy Karts by bylo klasickou závodní hrou se střílením, pokud bychom tu nedostali týmový prvek. Ten nejvíce připomíná hru Goblini sro. I tady se musí oba členové týmu dobře dohodnout. Ale protože sedí na opačných stranách stolu, musí to všechno dokázat pouze beze slov. Jednoduše silou své mysli.

Tento týmový prvek je důležitý pro celkovou zábavu. Hráči mají každý pod kontrolou pouze některé činnosti, které ale často jedna bez druhé jsou méně hodnotné. Mluvíme především o zatáčení a rychlosti. Správné porozumění a dobrá taktika obou členů je tedy potřeba. Jenže tahle týmovost s sebou přináší také zásadní omezení. Lichý počet hráčů vyžaduje roli osamělého vlka, který má celou plánovací desku pro sebe a má tak nad ostatními výhodu.

crazy-karts-09

Hra je po většinu času opravdu bláznivá a těžko předvídatelná. Neustálé narážení jeden do druhého s sebou přináší spoustu legrace, pokud máte kolem sebe tu správnou partu lidí. V jiných herních skupinách se ale může proměnit závodění ve frustraci z neschopnosti se domluvit a pocitu, že nic nelze ovlivnit. Záleží tedy velmi na tom, s jakými očekáváními hráči do závodění jdou.

Pocit náhody ještě podporují náhodné karty poškození. Ty mají za následek, že některé týmy mohou být znevýhodněné. Právě proto je důležité, aby se závodů účastnilo co nejvíce hráčů / týmů a díky tomu vám ta náhoda nebude tolik vadit. Budete si užívat závody. Tedy pokud jste alespoň trochu škodolibí.

Každý tým má svoji vlastní speciální dovednost, kterou může používat na začátku každého kola a která dělá závodění trochu jedinečné. Pro variabilitu jednotlivých partií jsou ale důležitější samotné žetony vylepšení, kterých ale není zase tolik. Nakonec se tak o odlišné zážitky musí starat samotní hráči a jejich chyby.

crazy-karts-18

Přítomnost kvalifikace má za následek také fakt, že jedna partie snadno časem dosáhne přes hodinu a s více týmy i dál. V takovém případě by vám určitě měl bohatě stačit závod, jenže to vám budou chybět vylepšení. V souvislosti s počtem účastníků je třeba zdůraznit, že hra potřebuje alespoň šest členů a tedy tři týmy. Pak teprve začne být na trati dostatečně těsno.

Barevné zpracování hře sluší. Veselá kreslená grafika zachovává celkový humorný dojem ze hry. Zpracování samotných komponent je kvalitní a dřevěné vozíky i šipky potěší.

crazy-karts-20

Crazy Karts jsou bláznivým závoděním právě pro ty, kdo mají rádi méně seriózní hry. Určitě nebude hitem všech, ale stejně jako se najdou určitě její nekompromisní odpůrci, budou tu i hráči, kteří si ji užijí plnými doušky. Tahle šílená hratelnost je určena prostě pouze pro někoho. A Crazy Karts se ptají – jste to právě vy?

AutorCharles-Amir Perret
IlustraceAga Jakimiec, Anastasia Meilous, Maria Pekina, Rafał Szyma
VydavatelPortal Games
Počet hráčů3 - 8
KategorieFantasy, Humor, Racing
MechanismyAction Queue, Communication Limits, Grid Movement, Hand Management, Modular Board, Multiple Maps, Programmed Movement, Resource to Move, Rock-Paper-Scissors, Roles with Asymmetric Information, Simultaneous Action Selection, Take That, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníCrazy Karts: Accelerators
RodinaComponents: Player Screens
Alternativní názvySzalone wózki

Crazy Karts nejsou hrou, kterou jde jen tak oznámkovat jedním razítkem. Váš celkový dojem ze závodění v týmu, kdy se nemůžete domlouvat a každý ovládáte jen část vozítka, závisí na spoustě faktorů. Tím nejdůležitějším je ale váš vztah k hrám, které působí tak trochu chaoticky a bláznivě. O kontrole po většinu času nemůže být řeč a bavit byste se měli bavit především průběhem. To ale neznamená, že se týmy nesnaží vyhrát. Mají k tomu všechny dostupné prostředky, včetně zbraní. Potřebujete ale hodně hráčů. Pak Crazy Karts začne být tím, co od ní očekáváme.

+ bláznivá hratelnost
+ plánování v týmu (beze slov)
+ solidní variabilita