Recenze: Cytosis – boj ve světě buněk

cytosis-01

Nezáleží na tom, jak velcí jste. Svět kolem vás bude vždy obrovský mimo vaše nejdivočejší představy. A je jedno, jestli jste mrkající planetka někde na oběžné dráze nebo buňka uvnitř lidského těla. Každá malá buňka se snaží být co nejzdravější a za tímto účelem produkuje co nejvíce enzymů a hormonů, které tělu prospívají.

A zatímco ve vesmíru jsme díky deskovým hrám naprosto pravidelnými návštěvníky, do lidského těla se zase tak často nepodíváme. Tento nevšední zážitek nám zprostředkuje autor John J. Coveyou v jeho nové deskové hře Cytosis: A Cell Biology Game. Hra prošla s ilustracemi Tomasze Bogusze testem na serveru Kickstarter na začátku roku 2017. Získala podporu více než 6000 hráčů a také se chlubí cenou nejvýše hodnocené hry na vývojářském setkání Stonemaier Design Day 2016. A jedná se určitě o cennou nálepku, protože Jamey Stegmaier je slavný autor (například Scythe nebo nyní legacy hra Charterstone).

Krabice je masivní a už svojí ilustrací na víku jasně odkazuje na svoje téma, tedy život uvnitř lidského těla. Vidíme tam jednu z buněk a po otevření víka se na ni podíváme ještě víc zblízka. Detail jedné buňky nám totiž přináší oboustranný herní plán, který na jedné straně nabízí základní verzi a na druhé pokročilou. Hráči si na začátku vyberou tu, kterou by chtěli hrát. V našem případě pro výuku pravidel to bude ta základní strana.

cytosis-08

Základní příprava zahrnuje hlavně karty. Plán obsadí kartami čtyř náhodně odhalených buněčných komponent a další tři karty z tohoto balíčku dostanou jednotliví hráči. Z nich si ale ponechají pouze dvě. K tomu každý dostane sadu součástek ve zvolené barvě, tedy lahvičky, transportní disky a tři kulaté žetony označování. Jeden z nich je ihned položen na startovní políčko zdraví, které zde odpovídá vítězným bodům. Hráči si pak vyberou nějaké dva zdroje do začátku.

Tucet karet událostí vytvoří hromádku vedle plánu, zatímco karty úkolů jsou rozloženy do řady otevřeně (o jednu víc než je hráčů). Jinak na plánu je místo pouze pro dvě startovní šedé lahvičky. Všechny ostatní, tedy především žetony ATP a barevné makromolekuly (mRNA, protein, karbohydrát a lipid), vytvoří hromádky vedle plánu.

V průběhu partie hráči v kole využívají svoje barevné lahvičky. Pokaždé mohou položit jednu a okamžitě využít akci s políčkem spojenou nebo získat některou ze surovin. Místo vyslání flašky na plán může hráč jednu z nich vyčerpat a vzít si ze zásoby jednu kostičku mRNA, Liptidu nebo ATP.  Obvykle tak ale kromě surovin mohou pořídit karty z nabídky komponent (přidat je do ruky), dostat se na první místo pořadí nebo splnit požadavky jedné z karet, kterou drží v ruce.

cytosis-03

Pozic na každé akční oblasti je několik a žádné z nich není možné obsadit více lahvičkami. Čím dříve někdo přijde, tím lepší podmínky dostane. Někdy to jsou suroviny zdarma (lipidy nebo mRNA) a jindy je třeba zaplatit – například za karbohydrát. Lahvičkou si je pak hráč schopný také vybrat konkrétní kartu buněčné komponenty z nabídky, ale i tady je třeba platit ATP.

Se všemi surovinami pak kompletují své karty, které mohou být různých druhů – podle toho, co zrovna buňka potřebuje syntézou vyrobit. Spojují tak své transportní disky s požadovaným množstvím karbohydrátů a lipidů na cestě endoplasmatickým retikulem. Nebo vytváří proteiny, opět s pomocí disků v kombinaci s mRNA. Tyto transportní disky se poté naplněné přesunou do Golgiho aparátu a poté na plasmovou membránu (nebo cytoplasmu). Tím kartu dokončí a získají body zdraví natištěné na kartě.

Druhá fáze každého kola, jakmile hráčům dojdou jejich lahvičky, je o dost jednodušší. Hráči si vezmou zpět své použité lahvičky, ale transportní disky nechají ležet na jejich místě. Tyto transformace jsou otázkou několika kol. Poté je odhalená nová karta události, jejíž text se stane ihned aktivním. Nabídka buněčných komponent je doplněna.

cytosis-11

Partie pokračuje dalšími koly až do chvíle, kdy je zásoba karet událostí vyčerpaná. Tím je ohlášen konec partie. Hráči mají poslední šanci aktivovat pole na plánu a poté dojde k závěrečnému bodování. Jednotliví soupeři dostanou další body zdraví za své zásoby a také některé karty. Hráči pak posouvají žeton na stupnici a ten, kdo dojde nejdál, se stává vítězem a nejúspěšnější buňkou.

Cytosis je naprosto unikátní deskovou hrou, která využívá v základech mechanismus worker-placementu, tedy vysílání (v tomto případě) lahviček.  Největší radost vám ale udělá svým fantastickým zasazením do toho prostředí, které je nám nejbližší a současně možná i nejvzdálenější – našich buněk.

Hru ale není vůbec jednoduché se naučit. To proto, že je její propojení s tématem opravdu věrné a spousta cizích slov a na úvod neuchopitelných mechanismů vám zamotá hlavu. Naštěstí je součástí krabice také čtyřstránková příručka, která všechny zájemce dokáže zasvětit do vědy v pozadí této hry. Současně je ale za poměrně složitě popsanými pravidly vlastně klasická hra o posílání dělníků, které za vás obsazují místa na plánu. A přesto přináší něco svého a nového. Tím jsou akce napříč několika tahy, jak hráči plní svoje karty úkolů.

cytosis-15

Chtělo by se říct, že partie je prostá výraznějšího konfliktu. To ale platí pouze v klasické verzi. Pokud do hry zařadíte rozšíření Virus, pak do hry přijdou kostky, náhoda a hráčské plány. Všechno to pak je o dost zajímavější

Pozic na plánu je tak akorát, aby hráči měli neustále před sebou těžkou volbu. V následujícím kole už jejich vytoužené pozice nemusí být volné. To platí i ve dvou, kdy jsou některá políčka zablokovaná a nelze je využít. Hra při svojí jednoduchosti zůstává délkou na průměru a konce se doberete většinou za něco málo víc než hodinu. Ve více hráčích je partie vyrovnanější a zajímavější, ale také o krapet delší.

Zpracování je výborné. Především ilustrace na kartách a plánu jsou naprosto výjimečné a dělají ze hry potěchu pro oči. Všechno je krásně barevné a při tom zůstává plán ještě dostatečně přehledný a všechna políčka lze snadno najít.

cytosis-14

Cytosis je ale ve skrytu takový výuková hra. A jako taková naplňuje svoje poslání skvělým způsobem, protože při tom všem ještě dokáže zůstat zábavná. Pro naučení principů fungování buňky je naprosto precizní. Zůstává ale také v první řadě hrou – zajímavou, zábavnou, i když ne úplně originální. Cytosis si rozhodně zaslouží vaši pozornost, pokud rádi poznáváte na stole nové světy.

AutorJohn Coveyou
IlustraceTomasz Bogusz, John Coveyou
VydavatelGenius Games, Ediciones MasQueOca, Edinorog, Ludoismo, Panda Game Manufacturing (PandaGM), Schwerkraft-Verlag, Summon Games
(4 voters)
KategorieEconomic, Educational, Industry / Manufacturing, Medical
MechanismySet Collection, Worker Placement
RozšířeníCytosis: Epigenetic Modification Cards Promo, Cytosis: Microscope Promo Card, Cytosis: Promo Pack, Cytosis: Virus Expansion
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Misc: LongPack Games, Series: Science Games (Genius Games), Theme: Biology, Theme: Chemistry, Theme: Science
Alternativní názvyCytosis: Un Juego de Biología Celular, Cytosis: Un Juego de Transporte Celular, Zytose: Ein Spiel über Zellbiologie, Микромир: Биология клетки, 사이토시스: 세포생물학 보드게임

Recenze: Cytosis – boj ve světě buněk
Cytosis by nebylo nějak výjimečnou hrou, pokud by vás zajímalo pouze to, jak mechanismy na stole fungují. Jenže zpracování a téma ji posouvá do opravdu příjemných výšin. Díky této kombinaci je Cytosis opravdu dobrá. Rozšíření Virus posouvá hru blíž k těm, kdo neholdují tolik čistě plánování a přemýšlení. Do hry tak zasáhne i náhoda. Celkově je tedy Cytosis příjemným překvapením, které velmi dobře pobaví.

+ skvělé a originální téma
+ dvě obtžínosti
+ vyladěné pro různé počty hráčů