Recenze: Dawgs of War – psí letka

Dawgs of War - balení

Nejlepší přítel člověka. Psi jsou věrnými a zdánlivě hloupými společníky. Kdyby ale dostali do rukou vládu nad světem, všechno by bylo jinak. Stačilo by pár století a ze štěkajících a slintajících potvor by se staly civilizovaná stvoření. A odsud už to není daleko k válkám, zvlášť když máte špičaté zuby a teritoriální instinkty. Válka psů je na dosah.

Dawgs of War. Tak se jmenuje nová desková hra, která si zakládá na slovní hříčce. „Dawgs“ totiž zní podobně jako „Dogs“. A při tom platí obojí, jak moc dobře ví i autor hry, Nathan Hansen (Rules Lawyer – recenze). Ilustrace pro hru připravili Brett Mitchell a James Sparkman. Jejich práce by ale vyšla vniveč, kdyby nebylo vydavatelství Victory Point Games, které hru připravilo k vydání v roce 2014.

Krabicová verze v prvním dojmu ničím nepřekvapí. Jedná se o červenou krabici schovanou do papírového přebalu, se trojicí psích důstojníků stojících pod prolétajícími dvouplošníky. Poté, co si hráči probojují cestu dovnitř krabice, najdou zde příručku pravidel, dva balíčky karet, aršík s laserem nařezanými žetony k vycvakání a také jeden puzzle herní plán. Ten se skládá z šestiúhelníkových políček a vytvoří boční pohled na bitevní pole.

Dawgs of War - připravená hra

To mezi kartami je osm takových, které umožní sledovat stav letadla. Pro každého hráče jedna stupnice od nuly do tří (rychlost) a s ní také spojená zranitelnost, jejíž stupnice se pohybuje opačným směrem od pěti do dvou. Zbývající šedesátka karet slouží ke kontrole letadel a změně letové hladiny. Mezi žetony jsou pak žetony poškození, planemů a také ukazatele rychlosti pro zmíněné karty.

Na začátku partie mezi sebou hráči rozloží herní plán tak, aby v jeho dolní části byla vidět země. Té se budou hráči (psí piloti) snažit vyhnout se svými stroji za každou cenu. Všichni také dostanou po jedné kartě stavu letadla a na ni položí ukazatel (na startovní rychlost jedna) a vedle žeton poškození. Do ruky hráči dostanou sadu karet, konkrétně šest manévrů a jednu náhodně vylosovanou kartu speciální schopnosti. Na závěr si hráči s pomocí přiložené kostky určí letovou hladinu, kam položí stroj ve své barvě, ke kraji plánu.

V každém kole hráči zahrají z ruky dvojici karet – jednu s číslem (od jedné do tří), zatímco druhou se změnou směru (nebo speciální dovednost). Svoji volbu zatím tají, dokud si karty nezvolí všichni a společně své karty odhalí. Všichni nejdříve pootočí svůj letoun podle provedeného manévru o tolik kroků, jakou číslici naplánovali. Každý šestiúhelník nabízí celkem dvanáct směrů, kterými jej může dvouplošník opustit – každá plocha a každý vrchol se počítá jako jeden krok při otáčení. Protože zabírají dvě políčka, rotují letadla vždy podle předku.

Dawgs of War - připravená hra

Teprve poté se všechny stroje posunou vpřed o tolik pozic, jaká je aktuální rychlost stroje naznačená na stavové kartě. Pokud z nějakého důvodu klesla rychlost letadla na nulu, místo pohybu vpřed začíná padat. Rychlost se neustále upravuje na základě toho, jestli letadlo letí dolů, nahoru a také jak vysoko se nachází.

Letadla letí zleva doprava a opačně. Jakmile dosáhnou hrany plánu, objeví se znovu na opačné straně, jako by celý plán byl zatočený do kruhu. Teprve po dokončení pohybu mají piloti čas na to, aby pořádně zmáčkli tlačítko pro střelbu. Pokud se v dosahu jejich zbraní (šedesátistupňový kužel směrem od letadla do vzdálenosti šesti polí) nachází nějaký jiný stroj, mohou hodit kostkou a pokusit se překonat jeho hodnotu zranitelnosti. Ta se odvíjí od aktuální rychlosti.

Pouze, pokud je výsledek stejný nebo vyšší, podařilo se dosáhnout zásahu. Žeton poškození si hráč umístí na políčko nejvíce vpravo na kartě stavu letadla. S každým dalším zásahem se bude posouvat doleva, až může být letadlo zničeno. Vybuchnout po dopadu na zem může také v případě, že hráč nezvládne manévrování nebo jeho rychlost klesne na nulu a letadlo na zem spadne vlivem gravitace.

Dawgs of War - rozehraná hra

Partie končí ve chvíli, kdy pouze jediný hráč má na nebi svoje letadlo. Souboje se mohou účastnit také týmy. V tom případě je vítězem tým ve chvíli, kdy už se ve vzduchu nenalézá žádné nepřátelské letadlo.

Dawgs of War je překvapivě zábavnou hrou, ve které je nejzajímavější samotné manévrování s letadlem. Hráči musí dobře plánovat a pracovat s možnostmi karet, které se jim vždy vrací zpět na ruku. Díky tomu jsou možnosti vždy dostatečné a všechno závisí pouze na vhodné taktice.

Už samotné téma naznačuje, že hra se nebere příliš vážně. A je to opravdu tak, což znamená, že se u hry nasmějete. Tedy pokud vám nevadí smát se vlastnímu nebo cizímu neštěstí. Hra je takovou pohodovou 2D střílečkou, ve které ani nikoho vyřazení příliš nenaštve. Ale to platí pro případ, že nevypadne příliš brzy, protože právě vyřazování hráčů ze souboje je jednou z hlavních výtek, kterou můžeme ke hře mít.

Dawgs of War - karty

Jediným rozhodováním hráčů je v každém kole volba natočení jejich letadla. To není úplně intuitivní, protože otočky se provádí po takových půlkrocích – po vrcholech i stranách šestiúhelníku. Za chvíli si na to ale zvyknete a budete manévrovat, jako staří a zkušení piloti. Tohle létání je současně velmi zábavné a jednoduše provedené.

Variabilitu do hry přináší karty speciálních schopností. Na začátku každý dostane tajně jednu a je na něm, kdy ji poprvé odhalí a použije. Tenhle prvek blafování funguje moc pěkně. To naopak nemůžeme tak sebevědomě říct o kostce, která rozhoduje výsledek střeleckého souboje. Tady je náhoda vším, co budete mít v rukou při každém pokusu.

Vzhledem k herní době, která se pohybuje mezi třiceti a pětačtyřiceti minutami, může tak čekání sestřeleného pilota být poměrně nepříjemné. Vyřazování nejvíc hrozí v případě, že na nebi létá hodně strojů. To je ale také současně nejzábavnější způsob, jak si Dawgs of War užít. V pořádném počtu.

Dawgs of War - karty

Dawgs of War vás neoslní taktickými možnostmi nebo komplexitou. Útočí na úplně jiné mety a těch zdárně dosahuje. Je totiž příjemnou zábavou, kterou sice neocení všichni hráči, ale přesto udělá spoustě lidí radost. Už jen svým specifickým humorem a lehkovážnou hratelností. Dawgs of War na vás zaštěká už z dálky. Zaštěkejte taky a jděte po zvuku. Kdesi tam v dálce na vás čeká dobrá hra.

AutorNathan Hansen
IlustraceBrett Mitchell, James Sparkman
VydavatelVictory Point Games
Počet hráčů2 - 8
KategorieAviation / Flight, Bluffing, Card Game, Fighting
MechanismyHexagon Grid, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers

Recenze: Dawgs of War – psí letka
Dawgs of War by se dalo charakterizovat jako všichni proti všem s letadýlky na malém prostoru. Bláznivá, lehkovážná a legrační hra od začátku do konce. Čím víc hráčů vystartuje s letadly, tím lépe. Rozhodně ocení, že každý má v kapse jednu speciální dovednost, která jej odlišuje od ostatních. Kromě správného manévrování s letadlem (které je řešeno moc pěkně a při tom nepřístojně nezesložiťuje hru) budou hráči potřebovat také štěstí při střelbě, o jejímž výsledku rozhoduje kostka. Ve hře sice mohou předčasně vypadnou hráči, což je dost nepříjemné, ale jinak je hra svižná a poměrně rychlá. Dawgs of War není pokusem o žádnou taktickou pecku, místo toho je to příjemná relaxační rubačka, ve které dostali hlavní roli pejskové.

+ manévrování letadlem a jeho rychlostí
+ různé role
+ vtipné téma