Recenze: Deep Vents – život hluboko pod hladinou

deep-vents-01

Hluboko pod hladinou oceánu se nachází zdroje horké vody, které proudí ze zemského nitra prasklinami. Jsou to místa, kam lidská noha ještě nevkročila, ale to neznamená, že by tu nebyl žádný život. Právě naopak zde probíhá neustále boj o prostor a živiny.

A právě této bitvy se hráči zúčastní v deskové hře Deep Vents. Jedná se o jednu z odpočinkovějších her ze stáje Red Raven Games a především z hlavy autora Ryana Laukata (Near and Far). Byli jsme hodně zvědaví, jestli se bude opakovat jedinečnost hry Megaland. Tentokrát se jako designér připojil také T. Alex Davis a o unikátní grafiku se postaral opět Ryan Laukat. Jedná se o novinku pro prázdniny 2020 a hru, který šla rovnou s kůží na trh a vyhnula se klasickému testu na Kickstarteru.

Na víku menší krabičky vidíme jedno z podvodních stvoření, a především v pozadí život darující vyústění z nitra země. Uvnitř na hráče čeká hromádka destiček, ale především spousta žetonů, které tvoří archaea (archaebakterie), ale také obranné ulity. Hráči mezi šestistrannými dílky najdou startovní dílky nadepsané titulním Deep Vent. Stanou se ústředními dílky stavby každého z nich, protože právě tuto destičku si položí každý před sebe a vezme k tomu sadu startovních žetonů archaea. Ve středu stolu pak vznikne nabídka pěti dalších destiček, s jejichž pomocí budou rivalové rozšiřovat své území.

deep-vents-09

Začínající hráč odstartuje růst všech oblastí tím, že si vybere jednu destičku z nabídky. Zdarma je ale pouze pořízení té ležící zcela vlevo. Pokud chce získat dílek, který leží více vpravo, musí na všechny přeskočené dílky položit po jedné kostičce archaeonu. Získaný dílek si ihned přiloží do svojí plochy a to tak, aby se alespoň jednou stranou dotýkala některé z již umístěných ploch. Novou destičku získá i včetně případných žetonů archaea.

Při tom musí mít na paměti fakt, že sousední destičky budou v následujících kolech hrát důležitou roli. To proto, že v každém kole se mohou hráči rozhodnout za každý ze svých dílků, jestli chtějí spustit jeho růst nebo schopnost. Jejich ikony jsou natištěné na levé horní a pravé dolní straně destičky. Lze tak nejen získat nové kamínky archaea (ačkoliv právě to je hlavním smyslem), ale třeba i zaútočit na soupeře a připravit je o jejich suroviny.

deep-vents-06

Pokud by takto přišli o všechny své žetony archaea, pak nastává úpadek. A v případě, že by takový osud potkal všechny hráče v partii, pak souboj okamžitě končí. Naštěstí se ale žetonu úpadku dá zbavit, protože na konci partie by znamenal odečtení deseti bodů. Pokud za něj hráči vrátí do banku deset archaea, pak jej mohou vrátit. Standardní konec nastane až po odehrání osmi kol, kdy má každý z účastníků devět destiček. Hráči dostanou body za své archaeony, nepoužité skořápky (shells) a další body za všechny archaea na dílcích. Ten, kdo má nejvíce bodů, se stává vítězem.

V Deep Vents vede cesta všech hráčů hluboko pod mořskou hladinu, kde se stanou na chvíli podvodními ekosystémy. A už to samotné je tak unikátní, že dělá z jednoduchého propojování několika destiček skvělý zážitek.

Ale je tu samozřejmě mnohem víc. Autor do hry opět vložil svoji duši a ta z výsledku dýchá na všechny strany. Díky tomu je hratelnost na fantastické úrovni, a i přes její opravdu jednoduchou podstatu neodmítnete nikdy jednu lahodnou partičku. Ve středu je spolehlivý mechanismus nabídky dílků, kde se na všechny přeskočené musí zaplatit jeden kousek suroviny.

deep-vents-10

Dokonce ani vyřazování hráčů nevadí, protože není tak náhlé a nečekané. Každý má šanci se vrátit včas do partie a vyhnout se tak druhému žetonu úpadku. Stačí jen obětovat zase další cenné dílky, ale obecně se jedná o vyrovnaný obchod. Pokud nezaplatí, dostanou sice deset bodů, ale jiných deset ztratí. Proto je to nakonec hlavně o otázce, jestli vůbec mají čím zaplatit.

Dílky nabízí široké možnosti a různé propojení, kde umístění hraje naprosto zásadní roli. Schopnosti destiček jsou dobře navržené a dávají hráčům zabrat z hlediska umístění. Každou pozici je třeba pečlivě promýšlet, ale při tom nikdy nepřesáhnou jednotlivé tahy dobu, která by byla ostatním nekomfortní, protože obvykle sami přemýšlí nad vlastním puzzle.

deep-vents-13

Opakování soubojů je vlastně téměř povinností. Lákadlem jsou neustále se měnící vlastnosti destiček a jejich aktivace, která je s každou hrou trochu jiná. Nikdy tak nebudete mít svůj stroj na suroviny stejný a není snadné následovat jednu cestu k vítězným bodům. Za to může i fakt, že si je nemůžete jen tak syslit, ale je třeba je znovu utrácet a vracet do oběhu.

Hra je výtečná ve všech dostupných (dva až čtyři) počtech účastníků. Jenže čím více hráčů, tím neúprosnější je zážitek z hlediska útoků a konfliktů mezi hráči. Ve dvou tato vlastnost tolik nevynikne, takže pokud nesnášíte dobře útoky ostatních, pak ji nehrajte s více než jedním dalším soupeřem. A to přesto, že se může každý bránit s pomocí některých obranných karet.

Osm kol připadá hráčům až příliš málo, protože si nemůžete vychutnat tak dobře svůj postavený podvodní svět. Za tímto počtem se určitě jako důvod ukrývá snaha udržet herní dobu na rozumné hodnotě kolem pětačtyřiceti minut.

deep-vents-15

Nesmíme ale zapomenout ani na fantastické zpracování. Nádherné ilustrace doplňují parádní žetony ulit. Jedinou výtkou tak je absence nápovědy, která by pomohla v průběhu partie s ikonami, jejichž význam občas nemusí být na první pohled zcela jasný.

Deep Vents jsou hrou, která nezklamala, a dokonce dokázala překvapit. Na svůj malý záběr a zdánlivou jednoduchost navazuje výtečnou hratelností, která právě těchto vlastností výtečně využívá. Pokud si chcete udělat radost nějakou pěknou malou hrou, tak už nehledejte dál. Deep Vents jsou parádní hrou!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorT. Alex Davis, Ryan Laukat
IlustraceRyan Laukat
VydavatelRed Raven Games, dV Giochi, Lotus Frog Games, Schwerkraft-Verlag
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk13 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieAnimals
MechanismyHexagon Grid, Increase Value of Unchosen Resources, Pattern Building, Player Elimination, Take That, Tile Placement, Victory Points as a Resource
RodinaAnimals: Crabs, Animals: Fish / Fishes, Animals: Snails, Animals: Worms, Digital Implementations: Tabletopia, Theme: Bacteria, Theme: Biology, Theme: Science, Theme: Under the Sea
Alternativní názvySchlote der Tiefe, 딥 벤트

Více o hře.

Recenze: Deep Vents – život hluboko pod hladinou
Deep Vents nabízí děj potopený hluboko pod hladinou, ale zdaleka to není chladná zábava. Naopak, jedná se o ohnivě konfliktní bitvu o body, ačkoliv hráči jinak pouze skládají destičky a staví tak svůj podmořský svět. Hra nabízí nejen krásný vzhled, ale také vynikající hratelnost a dostatečnou variabilitu. Partie je krátká, možná až příliš, ale zase je to o důvod víc, proč si chtít zahrát Deep Vents znovu a vyzkoušet zase trochu jiná komba jednotlivých dílků.
Klady:

+ vynikající zpracování
+ variabilita pro opakovanou hru
+ konfliktnost
+ hratelnost
+ téma
+ komba ukrytá v umístění
Zápory:

- opravdu hodně soupeřivé (někomu vadí)
- chybí nápověda k ikonám
- možná trochu krátké
5
Prozkoumávejte dál
Recenze hračky: Janod dotykové karty – dotkněte se Savany a Farmy