Recenze: Diamonds – sběratelé cenných kamenů

Diamonds - balení

Vždycky jsem si myslel, že se nenechám zlákat leskem drahého kamení. Jenže to jsem ještě nevěděl, jak se velké diamanty dokáží lesknout. Zcela ošálí lidský zrak a vy od nich nedokážete odtrhnout oči. Podlehnete jejich vlivu a už neutečete. Podmanili si i ty nejmocnější a nejbohatší lidi. Tak proč se tomu bránit? Možnost nechat se obklopit diamanty nikdy nebyla lákavější!

Možná si říkáte, že jsme se zbláznili. Ale to není pravda! My totiž celou dobu hovoříme o deskové hře Diamonds, kterou vytvořil Mike Fitzgerald známý skvělou kooperativní hrou Hooyah: Navy Seals Game (recenze). Tentokrát vydává svůj výtvor pod hlavičkou společnosti Stronghold Games s ilustracemi Williama Brickera. Diamonds byli novinkou letošního Spiel 2014 v Essenu. Od té doby jsme je intenzivně testovali a nyní vám přinášíme dojmy.

Z temně černé krabičky září do dáli pouze kosočtvercový tvar, který odkazuje na kupu diamantů uvnitř. A dno se s nimi nijak netají – je jich zde plný jeden velký pytlík. Mají hned dvě velikosti a barvy – obyčejné průhledné a pak krásné rudé rubíny o ceně pěti malých. Ty se mohou snadno ukrýt za pěticí zástěn, které slouží jako trezory hráčů a diamanty udrží v bezpečí.

Diamonds - připravená hra

Hru pak dotváří pořádný balíček šedesáti karet a obsahuje všechny čtyři klasické barvy. Nejsou zde ale žádné obrázkové hodnosti. Místo toho karty mají číslice stoupající od jedničky až k patnáctce. S nimi hromádku sdílí také šest karet nápověd, které nám současně sdělí, jaký je maximální počet hráčů v partii.

Na začátku souboje si každý z hráčů vezme nejen tuto nápovědu, ale především jeden z trezorů. Ty jsou naštěstí poměrně lehké a jejich základním posláním je pouze odvrátit od obsahu zkoumavé zraky soupeřů. Hned vedle nich je místo, které se nazývá výstavka, a právě sem si na začátku dají hráči rovnou tři menší průhledné diamanty.

Teď už může začít první kolo, které stejně jako každé následující, začíná rozdáním karet. Jednotliví hráči zde dostanou do ruky deset karet. Případné zbývající karty odloží stranou, protože nebudou v daném kole využity. Jednotlivá kola se dělí na deset štychů, po kterých je vždy vyhlášen částečný vítěz. Jenže než se začne hrát, mají všichni účastníci nevídanou možnost – posunout tři karty z ruky svému protivníkovi. Sami tak dostanou nové tři. Teprve s touto novou sestavou kombinace deseti čísel a barev může kolo začít.

Diamonds - připravená hra

Konkrétní štych pak znamená, že jeden z hráčů si zvolí barvu a od ní vyloží kartu. Ostatní soupeři se poté po směru hodinových ručiček snaží tuto barvu dodržet a ještě zahrát co nejvyšší hodnotu, aby daný štych vyhráli. Jakmile všichni vyloží jednu kartu, je čas snažení vyhodnotit. Vítěz získá nejen samotné karty, ale navíc dostane možnost využít akci, která se váže k dané barvě. A ještě k tomu má možnost zahájit následující hraní karet.

Hráčům se ale často stane, že v ruce již nemají žádnou kartu potřebné barvy. Místo toho musí tedy zahrát jiný znak. Tím sice ztratí šanci vyhrát štych, ale naopak může využít akci svojí zahrané karty a to okamžitě. Všechny znaky do posledního umožňují manipulaci s diamanty, ať už dobrání drahého kamene z banku, jeho přesun do trezoru, ale také ukrást některému ze soupeřů jeden z jeho výstavky.

Jakmile odehrají soupeři všech deset karet (a tedy stejný počet štychů), je třeba vyhodnotit nejúspěšnějšího sběrače karet jednotlivých barev. Ti opět mohou svoji nejúspěšnější barvu aktivovat a provést její akci. Partie pak končí poté, co je odehráno předepsané množství kol. Vítězem se stává hráč, který má nejvíce diamantů. Ty v trezoru mají ale dvojnásobnou hodnotu než ty obyčejně položené ve výstavce.

Diamonds - rozehraná hra

Diamonds je krásnou štychovou hrou. Není důvod s hodnocením nějak otálet. Před nedávnem nás nadchlo UGO! (recenze), a teď se štychovky vrací a ukazují, že stále mají co nabídnout. Chytrá a jednoduchá nástavba v podobě sběru diamantů opět funguje precizně a parádně rozšiřuje tak populární herní mechanismus.

Zásadní taktickou možností hned po rozdání je také předání tří karet soupeři. Hráči tak mají možnost se zbavit nechtěných barev, tedy takových, které nevyhovují jejich aktuální taktice. Od soupeře po pravé ruce pak dostanou překvapení, které je může pouze kladně překvapit. Drobnost, která posouvá hru taktickými možnostmi opět o kousek dál.

Se snižujícím se počtem hráčů v partii se zvyšuje vliv náhody, což není u těchto her žádné překvapení. V partii nejsou zdaleka všechny karty, což může znamenat významné rozdíly mezi soupeři. Přesto tentokrát hra potěší i ty, kteří mají v oblibě počítání a vyhýbají se náhodě. Pravidla pro ně mají speciální sekci nazvanou Perfektní diamanty. V nich se vždy hraje s omezenou sadou karet, která sedí přesně na počet hráčů, obvykle se ale hraje také s vyšším počtem hráčů.

Diamonds - rozehraná hra

Partie Perfektních diamantů je tak podobně dlouhá ve všech počtech. Naopak s klasickými deseti kartami se souboje protahují, čím víc protivníků se do partie zapojí. Ani tak ale není na jednotlivém hraní karet s čím váhat, takže se partie v klidu směstná do třiceti minut. I tak ale zůstává závislá na náhodě, které karty dostane hráč do ruky a jak je zrovna zahraje.

Pravidla ale obsahují také taktickou variantu pro dva a dokonce partnerství pro sudé počty hráčů. Obě dále obohacují herní zážitek a umocňují pozitivní dojem, který z této krabičky získáte. Hra se hodí jak pro rodinnou hru (děti si diamanty získají okamžitě), tak i pro náročnější hráče svojí nenápadnou hloubkou. Právě díky upraveným pravidlům je partie velice zábavná i ve dvou protivnících, čehož si hodně ceníme.

Hra nabízí řadu zajímavých strategií a chytré kombinace akcí, nad kterými si budete lámat hlavu po řadu partií. Na obyčejnou karetní hru tak nabízí příjemnou hloubku a možnost, jak zapojit také uvažování. V této hře nejde jen o hloupé hraní nejvyšší karty, ale o mnohem víc! Kouzlo, které hra má oproti ostatním štychovým hrám, se ukrývá v odhazování karet jiné barvy. Nezbavujete se jich slepě a bez užitku, ale naopak právě ony mohou být tím důležitým prvkem, který nakonec rozhodne o vítězi.

Diamonds - karty

Karty mají kvalitní povrchovou úpravu, takže snadno vydrží veškeré to míchání, rozdávání, hraní a karbaničení. Potěší i pěkně plastové diamanty, kterých je opravdu hodně a jednoduché zástěny prostě nezklamou a fungují přesně tak, jak po nich chcete.

Diamonds mění náš názor na štychové hry. Nikdy jsme se netajili tím, že je nemáme v přílišné oblibě a s určitou rezervovaností jsme přistupovali i k této karetní zábavě. O to víc nás překvapila svým chytrým principem a baví nás stále i po více než dvacítce partií. Jedná se o takovou trochu náročnější štychovku, ale o to víc potěší samotná plynulá hratelnost. A to je dobrým znamením, že tyto Diamanty se budou třpytit hodně dlouho a rozhodně neztratí na ceně.

AutorMike Fitzgerald
IlustraceWilliam Bricker, Daniel Solis
VydavatelStronghold Games, Broadway Toys LTD
(7 voters)
KategorieCard Game
MechanismyHand Management, Trick-taking
RozšířeníDiamonds: The Thief
RodinaComponents: Gems/Crystals, Series: Pocket Line (Stronghold)
Alternativní názvy鑽石陣容

Diamonds je výborná zábava, která dovádí štychové mechanismy k dokonalosti. Hráči najednou dostanou odměnu i za to, že nemohou dodržet barvu štychu a navíc si mohou vybrat, jakou akci chtějí (podle symbolu zahrané karty). Tím hra získává další hloubku a umí tak pobavit i po mnoha partiích. V pravidlech navíc jsou varianty fungující ve dvou hráčích, v partnerství nebo dokonce minimalizující náhodu (a umožňující počítání karet). Pokud máte rádi štychovky, pak vůbec neváhejte. Ale i mezi těmi, kdo jim tolik neholdují, se mohou Diamanty stát snadno hitem.

+ nový a originální přístup ke štychovým hrám
+ souboj o diamanty
+ akce za odhozené nevhodné karty