Recenze: DiceAFARI – na safari s kostkami

DiceAFARI - balení

Když jsem jel poprvé na safari, téměř jsem na zvířata ve volné přírodě přes ty davy lidí a džípů neviděl. Tentokrát už jsem stejnou chybu neudělal. Všechno své cestování jsem svěřil kostkám, které vždy přesně odhalí pohyb lvů, tygrů i antilop. Vracím se domů plný zážitků a obrazových úlovků. Když na safari, tak jedině s kostkami.

Na podobný zájezd nás vezme desková hra DiceAFARI, která vyšla v roce 2012 pod záštitou společnosti Stratus Games. Jejím autorem je Chris James a ilustrace do kotlíku přihodil Brian Elligson. Hra vyšla za podpory 117 lidí na serveru Kickstarter, kde tak akorát dosáhla na svůj skromný cíl pěti tisíc dolarů.

Těmto požadavkům také odpovídá ladění hry, která na víku má opravdu zvířata obklopená několika bílými kostkami. Uvnitř na nás čekají krátká čtyřstránková pravidla popsaná velkým písmem, která už leccos našeptává o obtížnosti hry. Ale ta zatím není naší starostí.

DiceAFARI - připravená hra

Místo toho se raději necháme překvapit aršíkem s kartonovými komponentami. Těmi nejdůležitějšími jsou části africké země a zobrazují různá prostředí. Na každé straně je šrafovaný trojúhelník, který po spojení se sousedem vytvoří čtverec pro žetony safari. Ty hráči získají ze stejného archu a představují různá zvířata (po sedmi od každého ze čtyř druhů), jejichž fotky jsou ale na začátku úplně stejně cenné.

Hráčům bude patřit řada barevných cestovních žetonů se symboly dopravních prostředků. Je jich tu 18 pro každého účastníka, což při čtyřech hráčích znamená celkem 72 koleček. Ve hře o kostkách samozřejmě nemohou chybět tito neposední služebníci. Čtyři jsou safari kostky, poslední očíslovaná je bonusová. Seznam pak zakončují karty stanovující základní rozestavení herního plánu.

Právě tato karta je na začátku celé přípravy. Různé tvary nabízí odlišné zážitky. Hráči si vyberou jednu z nich a podle začerněných čtverečků vytvoří plán například ve tvaru nosorožce. Počet dílků současně určuje také množství fotografií, které lze na safari celkem pořídit.

DiceAFARI - rozehraná hra

Každý takový obrázek je reprezentován jedním žetonem položením na hranu dvou sousedících dílků terénu. Jsou rozmístěny náhodně, ale jejich identita je okamžitě známá. Hráči si pak už jen vyberou barvu a dostanou celou sadu žetonů, kterými budou cestovat po území rezervace.

Na začátku svého tahu vezme hráč do ruky pětici kostek a hodí s nimi. Když není s výsledkem spokojený, může čtyři obrázkové až dvakrát přehodit. Pouze hodnota na bonusové kostce je určena už prvním hodem. Na základě obrázků terénu na kostkách si může hráč vytvořit plán cesty. Za každou kostku může položit jeden žeton své barvy na odpovídající typ krajiny tak, aby všechny nové žetony vytvořily řadu.

Tím se hráč snaží v řádcích nebo sloupcích mapy vytvořit cesty své barvy tak, aby obklopili zvířata pobíhající po rezervaci. Jakmile má hráč své žetony na obou dílcích, které tvoří území daného zvířete, získává tento žeton pro sebe. Bonusová kostka přinese odměnu pouze ve chvíli, kdy si pro sebe účastník zabere přesně tolik nových území. Odměnou pak je možnost položit žeton na zcela libovolné pole kdekoliv na mapě.

DiceAFARI - rozehraná hra

Území mohou v průběhu partie měnit svého majitele. Původní žeton se prostě navrátí svému majiteli a hra pokračuje až do chvíle, kdy je celá mapa obsazena některým z hráčů. To se ale nesmí stát před koncem třetího kola, jinak hra pokračuje právě do splnění této podmínky. Nakonec se všechno točí kolem sad fotografií a to jak různých, tak i stejných zvířat. Několik bodů navíc přinesou i zbývající cestovní žetony na mapě. Hráč s největším bodovým ziskem se stává vítězem partie.

DiceAFARI si nedělá ambice ohromit někoho svým hlubokým strategickým dopadem. Tahle hra je totiž přesně opak všech těch náročných několikahodinových partií. Je rychlá, zábavná, nenáročná a poskytuje tolik kýžený odpočinek po všech těch přemýšlivých.

Cílovým publikem tentokrát jsou ale především rodiny a děti. Právě to je také důvod, proč hra byla takový kousek nad laťkou na komunitním financování. Tuto metodu dle našich zkušeností používají k podpoře deskových her převážně pokročilí hráči, kteří jednoduchost této hry příliš neocení. A to přesto, že zde i s kostkami je docela dobrá dávka taktiky.

DiceAFARI - rozehraná hra

Kostky zde sice určují sestavu terénů, které mohou hráči obsazovat, ale možnost přehazování dává hráčům dostatečnou možnost kontroly. Podle prvního nebo druhého výsledku musí už upravovat, protože si mohou libovolně nechávat a přehazovat pouze části kostkového banku.

Úplně zásadní je ale volba samotných cest na herním plánu. Hráč musí chytře pokládat nové, ale především využívat již obsazených lokalit. Protože ale mohou měnit velmi rychle své vlastníky, nic není jistého, když zrovna nejste na tahu. Bodování se točí kolem sestavování sad fotografií, takže i tomu musí hráči podřizovat své jízdy savanou.

Doba potřebná k dohrání partie se příliš neliší ve všech počtech hráčů a je ohromně rychlá. Mluvíme tu o patnácti minutách. Plán je rychleji zaplněn žetony a jednotliví účastníci se tak dostanou více či méně k provedení svých akcí, než je zásoba fotek v rezervaci zcela vyčerpaná. V té době stačí hráči odehrát obvykle kolem pěti tahů s až čtyřmi akcemi. A to je dostatečný počet.

DiceAFARI - žetony

A kdyby nám to všechno ještě nestačilo, pravidla obsahují hned tři varianty, kterými si lze obohatit a upravit hru. Hra s ukrytými žetony zvířat se sama nabízí, ale výrazně snižuje pocit kontroly nad výsledkem, protože sady prostě nemůžete sbírat cíleně. Nejvíce se nám ale líbí varianta Exlusive Coverage, která do hry přidává i většinovou kontrolu různých typů terénu. Další možnost zisku bodů ještě více obohacuje zážitek a přitom neškodí herní době ani náročnosti.

Pokud bychom na DiceAFARI měli najít nějaké nedostatky, týkají se drobných nevyvážeností v průběhu. Máme na mysli výhodu posledního hráče, který spustí konec partie a ostatní nemají šanci reagovat. Může tím výrazně ovlivnit bodové zisky soupeřů.

Herní plán se ale mění nejen zásluhou různého obsazování. Každá partie může být jiná, protože na prostoru šest krát šest čtverečků mohou hráči využít nejen připravených tvarů gorily nebo plameňáka, ale vytvořit si klidně i nějaké ty svoje. K tomu poslouží i prázdné karty, kde lze nové tvary vyškrtat a i nadále losovat.

DiceAFARI - karty

DiceAFARI těží ze svojí jednoduchosti, díky které mohou na fotografování vyrazit i malé děti. Ale ačkoliv každý pravidla bez problémů zvládne, hra si zachovává dostatek možností, aby současně byla pro všechny i zábavná. Dětem se zavděčí tématem a výborně se hodí pro rodinné hraní. DiceAFARI tak nabízí radost právě těm, kteří si u hraní chtějí především odpočinout.

AutorChris James (I)
IlustraceBrian Elligson, Darrell Louder
VydavatelStratus Games
Herní doba15
KategorieAnimals, Dice
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Modular Board, Pattern Building, Set Collection
RozšířeníDiceAFARI: Double Map Card, DiceAFARI: Kickstarter Map Card
RodinaAnimals: Alligators / Crocodiles, Animals: Apes / Monkeys, Animals: Elephants, Animals: Giraffes, Animals: Lions, Animals: Snakes, Crowdfunding: Kickstarter, Organizations: Gamesmiths

DiceAFARI vás potěší svým pohodovým nádechem, pokud si deskové hry užíváte jako zábavu. Nejde vám o vítězství a dlouhodobé plány. Kostky tu pouze trochu usměrňují možnosti hráčů, ale nepřidávají žádnou výraznou úroveň náhody. Obsazováním terénů se hráči snaží svými vozy obklíčit zvířata a vyfotografovat je. Žetony jim ale mohou vyfouknout ostatní, takže se o ně často na plánu odehrávají nelítostné souboje. Přesto je DiceAFARI především rodinná hra, čemuž svědčí také její herní doba. Bodování je jednoduché a zakládá si na sadách, což dává další úroveň rozhodování. Všechny tahy jsou ale přesto rychlé a hráči si užijí zábavu bez ohledu na počet. DiceAFARI nebude adeptem na miláčka deskoherních davů, ale určitě si zaslouží vystoupat do hledáčku rodinných hráčů.

+ za všechno dostáváte body
+ varianty hry v pravidlech
+ různá rozestavení plánu