Recenze: Dostihy – staňte se nejlepším žokejem

Kdo by neměl rád koně, krásná noblesní zvířata, která při každém kroku přináší oku radost ladností svého pohybu. Klání, ve kterých měří své síly, se zaslouženě těší velké popularitě, a proto se toto téma nevyhnulo ani deskovým hrám. Nejznámějším zástupcem této kategorie jsou pochopitelně Dostihy a sázky, klasika českých domácností od Ladislava Mareše. Tato česká hra, pamatující ještě doby komunismu, však pomalu zarůstá mechem a to bez ohledu na nové verze, které firma DinoToys na trh přináší. Hra má nyní pro zájemce převážně nostalgickou hodnotu a kvality, které zdědila po amerických Monopolech, už nejsou lákavé.

Dnes můžeme přičíst jeden pozitivní efekt navíc. Inspirovala totiž Michala a Vratislava Jankovy k vytvoření hry Dostihy, která přináší všechny potřebné složky dostihů v novém a vyváženém kabátě. Hra vznikla teprve před dvěma lety v Trutnově a její tisk má na svědomí brněnské nakladatelství Lynx. Koupit si ji můžete buď přímo u autorů na stránkách jejich firmy GardeGames nebo v některé z mála kamenných prodejen, kde je k nalezení.

Hra se nachází v poměrně rozměrné podlouhlé krabici. Za svůj rozměr vděčí především obrovskému hracímu plánu, který je natřikrát přeložený a spolehlivě zaplní každý středně velký stůl. Na něm leží čtyři krabičky, které ukrývají množství komponent. Jejich společný znak je, že zaujmou svým luxusním zpracováním. Karty jsou laminované a můžete se tak spolehnout, že vydrží i hrubější zacházení. Balíček bankovek skrývá sedm různých hodnot, které jsou vyvedeny na klasickém tvrdším papíře.

Druhá krabička obsahuje několik dřevěných součástek – dvě různě barevné kostky a pět velkých a netradičně tvarovaných figurek. Poslední dvě krabičky jsou však svým obsahem zdaleka nejzajímavější, což zjistíte už, když s nimi zatřesete. Něco uvnitř totiž cinká. Jsou to kovové komponenty, které využijete v samotných dostizích. V jedné krabičce jsou tři typy překážek a v druhé jsou krásné kovové figurky koníků.

Pravidla najdete v šestnáctistránkové brožurce. Nejsou složitá na pochopení, protože základní herní principy jsou využity ze známých Monopolů (potažmo Dostihů a sázek). Ovšem tím, že běháte kolem a kupujete koně, stáje, trenéry a přepravu ta zásadní podobnost končí. Duší trutnovských Dostihů je totiž zcela něco jiného – opravdové závodění!

Do začátku dostane každý z hráčů určitý finanční obnos, který závisí na počtu účastníků. Čím více soupeřů se účastní, tím nižší částka je (v pěti klesne na šedesát tisíc). K bankovkám všichni dostanou už jen figurku zvolené barvy a také kovového koníka, kterého umístí do paddocku na závodní dráze. Tam bude čekat, až nadejde jeho závodní čas, což nebude nejspíš trvat dlouho.

Startuje se netradičně ze středového bodu hracího plánu, protože obdélníkovou trať spojuje středem vedoucí cestička. Pouze při jejím využití mohou hráči pořádat dostihy.

Průběh hry je, jak již jsme zmínili, tradiční. Hráči chodí dokola v závislosti na hodu kostky a snaží se koupit to, o co mají zájem. Najdeme zde však mnoho rozdílů proti zmiňovaným hrám. Především koně jedné stáje nenajdete na jednom místě pohromadě, ale jsou roztroušeni po celé délce hracího plánu, dokonce i ve středové uličce. Pro snazší orientaci má každá stáj svůj symbol, barvu a také zařazení do živlu, což je důležité především v pozdějších fázích pro dostihy.

Ani zde se nevyhneme klasickým dostihovským políčkům, jako je již zmiňovaný trenér, který je však dražší. Za jeho pořízení zaplatíte osm tisíc korun. Klasikou je distanc, který vás může zdržet na tři kola, v nichž se nesmíte účastnit žádných pořádaných závodů. Vysvobodíte se šestkou, kartičkou zrušen distanc, a nebo automaticky po třech kolech. Na náhodě a financích si musíte vytáhnout kartičku z balíčku, ale tím ještě nezjistíte, co vás ve skutečnosti potká. Na náhodách je totiž celkem šest možností pod šesti čísly a vy si na ně hodíte kostkou.

Ke koním můžete přijít i jiným způsobem, než že na něj vstoupíte a to díky políčkům Sázka do loterie (musíte vsadit obnos a uhodnout číslo na kostce), Koňský handlíř (libovolný kůň za dvojnásobnou cenu) nebo dražba o volného koně vašeho výběru, jíž se účastní všichni hráči. Pokud nemáte dostatek peněz na nákup, můžete si koníka pronajmout na políčku Pronájem za pětinu jeho ceny za každý průchod. Vaši závodníci se mohou také zaběhnout, pokud dorazíte na políčko Zaběhnutý kůň.

To nejzásadnější je ale pořádání dostihů. Na středovém plánu můžete postavit celkem třináct různých tratí – podle obrázků na kartičkách rozestavíte překážky. Pořadatel nominuje koně dle svého výběru, zatímco ostatní se musí spokojit s tím ze své stáje, který se nachází nejblíže jejich figurce. Bohužel některé dostihy mají více překážek, než je jich ve hře, takže si je musíte buď upravit nebo musíte v průběhu závodu některé přesunovat (například Pražská podkova vyžaduje tři stříbrné překážky, ale v balení jsou jen dvě).

Jakmile jsou vybráni koníci, určíte si hodem kostkou sázkový kurz na svého závodníka. Sázet můžete na svého, ale i na cizího koně a tipy jsou tajné až do konce závodu. Před závodem každý z účastníků dostane do zásoby žetony podle dovedností svého koně, které mu mohou usnadnit průběh dostihu (dva hody kostkou, pohyb o dvojnásobek, a podobně).

Travnatý povrch má tři obtížnosti, které ovlivňují rychlost koní. Běží se podle dané tratě, na většině míst se vedle sebe vejdou dva koně a to je také jediný způsob, jak se mohou předbíhat. Překážky musí přeskočit, jinak se vrací o několik políček zpět. V závodě je mohou potkat také nečekané příhody, když vstoupí na políčko se čtyřlístkem. Kartička dostihových událostí prozradí, co se přesně stalo (opět v závislosti na hodu kostkou jako u náhod a financí).

Pravidla umožňují také jízdu v závěsu, která je někdy velice důležitá. Pokud stojí dva koně na políčcích přímo za sebou, může se hráč zadního koně vzdát svého tahu a pohnout se podle hodu vedoucího závodníka. Tah začíná vždy žokej vedoucího koně, čímž má podstatnou výhodu oproti ostatním koním.

Zatím jsme se vůbec nezmínili o platbě za projížďku, tedy ve chvíli, kdy figurkou na plánu vstoupíte na políčko koně, kterého vlastní některý ze soupeřů. Cena se totiž odvíjí od jeho závodních úspěchů, protože výsledky dostihů jsou odměňovány žetony. Každý kůň má svoji vlastní podobiznu a opravdu se od sebe liší.

Hra končí ve chvíli, kdy tři koně získají hlavní červený žeton (čtyři obyčejné žetony se rovnají jednomu červenému). V klasické partii to tedy znamená, že si užijete minimálně šest dostihů, než se dočkáte závěrečného Poháru vítězů. Jeho vítěz si kolem krku dá vavřínový věnec a je šampionem celé hry.

Partii můžete kdykoliv přerušit, jednoduše zapsat stav (pravidla k tomu nabízí místo pro zápis i návod, jak vše poznačit) a prostě se ke hře vrátit jindy. A to je důležité, protože čas potřebný k jejímu dohrání většinou přesáhne dvě hodiny, což je opravdu dost. Doba se dále navyšuje s počtem soupeřů, takže lze stanovit jako ukončovací kritérium uběhnutí stanového času místo červených žetonů.

Pravidla bohužel neobsahují některé potřebné informace o průběhu samotných dostihů, především pak o změně dráhy a předjíždění. Detaily sice lze najít v oficiální webové verzi na oficiálních stránkách GardeGames, ale jedná se o zbytečnou starost navíc.

Při výrobě se hře nevyhnulo několik tiskařských šotků, díky nimž se liší údaje na hracím plánu a kartičkách. V takovém případě stačí prostě věřit údajům na kartičkách, které jsou vždy považovány jako správné. Autoři také tvrdí, že hra je ryze česká, čemuž také odpovídá potisk peněz. Jsou na nich jména z české historie, jako Jan Werich, Jan Žižka nebo Jára Cimrman. Co nás ale zarazilo je zařazení Jana Keplera na desetitisícovou bankovku, protože se jedná o německého matematika, který do společnosti ostatních příliš nepatří.

Provedení, které celou recenzi chválíme, je bohužel vykoupeno cenou, která je opravdu vysoká, pravděpodobně také díky tomu, že se jedná o vlastní výrobu. Za dva tisíce korun si rodina může koupit hodně věcí a nákup hry bude asi každý dlouho zvažovat.

V prvních partiích bude problém rozeznat a roztřídit správně karty, protože všechny mají stejnou zadní stranu. Pro začátečníka není v návodu žádné vodítko, podle něhož by snadno poznal, jestli se jedná o kartu náhody nebo třeba dostihových událostí. Stačilo by na zadní straně jednoduchým symbolem nebo textovým popiskem naznačit, který typ karty máme zrovna v ruce.

Dostihy přináší spoustu novinek, které mají příznivý vliv na hratelnost. Oceňujeme snahu autorů vylepšit klasický systém chození dokola a alespoň trochu snížit vliv náhody na celkový výsledek.

Všechno je otázkou drobností: očíslovaná políčka na hracím plánu, házení na kartičky náhod nebo políčka, kde si můžete koupit koně, na něhož se vám nedaří vstoupit klasickou cestou. Člověk si díky nim připadá, že má větší kontrolu nad hrou a jejím výsledkem, ačkoliv nakonec stejně záleží na vrtošivé náladě šestistranné kostky. Ale především se zážitek neskládá ze stereotypního chození dokola, ale pěkně odladěný sled činností, který vás bude zaručeně bavit.

Dostihy jsou velkým lákadlem pro všechny fanoušky koní. Nabízí zážitky, kterých se jinde nedočkáte. Především se pak může pochlubit opravdovým duchem závodění a dostihů. Není to jen opravdu luxusním provedením, ale celkovou náladou soupeření, že si opravdu připadáte jako závodníci bojující o koně a vítězství. Takže hurá do sedel.