Recenze: Dr. Heuréka – ze zkumavky do zkumavky

dr-eureka-17

Doktoři mají vždycky taková honosná jména. To já jsem si se svým Honzou nikdy nepřipadal jako jeden z nich. Jenže pak nastala příležitost, která mi změnila život. Zdědil jsem dům po svém strýci v dalekém městě. A tak jsem se přestěhoval. A s bydlením jsem si změnil i svoje jméno a začal se věnovat opravdovým pokusům. Jmenuji se doktor Heuréka!

Dr. Eureka se jmenuje také nová desková hra, která dorazila k nám do redakce. Jejím autorem je Roberto Fraga (Kuck Ruck Zuck, Spinderella, Bengál) a několika ilustracemi ke kompletnímu dílu přispěl Stéphane Escapa. Hra vyšla v roce 2015 pod záštitou společnosti Blue Orange a byla představena na veletrhu Spiel 2015 v Essenu. A právě tam si ji vyhlédla společnost ADC Blackfire, která ji v roce 2016 vydává pro český trh pod názvem Dr. Heuréka.

Na čtvercové krabičce uvidíme šedivého profesora, který je právě uprostřed pokusů a ukazuje je svým malým studentům. Okýnkem ale můžeme do toho světa nahlédnout i my a to aniž bychom museli zvedat víko. Tento úkol nás ale čeká, ať už jsme fyzik, chemik nebo jen zvědavý a napjatý hráč.

dr-eureka-03

Balení vás ale nejspíš už předtím zaujalo, protože celé štěrchá. Ke zjištění pravého důvodu nám stačí už zmíněná okénka, ale my se raději podíváme úplně do nitra. Teď vidíme, že krabice je opravdu plná různobarevných kuliček (čtyřiadvacet kusů ve třech barvách), které představují různé chemické látky. Druhou nejdůležitější komponentou jsou průhledné zkumavky (tedy je celkem tucet). Nechybí ani balíček karet. Na každé takové kartě jsou ale zase jen ilustrace zkumavek, tentokrát částečně naplněných kuličkami.

Na začátku partie stačí zamíchat karty a položit je do středu. Pak si každý z účastníků vezme před sebe právě čtyři zkumavky, položí je do řady a naplní je šesti kuličkami ve startovní pozici. To znamená, že každá zkumavka bude obsahovat dvě kuličky jedné barvy.

A pak už je všechno jednoduché. Na začátku každého kola je třeba otočit jednu kartu ze zásoby a tím odstartovat závod v míchání chemikálií. Možná jste o nich nikdy neslyšeli a všichni chemici, které znáte, jsou opatrní vědátoři pečlivě měřící každou kapku tekutiny. Jejich nervům by asi tato hra příliš nesvědčila.

dr-eureka-09

Ovšem hráči mají svůj úkol jasný. Budou přelévat kuličky mezi svými třemi zkumavkami sem a tam ve snaze dosáhnout úplně stejného rozložení kuliček, jako na obrázku. To vyžaduje hned několik tahů a cest k úspěchu je rozhodně habaděj. Ale jen jedna z nich je ta nejrychlejší a nejefektivnější. Kdo ji najde nebo je prostě a jednoduše nejrychlejší, získá kartu. Kola se střídají jedno za druhým, dokud není odehraný domluvený počet karet. Ten, kdo jich nastřádal nejvíce, se stává vítězem.

Dr. Eureka je ukázkou toho, jak by měly hry s důrazem na rychlost a šikovnost vypadat. Přináší něco nového, co tu ještě nebylo a tím si zasluhuje vaši pozornost. Můžete si být jistí, že takovou hru jste ještě nikdy nezkoušeli.

Všechno se samozřejmě od začátku točí kolem šikovnosti. Ta je pro úspěch naprosto zásadní, protože  rychlost přelévání kuliček je jedinou cestou, jak porazit ostatní. Ale je tu také velký prostor pro představivost a plánování, protože hráč musí být schopný porovnat barvy na kartě a ve svých zkumavkách a najít optimální cestu, jak nejrychleji dosáhnout kýženého výsledku. No a to dělá některým lidem velké potíže.

dr-eureka-12

Tím se dostáváme k hlavnímu problému. Pokud nejste šikovní nebo prostě nevidíte na první pohled tu cestu k úspěchu, nebude vás Dr. Eureka bavit tolik, jak by mohl. Samozřejmě i tak budou kola, ve kterých takový slabší hráč zvítězí. Proč? Protože stačí jedno kolo a každý z účastníků má najednou složení kuliček ve zkumavkách úplně odlišné. Někdo tak má ke splnění následujícího úkolu blíž než ostatní. To sice na první pohled může vypadat náhodně, ale situace se mění s každým kolem, takže se všechno vyváží.

Kola jsou opravdu rychlá a díky tomu je hra neustále nová a dynamická. Partie jsou tak celé zajímavé a jejich délku lze nastavit počtem karet. Ale obvykle se budete pohybovat kolem rozumných patnácti až dvaceti minut, což je u takovéhoto typu her naprosto ideální hodnota. Hráči si navzájem škodit nemohou, takže se ovlivňují pouze vzájemnou rychlostí. Díky tomu je stejně zábavná partie ve dvou, jako v maximálních čtyřech.

Hra je doporučena už od šesti let, ale při tom je velmi náročná na šikovnost. Těmto menším dětem budou kuličky vypadávat, ale určitě lze pravidla upravit a umožnit jim, aby si pomáhaly při překlápění rukama. V takové chvíli je možné skloubit i soupeření menších a větších hráčů, kteří tak budou rovnocenní.

dr-eureka-15

Dr. Eureka je krásnou hrou, ve které se ukáže, který hráč je šikovnější. Ale ani nejlepší přesypávač kuliček nemůže vyhrát, pokud nebude schopen dobře naplánovat efektivní přehazování kuliček, aby se k cílové sloučenině dostal co nejnižším počtem tahů. Dr. Eureka tak je opravdu výbornou hrou, která ale není pro každého.

AutorRoberto Fraga
IlustraceStéphane Escapa
VydavatelBlue Orange (EU), Bard Centrum Gier, Blue Orange Games, Boardgame Space, CMON Global Limited, Fantasmagoria, Feelindigo, FoxMind Israel, Happy Baobab, Happy Color, Kaissa Chess & Games, Lúdilo, Mandala Jogos, MIPL, Paul Lamond Games Ltd, Pegasus Spiele, Pridemage Games, Ruibal Hermanos S.A., Swan Panasia Co., Ltd., Tower Tactic Games, White Goblin Games, テンデイズゲームズ(TendaysGames)
Herní doba15
(5 voters)
KategorieAction / Dexterity, Children's Game, Puzzle, Real-time
MechanismyPattern Building, Real-Time
RodinaComponents: Marbles, Misc: LongPack Games, Series: Mad Scientist (Blue Orange Games), Theme: Mad Science / Mad Scientist
Alternativní názvyDR Eureka, Dr Eureka Giant, Ευρηκα!, Д-р Еврика, Професор Еврика, ד"ר יוריקה, دكتور يوريكا, ดร.ยูเรก้า, ドクターエウレカ, 瘋狂科學家, 닥터 유레카

Dr. Eureka způsobuje chemickou reakci zábavy. Bere si základ v hanojských věžích a hráče nechává s pomocí tří zkumavek přesýpat kuličky a kombinovat je do pokaždé jiných barevných sestav. Hra je krásně rychlá, dynamická a bláznivá. Všichni neustále žonglují zkumavkami a všechno je to ohromná legrace pro děti i dospělé. Jednoduchou úpravou je možné zahrnout i začínající školáky. Při tom hra krásně vypadá a netrvá nijak dlouho. Dr. Eureka se bude líbit všem, kteří jsou šikovní a ještě dobří plánovači.

+ už pro menší děti
+ šikovnost i přehled
+ zajímavý nápad podle Hanojských věží