Recenze: Dr. Shark – agenti musí občas pracovat poslepu

Dr. Shark - balení

Na dně bazénu se něco zalesklo. Možná to byl jen špatný lom světla. Dvojice agentů si to ale nemyslela. V obleku a společenských šatech tiše vklouzli do vody za zády všech hostů, kteří právě poslouchali projev oslavence. Agent Smith se už pomalu blížil ke dnu, na kterém ležel kufřík zajištěný lesklým zámkem. Právě ten byl původně zdrojem toho blyštivého dojmu z břehu.

Kdesi nahoře se ozval výkřik. Všimli si jich. Rychle chytit kufřík a ani chvilku neváhat, protože kdesi v šeru bazénku se pohnula ploutev. Není nad vycvičeného hlídacího žraloka, kterého ani konzerva napuštěná uspávací tekutinou nesvede na scestí. Hladové zuby už se otevírají a je čas se odvrátit. Práce tajného agenta je nebezpečná..

Když výzvědná služba takto hloupě přišla o svoje agenty, potřebuje nové. A vy hráči jste první na řadě. Jen si to dobře rozmyslete, protože jako první úkol na vás čeká právě ta nádrž s věčně hladovým predátorem. Do bazénku ho umístili designéři Antoine Bauza (7 divů světa, Takenoko, Dojo, Tokaido) a Bruno Cathala (Button Up, Animalia, Cyclades). Spolupráce těchto dvou velkých jmen přináší na vlnách deskovou hru Dr. Shark (vydáno v roce 2011) v produkci švýcarské společnosti Hurrican Games. Zatímco díky laskavosti samotného vydavatelství jsme měli možnost recenzovat hru Lady Alice (recenze) ještě před jejím českým vydáním od firmy Albi.

Dr. Shark - připravená hra

Rozměry se jedná o větší hru ukrytou ve čtvercové krabici. Na obrázku víka najdete výjev přesně z našeho příběhu, jen ten žralok tam zatím chybí. I kdyby odněkud vyplaval, zatím nám neublíží, protože víko odložíme stranou a podíváme se dovnitř. Všechno překrývá přehledová deska se seznamem důkazů.

Hned pod deskou najdeme rozkládací herní plán, na jehož obdélníkové ploše najdeme večírek v plném proudu. A v bazénku už jsou konečně i ti čekající žraloci. Spolu s nimi jsou ukryté uvnitř také akční políčka. Je jich celkem devět, rozdělené do čtyř skupin se symboly akcí. Napravo od nich, kousek od okraje bazénku, se na souši nachází počítadlo tahů. Veškerá ostatní plocha herní desky slouží pouze na okrasu. Hned je také vidět, že se na ní grafik Charlie Adams vyřádil.

V krabici najdete také obrovský plátěný pytlík. Tak velký jste asi v žádné jiné deskové hře ještě neviděli a jeho stahovací otvor přesahuje na délku 25 centimetrů. Už při rozbalení je po okraj naplněný žetony s částmi důkazů rozesetými po dně bazénu, které tentokrát nebudete muset vycvakávat. Mají totiž speciální povrchovou úpravu. Místo nich ale čekají na osvobození další kulaté žetony získaných důkazů a také destičky postav agentů.

Dr. Shark - rozehraná hra

Herní komponenty doplňují také herní deska s místy pro jednotlivé nalezené vytažené dílky (kterou ozdobíte několika kulatými černými samolepkami se speciálním povrchem), přesýpací hodiny a především velká šedivá hlava žraloka vyrobená ze dřeva. Má pohyblivou čelist a piercing v její spodní části, takže s ní můžete nedočkavě klepat ve chvíli, kdy dochází agentovi na tahu čas.

Začátek partie už je vlastně částečně připravený. Všechny utopené dílky jsou ukryté v pytlíku. Herní plán položíte do středu a na počítadlo tahů položíte ukazatel v podobě kočky. Ta tu nemůže jako miláček mnoha padouchů chybět. Žetony důkazů rozdělíte podle barvy a hodnot a položíte je barevnou stranou nahoru vedle herního plánu, spolu se žraločí hlavou, hodinami a také pomocnou destičku. Každý z účastníků si vybere jednoho z agentů, od něj dostane identifikační kartu, ale také žeton, který položí na vybranou pozici na dně bazénu, na které chce začínat.

Všichni agenti se střídají v potápění na dno a snaží se vždy na jedno ponoření najít co nejvíce zajímavých částí předmětů, které by mohly sloužit jako usvědčující důkaz proti padouchovi. Při potopení se vždy na začátku každého svého tahu musíte s žetonem své postavy přesunout do jiné oblasti. Jednotlivá místa na mapě jsou oddělená a navíc označená písmeny. V každé lokaci budete muset použít jiné schopnosti hledání.

Dr. Shark - rozehraná hra

Ještě než se ponoříte do bazénu (do pytlíku s žetony), položíte si před sebe pomocnou desku. Nyní budete s pomocí hmatu hledat dílky různých tvarů a povrchů. Vždy můžete vylovit pouze jeden, položit jej na správné místo na desce (slouží jako vaše kapsa) a začít hledat další. V prvních dvou oblastech musíte neustále hledat nové tvary (textury). Jakmile najdete stejnou, vaše snažení končí. Ve třetí lokalitě se naopak snažíte hledat dílky s jedním typem povrchu.

Vaše snažení může skončit předčasně ještě ve chvíli, kdy z pytlíku vylovíte žraloka. Váš agent jej zahlédl, a ačkoliv má ještě trochu vzduchu a pod vodou by vydržel, raději vypluje rychle nahoru, aby se zachránil. Navíc vám vždy hráč po levici odměřuje čas s použitím přesýpacích hodin. Jako příslušenství pro měřiče dostane také žraločí hlavu, kterou začne klepat, když se blíží konec. Máte čas rychle dokončit hledání a vytáhnout ruce dřív, než vám po nich dravec chňapne.

Zbývají nám ještě dvě možnosti hledání, o kterých jsme nemluvili. Je tu hledání okem, což se hodí ve chvíli, kdy hledáte konkrétní dílek. A pak je možnost vylovit hromadu žetonů a vyházet zpět všechny dílky barev, od kterých jste vytáhli žraloka. Z ostatních dílků si můžete ponechat po jednom od každého odstínu. Pokud si ale vytáhnete příliš moc žetonů a nestihnete je vytřídit, než uběhne čas, nedostanete nic.

Dr. Shark - rozehraná hra

Všechny žetony, které při lovení pod vodou získáte, si položíte před sebe. Postupně se z nich v následujících kolech budete snažit složit celé předměty doličné. Ty jsou rozličně velké, barevné a tvarované, ale především vám přinesou i rozdílnou bodovou odměnu. Jejich hodnota je vytištěná na doprovodném žetonu důkazu, který si vezmete z nabídky v případě dokončení. Každý dílek se na dně nachází několikrát, takže nemusíte hned zoufat, když vám jej některý z protivníků vyfoukne.

Partie končí, jakmile uplyne vyhrazený čas dvanácti tahů. Hráči nyní spočítají body nejen za svoje nasbírané žetony kompletních důkazů. Po bodu dostanou i za kousky předmětů, které se jim podařilo z bazénu vylovit, ale nezvládli z nich složit celý kus. Ten, kdo získal po tomto sčítání nejvyšší bodový zisk, se stává nejlepším agentem.

Dr. Shark je jednoduchá rodinná hra, která vás zavede do prostředí tajných agentů. Přináší do partie novinku v podobě využití hmatu. Jeho důležitost je zde mnohem vyšší, než u dětských výukových her. Tady je vše zabaleno do mnohem komplexnější deskové hry, která bude bavit nejen děti od osmi let, ale i dospělé.

Dr. Shark - detail herního plánu

Hmat je smysl, který je v deskových hrách překvapivě zanedbávaný. Přitom už samotný fakt, že se deskových her dotýkáme neustále, je to, co je odlišuje od digitálního způsobu zábavy. Autoři zde uchopili jednoduchou myšlenku s originalitou sobě vlastní a vytvořili ozdobu každé sbírky. Minimálně ve svojí vlastní kategorii, kterou jsou hry zaměřené na šikovnost.

A je opravdu zábava hledat dílky po hmatu, ale přitom muset taktizovat a snažit se najít ty, které zrovna potřebujete, abyste dokončili svoje důkazy. Není to jednoduché, ale všechny povrchy jsou opravdu odlišné, a ačkoliv často všechno uvnitř pytlíku vypadá stejně, s trochou tréninku se z vás stanou mistři na odhalování taktilních rozdílů.

Pokud chcete, můžete do partie zařadit ještě speciální schopnosti, které lze získat s některým z dílků za dokončení důkazu. Můžete tak ukradnout dílek některému ze soupeřů nebo s ním provést výměnu, kterou nelze odmítnout.

Dr. Shark - žetony

Ve dvou je partie opravdu rychlá, hráči se bleskově střídají a i v cizím tahu jsou součástí hry, protože měří čas a hlídají chyby. Ovšem jak začnete do mixu přidávat další soupeře, protáhne se čekání mezi koly bez jakékoliv aktivity. Současně naroste přímo úměrně herní doba, takže když jsme ve dvou dorazili na konec za půl hodiny, ve čtyřech se budete pohybovat kolem hodiny času.

Hra stále zůstává především rodinnou zábavou, protože samotné losování je náhodné. Ačkoliv vytahujete správné dílky, může vás potkat špatný osud v podobě dílku se žralokem. Navíc si ale nemusíte ani tak vytáhnout části předmětu, které hledáte. Leccos zde záleží na štěstí a nám to vůbec nevadí. Vám by také nemělo. Téhle hře totiž trocha náhody rozhodně neublíží a ani se nebudete cítit ukřivděně, když najdete špatné dílky. I za ně dostanete na konci partie body.

Díky zpracování se hra stane ozdobou každého stolu. A to nejen díky elegantní dřevěné hlavě a krásným ilustracím. Velkou část zpracování oceníte až ve chvíli, kdy začnete lovit v pytlíku dílky a rozeznávat je podle hmatu. Jediná výtka tak směřuje k lepení samolepek s povrchy na pomocnou destičku. Ty totiž nechtějí příliš držet na místě a musíte jim trochu pomoct.

Dr. Shark - žetony

Dr. Shark je dalším přírůstkem do her, které vytáhnete rádi pro uvolnění kamarádů nebo návštěvy. Může to být proto, že si chcete odpočinout od náročnějších her nebo proto, že zrovna nemáte chuť na nic složitého. V takovém případě je Dr. Shark skvělou volbou. Získá si všechny účastníky luxusním zpracováním, rychlým vysvětlením pravidel a napínavým průběhem. O to větší škoda je, že není mezi veřejností pořádně známá. Je čas to napravit! Žádnou jinou hru tohoto druhu nenajdete, proto neváhejte a kupujte. Stojí to za to.

AutorAntoine Bauza, Bruno Cathala
IlustraceCharlie Adams
VydavatelHurrican
Rok vydání2011
KategorieAction / Dexterity, Spies/Secret Agents
MechanismyArea Movement, Set Collection
RodinaAnimals: Sharks, Components: Sand Timers
Alternativní názvyDr.シャーク

Dr. Shark je výtečná rodinná hra, která se zaměřuje na schopnost hráčů hledat žetony po hmatu. Rychlost a šikovnost zde jsou pouze jako doplněk, ale k vítězství mohou také přispět svým dílem. Každý tah hráči mohou podle lokace svého agenta losovat dílky z obrovského pytlíku a snaží se hledat rozdílné nebo naopak stejné. Jednou podle tvaru, jindy podle povrchu, který se u skupinek dílků liší. Z částí pak na souši sestavíte důkazy. Hra je rychlá, napínavá a funguje výborně pro všechny počty soupeřů. Krásné zpracování navíc dotváří žraločí hlava, kterou soupeři hlídají časový limit a varují před jeho vypršením. Stačí ale trocha smůly, když vylosujete obrázek žraloka a váš tah předčasně končí. Dr. Shark je ale přes tento drobný nedostatek hodně opomíjenou a zábavnou hrou.

+ jedinečný mechanismus hledání dílků
+ figurka žraloka pro hlídání času
+ hráči se mohou akčními žetony navzájem napadat