Recenze: Epic Card Game – epická ale malá

epic-01

Když někdo použije slovo epické pro popsání svého dobrodružství, tak nějak předpokládáme, že bude opravdu mohutné. Bude zahrnovat dlouhé výpravy, mnoho monster, obrovské zbraně a jeho dokončení bude vyžadovat spoustu odvahy. To všechno může být pravda, ale současně se takový epický zážitek může vejít do malé krabičky. Stačí to?

Takový malý velký epický příběh v karetním podání si pro nás připravila společnost White Wizard Games a jedná se o hru s názvem Epic Card Game. Autory této novinky jsou Rob Dougherty a Darwin Kastle, tedy tvůrci velmi populárních Star Realms (česky vydává ADC Blackfire). Tato novinka se datuje do roku 2015 a o ilustrace se postarala z velké části Kaile Dutton.

A jak už jsme trochu napověděli v úvodních odstavcích, tato novinka se vejde opět do malé krabičky o stejných rozměrech, jako samotné karty. Těch je v balíčku celkem 120 a na víku je hlídá pořádně ozbrojený anděl. Na kartách najdeme šampiony i události, vždy s dominantním obrázkem, cenou v pravém horním rohu a také příslušností k jedné barvě (vlevo nahoře). Karty mají také text popisující dovednost a šampioni kromě toho jsou vyzdobení číslicemi útoku a obrany.

epic-05

Veškeré tyto karty ale stačí na začátku partie tak nějak bez přemýšlení zamíchat a rozdat třicet karet každému z účastníků partie (dva až čtyři). Tedy, ona je tam jedna drobná výjimka – nad rámec zmiňovaných stodvaceti karet je v balíčku ještě osm dalších oboustranných karet, které fungují jako takzvané žetony.

Ale teď už zpět k partii, která už začíná balíčku a každý z účastníků do ní vstupuje s počtem třiceti životů a pěti kartami dobranými ze své zamíchané hromádky. Každý tah začínají hráči s jedním zlaťákem (virtuálním) a možností dobrat si jednu novou kartu z hromádky. Ta je kompenzací za karty, které zahráli v minulých tazích.

Od té chvíle pak lze už vykládat karty a využívat jejich schopnosti. Za vyložení karty je ale třeba zaplatit její cenu, kterou hráči musí nastřádat ze svých dříve vyložených karet. Zahrané události se jenom vyhodnotí a jsou zahozeny na odkládací balíček, zatímco postavy šampionů si hráči pokládají přímo před sebe. Svoji armádu budou moci používat i v následujících kolech. Právě šampioni mohou být v různých stavech, tedy připravení, vyčerpaní (otočení o devadesát stupňů po použití schopnosti) nebo otočení (v případě, že šampion blokuje).

epic-10

V této fázi mají také všichni soupeři možnost zaútočit. Hráč na tahu vybere jednoho nebo více svých šampionů, vyčerpá je a podpoří případnými kartami událostí. Poté čeká, jaké bojovníky si vybere napadený hráč k obraně. Obě skupiny protivníků si poté navzájem uštědří zranění, které lze rozdělit mezi skupinu šampionů na druhé straně bitevní zóny. Útočník poté může znovu pokračovat dalším napadením nepřítele.

To celé se děje pěkně na tahy. Na konci každého z nich hráč musí zahodit jakékoliv přebytečné karty, protože nesmí v jednu chvíli držet více než sedm karet v ruce. Veškerá částečná zranění u bojovníků, kteří nebyli zcela vyřazeni z bitvy, jsou znovu vyléčena. Partie pak pokračuje tak dlouho, dokud jeden z hráčů neztratí i poslední bod života. Vyhrát lze naopak tím, že hráč pobije všechny šampiony soupeře.

Epic je karetní hra, ve které jsou středem všeho snažení souboje. Oba hráči dostanou do začátku náhodnou sadu třiceti karet, která může obsahovat různé poměry karet odlišných typů. Někdo tak může mít více událostí jiný zase šampionů. A právě tady je požadavek na velkou vyváženost karet a ta naštěstí platí.

epic-12

Hra je ale i tak velmi náhodná a zážitky mezi jednotlivými partiemi se díky náhodné skladbě balíčků dost liší. Někomu svědčí jeden styl boje, druhému jiný, ale hráč sám nemá možnost si tuto taktiku vybrat, je mu přidělena. Bitvy pak využívají překvapivé prvky hraní doplňkových karet, které mají potenciál zvrátit bitvu. A jen ty poškození, která projdou, ubírají životy samotnému hráči.

Díky tomu je ale hra velmi variabilní a znovuhratelnost je vysoká. On celkový počet 120 karet je prostě dostatek na výběr, aby vždy byly ve hře trochu jiné karty. A protože jednotlivé bitvy jsou opravdu rychlé, tak celé partie je u konce během nějakých pětadvaceti minut. To je příjemné číslo pro takovouto bojově zaměřenou karetku.

Bitvy jsou pak zajímavé ve dvou, ale klidně i v maximálních čtyřech. Vždy dostanete trochu jiná zážitek, protože ve větším počtu bojuje vždy pouze část hráčů. A to je také moment, kdy se ostatní mohou trochu nudit. Naštěstí žádný z bojů není příliš dlouhý.

epic-08

Grafika hry je velmi povedená a dodržuje celkový fantasy pocit. A hře to možná svědčí ještě více než vědeckofantastické bitvy. Celková přehlednost sice není úplně stoprocentní, protože čísla jsou opravdu malá.

Epic je karetní hra, která hráčům nabízí akční nášup. Všechno je to velmi kontaktní a do hry zasahují také spouštěné události z vyložených karet. Zážitek z partie je pokaždé jiný a vždy dost zajímavý na to, abyste měli mít o Epic zájem. Ovšem vše to záleží na vztahu hráčů k takto jednoduchým bojovým hrám.

AutorRobert Dougherty
IlustraceApsara, Jaan van Eeden, Sarah McCulloch, Antonis Papantoniou, L. Sean, Souveraine, La Capitana, Daniel Dussault, Trevor Smith, Odysseas Stamoglou, Daniel Warren
VydavatelWise Wizard Games, Devir, IELLO
Herní doba40
(25 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting, Prehistoric, Zombies
MechanismyClosed Drafting, Deck Construction, Hand Management, Player Elimination, Take That
RozšířeníEpic Card Game: Forbidden Research Promo Card, Epic Card Game: Guardians of Gowana – Kickstarter Promo Pack, Epic Card Game: Keira, Wolf Caller Promo Card, Epic Card Game: Kickstarter Promo Cards, Epic Card Game: Knight of the Dawn Promo Card, Epic Card Game: Lost Tribe – Evil, Epic Card Game: Lost Tribe – Good, Epic Card Game: Lost Tribe – Sage, Epic Card Game: Lost Tribe – Wild, Epic Card Game: Necromancer Apprentice Promo Card, Epic Card Game: New Dawn Promo Card, Epic Card Game: Pantheon – Angeline vs Scara, Epic Card Game: Pantheon – Furios vs Maligus, Epic Card Game: Pantheon – Gareth vs Lashnok, Epic Card Game: Pantheon – Helena vs Zaltessa, Epic Card Game: Pantheon – Riksis vs Tarken, Epic Card Game: Pantheon – Shadya vs Valentia, Epic Card Game: Tyrants – Draka's Rage, Epic Card Game: Tyrants – Helion's Deceit, Epic Card Game: Tyrants – Markus' Command, Epic Card Game: Tyrants – Raxxa's Revenge, Epic Card Game: Ultimate Card Pack, Epic Card Game: Uprising – Flames of Scarros, Epic Card Game: Uprising – Kark's Edict, Epic Card Game: Uprising – Velden's Wrath, Epic Card Game: Uprising – Will of Zannos
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Steam, Game: Epic Card Game
Alternativní názvyEpic, Epic Gioco di Carte, Epic Jogo de Cartas

Epic je dobrá karetní hra. Sice nepředstavuje nějakou extra třídu nebo hru, bez které se neobejdete, ale umí zprostředkovat dobrý zážitek. To všechno v pěkné grafice a s výbornou znovuhratelností. Partie jsou nekompromisně konfliktní a celý jejich průběh je velice jednoduchý. Epic tedy zaujme někoho, kdo se nerad učí složitá pravidla a chtěl by si pořádně zabojovat.

+ fantasy a grafika
+ rychlé partie
+ konfliktní