Recenze: Everdell Bellfaire – Divukraj a stoletá slavnost

everdell-bellfaire-06

Každý rok v lese se zdá být stejný. Na začátku jsme po uši ve sněhu, který ale rychle roztaje. Všechno začne kvést, rostou květiny, později i houby a nakonec se zase vrátí sníh. To všechno pozorujeme z naší vesnice už velmi dlouho a nikdy to nebylo jinak. Naši moudří vůdci ale nyní přišli se zprávou, že minulo už devetadevadesát zim a stejný počet ostatních ročních období. Je na čase oslavit stý rok naší vesnice!

Vesnice se jmenuje Divukraj (v originále Everdell) a žije v ní řada zvířecích druhů. O jeho design se postaral James A. Wilson a grafikou obsah boxu (i jeho vnějšek) ozdobil Andrew Bosley. Hra vychází v produkci společnosti Starling Games a anglickou verzi distribuuje firma Esdevium Games. Protože ale základní krabice má českou verzi, je dobrá šance, že i toto rozšíření se časem dostane na české trh v lokalizaci od firmy REXhry.

Krabice na víku zve potenciální hráče na návštěvu rok trvající slavnosti. Zabírá stejno ploch, jako základní box, jen je o poznání tenčí. Uvnitř se nachází řada desek, některé jsou společné, další jsou určené pro samotné hráče. Obsahem jsou ale také nové karty a především nové dva národy – kardinálové a žáby.

everdell-bellfaire-01

Než se ale pustíme do detailů, měli bychom si připomenout, jak se Divukraj hraje. Do začátku hráči pod velkým kartonovým stromem rozloží výběr osmi karet. Každý pak dostane svoji vlastní startovní sadu náhodných karet a pouze dvě z možných šesti figurek zvoleného zvířecího národa. Po plánu jsou rozmístěné destičky událostí a karty lesa, které určují dostupné akce. S pomocí zvířátek právě odsud získávají suroviny z banku a s jejich použitím pak mohou vykládat karty tvorů a staveb. Každá budova pak je v páru s obyvatelem, kde vlastnictví jedné hráči zaručuje bezplatné vyložení té druhé. Karty samotné mají různé barvy a efekty. Postupně účastníci rozšiřují řady svých dělníků, postupují ročními obdobími a snaží se sbírat vítězné body. Na konci si hráči porovnají své skóre a zjistí vítěze.

Bellfaire je ale rozšíření modulové. To znamená, že se hráči mohou rozhodnout, které jeho části do své partie zařadí. Je tu dohromady devět variant, kterými lze svoji základní hru obohatit.

everdell-bellfaire-03

Ačkoliv 3D strom většina hráčů vnímá jako lákadlo a ozdobu hry, někteří jej nemusí mít v lásce pro jeho skládání a rozmístění karet na jeho větvích. Právě tady přiskotačí a získá si pozornost nový velký plán Bellfaire, který umí strom nahradit. Nabízí dostatek místa na umístění nejen rozšiřujících dělníků, ale také pro potřebné karty. Její součástí je také prostor pro trh, květinový festival i věnce. Pokud ale hráči budou chtít i nadále využívat efektní kartonový strom a srdce celého města, pak místo těchto pozic musí použít a rozmístit na stole trojici desek, každou se speciálním posláním.

Květinový festival je další událost, která má svoje podmínky. Hráč musí nastřádat po jedné kartě od každé barvy a poté sem vyslat svého dělníka, aby získal čtyřbodovou odměnu. To pouze rozšiřuje variabilitu a výběr, ale nijak neovlivňuje klasický průběh partie.

Podobně variabilitu navyšují také nové karty událostí a lesních lokací. Ty prostě hráči v rámci přípravy partie zamíchají a tím zvýší výběr a každá partie bude zase o trošku jiná. Každý takový zásah vítáme, protože znamená nové možnosti, ale při tom zcela nenásilné změny, které nevyžadují žádné čtení pravidel.

everdell-bellfaire-11

Hráči nově dostanou svoje vlastní desky, které mohou využít pro ukládání surovin a umisťování žetonů. Desky jsou pěkně ilustrované, ale nemají žádné reálné použití. Pouze esteticky vylepšují dojem z rozložené hry.

A teď už se konečně dostáváme k novým mechanismům. První je věnečková cena (garland award), která se rozdává až na konci partie, a to neúspěšnějšímu hráči na základě náhodně vylosované podmínky. Ta je viditelná od začátku hry.

Hráči mohou nově obchodovat s pomocí desky obchodu. Tam se střídají a otáčí v závislosti na využití žetony odpovídající různým zdrojům. Vždy lze jeden kousek získat, potom lze stejnou surovinu měnit, a pak zase získat. Tak se to střídá v závislosti na volbách hráčů. Výměna surovin je asi nejvítanějším přídavkem do hry, protože právě tohle často chybí.

everdell-bellfaire-07

Pravidla upravují a popisují principy pro případ, že by se měli hry zúčastnit více než základní čtyři hráči. Konkrétně se jedná o variantu pro pět až šest účastníků. Upravuje se základní sada karet i počet událostí. Hra je pochopitelně delší, což má negativní vliv na celkový zážitek. Není to ale tak zásadní, takže když se vás sejde víc, tuhle možnost i tak oceníte.

Nejpozitivněji vnímanou novinku jsme si ale ponechali na závěr. Každý z dostupných národů (i ty z ostatních rozšíření) dostávají nově speciální schopnost. Ta je detailně popsaná v pravidlech, ale současně jejich zástupci obdrží také odpovídající kartu s popisem. Speciality jednotlivých zvířátek dávají smysl a snaží se alespoň trochu pojit s povahou daného stvoření.

Hráči si sami svobodně mohou rozhodnout, se kterými rozšířeními chtějí hrát. Navýšení výběru některých komponent je samozřejmé a doporučujeme jej ihned provést. Výborné jsou také v minulém odstavci popisované dovednosti. Drobný přídavek asymetrie je super nápad, ačkoliv se nejedná o žádné výrazné odlišení. I tak jsou ale dobře vyvážené a žádný rod nezískává zbytečnou výhodu.

everdell-bellfaire-12

Přidané drobné navýšení trochu mění vyvážení hry, ale subjektivně můžeme říct, že vliv je veskrze pozitivní a hra je ještě vyrovnanější. A přes to všechno je paradoxně u nás nejvíce využívaným rozšířením trh, který otevírá hráčům výrazně víc taktické kontroly především ve vyšším počtu účastníků (s pěti je to naprosto nezbytné).

Everdell Bellfaire přidává hlavně kosmetické přídavky a drobnosti. Součástí je náhradní středový plán nebo desky pro hráče, které nemají žádný vliv na celkový zážitek z hratelnosti. A to je asi největší potíží nového rozšíření – nedostatek obsahu pro ty, kdo chtějí něco nového. Everdell Bellfaire je rozšíření, které potěší hlavně ty, kdo chtějí mít svoji sbírku ze světa Divukraje kompletní, ale asi se bez něj obejdete.

AutorJames A. Wilson
IlustraceAndrew Bosley
VydavatelStarling Games (II), CMON Global Limited, Gém Klub Kft., Hobby World, Maldito Games, Matagot, Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., REXhry, White Goblin Games, Ігромаг
Rok vydání2019
Počet hráčů1 - 6
KategorieExpansion for Base-game, Animals, Card Game, City Building, Fantasy
MechanismyHand Management, Open Drafting, Set Collection, Variable Player Powers, Worker Placement
RozšířeníEverdell, Everdell: Collector's Edition
RodinaAnimals: Birds, Animals: Foxes, Animals: Frogs / Toads, Animals: Hedgehogs / Porcupines, Animals: Mice, Animals: Moles, Animals: Owls, Animals: Rats, Animals: Squirrels, Animals: Turtles, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Everdell, Misc: LongPack Games, Players: Expansions Changing Player Count, Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyDivukraj: Zvonkobraní, Everdell: Święto Lata, Everdell: Virágfesztivál, Евердел. Дзвінограй, Эверделл: Фестиваль, เอเวอร์เดล: งานเฉลิมฉลองแห่งศตวรรษ

Everdell Bellfaire je modulárním rozšířením, které se hlásí hlavně k navyšování počtu účastníků. To ale hru zpomalí. Když už si toto rozšíření pořídíte, prakticky se dá počítat, že s jeho komponentami budete hrát vždy. Není tu nic, co by bylo špatné, a naopak vše posouvá hru zlehka vpřed. Jde o drobnosti, ale i ty se počítají. Přesto zůstává pravdou, že toto rozšíření není nijak výrazné a jeho vliv na hru výrazněji nepoznáte. Everdell Bellfaire je nakonec docela fajn, jen nečekejte divy.

+ pro více hráčů
+ nový trh
+ dovednosti pro zvířátka