Recenze: Exit Úniková hra – Potopený poklad

exit-potopeny-poklad-03

Ta mapka byla jasný podvrh. Letěli jsme takovou dálku s příslibem pokladu, který ale nejspíš vůbec neexistuje. Vousatý stařík se na nás usmívá, natahuje dlaň a čeká, že mu za ten cár papíru zaplatíme. Nejspíš jej od vytištění stihl použít jako ubrousek, kapesník a utěrku. Ale co nám zbývalo? Tak jsme si ten počmáraný kus vzali, pronajali loď. Nemůže se přece stát nic špatného. Jednoduše si zaplachtíme, vykoupeme se a poletíme zpátky domů s prázdnou.

Pod vodou se bude odehrávat velká část dobrodružství Exit Úniková hra: Potopený poklad, která rozšiřuje řadu česky dostupných únikových karetních her. Jedná se už o několikátý exemplář, který nám může dělat hodinu společnost. Tvůrci i u nové krabičky jsou Inka a Markus Brandovi, kteří hru vytvořili pod záštitou společnosti Kosmos. Ilustrace krabičky vytvořil populární Michael Menzel. A hru nám v kompletním (a prakticky bezchybném) překladu přináší společnost Dino.

Jednotlivé krabičky jsou zaškatulkovány podle obtížnosti a tato se dostala do kategorie těch úplně nejjednodušších. Dočteme se tedy, že je pro začátečníky. A za chvíli si povíme, jak se to vyvážení povedlo, protože v minulých krabičkách jsme právě k obtížnosti měli výtky.

exit-potopeny-poklad-06

A jak už to bývá u této řady, hráči si vytřídí z karet ty zelené nápovědní a rozdělí je podle symbolů. Ty použijí pouze v případě, že se opravdu zaseknou. Stranou je třeba zatím položit také vycvakané komponenty z tvrdšího papíru. Mnohem důležitější na začátku bude deník s nadpisem Potopený poklad, který bude hráčům sloužit jako zadání jednotlivých rébusů. Potřebovat budou už od zahájení také dvojici balíčků – rébusové karty a karty s odpovědí a také odpovědní kotouč.

Hráči se uvedou do příběhu přečtením textu v pravidlech a na úvodních kartách, spustí časomíru a otevřou deník. Na rozdíl od ostatních boxů ale nebudou mít hráči před sebou sadu několika stran bez jakékoliv nápovědy, která stránka patří ke kterému úkolu.

Tentokrát budou postupovat pěkně dvojstranu za dvojstranou a dál je příběh nepustí. Mají tedy před sebou vždy jasně daný jeden úkol, který je třeba vyřešit. Ani na stole nikdy nemají přebytek karet a informací. Díky tomu se opravdu daří udržet náročnost v rozumných mezích.

exit-potopeny-poklad-01

V kartách nebo přímo v deníku se snaží nějakým způsobem identifikovat mořské obrázky nebo číslice. A každý rébus je odlišený jedinečným symbolem, který má svoji výseč na odpovědním kotouči. Právě do této výseče hráči namíří tři ikony (nebo číslice) a tím vytvoří svoji odpověď o třech kapitolách.

V důsledku zvolených symbolů se v okénku objeví číslice odpovědní karty, na kterou se mají hráči podívat. Nalistují ji, zvolí znovu hlavolam, který řeší a dostanou poslední pokyn – další číslo karty, která už jim opravdu odhalí, jestli je jejich tip správný nebo ne. V případě špatné odpovědi na hráče ale oproti konkurenčním hrám nečeká žádná penalizace. Ztratili pouze čas řešením a snahou o jeho ověření.

Úkolů je tedy dohromady nějakých osm. A žádný z nich není přehnaně obtížný. Zkušení únikovkáři často uvidí řešení na první pohled a ani opravdoví začátečníci by s nimi neměli mít problém. Někdy tu jsou znovu záludnosti, které vám utkvějí v paměti, ale bez předchozích zkušeností se u nich můžete zaseknout.­ Obecně jsme tu měli problém pouze s jediným úkolem, který není na první pohled úplně jasný a intuitivní.

exit-orient-express-03

Bohužel se opět potvrdí praxe z předchozích krabiček. Při řešení úkolů budete muset kreslit po komponentách, vystřihovat a ničit. To tedy jasně znamená, že si dobrodružství užijete jednou a znovu z něj nebudete mít nic ani vy, ani vaši kamarádi, kterým byste jinak mohli hru půjčit. Jedná se o jednorázový zážitek, ale na druhou stranu tomu odpovídá i relativně nižší cena. Za jednu hodinu je ale přesto docela vysoká.

Zpracování hry je opět výborné. Karty jsou kvalitní a ilustrace v příručce dostatečně detailní. Doplňkové komponenty jsou z nepříliš tvrdého papíru. Překlad se povedl a to především, když vezmeme v potaz několik slovních hříček. V příručce jsme našli pouze jednu chybu a naštěstí v sekci, kde nemá vliv na řešení.

Potopený poklad se nám z hlediska zážitku hodně líbil. A je opravdu bez problémů zvládnutelný za hodinu, ačkoliv u začátečníků to bude asi hodně těsný souboj s hodinami. Rébusy jsou ale velmi chytře vymyšlené a jejich řešení je zábavné. Hráči mají neustále co dělat a nikdy ne nezaseknou na příliš dlouho. Potopený poklad je krásně vyváženou únikovou karetní hrou, která opět v kombinaci s odpovědním systémem funguje výtečně.

AutorInka Brand, Markus Brand
IlustraceSilvia Christoph, Michaela Kienle, Michael Menzel
Vydavatel999 Games, Brädspel.se, Devir, Dino Toys s. r. o., Galakta, Giochi Uniti, Group SNE, IELLO, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, KOSMOS, Lautapelit.fi, Piatnik, Spilbræt.dk, Vennerød Forlag AS, Zvezda
Jazyková závislostUnplayable in another language
KategorieDeduction
MechanismyCooperative Game
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Category: Escape Room Games, Series: Exit: The Game, Theme: Treasure Diving, Theme: Under the Sea
Alternativní názvyExit peli: Uponnut aarre, EXIT 脱出:ザ・ゲーム 沈んだ財宝, EXIT 방 탈출 게임: 심해의 보물선, EXIT-КВЕСТ. Затонувшие сокровища, Exit: Az elsüllyedt kincs, EXIT: Das Spiel – Der versunkene Schatz, EXIT: De Verzonken Schat, Exit: El Juego – El tesoro hundido, EXIT: Gra Tajemnic – Zatopiony Skarb, Exit: Il Tesoro Sommerso, EXIT: Le Jeu – Le Trésor Englouti, EXIT: O Jogo – O Tesouro Afundado, Exit: The Game – Den sjunkna skatten, EXIT: The Game – Den Sunkne Skat, Exit: The Game – Den sunkne skatten, Exit: The Game – Ο Χαμένος Θησαυρός, Exit: Úniková hra – Potopený poklad

Potopený poklad dělá čest sérii Exit: Úniková hra. Jedná se sice možná o úplně nejlehčí krabičku ze všech momentálně dostupných, ale i tak si zachovává zábavnost. Současně se z ní stává ideální nákup, pokud chcete někoho do světa únikových her zasvětit. Potopený poklad rádi doporučujeme a především pro to, že tentokrát se její obtížnostní zařazení opravdu povedlo tak, jak to stojí na krabičce.

+ opravdu pro začátečníky
+ neustále je co řešit
+ nový mechanismus postupného objevování deníku