Recenze: Farmáři – zemědělství na Malorce

Téma farmaření je u deskových her opravdu populární, asi to bude tím, že nabízí široké možnosti pro strategické náměty. Vzpomeňme si třeba na dětské hry Černá ovce a Superfarmář, které jsou u dětí velmi oblíbené nejen svým zpracováním, ale také jednoduchým herním principem. Pro náročnější hráče na trhu objevíme vynikající Agricolu i s jejím koníkovým rozšířením, která se ve své podstatě má za úkol přiblížit k simulaci zemědělství. Všechny výše zmiňované hry spojují zvířátka, která na svých farmách můžete pěstovat. Ale o čistě rostlinné hře jsme zatím nikdy nic nenapsali. Zaplní tedy noví Farmáři tuto mezeru v našich znalostech, a budou tak zaštiťovat poptávku po sladkém ovoci a zelenině?

Na jednu stranu vás musím zklamat, ve hře se překvapivě nenachází ani jediný kousek zeleniny. Pro mě osobně bylo velkým překvapení, že olivy se neřadí mezi zeleninu, ale jedná se o ovoce. Ale na tu druhou vás určitě potěším, protože ve hře se skrývají úžasně vyzrálé hrozny, nahořklé mandle, kyselé citróny, osvěžující pomeranče a sladké fíky. Farmáři tedy zaplňují zmiňovanou díru jen z poloviny, ale pojďme se raději podívat na to podstatné – jací Farmáři jsou.

Farmáři se dají velikostí krabice zajisté srovnat s hrou Vikingové. Podobně jako v deskové hře Kuba v ní budete suroviny rozvážet, tentokrát však ne lodí, ale za pomoci síly věrných oslíků. S Kubou mají Farmáři společnou ještě jednu věc a to, že se hra odehrává na zajímavém ostrově. Kuba samozřejmě na Kubě a Farmáři na španělském ostrově Malorka.

Určitě vás zajímá, jaké všechny komponenty se schovávají uvnitř krabice, kterou zdobí dvojice sběračů ovoce, zatímco v pozadí prochází muž se zmiňovaným oslím vozíkem. V balení najdete rozměry překvapivě malý plán, na kterém se nachází celý obrovský ostrov Malorka. Dominantou celé desky je obrovské větrné kolo, které má pro hru zásadní význam. Celý ostrov je rozdělen do deseti regionů, které budete později pomocí žetonků s oslíky zásobovat.

Určitě nejzajímavější komponentou hry je samotné ovoce. Nejedná se o skutečné pochutiny, které by se vám rychle zkazily, a moc zábavy byste si s nimi neužili. Přesto mají s přírodou leccos společného. Prvním spojujícím znakem je využitý materiál – dřevo, druhým pak jejich tvar, který odpovídá reprezentovanému ovoci. Třetím a nejvýraznějším poznávacím znakem je, že jsou namořeny typickou barvou pro konkrétní ovoce. Proto nehrozí při hře žádná záměna, nebo chyba, která by mohla nastat. I když růžové hrozny jsou zprvu trochu zavádějící, všechny barvy jsou pěkně odlišeny a žádná se neplete.

Dalšími posledními částmi jsou speciální kartonové kartičky, které nemají klasický čtvercový tvar, ale jejich strany se vlní. Z kartonu jsou vyrobeny také malé akční žetony a především tucet barevných lopatek větrného mlýna. Z komponent nám zbývá zmínit už jen dřevěné domečky farem a z téhož materiálu vyrobené figurky farmářů, které budou hráči ovládat.

Celá hra se skrývá v krabici, která je rozdělena do čtyř stejných částí, opět podobně jako exotická Kuba. Po vycvakání a roztřídění všech komponent opravdu celou krabici naplníte a využijete přehledných přihrádek i přiložených pytlíků, které opět velmi oceňujeme.

Čtyřicítku žetonů s různým počtem různého ovoce zamícháte a rozdělíte na deset hromádek po čtyřech a rozmístíte je na území hracího plánu – horní z nich otočíte obrázky ovoce nahoru – ta bude vždy v průběhu hry představovat poptávku mallorských měst. K jednotlivým městům také náhodně přiřadíte kartičku jednoho ovoce, které je pro oblast zrovna v této partii důležité. Poslední náhodně rozkládanou komponentou jsou lopatky větrného mlýna, které rozmístíte do kruhu v levé horní straně plánu.

Každý hráč si zvolí jednu barvu, v níž dostane farmáře (počet je určen podle množství hráčů) a akční žetony na jedno použití. Nyní je partie Farmářů připravena a od této chvíle se již začnou všichni aktivně účastnit hry, ačkoliv v první fázi půjde stále o přípravu – je totiž třeba, aby všichni hráči rozmístili svoje figurky farmářů na lopatky mlýna.

Jednotlivé lopatky obrázkem i barevně odpovídají jednomu ovoci. Právě jeden kus si může za každou položenou figurku vzít do svého vlastnictví. Na každém místě může stát i více farmářů najednou. Jakmile všichni hráči rozmístí své postavičky na barevný mlýn, začíná opravdová partie.

V průběhu svého tahu má každý ze soupeřů na výběr jednu ze tří možností: může pohnout jedním ze svých farmářů ve mlýně a tím získat do svého vlastnictví nějaké ovoce, nebo může využít služeb oslího povozu a zásobit některé z měst na Malorce. Poslední možností je využití jednorázových akčních žetonů, o kterých si povíme později.

Pohyb po lopatkách větrného mlýna má jednoduchá pravidla – figurka se musí pohnout o tolik políček, kolik na její aktuální pozici stojí farmářů. Po ukončení jejího pohybu spočítá hráč postavičky na lopatce, na které skončil – může si vzít právě tolik kusů toho ovoce, které je na lopatce vyobrazeno.

Pokud při svém pohybu figurka protne nultý nebo stoosmdesátý stupeň větrného mlýna, hráč navíc získá jeden žeton oslího vozíku. Ten může v následujících kolech využít k vykrytí požadavků španělských měst.

Oslíci nejsou však nijak silná zvířátka, takže v jednom kole dokážou rozvést maximálně šest kusů ovoce. I takový oslík může však zásobit v jednom tahu několik měst, protože některé poptávky budou nižší než jiné v závislosti na otočených kartičkách. Hráč ze svojí zásoby odevzdá odpovídající počet ovoce (1-6) příslušného druhu a získá za to kartičky, které dokázal splnit. V zásobených městech pak hráči otočí následující kartičku tak, aby další hráč na tahu měl opět plnou nabídku deseti měst.

Ve chvíli, kdy se u některého z měst podaří splnit i poslední vyloženou kartičku je bitva o toto město ukončena a nastává vyhodnocení. Na začátku hry ke každému městu byl přiřazen žetonek jednoho ovoce, který teď získá hráč vlastnící největší součet daného ovoce na zatím získaných zásobovacích kartách.

Hra končí ve chvíli, kdy je zásoben daný počet měst. Jejich množství se liší pro počet hráčů, pro dva jsou to čtyři, pro maximální počet čtyř hráčů pak šest.

Partii navíc ozvláštňují akční žetony, které umožňují táhnout svým farmářem na větrném mlýně dvakrát za kolo nebo třeba rozvést naráz deset kusů ovoce. Všechny žetony jsou však okamžitě po použití odloženy, takže je třeba jejich využití správně načasovat. Speciální body pak můžete získat ještě za takzvané „postupky“ z čísel zásobených kartiček, které získáváte na principu Poštovního kurýra – první kartička je bodovaná nejvíce, druhá o bod méně a tak dále až ke čtvrté poslední.

Pravidla jsou tedy v podstatě velmi jednoduchá, ale přitom velmi zajímavá. Náhodné rozložení všech prvků na hracím plánu zaručuje, že každá partie bude naprosto jiná, ale přitom se v celé partii nesetkáte s žádnou náhodou. Výsledek záleží pouze na správném plánování a schopnostech soupeřů.

Protože by v průběhu partie hrozilo, že by jednotliví hráči „syslili“ některý typ ovoce, vložili do pravidel autoři Ralf zur Linde a Wolfgang Sentker ještě jedno velice důležité pravidlo. V případě, že si jeden z hráčů nárokuje vyšší počet ovoce, než je v banku (ve hře je od každého osmnáct kusů), pak všichni přichází hráči o nastřádané ovoce úplně a musí je vrátit zpět do banky. Stejný princip platí pro žetonky oslíků, kterých je velice omezený počet.

Hra je určena pro dva až čtyři hráče, kteří se zhruba na tři čtvrtě hodiny vžijí do kůže farmářů a budou se snažit co nejlépe pokrýt trh svým výborně vyzrálým ovocem. Při hře dvou hráčů se jedná o pohodovou záležitost, není však o nic napínavější či zajímavější než v ostatních počtech. Soupeři i zde musí velmi pečlivě počítat, který tah na větrném mlýně se jim nejvíce vyplatí, protože každý ovládá rovnou pět farmářů.

Oproti tomu ve třech a čtyřech hráčích získají Farmáři ještě více na taktičnosti, protože ve hře je o dva farmáře víc. Navíc musíte pečlivě sledovat množství jednotlivých druhů ovoce a průběžně se ho zbavovat, protože se zvyšuje pravděpodobnost, že dojde ve společné zásobě a všichni přijdou o nahamouněné zásoby ovoce nebo oslíků, jak jsme již zmínili v popisu pravidel. Z toho jasně vyplývá, že Farmáři jsou vyvážení pro všechny tři možné počty soupeřů.

Herní princip je jednoduchý, takže desetileté děti (doporučení výrobcem) rozhodně nebudou mít problémy s jeho pochopením a věříme, že se s ním zdárně poperou i děti o rok či dva mladší.

Navíc hrací doba umožňuje zahrání vícero partií za sebou. Není snadné najít strategickou hru, která se pyšní herní dobou kolem tři čtvrtě hodiny a přitom by to nebylo výrazně na úkor kvality. Právě tyto podmínky splňují Farmáři dokonale a ve dvou není problém mít jednu partii dohranou do půl hodinky.

O kvalitách Farmářů jistě svědčí i první místo v regionálním ocenění nejlepší hra roku, kteří Farmáři získali u našich severních sousedů ve sněhem pokrytém Finsku. Zároveň získali nominaci na Spiel des Jahres 2009 a čtvrté místo ve veřejném hlasování Deutscher Spielepreis 2009.

Velkým kladem kromě hrací doby jsou opravdu jednoduchá pravidla. I přes svoji nenáročnost však přináší spoustu zábavy a interakce mezi hráči, které se odehrávají zejména na větrném mlýně. Interakce samozřejmě stoupá s počtem zapojených hráčů v partii, protože rychleji mizí vámi vyhlédnuté zásobovací kartičky ve městech. Ovšem samotná slovní komunikace mezi hráči je nižší. Přece jen ve hře nedochází k žádnému obchodování nebo akcím, které by vyloženě ovlivňovaly soupeře, což dělá z hraní Farmářů spíše málomluvnou partii.

Hráči můžou taktéž samolibě taktizovat, když některého z hráčů připraví o pracně posbírané ovoce nebo jim odežene oslíky zpátky na tržiště. Ve většině případů však speciální princip vracení všeho ovoce v případě, že dojde, má pozitivní vliv na celkový průběh partie. Náhodně vylosované suroviny a umístění lopatek s ovocem na větrný mlýn zajišťuje každé hře odlišný zážitek, protože nikdy nevíte, které ovoce budete za chvilku nejvíce potřebovat.

Farmáři jsou hrou, která je směřována jasně na širší veřejnost. Její herní princip je ve své podstatě jednoduchý a strategických rozhodnutí není až tolik. Přesto je třeba přemýšlet nad správným posunem figurek na větrném mlýně a dobře střídat využívání akcí. Svojí rychlostí, tématem i zpracováním si získá určitě mnoho fanoušků v řadách začátečníků i pokročilých jako oddechová hra na příjemné odpoledne.

AutorWolfgang Sentker, Ralf zur Linde
IlustraceFranz Vohwinkel
VydavatelHans im Glück, Albi, Devir, Filosofia Éditions, franjos Spieleverlag, Giochi Uniti, Lautapelit.fi, Piatnik, Rio Grande Games, Swan Panasia Co., Ltd.