Recenze: Five Tribes – pět kmenů z kraje Šeherezády

five-tribes-01

Pět kmenů, ale pouze jeden se může dostat k vládě. Tak praví proroctví džinů, které už ale neříká, jaký kmen to bude. To si budou muset mezi sebou ujasnit šamani a náčelníci. A jak už to tak bývá, domluvou se taková věc řešit nebude. Schyluje se k boji..

A ten se odehraje celý za naší účasti. To proto, že se k nám dostává desková hra Five Tribes, kterou vytvořil Bruno Cathala v roce 2014. Jedná se o novinku z dílny společnosti Days of Wonder a to s orientálními ilustracemi, jejichž autorem je Clément Masson. Hru pak pro Evropu distribuuje Esdevium Games.

Klasická čtvercová krabice nás vítá obrázkem jedné oázy a také místních postav, které si brousí zuby na pozici sultána. Právě o jeho trůn se tu bude hrát. A uvnitř tak na nás čeká spousta kartonových dílků. Ty největší jsou vesnice a jiná místa (třeba tržiště nebo oázy), každý dílem pak má bodovou hodnotu v rohu. Větší rozměry mají pouze dvě destičky a obě se týkají pořadí – na jedné o něj budou hráči bojovat, zatímco na druhé bude pak vidět výsledek poté.

five-tribes-07

Zbytek prostoru v krabici zaplňují mince zlaťáků, karty zdrojů (devět typů od slonoviny, papyru, koření až po ryby), ale také mnohem důležitější karty džinů. A pak už tu jsou dřevěné figurky – sady velbloudů a figurek pro hráče a pak také devadesát dřevěných figurek sloužících jako značky kmenů – vizionářů, starců, obchodníků, vrahů a stavitelů. Ze dřeva jsou vyrobeny také figurky palem a paláců a vše zakončíme plátěným pytlíkem a bodovacím bločkem.

Na začátku partie hráči z destiček postaví mapu plnou staveb a míst k navštívení. Sultanát má rozměry šest krát pět dílků a každé ze třiceti míst dostane tři náhodně vylosované figurky kmenů. Hráči si pak vyberou každý svoji barvu a dostanou velbloudy a ukazatel, k nim dostanou padesát zlaťáků. Startovní pořadí bude určeno náhodně, ale nevydrží dlouho. Ze zamíchaného balíčku karet zdrojů je odhalena nabídka prvních devíti a z druhého balíčku do nabídky patří tři džinové.

Každé kolo bude nastartované určením pořadí. Podle pořadí figurek z minulého kola (nebo náhodně určeného na začátku) si hráči mohou na stupnici se stoupající cenou vybrat pozici. Kdo je ochotný zaplatit nejvíc, bude mít možnost hrát jako první. Figurky ale zatím zůstanou na pozicích a hráči je budou přesunovat zpět na destičku pořadí až po svém tahu.

five-tribes-03

V tu chvíli si pak hráč může vybrat libovolný dílek, který na sobě má nějakou figurku kmene. Všechny figurky zvedne do ruky a bude je vykládat na sousední dílky pěkně jednu za druhou. Pozice spolu musí vždy sousedit a na každou je možné umístit pouze jednoho člena kmene. Nelze se posouvat diagonálně. Hráči si musí dát velký pozor, aby barva poslední figurky připadla na pozici, kde už má alespoň jednoho kamaráda stejného zbarvení.

Hráč tedy celé rozdělení skupinky musí naplánovat velmi dobře, protože právě všechny figurky této barvy může znovu vzít do ruky. Tentokrát si je ale ponechá a může za ně aktivovat nějaké akce – jedni přinesou vítězné body, jiné zase lze vyměnit za karty. Pokud se odejmutím figurek vyprázdnila pozice na mapě a už neobsahuje žádnou postavičku, pak si hráč může tuto oblast nárokovat pro sebe. Označí ji tak svojí figurkou velblouda.

Pozice na mapě ale hraje roli i v samotném konci tahu hráče. Destička, na níž skončila poslední figurka, nyní přinese hráči ještě další akci. Ta může představovat možnost přidat na něj figurku oázy nebo paláce, ale také získat karty trhu nebo džina. Na konci kola pak mohou hráči získané karty zboží prodat v sadách za finance.

five-tribes-11

Nabídka pro dalšího hráče je znovu doplněna a další přesouvání figurek může pokračovat. Partie pokračuje a čeká na jednu ze dvou podmínek. Ta pravděpodobnější je vyčerpání zásoby figurek velbloudů u jednoho hráče. Může ale také nastat situace, kdy není možné posouvat žádného člena kmene. Hráči nyní sečtou svoje příjmy vítězných bodů z řady zdrojů a ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem.

Five Tribes je hra, která dokáže trochu oklamat zájemce svým obrázkem i logem. Tohle nebude další přírůstek do zajímavých tematických her, jako je Mystery of the Abbey nebo Cleopatra, ale tentokrát to všechno je podřízené poziční hře. Five Tribes jsou takové puzzle, do kterého nezasahuje žádná náhoda. Ovšem dílky do partie přináší alespoň nějaké vyřazování figurek, ale žádné konflikty.

Posouvání figurek na sousední pozice není úplně nové, ale důraz na poslední dílek každého pohybe je velmi zajímavý. Nabízí tak v každém tahu takovou hádanku pro hráče, který se snaží najít ideální pohyb. Na začátku to není takový problém, protože postavičky stojí na všech dílcích. Ale jak přibývá volných a obsazených dílků, plánování pro hráče začíná být těžší a tedy i delší. Řešením této potíže je zařazení přesýpacích hodin.

five-tribes-16

Ovšem to všechno neznamená, že by hra nebyla zajímavá.  Právě naopak. Je to pořád tak trochu bodový salát se spoustou příležitostí, jak je nasbírat. Vlastně ani tak nezáleží, co uděláte, vždy nějaké bodíčky dostanete. Jen je otázka, jestli jich bude dost. To ovšem současně znamená, že až do konce partie není jisté, kdo bude vlastně vítězem.

Drobná kritika je sice na místě, ale hra je výtečně vymyšlená a zábavná. Tedy pokud máte rádi přemýšlení a analýzu možností. Vyniká výborně ve variabilitě, protože rozestavení figurek bude pokaždé jiné, stejně jako sady karet v nabídce. A to všechno znamená, že každý logický úkol před hráči bude odlišný a znovu vytvoří výzvu.

Všechno je to opravdu náročné, což ale je spíš třeba ocenit. Těch možností, co provádět v každém kole, je opravdu přehršel a záleží pouze na hráčích, jak se rozhodnou a jestli to bude správně. Body létají ze všech stran, ale tím nejdůležitějším je ukončení hada ve správném místě. To může hráči přinést kontrolu nad lokací a tedy i důležité odměny.

five-tribes-19

Herní doba samotná je také tak trochu hádankou. Je možné dohrát všechno během třiceti minut, ovšem stejně tak se partie může protáhnout i více než na dvojnásobek. Jako obvyklé číslo tak můžete počítat zlatý střed, tedy nějakých třičtvrtě hodinky. Samozřejmě platí, že více hráčů zaručuje i delší partii (s maximálním počtem i přes hodinu!). Ovšem jinak funguje ve všech počtech, ačkoliv nelepší je asi ve třech.

Téma není v tomto případě vůbec zásadní a zasazení hry do světa sultánů není určitě špatné. Díky tomu vypadá opravdu moc dobře, ostatně většina her s velbloudy je zajímavá. Celkově je třeba pochválit i ilustrace a přehlednost hry i při rozestavených figurkách, které by se mohly začít na destičkách ztrácet.

five-tribes-21

Five Tribes je výborným adeptem, pokud chcete chytrou přemýšlivou hru, která současně velmi dobře vypadá. V této kategorii se řadí mezi ty úplně nejlepší, ačkoliv jsme naše nadšení v průběhu recenze dostatečně nezdůraznili. Pravidla jsou jednoduchá, ale to přemýšlení a ohromná spousta možností v každém kole je výjimečná. Five Tribes sice má nějaké nedostatky, ale ty se týkají především samotného stylu, jinak platí, že je to velmi kvalitní hra.

AutorBruno Cathala
IlustraceClément Masson
VydavatelDays of Wonder, Arclight Games, Asterion Press, CrowD Games, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Korea Boardgames, Lord of Boards, Maldito Games, Rebel Sp. z o.o.
Herní doba80
(88 voters)
KategorieArabian, Fantasy, Mythology
MechanismyAuction/Bidding, Constrained Bidding, End Game Bonuses, Hidden Victory Points, Mancala, Modular Board, Set Collection, Square Grid, Take That, Turn Order: Auction, Variable Player Powers, Variable Set-up, Victory Points as a Resource
RozšířeníFive Tribes: Dhenim, Five Tribes: Galbells, Five Tribes: The Artisans of Naqala, Five Tribes: The Thieves of Naqala, Five Tribes: Whims of the Sultan, Five Tribes: Wilwit
RodinaAnimals: Camels, Components: Meeples (Animal) / Animeeples, Game: Five Tribes, Mythology: Arabian, Region: Middle East
Alternativní názvyFive Tribes: Die Dschinn von Naqala, Five Tribes: I Geni di Naqala, Five Tribes: Les Djinns de Naqala, Five Tribes: Los genios de Naqala, Five Tribes: Naquala dzsinnjei, Five Tribes: Os Gênios de Naqala, Pięć Klanów: Dżiny Naqali, П'ять Каст, Пять племён, ファイブ・トライブズ, 五大部落, 다섯 부족

Five Tribes se nám velmi líbí díky obrovským možnostem v každém kole. Body se hrnou ze všech stran, ale hráči občas podlehnou snaze najít tu nejlepší pozici a tím celé kolo zabrzdí. Hře dominuje ne úvodní aukce o pořadí, ale především správný odhad. Hráči vezmou ve svém kole figurky do ruky a postupně je rozmisťují na sousedící lokace. Zajímá je ale ta poslední. To celé je pěkně originální, ale současně to také znamená, že hra je opravdu čistě hádankou pro hráče a nenabízí žádný důraz na téma. Partie mohou trvat i déle právě kvůli náročnosti tahů. Five Tribes je ale výborný taktický počin, pokud vám tento typ her sedí.

+ spousta možností k bodování
+ velká variabilita
+ originalita mechanismů