Recenze: Flick’em Up! – cvrnkací výzva na souboj

flick-em-up-01

Na jedné straně zastánci zákona a na druhé tlupa povalečů, kteří neumí pořádně zacházet s kolty. Nebo je to právě naopak? To záleží asi na městě a také na gangsterech. Všichni nakonec mají pistole proklatě nízko u pasu a v zásobníku poslední kulku. Bude jim stačit?

Nic jiného jim (a ani vám) nezbude v deskové hře Flick’em Up! Každá kulka tu má velkou cenu a špatný výstřel může znamenat konec nadějí. Přesně tak si to všechno představovali autoři Jean-Yves Monpertuis a Gaëtan Baujannot, kteří hru vytvořili pod záštitou společnosti Z-Man Games. A dohromady s ilustracemi od Chrise Quilliamse se jedná o novinku pro rok 2015. A jako takovou ji pro Evropu distribuuje Esdevium Games.

V obyčejně velké krabici s kovbojem se sraženým kloboukem se ukrývá neobyčejně velká hra. Prostor uvnitř zabírají velké desky budov, kterých je celkem šest a k nim patří také stojánky. Stejně tak budou do prostoru vyrůstat také hodiny a šibenice. Pro hráče jsou připraveny také destičky kovbojů dvou barev s pozicemi pro výbavu, ale také dřevěné figurky kovbojů i obyvatel města. K nim patří také očíslované klobouky.

flick-em-up-07

V krabici je ale také řada doprovodných komponent, konkrétně pak velké množství žetonů, ať už se jedná o váčky zlata, dílky srdíček (životů), ale také zbraně, vodu nebo rukojmí. To všechno jsou malé žetony, ale nechybí ani doplňkové dílky kaktusů, barelů, plotů a kulaté žetony kulek.

Na začátku partie si hráči musí vybrat správný herní povrch, který bude dobře klouzat. Další důležitá volba hned následuje, protože součástí brožury s pravidly je také desítka scénářů. Základní příprava je ale stejná a začíná rozdělením rolí na padouchy a zastánce zákona. Každá strana dostane pod svoji kontrolu pět kovbojů (vybaví je žetony životů a zbraní) a mezi sebou si určí pořadí, v jakém se budou partie účastnit. Podle toho si rozdělí destičky. Na základě zadání ze scénáře vytvoří hráči na stole celé město a všechno může začít.

Hra je rozdělena na kola, které odměřují hodiny postavené stranou herní plochy a v každém z nich budou soupeřící týmy aktivovat svoje kovboje jeden po druhém. Jakmile má střelec svoji akci za sebou, jeho majitel otočí klobouk na stranu s jinou barvou a tím naznačí, že tato figurka už má svůj střelecký příspěvek pro dané kolo za sebou. Barva klobouku aktivního hrdiny souhlasí s časem na hodinách.

flick-em-up-03

S každým kovbojem je možné provést v jednom kole rovnou dvě akce, které mohou být klidně i stejné. Na výběr je celkem ze tří činností, z nichž ta základní je pohyb. Aktivní hráč si vybere kovboje k pohybu, nahradí jej kulatým diskem a s pomocí cvrnknání se jej pokusí přesunout na kýženou pozici. Pohyb je úspěšný, pokud se žeton nedotkne žádného objektu a nevyputuje mimo herní oblast.

Budovy jsou s pomocí podpůrných bloků zvednuté mírně ve vzduchu. To umožňuje hrdinům vstupovat do budov a využívat další akce. Stačí, aby žeton kovboje zastavil v oblasti ohraničené rohy stojánků. Uvnitř pak mohou figurky zvedat předměty a zase je pokládat, aby plnili svoje úkoly.

Ale protože hrdiny jsou kovbojové, jejich hlavní náplní je střelba. Právě proto má ve svém držení zbraň, ať už se jedná o počáteční vybavení v podobě pistole nebo další lepší střelecké nástroje. Za účelem střelby hráč vezme jeden šedý disk představující kulku a položí ji vedle kovboje. Potom už stačí cvrnknout kulku směrem na jiného kovboje. Aby se o něj kulka jen neotřela, musí se terč střelby převrátit a zůstat ležet. Zasažený pistolník ztratí bod života.

flick-em-up-08

Když hrdina přijde o poslední bod života, jeho figurka v partii končí a odpovídající destička je i se vším vybavením otočena opačnou stranou (s pomníkem) nahoru. Partie končí, když některý tým splní svoji podmínku stanovenou scénářem. Pokud se ale tak nestane a hodiny odbijí poledne, určí vítězný tým náhradní podmínky. I ty určuje vybraný scénář.

Flick’em Up! je vlastně čistě cvrnkací hrou. Právě vaše prsty, cit a správné míření budou hlavními hrdiny všech soubojů a přestřelek. A nezávisí na tom, který scénář se zrovna bude na velkém stole odehrávat. Ale právě tyto scénáře a celkově bohatá výbava dílků představujících prostředí posouvá zážitek z této hry mnohem dál. Každý z deseti příběhů je jiný a s ním i celkový zážitek.

Hra je to čistě týmová. Jednotliví spoluhráči se střídají v předem dohodnutém pořadí, takže nemají jasně určené hrdiny. Každý si může ve svém tahu vybrat jednoho z ještě neaktivovaných kovbojů. Roli mohou ale také hrát společná rozhodnutí, která se přizpůsobí schopnostem jednotlivých členů týmu. Všichni musí spolupracovat a komunikovat při vymýšlení bojové taktiky.

flick-em-up-14

Každý tým patří na jednu stranu zákona a tomu také odpovídají jejich úkoly, které jsou vždy jiné a zahrnují nějaké další prvky. Díky tomu si hráči připadají, že pokaždé zažívají trochu jiné dobrodružství a tuto variabilitu je třeba ocenit. Z hlediska vyrovnanosti trochu sklouznou týmy na šikmou plochu ve chvíli, kdy je vyřazen ze hry první pistolník. Méně figurek znamená také méně akcí a tedy podstatnou nevýhodu pro postižený tým.

Kromě bitev rovnou na plánu dojde mezi pistolníky také na výzvy k duelu. To nastane především ve chvíli, kdy alespoň dva z kovbojů znepřátelených týmů vstoupí do stejné budovy. Figurky bojují stranou herního prostoru a snaží se navzájem zasáhnout. Dalším možností, jak může dojít k duelu, je rozstřel o vítězství.

Veškeré mechanismy se točí kolem šikovnosti. To může být skvělá zpráva pro jednoho, ale špatná pro jiného. Pokud ale máte rádi hry, ve které musíte předvést nějaké schopnosti, pak je Flick’em Up! rozhodně v té nejvyšší lize. Ve hře je i trocha té taktiky, ale většina zábavy a výsledku závisí na dovednostech účastníků.

flick-em-up-20

Partie netrvají dlouho a udrží si napětí od začátku do konce. Co je ale mnohem důležitější je fakt, že za dobro i zlo se mohou zúčastnit dokonce dva protivníci – jeden hráč na každé straně. Kovbojů zůstane stejný počet a zábava tím tedy neutrpí.

Současně zařazení drobných pravidel dělá hru trochu složitější a vhodnější pro náročnější hráče. Ti ale obvykle dovednostní hry nemají příliš v lásce. Tady hra tak zůstává trochu schizofrenní. To ale nemění nic na faktu, že zpracování je parádní i u této kartonové verze, ačkoliv dřevěná na obrázcích vypadá ještě o řád lépe.

flick-em-up-18

Flick’em Up! může mít fantastický úspěch, ale záleží na konkrétní herní skupině. Lehké cvrnkací mechanismy v kombinaci s drobnými pravidly dělají ze hry překvapivě taktickou bojovou zábavu, ale stále klade důraz na dovednosti hráčů. Úspěch ale díky svému tématu bude mít i v rodinném hraní nebo jako taková varianta ke kulečníku, pokud s kamarády popíjíte pivo a máte na stole dostatek prostoru.  Flick’em Up! vám nevystřelí dech, ale umí poskytnout výbornou odlehčenou zábavu, pokud o ni máte zájem.

AutorGaëtan Beaujannot, Jean Yves Monpertuis
IlustraceChris Quilliams
VydavatelPretzel Games, Enigma (Bergsala Enigma), Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Ghenos Games, Lacerta, Ludonova, One Moment Games, Z-Man Games
Počet hráčů2 - 10
Minimální věk7 and up
(15 voters)
KategorieAction / Dexterity, American West, Fighting
MechanismyFlicking, Pick-up and Deliver, Team-Based Game
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2017, Flick 'em Up!: Blacksmith, Flick 'em Up!: Red Rock Tomahawk, Flick 'em Up!: Stallion Canyon
RodinaComponents: Wooden pieces & boards, Game: Flick 'em Up, Mechanism: Finger Flicking Games, Organizations: Forgenext
Alternativní názvyFlick 'em Up!: Dzika strzelanka, Flick 'em Up!: Tierra de Forajidos, Vigyázat, vadnyugat!, 荒野大彈客

Flick’em Up! vás vyzve na souboj, pokud hře alespoň nedáte šanci. Tedy, ono to vlastně nemá cenu, pokud nemáte rádi dovednostní hry. Celá zábava v této novince se točí kolem cvrnkání, protože tak se pistolníci pohybují a také po sobě stejným způsobem střílí. Hra ale kromě toho obsahuje řadu drobných detailů a prvků, které ji dělají taktičtější. Celkově to je především týmová zábava s řadou scénářů v pravidlech a výborným zpracováním. Flick’em Up! nebude hrou pro každého, ale pokud máte šikovné prsty, pak jí určitě dejte šanci.

+ spousta stavebních prvků prostředí
+ týmová hra
+ hráči nemají svého vlastního kovboje