Recenze: Food Fight – co bude dneska na večeři?

Food Fight - balení

Pes. Když řeknete tohle slovo před párkem, kolečkem salámu nebo rohlíkem, všem se roztřesou kolena. Vy to nevíte? Většina součástí našeho jídelníčku jsou živé bytosti, s hlasem, pocity a jediným smyslem života – být dobrý k jednomu ze tří denních jídel. Vezměte si třeba takového pana Rajčátka. Dnes ráno se vzbudil a konečně je dokonale zralý. Jenže zdravou výživu jen tak někdo nechce, musí tedy najít člověka, kterému zachutná.

Má ale strach. V zákopech ledničky zuří válka a přední pozice. Zrovna dnes ráno, když otevřel oči, viděl, jak okurka zcela nemilosrdně zašlápla malou papričku jen proto, aby byla lépe vidět. Ale lednička není jediným místem, kde se to děje. Nakoukněte do spižírny ve správnou chvíli a uvidíte lítý boj.

A pan Rajčátko se bojí, protože kdyby si ho nevybrali dva tři dny, tak se scvrkne a dostane ho Pes! Ten sežere totiž všechno, co mu lidé naservírují. Ale neumí si pořádně jídlo vychutnat, takže taková krásně sladká zelenina, jako je pan Rajčátko, z toho nemá žádné potěšení. A tak se i on musí zapojit do bitvy.

Food Fight - připravená hra

Vojíni, vítejte ve válce! Byli jste naverbovaní, abyste dovedli svůj pluk bezpečně lidem na talíře. Ráno, v poledne i večer jim budete probouzet chuťové pohárky a vytvářet spokojený pocit z dobrého jídla. Právě tenhle úkol před vás postaví karetní hra Food Fight od společnosti Cryptozoic Entertainment. Jejím autorem je Matt Hyra a grafiku vytvořil Robb Mommaerts.

Krabice s hrou Food Fight má o trochu větší rozměry, než byste do klasické karetní hry řekli. Může za to částečně počet karet, ale také hromádka kartonových komponent, které uvnitř objevíte. Nejdřív se ale musíte dostat přes obranu tvrdého kartonového víka balení, které na sobě má obrázek divoké bitvy mezi hot dogy, pizzou, koblihou i hamburgerem. Výjev to je opravdu extravagantní.

Uvnitř vás tedy kromě karet, které si rozdělíme za chvilku, čeká také nějaká ta hromádka kartonových komponent. Především to je šest sad po třech talířích – vždy jeden pro snídani, oběd a večeři a to v barvách jednotlivých hráčů. K nim ještě můžeme zařadit devět bodovacích žetonů, které vám budou sloužit pro označení vítězů jednotlivých kol. Poslední kartonová komponenta je obrovský poutač (rozměry přes celou krabici), který si můžete postavit na stůl při hře, nebo jen tak někam na poličku jako ozdobu. Pro hru nemá žádný význam.

Food Fight - rozehraná hra

A teď už se dostáváme ke kartám, kterých je dohromady na poměrně malou karetní hru úctyhodných 190. Najdeme mezi nimi 27 karet jídel, které jsou tím hlavním, o co budete ve hře soupeřit. Je zde ovšem také osm psích karet, karty s okamžitým efektem (34) a především 121 jídlových vojáků, kteří budou vašimi bojovými jednotkami ve válce o lidský žaludek.

Pomalu už se blížíme do bitevní vřavy. Slyšíte to čvachtání a rozčilené hlasy? To jsou jednotlivá jídla, jak se snaží navzájem překřikovat. Je na vás, abyste tomu dali nějaký řád. Hráči si tedy vyberou jednu barvu a v její závislosti si vezmou trojici kulatých žetonů chodů.

Do středu stolu položíte nyní zamíchaný balíček karet bojišť a vedle něj také psí balíček. Zbytek karet připravíte do třetí hromádky a jste připravení na hru! Je to vůbec možné? Ano, opravdu takhle rychle se Food Fight dá připravit a během minuty se můžete s chutí (doslova) ponořit do hry. Jen pozor, abyste na začátku partie neměli hlad, protože pak si budete v průběhu muset asi odběhnout pro nějaké to občerstvení..

Food Fight - rozehraná hra

Samotná hra je výrazně založená na draftu, ze kterého těží třeba 7 Divů světa (recenze). Každé kolo odpovídá jednomu dni a obsahuje snídani, oběd a večeři. Tedy obvykle. Někdy také více jídla ráno nebo večer, jak už to tak bývá i v našem životě.

Každopádně ale každý takový den hráči na začátku ze zamíchaného balíčku bojišť otočí tři horní karty. Tím určí, o které chody se bude bojovat. Rozdělí je podle druhů právě na snídani, oběd a večeři. Některý den mohou chody chybět, ale každá karta bez rozdílu má v pravém dolním rohu uvedený počet vítězných bodů, které za ni hráči mohou získat.

A jak se o tyto karty hráči mohou poprat? Jednoduše. Po odhalení bojišť, o která se hráči v tento den utkají, každý z účastníků dostane do ruky devět karet. Nyní začíná draftová část kola – hráči si nechají jednu kartu a ostatních osm pošlou soupeři po levé ruce. Zprava jim přijde osm karet od dalšího hráče. Tak se všichni střídají, dokud si nevyberou devátou kartu a už nemají co poslat protivníkovi nalevo.

Food Fight - rozehraná hra

S těmito devíti kartami půjde hráč pro ten den do války. Vybere z nich pět jídlových vojáků a položí je před sebe. Současně si také vybere jedno ze tří (nebo méně, pokud některé bojiště zůstalo prázdné) bojišť, o které se chce utkat. Pětici karet vojáků nyní překryje žetonem své barvy, který odpovídá danému chodu, zatím obrázkem dolů. Jakmile se všichni rozhodnou pro jeden z chodů a připraví balíčky vojáků, všichni současně odhalí svoje volby. Ale pouze žetony! Karty zůstávají zatím skryté.

Hráči všichni zamíchají svoji pětici karet a připraví si je do balíčku před sebe. Nyní následuje vyhodnocení bojišť, počínaje snídaní. Budeme nyní předpokládat, že u jídla se sešli vždy alespoň dva hráči – v takové situaci postupně proti sobě otáčí karty vojáků. Za každou kartu jeden z hráčů vyhraje dané servírování. Může však schopnosti (chutnost ve Food Fight = síla) svých vojáků navýšit pomocí instantních karet ze čtveřice, které mu zůstaly v ruce.

Celkem odkryjí pět karet a rozdělí si pět žetonů vítězství. Ten hráč, který na konci bitvy vyhrál nejvíce žetonů, se stává vítězem a může si vzít kartu bojiště k sobě. Teď získal vítězné body.

Food Fight - karty

V případě remízy v počtu žetonů rozhoduje balíček psa, z něhož hráči otočí vrchní karty a ten s vyšší hodnotou se stává vítězem bitvy. Pes se také stane vaším soupeřem v situaci, kdy s vámi nikdo jiný o dané bojiště nesoupeří. Proti svým pěti kartám tak postupně otáčíte karty ze psího balíčku a musíte vyhrát alespoň tři z pěti soubojů, abyste získali bojiště pro sebe.

Tak postupně hráči prochází dnem za dnem a vyhodnocují vždy všechny souboje, kterých se někdo zúčastnil. Partie trvá tak dlouho, dokud některý z hráčů nezíská deset bodů.

Food Fight je pro nás opravdovým překvapením. Jednoduchý herní princip z něj dělá vhodnou volbu pro rodinné hraní, ačkoliv některé obrázky mohou být pro děti trochu strašidelné.

Food Fight - karty

Nejdůležitější fází celé partie Food Fightu je draft. Právě zde hráči rozhodují o svém úspěchu či neúspěchu. Už v této chvíli by měli mít vybraný chod, o který jim půjde a také vymyšlenou taktiku (na základě prvotních devíti karet v ruce), jakou chtějí bitvu o něj vyhrát. Hráči by se měli zaměřit na konkrétní druh jednotek, které si navzájem přidávají bonusy. Navíc každý z vojáků se hodí nejlépe na jedno z jídel a v této situaci jsou remízy hrané v jeho prospěch.

Draft je tedy opravdovým základem. A protože v ruce máte rovnou devět karet, můžete si občas vzít nějakou méně užitečnou a doufat, že vám ještě pořád přijdou nějaké lepší. Právě v tom, že každý z hráčů má jiné záměry, tkví kouzlo draftu.

Konec partie může nastat občas i hodně rychle, protože hráč může v jednom kole získat i více karet – díky náhodě se na bojišti mohou ocitnout třeba tři snídaně. Asi se to nebude stávat příliš často, ale občas k tomu dojít může. Zabránit tomu lze pravidlem, že pokud otočíte karty tří stejných bojišť, zamícháte balíček a rozdáte znovu.

Food Fight - karty

Díky obrovskému počtu vojáků a draftu bude variabilita her velice vysoká. Hráči musí neustále přizpůsobovat svoje rozhodování situaci na stole a také tomu, jaké karty dostali při prvním rozdání.

Poměrně spornou vlastností celé hry je zamíchání pětice vojáků. Hráči tím zcela ztrácí kontrolu nad podpůrnými schopnostmi a komby, která by si jinak mohli připravit. Pokud někomu vadí tato náhodnost, není nic jednoduššího, než míchání vynechat a nechat si hráče připravit karty v pořadí podle přání. Hru to nijak nenaruší, naopak ji to udělá strategičtější. Ale také o chloupek delší.

Ovšem v této hře jde především o zábavu, která vzniká z neustálých soubojů mezi hráči. Právě proto vás bude tolik bavit, protože neustále musíte bojovat. A náhoda vám nemůže zážitek zkazit. Food Fight je prostě takovou vhodnou lehkou hrou, kterou si zahrajete, když nemáte víc času. Právě blesková herní doba je velkou výhodou této hry.

Food Fight - karty

Pro některé české hráče budou asi tradičně překážkou anglické texty na kartách. Není jich ovšem nijak moc a těch několik slov se lze snadno naučit. Většina věci je řešena čísly a ikonkami, jedná se tedy pouze o schopnosti okamžitých karet a vojáků.

Co je ovšem bez jakýchkoliv diskuzí vynikající je zpracování. Všechny karty zdobí úžasné ilustrace. Nad fantazií autora vám asi občas zůstane rozum stát, protože dát osobnost jídlu, to musel být opravdu těžký úkol. Ale podařilo se a myslíme si, že na výbornou.

Food Fight je snadnou karetní hrou, která vás bude bavit od začátku do konce. Hraje se rychle a hladce, ale občas vám ji může pokazit nedostatek štěstí. Jeho vliv lze trochu minimalizovat drobnými úpravami pravidel. Ale s nimi i bez nich stojí Food Fight rozhodně za pozornost!

AutorMatt Hyra
IlustraceRobb Mommaerts
VydavatelCryptozoic Entertainment
(6 voters)
KategorieCard Game, Humor
MechanismyClosed Drafting, Hand Management, Open Drafting
RozšířeníFood Fight Promo Cards, Food Fight: Snack Attack
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Theme: Food / Cooking
Alternativní názvyFood Fight Card Game

Food Fight je hrou, která má rodinný potenciál. Jídlo je blízké všem a proto si tuto karetní hru opravdu může zahrát každý. Mohou za to především jednoduchá pravidla a rychlá herní doba. Základní herní systém je založený na draftu, při kterém si hráči vždy nechají jednu kartu a zbytek pošlou svému sousedovi. Tak si rozeberou karty, kterými bojují o jednotlivá jídla dne. Vítězové si vezmou karty bitev, které mají bodovou hodnotu. Hráči si ze svých karet staví armádu, která pak za ně vyhrává nebo prohrává jednotlivá servírování. Všichni si také tajně volí jídlo dne, o které budou mít zájem. Hráčům může trochu vadit vyšší podíl náhody, který však lze drobnými úpravami snížit. Food Fight se může pochlubit originálním grafickým zpracováním, které nenechá nikoho lhostejným. Food Fight je odlehčenou zábavou pro každého a svým tématem je nám opravdu blízká. Chcete být snídaně, oběd nebo večeře?

+ originální ilustrace
+ mechanismus draftu
+ tři náhodné bojiště pro každý den