Recenze: For the Crown 2nd Edition – deckbuildingové šachy

For the Crown 2nd Edition - balení

Válka mezi bílým a černými dospěla do dalšího stádia. Technika se vyvíjí a už tu nejsou pouze král s královnou bránění střelci, jezdci a věžemi. Jejich možnosti jsou mnohem větší a zázemí se rozrostlo. Za zdmi hradu leží kasárny kovářství vyrábějící zbroj, akademii, ale především posily v řadách bojových i nebojových. Je zde tajemný špión, ostřelovač, noční jezdec, ale i třeba věštkyně. Všichni mají na mysli pouze jeden společný cíl. Porazit druhou stranu a konečně ovládnout celé Kostičkované království.

Do čela armády se v rozhodující bitvě nepostaví nikdo jiný než vy. Jenže na druhé straně bojiště bude stát určitě podobně schopný generál a je tedy pouze na hře For the Crown 2nd Edition, aby spor rozhodla. Hra pro nás začala být zajímavá už od chvíle, kdy jsme se dozvěděli, že jejím autorem je Jeremy Lennert, designér kooperativní hry Darkest Night (recenze). A zatímco druhá edice vyšla v roce 2012, ta původní myšlenka daleko předbíhá v čase zmíněnou hrdinskou ságu.

Vydavateli celé hry jsou Victory Point Games, firma, která v poslední době pořádně útočí na naše stoly s přílivem nových a neotřelých her. Tentokrát si při práci na hře vzala na pomoc ještě ilustrátory Barryho Pikea III and Daniela Taylora.

For the Crown 2nd Edition - připravená hra

Podobně jako všechny ostatní nové hry od Victory Point Games, i tentokrát k vám dorazí pevná kartonová krabička s barevným přebalem. Z něj jako ze šuplíku vytáhnete samotný box obsahující všechny potřebné komponenty.

První v řadě stojí herní plán, který obsahuje prostor tak věrně známý všem milovníkům šachů. Černobílou šachovnici o rozměrech osm krát osm políček s vyznačeným místem pro krále. Za jejími hranicemi ale ještě není konec, místo toho je deska delší a obsahuje ještě herní nápovědu a především tři označené oblasti, které budete při hře využívat. Jsou zde kasárny, dobírací a odhazovací balíček.

Zdánlivě tím nejdůležitějším jsou archy s jednotkami. Těch je uvnitř krabice celkem úctyhodných 123 a představují 24 různých druhů jednotek, které mohou zasáhnout do boje. Každý dílek jednotky obsahuje jméno a obrázek a je oboustranný – jedna strana je podbarvená modře, zatímco druhá žlutě. Její zbarvení závisí na straně konfliktu, na které do bitvy nastoupí. V levé části najdete na okraji ještě stínovaný symbol označující kategorii jednotky.

Musíme ale také zdůraznit, že tyto dílky nejsou jen tak ledajaké. V případě, že neznáte práci Victory Point Games asi vás překvapí, že všechny žetony jsou vyřezané laserem z jemného a lehkého dřevěného materiálu. Díky tomu vypadají zajímavě a jsou na dotek opravdu unikátní. Pojí se s nimi jen jeden drobný nedostatek – zpočátku jejich strany trochu špiní.

Sto padesát karet vám přináší nejrůznější schopnosti. Bez nich byste byli vlastně bezmocní, takže právě karty nakonec jsou to hlavní vlastnictví, se kterým půjdete do boje. Slouží jako podpora jednotek, které máte na herním plánu. Ty nejsou na informace tak skoupé, jako samotné dílky. Najdeme na nich název karty a napravo také její cenu ve zlaťácích.

Pod úvodním řádkem se nachází jakýsi rozložený svitek s tajnými informacemi. Dozvíte se zde, ke které jednotce karta patří a co jí umožní. Obvykle znázorňuje nějaký druh pohybu po herním plánu. Až pod svitkem je případný druhý efekt, který vám různými způsoby pomůže. A pod ním je ještě hodnota ve zlaťácích, kterou vám karta přidá na nákup.

For the Crown 2nd Edition - rozehraná hra

For the Crown 2nd Edition bychom mohli označit také jako jakési Domišachy (Chessminion). Je tedy jasné, že hráči dostanou nějaký svůj startovní balíček, který se v tomto případě skládá z šesti postav sluhů (peon) a čtyř stráží (guard). Tyto karty zamíchá a ze vzniklého dobíracího balíčku si lízne úvodních pět karet, se kterými bude souboj začínat.

V každé hře bude nabídka z celkem čtrnácti balíčků karet. Čtyři z nich jsou základní a obsahují Šampiona, Duchovní, Obrannou věž a Doprovod (doprovodná loď???). Zbylou desítku určíte náhodně nebo při prvních hrách podle doporučení autora hry (sestavu najdete v pravidlech) v bílém rámečku, který představuje poznámky k pravidlům. Pak si každý z hráčů vezme jednu figurku krále, položí ji svojí barvou na označené místo na herním plánu. Všechny ostatní jednotky začínají partii ve společné zásobě, odkud si je budete moci nakoupit později.

Hráči se v partii střídají v tazích, který se skládá z několika činností. Na začátku svého tahu můžete provádět akce, pohybovat a útočit s jednotkami. Ale na začátku hry nebudete mít příliš s čím hrát, proto se nejdříve podíváme, jak dostanete na herní plán více jednotek.

V druhé fázi tahu (akční fáze) můžete zahrát libovolnou kartu k aktivaci jejího efektu. Taková karta jde do odhazovacího balíčku a můžete ji později znovu použít. Jenže pokud chcete pořídit jednotku, musíte kartu obětovat a právě za ni dostanete postavu, která je na kartě uvedená v horní části. Abyste si to mohli dobře rozmyslet, na kartě jasně vidíte rekrutovy schopnosti. Pokud jste se rozhodli jednotku naverbovat, vezmete si odpovídající žeton ze společné zásoby a položíte jej do kasáren na své straně herního plánu. Tam budou čekat, dokud je nepošlete do bitevní vřavy.

Samotný tah začíná ale vždy ještě rozkazy, které můžete svým vojákům dávat. Můžete s nimi pohybovat a útočit. Kromě toho lze ještě konečně vyslat pořízené jednotky z vašich kasáren přímo do boje. Nasadíte je na libovolnou pozici do první řady na herním plánu. V každém kole si ale můžete vybrat pouze jeden z těchto kroků, takže pokud posílíte armádu, už nebudete mít k dispozici pohyb a naopak.

Vojáci se pohybují každý trochu jinak, podobně jako v šachové předloze. Tím se výrazně liší jejich síly a použití. S hrdinou třeba skáčete do prodlouženého L podobně jako s koněm, dragoun je křížencem mezi králem a koněm, zatímco gryphon se posune o jedno políčko šikmo a pak teprve letí rovně v jednom ze zvolených směrů. Jejich přesunutím na místo, kde stojí nepřátelská jednotka, dochází k útoku. Taková jednotka je zajatá a přesouvá se zpět do společné zásoby.

Teprve po těchto obou fázích přichází šance nakoupit si nové karty z nabídky čtrnácti balíčků. Každá karta má svoji hodnotu uvedenou v pravém horním rohu a vy ji musíte zaplatit vyložením karet (které jste předtím nepoužili na něco jiného).

Na konci tahu zbytek nepoužitých karet z ruky odhodíte na odkládací balíček a doberete si novou pětici. Pokud už nemáte odkud, zamícháte dobírací hromádku a pokračujete dál. Ale to už všichni známe.

Partie pokračuje posouváním a vyhazováním nových jednotek tak dlouho, dokud některý hráč nepřijde o všechny svoje mocnářské jednotky. Opravdu jich můžete mít víc a nepatří mezi ně pouze král, ale i pomazaný člen církve (anointed). V tu chvíli se druhá strana konfliktu stává okamžitě vítězem bitvy..

For the Crown nabízí taktickou podívanou šachů obohacenou o špetku náhody a především velkou dávku variability. Podle některých hráčů bude tohle přesně to, co klasická stařičká hra potřebovala. Ale najde se i mnoho odpůrců, kteří budou zásadně proti, protože se jedná o zásah do staletí neměnných pravidel.

V průběhu partie se budete muset rozmýšlet, které karty z ruky využijete. Máte k dispozici pouze omezený počet akcí a velkou nabídku. Není jednoduché se rozhodovat a musíte mít jasně určenou taktiku několik tahů dopředu, pokud chcete uspět. Hra přitom poskytuje mnoho cest k vítězství v každém souboji a je pouze na vás, pro kterou se rozhodnete.

Opravdu zajímavým prvkem celé hry jsou kasárny, do kterých nejdříve musíte jednotku přidat. Teprve odsud ji můžete poslat do bitvy, což přidává nová těžká rozhodnutí. Ale nejenže vám to znesnadňuje přivedení nových figurek na plán, ale také snižuje vliv toho, jaké držíte karty na nasazení již připravených jednotek do boje, když je třeba.

For the Crown 2nd Edition - karty

Vzhledem k počtu jednotek ve hře není jednoduché udržet přehled o všech možných pohybech na herním plánu. Občas vás tak soupeř překvapí. Tuto potíž ale hra vyrovnává možností mít na herním plánu hned dva typy královských jednotek, které oddálí prohru v případě jedné chyby. A to je velice dobře, protože jedno zaškobrtnutí by vítěze dělat nemělo.

S počtem různých karet a vojáků souvisí také jedna výrazná výhoda. Každá partie je zásluhou náhodně určeného balíčku deseti druhů karet zcela jiná. Můžete nakupovat jen jednotky, které vám karty povolí, takže jste trochu omezení. Navíc abyste nějakou získali, musíte zahodit kartu, což často není jednoduché rozhodnutí. Ale generálové vždy musí umět pracovat s tím, co mají k dispozici a nemohou si vymýšlet.

Prvek Dominionu funguje ve hře překvapivě dobře a samotnou taktickou bitvu na plánu nijak neruší. Samotné pohyby jsou vždy pevnou součástí tahu a karty pouze nabízí možnosti, jak je rozšířit a vylepšit. No a tady narážíme na jednu potíž, kterou jsou karty dvojitých pohybů. Takové útoky jsou téměř neubránitelné a mohou zcela rozhodnout jinak vyrovnanou partii. Právě tyto karty poskytující ještě jeden pohyb nám připadají příliš silné.

For the Crown 2nd Edition - karty

Herní doba se udržuje v rozumných mezích, přitom se ale délka partií může hodně odlišovat. Někdy zvládnete vyřídit soupeře za půl hodiny, jindy trvá bitva hodinu nebo i víc. Tady záleží čistě na hráčích, kteří proti sobě sedí a užívají si taktický souboj. Schopnost plánovat je ve hře naprosto zásadní a instinkt tentokrát nestačí.

Grafika je jednoduchá a je založená na symbolech, podobně jako klasické šachy. To docela i sedí k povaze samotné hry. Na kartách najdete přehledně i graficky vyznačené informace o jejich schopnostech. Po prvním vycvakání dílků dávejte pozor a pozorně utřete strany žetonů, na kterých zůstává prach po laserovém řezání. Doporučujeme tuto činnost opakovat před každou partií, dokud žetony nepřestanou špinit.

For the Crown je výtečným mixem mezi dvěma oblíbenými hrami. Bere si toho víc z šachu, takže budete stále muset hodně přemýšlet. Do hry ale vstupuje také náhoda a především mnohem více možností, takže nelze všechno promyslet úplně do posledního puntíku, jako u klasické hry. A tady je místo, kde se bude lámat chleba. Pokud vás šachy baví a nevadí vám, že je někdo přetransformoval do něčeho zcela jiného, pak vás For the Crown bude bavit, ale jestli lpíte na tradicích, pak se raději držte od této hry dál.

AutorJeremy Lennert
IlustraceClark Miller, Dan Taylor (II)
VydavatelVictory Point Games
Počet hráčů2 - 2
(4 voters)
KategorieFantasy, Medieval
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Grid Movement, Hand Management, Open Drafting
RozšířeníFor the Crown (Second Edition): Expansion #1 – Shock & Awe, For the Crown (Second Edition): Expansion #2 – The World is Round, For the Crown (Second Edition): Expansion #3 – Between Heaven and Earth, For the Crown (Second Edition): Variant – All the King's Men, For the Crown: Vanguard Promo Pack
RodinaComponents: Multi-Use Cards, Game: For the Crown, Players: Two-Player Only Games

For the Crown: 2nd edition vypráví o tom, jak svět šachů napadly fantastické bytosti. Dva generálové se utkají, budou nakupovat karty a s jejich pomocí vyvolávat nejrůznější bojovníky do čtverečkované arény. Hra spojuje základní principy deckbuildingu, ve kterém si hráči dobírají vždy pět karet do ruky a vykládají je za jejich schopnosti. Tentokrát to ale není pouze aktivace či nakupování, ale především rekrutování jednotek. Ty hráči přesunou nejdříve do svých kasáren, odkud je vyšlou na bojiště. Partie nabízí pro dva soupeře obrovské možnosti a pokaždé trochu jiný zážitek. Obecně se jedná o náročnější abstraktní hru a díky tomu vyžaduje také větší množství času, protože vyrovnaná partie se obvykle pohybuje kolem hodiny. Stejně jako u šachu ale může hra skončit také daleko dřív. Jednoduchost a přístupnost mechanismů z ní ale naopak dělá velmi dobrou volbu i pro méně zkušené hráče, kteří ale musí ovládat angličtinu. Škoda jen, že laserově řezané dílky vám budou po mnoho partií špinit ruce. For the Crown nabízí výborný a propracovaný mix skládání balíčku karet a boje jednotkami na herním plánu.

+ výborný mix dvou úspěšných her
+ skvělé laserem vyřezané žetony
+ krabicová verze má i tvrdý plán jako puzzle