Recenze: Formula D rozšiřující tratě – závodění v krvi

formula-d-trate-11

Ať už ve městě nebo na okruhu, každý závodník ze sebe musí vždy vydat to nejlepší. To proto, že zatáčky nikomu nic nedarují. Pokaždé to znamená riziko chyby, ale také šanci k předjíždění. A to je přesně moment, na který čekám.

Všichni závodníci tu situaci moc dobře znají a mnoho z nich si napětí užívá v deskové hře Formula D, což je velmi úspěšná závodní hra firmy Asmodée. Ta vyšla už v roce 2008 a jejími autory jsou Laurent Lavaur a Eric Randall, v češtině jsme ji hráli zásluhou ADC Blackfire. Dnes se ale budeme věnovat sadě traťových rozšíření číslo tři, čtyři a pět z let 2010, 2013 a 2014. Nové tratě pak pro Evropu v angličtině distribuuje Esdevium Games.

Všechny mají shodné balení: dvoudílná obrovská rozkládací mapa obsahuje dvě tratě – každou na jedné straně. Desky jsou poskládané a zasunuté do obalu z tvrdého papíru. Ten nese popisek hry a případně také nějaké nová a specifická pravidla.

formula-d-trate-04

A vezmeme to pěkně chronologicky, takže začneme rozšířením Formula D Circuits: The Docks a Singapore. Balíček nabídne jeden okruh a také pouliční závody v docích.

Singapur je velmi technická trať plná zatáček, které jsou sice mírné, ale závodění nenechá hráče vůbec odpočinout. Trať je úzká, ale závod se především odehrává v noci. To sice neovlivňuje samotný průběh partie, ale je to příjemným detailem. Závodní trať ale nemá současně žádná výrazná místa, kde by se dalo dohánět ztrátu. Pokud se tedy někdo dostane do úniku, hráči jej budou asi nahánět marně.

To Doky (The Docks) jsou úplně něčím jiným. Pouliční závody posouvá ještě úplně jinam, protože na mapě jsou celkem tři různé okruhy. Hráči si je vyzkouší všechny postupně a to dle svých vlastních plánů. Mohou je tedy jet v libovolném pořadí nebo si celý průběh naplánovat pevně. Záleží to vše pouze na dohodě. Zajímavou specialitou pak je možnost startovat vedle sebe místo klasického zařazení vozů do startovních pozic.

formula-d-trate-09

Právě díky tomu je celkový dojem z této závodní trasy o řád vyšší než ze Singapuru na druhé straně. Doky nabízí skvělou širokou rovinku, kde hráči přejíždí a snaží se najet do toho správného kola. Může tak snadno dojít ke křížení vozů a k nepříjemným kontaktům. Trať je plná překážek a je tak bláznivá, že si ji prostě musí každý hráč Formuly D bez výjimek zamilovat.

Tratě Grand Prix of Baltimore a Buddh nás zavede do USA a Indie, abychom si zazávodili na dvou nových tratích. Právě Indický Buddh je úžasně rychlý, plný dlouhých rovinek a tedy i možností k předjíždění. Díky tomu je závod velmi otevřený a nutí hráče pokoušet své štěstí a snažit se jet opravdu na hraně. Díky té rychlosti je současně závodění na této trati velmi rychlé a odpustí chyby, protože je možné leccos dohnat.

To Baltimore je naopak velmi zatáčkovitý a technický, ale stále ponechává několik rovinek. Specialitou tohoto okruhu jsou boxy uprostřed kola, které trochu mění taktiku. Jinak je ale i tento okruh velmi kvalitní a nabízí skvělé vyrovnané bitvy. Tato strana desky je samozřejmě také obtížnější a poznáte tu rozdíly mezi zkušenými hráči a nováčky, protože zde je důraz na strategii.

formula-d-trate-05

Zajímavé je, že toto rozšíření neobsahuje žádné pouliční závody, ale dvě regulérní tratě. To ale rozhodně není na škodu. Naopak se jedná možná o nejlepší rozšíření ze všech tří, protože tratě jsou dostatečně variabilní a zajímavé, nikdy pak netrvají zbytečně dlouho a dávají volnost hráčům k závodění.

Posledním mapovým rozšířením, které jsme vyzkoušeli, je Circuits 5: New Jersey & Sotchi. A opět se jedná a o dvojici tratí pro formule. Žádné město a tedy ani žádná nová pravidla, která by hráčům trochu ozvláštnila závodění.

Ale tratě samotné jsou solidní, ačkoliv ne úplně nejlepší. Zajímavější z těchto dvou je New Jersey, které je obtížné, protože je plné náročných pomalých zatáček. Záludná je především kombinace tří pomalých zatáček v levém dolním rohu, ale i vracečka na opačné straně.

formula-d-trate-12

To Sotchi (Soči) vede olympijským parkem a není rozhodně ničím jednoduchým. Některé zatáčky je třeba trefit opravdu dobře, jinak vás dokáže hra docela pocuchat. Většina zatáček je prakticky stejných a působí méně variabilně ze závodnického pohledu.

Všechny tři sady map jsou skvělým bonusem k základní hře. Celkový zážitek obohacují a pomáhají trvanlivosti celé hry. Závodění na dvou nebo čtyřech okruzích (nebo dokonce více) nelze rozumně porovnávat. Nejenže se hráči mohou dočkat delších mistrovství s více závody, ale především je každá trať jiná a vyžaduje odlišný způsob závodění. Formula D je prostě super závodní zábava a s těmito mapami je ještě lepší!

AutorLaurent Lavaur, Eric Randall
IlustraceBernard Bittler, Stéphane Gantiez
VydavatelAsmodee, Zygomatic
Rok vydání2010
Počet hráčů2 - 10
KategorieExpansion for Base-game, Racing, Sports
RozšířeníFormula D
RodinaCities: Singapore (Singapore), Country: Singapore, Game: Formula Dé / Formula D, Sports: Auto Racing

Formula D nabízí novými mapami ohromný přídavek zábavy. Každá trať přináší nádhernou variabilitu. Ačkoliv nenajdete většinou na mapách speciální pravidla, celé trasy jsou jiné a hráči se musí umět přizpůsobit. Závody prověří štěstí i taktiku, jak už tomu tak bývá. A každé rozšíření je skvělou zprávou. Pokud tedy máte Formulu D a vracíte se k ní, pak byste si mapy rozhodně měli pořídit.

+ trať The Docks
+ skvělá variabilita s každou novou mapou
+ prověří řidičské schopnosti