Recenze: Freedom The Underground Railroad – dějiny otrokářství

Freedom: The Underground Railroad - připravená hra

Academy Games produkují hry, které pevně stojí ukotveny na historických pilířích. Ať už se snaží mapovat konflikty druhé světové války nebo čerpat z historie Spojených států – vždy jsou zárukou dobře odvedené práce. V prvním případě se jedná o luxusní sérii wargame Conflict of Heroes a v druhém postupně se rozrůstající rodinu s podtitulem Birth of America.

Freedom: The Underground Railroad od Briana Mayera stojí mezi hrami 1812: The Invasion of Canada a 1775: Rebellion, ale společného s nimi má jen málo. Snad jen základní atributy série Birth of America jako jsou jednoduchost a rychlost, snadno pochopitelná pravidla, důraz na historickou přesnost a kvalita komponent. Ocitáme se na počátku roku 1800, kdy v Americe postupně získává na síle abolicionistické hnutí za osvobození otroků. V průběhu následujících 65 let se jako hráč pokusíte tyto společenské tendence ještě více posílit a hlavně – zachránit co nejvíce otroků tím, že je po “podzemní železnici” dopravíte do Kanady, kde mohou začít svobodný život. V cestě vám stojí lovci otroků, kteří neúnavně nahánějí všechny uprchlíky a také nejedna nepříznivá historická událost. Freedom je hra kooperativní, určená pro 1-4 hráče s průměrnou herní dobou 90 minut.

Nebývale velký herní plán je rozdělen na dva celky. První na co vám padne zrak je decentně vyvedená historická mapa s předznačenými trasami vedoucími z otrokářských kolonií vzhůru na sever. V dolní části se kupí otroci, reprezentování dřevěnými kostičkami. Na plantáže se přidávají otroci z otrokářských trhů – náhodně tažených karet z pravé části mapy. Kanada obsahuje číslované pozice, protože abyste hru vyhráli, musíte zachránit určený počet otroků, projít celým historickým obdobím a získat podporu pro zrušení otroctví. Máte na to omezené množství času a pokud se vám to nepodaří dřív, než je dobrán balíček karet s otroky, prohráváte. Stejně tak můžete prohrát i tehdy pokud například vlivem lovců otroků ztratíte příliš mnoho černošských rodin. Podmínky vítězství a prohry jsou definovány v pravém horním rohu mapy a liší se podle poču hráčů a stejně tak podle zvolené obtížnosti.

Levá část herního plánu je určena pro karty historických událostí, akční žetony a žetony podpory. Tam bude vaše pozornost směřovat zejména ze začátku herního kola. Dále ve hře najdete také karty jednotlivých postav, za které můžete hrát. Každá má své specifické vlastnosti a schopnosti. Dále pár kostek, který určuje pohyb lovců otroků, a žetony peněz, bez kterých by se vaše hnutí rozhodně neobešlo.

Herní kolo začíná fází lovců. Jejich pohyb je v této chvíli dán náhodou, jedna kostka určuje který z lovců na plánu se bude hýbat a druhá kostka určí směr a vzdálenost, kterou lovec urazí. Samotní lovci se mohou pohybovat pouze po vybraných trasách a vytvářejí tak těžko prostupnou hranici mezi otrokářským jihem a svobodným severem. Pokud lovec při svém pohybu skončí na políčku s otrokem, je tento nešťastlivec zajat a odeslán zpět na otrokářské trhy (karty v pravé části mapy). Později v průběhu hry se lovci pohybují i tehdy, pokud na jejich trasu vstoupí prchající otroci.

Následuje fáze plánování a protože Freedom je kooperativní hra, otevírá se v tuto chvíli příležitost řádně se svými spolubojovníky probrat strategii. Každý hráči smí vzít (koupit) až dva žetony z levé části herní desky. Žetony jsou v zásadě trojího druhu, jedny vám po zahrání přinesou tolik peněz, kolik je otroků ve specifických oblastech. Jiné vám umožní transportovat otroky po vyznačených trasách a poslední jsou žetony podpory. Ty v zásadě nemají žádný vliv a nedají se nijak “zahrát”, ale jejich skupování je důležité, protože jedině pokud vykoupíte všechny žetony podpory v daném období, smíte se posunout do období dalšího. Nezapomeňte, že abyste hru vyhráli, musíte projít všemi historickými obdobími – konkrétně 1800-1839, 1840-1859, 1860-1865. Žetony podpory jsou ale velmi drahé a není snadné je skupovat.

Po ukonční fáze plánování se hráč střídají ve svých tazích a mají vždy možnost zahrát až dva žetony, v podstatě tedy vykonávají akce, které si v předchozí části naplánovali. Ale možností mají více. Každá postava má speciální schopnosti, některé se dají využívat opakovaně, jako například získávání malého obnosu peněz, jiné jsou jednorázovou akcí s větším dopadem – jako například omezení otrokářských trhů. V neposlední řadě mohou také hráč nakupovat karty historických událostí.

V levém spodním rohu se vždy nachází karty reprezentující významné postavy, nejrůznější události a historické předěly. Nejsou tam ale jenom karty hráčům prospěšné… často narazíte na červeně zvýrazněné události, které přináší do hry další úskalí a ještě více zvyšují tlak na hráč. Právě skupování karet, jejich strategické hraní a zacházení s negativními efekty je klíčovým mechanismem hry.

Ještě než hráči začnou další kolo musí vyhodnotit aktuální trh s otroky. Spodní karta, obvykle po okraj zaplněna dřevěnými kostičkami, přináší do hry další nebohé otroky, kteří budou nuceni pracovat na plantážích do doby, než se je pokusíte osvobodit. Pokud je ale míst na plantážích méně, než otroků na trhu… Máte problém, protože „zbyteční“ otroci jsou zabiti a vy jste zase o něco blíž k prohře.

Freedom: The Underground Railroad - rozehraná hra

Hra Freedom: The Underground Railroad je velikou výzvou. Pár her trvá, než alespoň částečně pochopíte, na jakých mechanismech funguje a než se vám podaří poprvé zvítězit. Určitý podíl na tom má i náhoda, ani ne tak v pohybu lovců otroků jako spíše v pořadí karet, které vám formují dané historické období. Pokud se vám nakupí některé silně negativní události, museli byste vynaleznout teleport, aby se vám nebohé otroky podařilo zachránit. Tento aspekt ale zdárně vyvažuje fakt, že je hra rozdělena na tři časové celky a tak i když jeden projdete s prstem v nose, druhý či třetí už může řádně zatopit. Otroků je hodně, míst na mapě trestuhodně málo a čs neúprosně odtikává.

Je zajímavé, jak hra věrně kopíruje historický vývoj. Ze začátku budete mít nejvíce obtíží, protože žetony umožňují jen malé posuny otroků po mapě a i karty moc výhod nepřinášejí. Ta doba prostě byla zlá a myšlenkám zrušení otroctví vůbec nepřála. Věděli jste například, že Sněmovna reprezentantů stanovila hodnota otroka na 3/5 hodnoty člověka-občana?

Ve druhé a zejména ve třetí části hry se vám pak povětšinou daří odemykat si silnější karty a dát věci více do pohybu, ale zároveň už nemáte mnoho čsu. Najednou cítíte, že máte nástroje k tomu, abyste prosadili svoji věc, ale vůbec si nejste jisti, zda to stihnete včas.

Freedom přináší unikátní spojení herního zážitku plného napětí, malých i velkých příběhů zabalených v luxusním provedení. Téma, které není typické, vám odkryje část amerických dějin o kterých jste třeba doposud neměli ani zdání.

Hra má dvě základní části: kartami řízené události a optimalizování pohybu otroků po mapě. Zatím co to druhé by se mohlo při opakovaném hraní stát repetitivní, první část vnáší nahodilost a dostatečnou variabilitu hry. Proto Freedom ani při několikerém hraní nenudí. Jistě, není to hra, kterou byste asi chtěli hrát večer co večer, je potřeba si ji správně dávkovat. Pokud vás ale dané téma zajímá a chtěli byste se o něm dozvědět něco více, těžko najdete zábavnější učebnici. Karty jsou sice jen jakousi zkratkou, ale stejně se vám vryjí do povědomí jména i tváře a není pak nic snazšího, než si přímo v pravidlech č z jiných zdrojů dohledat podrobnější informace.

Freedom: The Underground Railroad - karta

Velmi silný příběh o boji za svobodu v netradiční kooperativní hře, která nedá nic zadarmo a je přesně takovou výzvou, jakou by kooperativní hry měli být. Ze začátku vám vytře zrak a vezme iluze, že byste ji snadno pokořili. Jak ale jednou přijdete na to, jak to uvnitř funguje, rádi se k ní budete čas od času vracet. Velmi kvalitně zpracované komponenty jen podtrhují serióznost této hry, která i přes snahu vzdělávat, přináší hlavně poctivě udělanou a zábavnou hru pro hráče.

AutorBrian Mayer
IlustraceJarek Nocoń, Steve Paschal
VydavatelAcademy Games, Inc., (Self-Published), (Web published), ASYNCRON games
(17 voters)
KategorieAmerican Civil War, Economic, Educational, Political
MechanismyCooperative Game, Pick-up and Deliver, Point to Point Movement, Push Your Luck, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníFreedom: The Underground Railroad – Promo Cards
RodinaCountry: USA, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: African Americans
Alternativní názvyConductor, Freedom: Le Chemin de Fer Clandestin

Freedom: The Underground Railroad je velmi silný příběh o boji za svobodu v netradičí kooperativní hře, která nedá nic zadarmo a je přesně takovou výzvou, jakou by kooperativní hry měli být. Ze začátku vám vytře zrak a vezme iluze, že byste ji snadno pokořili. Jak ale jednou přijdete na to, jak to uvnitř funguje, rádi se k ní budete čs od čsu vracet. Velmi kvalitně zpracované komponenty jen podtrhují serióznost této hry, která i přes snahu vzdělávat, přináší hlavně poctivě udělanou a zábavnou hru pro hráče.

+ téma boje za zrušení otroctví
+ kartami řízené události
+ velký herní plán