Recenze: GiftTRAP – darovanému koni na zuby nekoukej

GiftTRAP - balení

Dáváte rádi dárky? A co na tom máte nejraději? Ten pocit tajemství, který předchází jejich rozbalení, nebo radost v očích v případě, že jste se trefili přesně do toho, co obdarovaný chtěl? Někdy nejde o cenu, ale o to, abyste prostě ostatním udělali radost. Jenže to není tak jednoduché: metalistovi neuděláte radost lístkem do opery, malému klukovi se nezavděčíte panenkou a svojí ženu určitě nepotěšíte kupónem na liposukci.

Někdy si myslíte, že dárkem potěšíte, ale spletete se. Znáte opravdu své nejbližší i kamarády tak dobře, že jim vždycky vyberete ten dárek, který chtějí? Možná to vypadá jednoduše, ale ve skutečnosti to už tak úplně pravda není. Právě o tom se přesvědčíte u deskové hry GiftTrap.

Nápad vzešel z hlavy Nicka Kelleta a nejdříve vyšel v Americe pod hlavičkou firmy GiftTRAP Enterprises a současně také v evropské verzi od firmy Heidelberger Spieleverlag. O obrázky a grafické zpracování hry se postaral Scott E. Davis. To se psal rok 2006. Od té doby se rodina GiftTRAPů rozrostla o verzi pro geeky i odlehčenou Lite s menšími rozměry. V roce 2009 také hra vyhrála speciální cenu německé Spiel des Jahres. Je tedy na čase, abychom ji odhalili i pro české publikum.

GiftTRAP - připravená hra

Autoři neponechali vůbec nic náhodě a proto je hra ukrytá v rafinované a opravdu povedené krabici, která má víko přesahující jen několik centimetrů. Vypadá tedy na první pohled jako nějaký opravdový dáreček. Už jen taková drobnost udělá novému majiteli zajisté radost. A co teprve, když začne krabici rozbalovat. Ještě ale nutno podotknout, že krabice je opravdu pořádný macík a to nejen do rozměrů (krychle cca 15x15x15 centimetrů), ale také do váhy.

Na začátku jej uvítá velice netračině zabalený herní plán. Ten totiž je přeložený na třetiny a ve tvaru obráceného písmene U je zastrčený do krabice, nožičkami napřed. Tím vytváří jakousi přirozenou ochranu pro veškerý obsah, který je hlouběji pod ním.

V nitru dna krychle najdete věc, kterou byste u deskové hry asi nikdy nečekali. Osm nařasených pytlíků v různých elegantních barvách. Vlastně byste si na první pohled mohli myslet, že se jedná o nějaký módní doplněk.

GiftTRAP - připravená hra

Ve vašem dojmu by vás asi podpořily i barvy, protože jsou zde zastoupeny třeba fialová, oranžová, světle modrá nebo dokonce růžová. Každý si zde přijde na své. Jen škoda, že zelené jsou zde dva odstíny, které jsou si přecejen vzdáleně podobné a trochu to hráče mate. Proto si ji obvykle zvolíte pouze v situaci, kdy budete hrát v úplně nejvyšším počtu.

Každý pytlík má totožný obsah jen v jiné barvě. Všechno je pěkně nahoře zavázané mašličkou, kterou musíte povolit, abyste se dostali dovnitř. A tam najdete.. čtveřici kulatých žetonů s čísly od -4 do +3 a slovními popisy a také devět čtvercových kartiček. Jejich povrch je rozdělený čtyřmi čarami na devět polí a vždy pouze jedno z nich je obsazené číslem od jedničky do devítky. Číslování postupuje zleva doprava a odshora dolů, jak jinak.

Nechybí ani tři čtvercové kartičky pro možnou variantu hry, a pak také dvě figurky, kterými budete pohybovat po plánu. Jeden představuje dárek zabalený a druhá figurka je krabička, která už svoje tajemství ztratila a byla otevřená.

GiftTRAP - připravená hra

Veškerých osm pytlíků drží ve stojánku, který však nesahá zdaleka na dno. Ještě tu chybí cosi, bez čeho by se nemohl GiftTRAP obejít ani ve snu. Jsou to čtyři hromádky karet pěkně rozdělené v plastové vložce až úplně na dně krabice. Karty jsou rozdělené podle barev na čtyři skupiny, které odpovídají určité cenové relaci dárku. Právě ten je na nich vyfotografovaný. Každá kartička má dva popisy – jeden v němčině a druhý v angličtině, čímž se z celé krabice stává dvojjazyčná edice.

Na začátku partie stačí rozložit do středu mezi všechny účastníky herní plán a každý z hráčů si vybere barvu pytlíku, jehož celý obsah si vezme k sobě. Deska obsahuje dvě trasy – jednu GIVE a druhou GET. Na začátek GIVE položíte svoji figurku zabaleného balíčku a na bod nula druhé stupnice patří zase ty dárečky rozbalené. Vedle herního plánu připravíte čtyři zamíchané balíčky karet a partie může začít! Z kartiček s čísly si každý hráč vytřídí žetony od jedničky do čísla odpovídajícímu počtu hráčů.

V každém kole mají hráči narozeniny a navzájem se snaží udělat si radost tím pravým dárkem. Jenže výběr je omezený. Kupujete na poslední chvíli a většina obchodů má už zavřeno. Musíte tedy vzít za vděk výběrem, který je k dispozici.

GiftTRAP - rozehraná hra

Právě proto na začátku každého obdarovávacího kola jeden z hráčů určí hromádku, ze které se bude vybírat. Pak právě z ní vezme a otočí na herní plán karty. Začne od jedničky a odkryje jich o jedna víc, než kolik se partie účastní hráčů.

Teď pro všechny hráče přichází těžké rozhodování. Musí totiž vzít svoje kartičky s čísly dárků a rozdat je ostatním. Snaží se přitom vybrat mezi nabídkou ty dárky, které by se jim nejvíce líbily. Každému musíte dát přesně jednu kartičku otočenou číslem dolů, aby ani hráč, ani ostatní neviděli, co jste mu ve skutečnosti dali.

Jakmile všichni rozdali balíčky, které byly k dispozici (to znamená, že jim zbude jedna kartička dárku), začíná druhá fáze. V tuto chvíli každý z účastníků vezme svoje žetony a označí tři dárky, které se mu líbí a jeden, který by nechtěl v žádném případě dostat. Připomínáme, že v tuto chvíli nikdo neví, co kdo komu daroval, takže nemůžete nijak taktizovat, ani hru ovlivnit. Záleží pouze na hráčích, jestli budou vybírat dárky podle skutečnosti, nebo ne. Podle našich vlastních zkušeností je ale upřímnost zdrojem větší legrace.

GiftTRAP - rozehraná hra

Konečně je čas rozbalit si svoje balíčky. Postupně tedy jeden hráč za druhým otočí kartičky, které dostal od soupeřů. Pak také odhalí, které dárky si přál on. Tři dobré dárky mají také tři úrovně – ok, dobrý a skvělý. Čtvrtý žeton obsahuje text „No way“, tedy v žádném případě.

Body si započítávají nebo odečítají hráči vždy v páru. Pokud se tedy někdo trefil do vašeho vkusu, získá tolik bodů, kolik je na žetonu (1 za ok, 2 za dobrý a 3 za skvělý). Nebo si čtyři odečte. Současně to ale uděláte i vy, jako obdarovaný. Jen každý na jiné stupnici – vy pohybujete dárečkem rozbaleným, zatímco ostatní, kteří vám dárky dávali, posunou figurkou zabalené krabice.

Tak si všichni vyhodnotí svoje dárky a posunou figurky dopředu nebo zpět. Cílem je nejen dobré dárky dávat, ale také dostávat. Právě první z hráčů, který dorazí do cíle, tedy na konec půlkruhu, na obou stupnicích, se stává vítězem partie.

GiftTRAP - karty

GiftTRAP je hra, která svým námětem působí neuvěřitelně. Asi byste si před čtením této recenze dokázali těžko představit, že někdo vytvoří hru o dávání dárků. A ještě navíc, že by ta hra mohla opravdu fungovat a být zábavná. No a podívejte se, je tu GiftTRAP, aby nás všechny vyvedl z naprostého omylu.

Tahle hra totiž je nejen perfektní párty zábava, ale také dokonalá rodinná legrace. Kromě toho, že se pobavíte, můžete dokonce i získat tip na nějaký dárek pro svého blízkého. Pravda, některé dárečky jsou trochu mimo reálné finanční možnosti a jiné jsou prostě jen pro hodně alternativní osoby, ale často se zde najde zajímavý tip. A nejednou se kolem volby také rozproudí živá diskuse.

Když jsme ale zmiňovali fakt o rodinné hře, mysleli jsme v podstatě požadavek. Tato hra patří právě do rodiny a mezi kamarády. Těžko si ji zahrajete jen tak někde v herně s několika kolemjdoucími. K tomu, abyste se dobře pobavili, musíte dané lidi alespoň trochu znát.

GiftTRAP - karty

Výhodou naopak je, že stačí, aby jen jeden z hráčů ovládal angličtinu. Obrázky jsou výmluvné a na začátku kola prostě stačí jen přeložit texty a můžete hrát i s malými dětmi. Elegantní a bez bariér. A věřte nám, že si tuto hru budete chtít vyzkoušet s mnoha lidmi, které znáte. Třeba už jen proto, abyste je ohromili vzhledem této deskovky a především tím, kolik toho o nich víte.

V průběhu partie se hráči lépe poznají. Tedy za předpokladu, že odpovídají opravdu pravdivě a vybírají vždy ty předměty, které opravdu chtějí. Někdy je ale výběr opravdu těžký. Co byste si dali – mluvící jelení hlavu nebo větrnou turbínu?

Ovšem nejúžasnější na celé hře je její systém. Vlastně není důležité, jak dobře ostatní hráče znáte, ale jak dobře dokážete zhodnotit vhodnost jednotlivých dárků. Nabídka je náhodná a kartičky oboustranné, takže variabilita je neuvěřitelná. Pro vyrovnané a lepší volby se doporučuje držet vždy pouze jedné cenové kategorie.

GiftTRAP - karty

Takže má GiftTRAP nějaký zádrhel? Vlastně jeden ano. Ačkoliv je hra určená až pro osm lidí, je už v šesti dost pomalá. Vyhodnocení kola trvá prostě extrémně dlouho, obzvlášť pokud chcete vidět, kdo co dostal a chtěl. Než každý představí své dárky, svoje přání a posune žetony na desce, uplyne hodně času a vám může připadat, že se partie trochu vleče. Ale třeba ve správné společnosti nebo posilnění trochou něčeho alkoholického to nebudete vnímat.

A pak jsou tu ještě rozšiřující kartičky. Ty se sem vlastně ani nehodí a ve skutečnosti jsme je příliš nevyužili. Hra je zábavná a plná možností i bez nich. A k čemu vlastně jsou? Můžete s nimi zdvojnásobit nebo naopak vynulovat skóre za některé karty. Nemáme ale pocit, že by podrazy patřily právě do tohoto typu her a zvyšovaly váš zážitek z partie.

Dokážeme si představit vhodnější grafické zpracování jednotlivých obrázků, ačkoliv výrazně náročnější. Fotografie působí poměrně nesourodě, ačkoliv jejich ilustrační funkce je splněná na jedničku. Jen prostě nepůsobí tak elegantně, jako zbytek hry a jejího provedení. Ale to možná může být jen náš osobní dojem.

GiftTRAP - figurky

Kromě těchto drobností je ale tato hra naprosto vynikající a odzbrojující zábavou pro všechny věkové kategorie. Přináší zábavu, která by vás ani ve snu nenapadla. Dávat si dárky, jako součást hry? To je přece skvělé. Tak rozevřete náruč a připravte se na příval balíčků a mašlí. První a zdaleka největší z nich má na víku napsané GiftTRAP!

AutorNick Kellet
VydavatelAlbi, Arclight Games, Ferti, GiftTRAP Enterprises, Heidelberger Spieleverlag, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Morapiaf, Stein-Thompson Games, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2006
Počet hráčů3 - 8
(18 voters)
KategorieHumor, Party Game
MechanismySimultaneous Action Selection, Voting
RozšířeníGiftTRAP Geek Edition
RodinaContainers: Cubes, Game: GiftTRAP
Alternativní názvyGift Trap: California edition, GiftTrap, Vše nej!, Všetko naj!, ギフトトラップ, 送禮高手

GiftTRAP vám nabízí plné ruce a kapsy dárků. Všechny ty zabalené balíčky budete muset rozdat nebo rozbalit. A budete si to náramně užívat, protože v téhle deskové hře je obojí opravdu dobrá zábava! Hráči mají v každém kole na výběr z několika náhodných dárků a právě mezi nimi musí vybrat nejvhodnější pro každého z kolegů u stolu. Ve druhé fázi kola si pak sami hráči, aniž by věděli, co ve skutečnosti dostali, vyberou některé dárky, o něž by stáli nejvíc. A pokud se tyto dvě linky protnou a soupeři se vám trefí do vkusu, budou za to odměněni nejen oni, ale i vy. Tak střádáte body nejen za správné dárky ostatním, ale i za to, že vás zbylí hráči dobře znají. Právě zde je zásadní zádrhel. GiftTRAP totiž nejde rozumně hrát s lidmi, které vůbec neznáte. Musíte mít alespoň odhad toho, co se jim líbí, abyste se mohli trefit do jejich vkusu. Naopak velmi pozitivní je, že se o spoluhráčích dozvíte nové věci a dokonce vám hra může i pomoci vybrat nějaký reálný dárek. Ve hře jsou i tak trochu zbytečné akční karty, které do hry přidávají podrazy. Nám ale moc nesedly, stejně jako vizuální zpracování karet. Místo toho jsme se skvěle bavili u každé partie, ačkoliv vyhodnocení kol se zpomaluje s tím, jak přibývá účastníků. Všechno podtrhuje výborné zpracování figurek, plánu a balení do barevných sáčků. A nenechte se odradit angličtinou. Stačí, aby ji znal jen jeden z hráčů a i podle obrázků často bez problémů odhadnete, co chtěl básník daným obrázkem říci. GiftTRAP je povinností pro každou rodinu a skupinu kamarádů, kteří mají rádi dárky.

+ balení jako dárek
+ krásné zpracování, včetně pytlíků na dílky
+ máte úkol nejen dávat, ale i dostávat