Recenze: Glass Road – produkce skla na hranici Německa a České republiky

Glass Road - balení

Sklo je naším zlatem. Nikdo neumí vyrobit zakulacené a průhledné tvary tak pěkně, jako v naší továrně. Proto vždy vítáme dřevaře s otevřenou náručí. Nesou nám to nejdůležitější, co pro výrobu našeho zázraku potřebujeme. Kdosi mi říkal, že budoucností našeho tavičského oboru jsou cihly, ale já nevěřím v tvarování kostek z jílu, zní to bláznivě a oni to chtějí používat ke stavbě domů! Budu se raději držet svého řemesla. Vím moc dobře, že magii skla se nedá odolat..

Sklo i cihly mají bohatou historii plnou technologických zvratů. A právě tyto dvě suroviny si vzal za téma slavný autor Uwe Rosenberg pro svoji novou hru, kterou nazval Glass Road (německy Glasstrasse). Jedná se o první z nové řady používající kolečka produkce a byla představena na veletrhu Spiel 2013 v Essenu. Ilustrace ke hře připravil Dennis Lohausen a hra vyšla překvapivě pod značkou firmy Feuerland Spiele, v anglické verzi pak v distribuci společnosti Z-Man Games.

V krabici s dřevěným vzhledem a ilustrací pracujících sklářů najdete několik velkých archů k vycvakání, ale také desek. Jedna z nich je skladiště budov, na němž budou při hře roztříděné destičky různých staveb, jež můžete za své natěžené dřevo a vypálené cihly postavit. Každému ze soupeřů bude patřit jedna velká deska krajiny, která má dvacet políček ve čtyřech řadách. To je váš stavební pozemek, který je na začátku zarostlý z větší části lesem.

Glass Road - připravená hra

Právě tyto lesy, stejně jako jámy (na těžbu jílu), lesy a rybníky vycvakáte z archů. Společně s nimi najdete ale mezi kartonovými komponentami také desky produkce pro sklo a cihly. K nim patří ještě další dílek s kruhem a připevněnými hodinovými ručičkami. S pomocí plastového cvočku je spojíte a vytvoříte tak takové hodiny, ale s pevnou vzdáleností obou ručiček. Jejich dvě vytvořené výseče slouží k sledování základních a zušlechtěných surovin.

Nechybí také téměř stovka budov tří druhů, které budete na svých pozemcích stavět. Na nich najdete vlevo cenu v surovinách za postavení, dole je natištěná schopnost a číslo v měšci napravo je hodnota ve vítězných bodech pro závěr hry. Autor si pro nás připravil také čtyři sady karet specialistů po patnácti a hromádky barevných dřevěných disků – po čtveřici od každé barvy. Ty musíte polepit s pomocí přiloženého archu samolepek a dáte jim tak konečnou podobu, která bude připomínat různé suroviny přítomné ve hře.

Každý z hráčů si vezme jednu desku pozemku a z větší části si ji zalesní položením dvojitých dílků lesa. Pouze uprostřed desky vám zůstanou nějaké lesy, jámy a rybníčky připravené k práci. Každý z hráčů si vezme také dvojici výrobních koleček – zelená část představuje sklárnu, zatímco červená cihelnu. Ručičky přesunou do pozice 8:00 a na jednotlivé výseče pak rozmístí podle zadání žetony surovin. K tomu si všichni vezmou jednu sadu karet podle svojí zvolené barvy.

Glass Road - rozehraná hra

Do společné zásoby ve středu stolu umístíte zásobárnu budov. Na dobírací hromádku staveb položíte zamíchané destičky rozdělené na tři druhy podle obrázku na zadní straně a pro každou z nich vyložíte na stůl dvanáct (nebo patnáct) budov. Svoje startovní domy mají hráči natištěné na svojí desce pozemku, ale v průběhu partie budou moci postavit další právě odsud.

Základem celé partie jsou dvě produkční kola, která určují vaše zásoby surovin. K tomu právě slouží číslice natištěné ve středu. Každá taková hodnota odpovídá vždy jedné výseči a určuje v závislosti na pozicích žetonů surovin, kolik kusů daného materiálu máte. Kdykoliv je ale pozice 0 na výseči prázdná, musíte rotovat ručičkami po směru tak dlouho, dokud nenarazíte na první žeton suroviny.

Partie se skládá ze čtyř stavebních období, které se dále dělí na tři kola, v nichž se budou hráči střídat. Základním prvkem k úspěchu v Glass Road jsou karty specialistů, které spouští jednotlivé akce. Hráči na začátku jednoho období vyberou ze svých patnácti karet pět, které se jim hodí. Současně se ale snaží vybrat takové, které nikdo jiný nepoužije, protože pouze tak budou moci použít obě schopnosti. V opačném případě vždy aktivují pouze jednu ze dvou akcí, které specialista umožňuje.

Glass Road - rozehraná hra

Z těchto pěti karet hráči vyloží postupně tři z nich v průběhu tří kol. Hráči vždy společně naplánují jedno kolo zahráním jedné karty obrázkem dolů. Postupně pak podle pořadí hráči odkrývají svoje plány a využívají akce. Ve chvíli odkrytí karty ale ostatní soupeři musí zkontrolovat, jestli nemají v ruce kartu stejného odborníka. V případě, že ano, okamžitě jej zahrají a mohou využít jeho schopnost mimo svůj tah. Jedinou výjimkou je chvíle, kdy oba hráči naplánují kartu na stejné kolo. Taková karta zůstane naplánovaná až do momentu, kdy na ni přijde řada.

Jednotlivé karty dávají hráčům přístup nejen k pozemkům s různými zdroji (například rybníkům), ale i k těžbě surovin (z každého vlastněného pozemku daného typu vám přiteče nějaký příjem), vykácení lesa a stavbě budov na volných pozemcích. Někteří specialisté si za svoji práci navíc nechají také zaplatit.

Nejen schopnosti některých z těchto pracovníků vám umožní přesouvat žetony na produkčních kolech vpřed na vyšší číslice. Ty znamenají, že máte větší zásobu dané suroviny. Produkce pak funguje v opačném sledu – tím, že vyrobíte dostatečné množství základních materiálů, ručičky se posunou vpřed a vlastně automaticky převedou váš materiál na finální produkt. Jeho stupnice je opačná, takže úbytkem základních surovin vám přibude pokročilá.

Glass Road - rozehraná hra

S mnoha postavami můžete ale nejen získávat nové suroviny a výrobky, kácet lesy, ale především stavět budovy. V průběhu partie můžete také provádět akce zdarma, které vám třeba umožní uvolnit na vašem pozemku pro nové budovy (les však takto vykácet nesmíte) nebo využít obchodních možností některých vašich budov.

Na konci každého stavebního období hráči doplní zásobu budov a poté se vymění role začínajícího hráče. Po čtvrté takové periodě všichni stavitelé mohou naposledy použít své budovy. Pak následuje bodování, ve kterém započítají soupeři všechny svoje bonusové stavby. Hráč s nejvyšším bodovým součtem se stává vítězem partie.

Ačkoliv by vám mnoho prvků mohlo připomenout podobně laděnou hru od stejného autora s názvem Farmerama (recenze), Glass Road jde naštěstí mnohem dál. Tentokrát nejsou otáčecí ručičky na škodu a volba rolí je široká. Těmito dvěma prvky ale podobnost končí, protože zatímco farmářská hra byla zaměřena na rodiny, tohle je hra pro opravdové stratégy.Všechno je zde velice pečlivě provázané, jak jsme u Rosenbergových her zvyklí. Jsou tu nové i staré prvky, které v kombinaci vytváří velice zajímavý celek.

Glass Road - rozehraná hra

V první řadě jde o vybírání pětice postav, které vás doprovodí jedním kolem. Musíte brát v úvahu nejen to, co musíte provést, ale také potřebujete počítat s ostatními hráči. Vlastními silami dokážete zahrát jen část karet, ale s ostatními se můžete svézt se soupeři. Právě tenhle element posouvá hru trochu mimo jinak pevně daný a stanovený suchý euro žánr. To znamená, že tentokrát budou i některé drobné chybky hráčům odpuštěny a nebudou pak celou hru živořit na konci pořadí.

Velmi zajímavý ale zůstává i prvek, který je novou součástí her od pana Rosenberga – produkční kola. Jsou opravdu chytře navržena a výborně podporují možnost vyrábět z jedné suroviny další a to všechno zcela intuitivně. Jsou tak dalším prvkem na cestě Glass Road k oblibě u hráčů.

Nakonec se ale všechno točí kolem budov, které stavíte na svém velkém pozemku. Musíte vykácet lesy, produkovat zdroje a přitom ještě najít místo pro tyto výrobny. Každá taková továrna pak poskytuje nějaké svoje výhody nebo body do závěrečného skórování.

Glass Road - dílky

Mnoho hráčů se možná nechá zastrašit množstvím komponent. Jenže Glass Road ve skutečnosti je překvapivě jednoduchou hrou, kterou zvládnou i trochu zkušenější rodiny, které za sebou už mají nějaké zkušenosti s deskovými hrami. Přitom ale právě zásluhou hromady budov a postav zůstává ohromně variabilní.

Pocit jednoduchosti ale tentokrát přichází s časem. V první partii budete zahlceni všemi možnostmi, které vám hra poskytuje. Přitom se ale jedná pouze o několik základních voleb, jen je každá z nich opravdu široká a není snadné se udržet v mantinelech jedné strategie. První hru tak vnímejte spíše jako výukovou partii.

Co ale překvapí úplně všechny hráče, kteří nastoupí na start, je herní doba. Ta se totiž snadno vejde do jedné hodiny, pokud nehrajete ve vyšším počtu hráčů. Přitom hra funguje dobře jak ve větším množství, kdy se snažíte svézt na vlně soupeřových karet, tak ve dvou, kdy se naopak snažíte především vyhnout tomu, abyste pomohli protivníkovi. Všechny tyto malé momenty hru krásně doplňují a dělají z ní opravdu kvalitní zážitek.

Glass Road - karty

Jenže to všechno platí do chvíle, než vstoupí do partie přílišné promýšlení. Takzvaná AP (analysis paralysis, tedy tendence k zdržování přemýšlením) je tu opravdu výrazná. Optimalizace některých propojení může být především v závěrečném kole opravdu zdlouhavá, pokud máte ve svém středu podobného hráče.

Glass Road pochází z dílny firmy Feuerland Spiele, která nám přinesla na stoly unikátní a ohromující Terru Mysticu (recenze už brzy). Tentokrát nedostaneme tak hluboký a komplexní zážitek, ale o to více příjemné je překvapení, jak všechno funguje. Po všech těch Agricolách, Le Havrech a dalších Agricolách se Uwe Rosenbergovi konečně povedlo najít nové kořeny. Výroba skla a cihel je opravdovou výzvou, ale zůstává přístupná všem. Právě proto, že nalezla střed mezi těmito dvěma světa, má šanci stát se výjimečnou hrou.

AutorUwe Rosenberg
IlustraceDennis Lohausen
VydavatelFeuerland Spiele, Capstone Games, Cranio Creations, Filosofia Éditions, Grok Games, Lacerta, Maldito Games, Mayfair Games, MTS Games, Toy Box Games, White Goblin Games, Z-Man Games, テンデイズゲームズ(TendaysGames)
Herní doba80
(46 voters)
KategorieCity Building, Economic, Industry / Manufacturing, Medieval
MechanismyAutomatic Resource Growth, End Game Bonuses, Follow, Once-Per-Game Abilities, Open Drafting, Set Collection, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Tile Placement, Turn Order: Progressive, Variable Set-up
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2015, Glass Road: Upgrade Promo Pack, Die Glasstraße: Die Adventskalendererweiterung, Die Glasstraße: Harlekin, Die Glasstraße: Oktoberfest
RodinaCountry: Germany, Game: Glass Road, Mechanism: Tableau Building, Players: Games with Solitaire Rules, Region: Bavaria (Germany), Series: Harvest (Uwe Rosenberg)
Alternativní názvyDe Glasstraat, Die Glasstraße, A Rota do Vidro, La Route du Verre, Szklany Szlak, グラスロード, 玻璃之路, 글래스 로드

Glass Road je novým přírůstkem do přemýšlivých euro her, který vyniká na všech frontách. Přináší zajímavé nové prvky a vytváří z nich pořádnou výzvu pro všechny hráče. Zdroje budete přetvářet s pomocí elegantních produkčních kol, která se neustále otáčí a jejich použití je naprosto intuitivní. K akcím se ale dostanete pouze využitím správných karet profesí, které hrajete společně s protivníky. Pro využití obou efektů na kartě se snažíte vybrat takovou postavu, kterou nemá nikdo jiný. Naopak správnou volbou karet se můžete připojit k provádění akce soupeře, i když vlastně není váš tah. Tenhle prvek na první pohled od hry bez náhody nepatří, ale současně dělá z Glass Road ten unikátní přemýšlivý kolotoč, ze kterého není jednoduché vystoupit. Přes jednoduchá pravidla je první partie spíše seznamováním s možnostmi, které hra skýtá, ale dokáže se ji naučit i mírně pokročilý hráč a lze ji dokonce využít i jako rodinnou. Výhodou je opravdu příznivá herní doba, která se pohybuje kolem dvaceti minut na hráče. Glass Road tak je jednou z nejlepších strategických euro her minulého roku.

+ skvělý mechanismus produkčních kol
+ výběr karet postav
+ snažíte se hrát jedinečné karty pro dvojitý efekt