Recenze: Grimslingers – v údolí smrti

grimslingers-26

Údolí vypadá velmi klidně a mírumilovně. Všude je zeleň a stromy. A přesto tu něco chybí. Zvířata jen opatrně vykukují ze svých úkrytů. Po okolí se pohybují strašlivá stvoření, kterým se jen tak něco nepostaví do cesty. Jste dobře připravení a odhodlaní vystoupit ze stínů?

Měli byste, obzvlášť pokud se rozhodnete vzít do ruky krabičku s názvem Grimslingers. Jedná se o deskovou hru designéra a ilustrátora Stephena S. Gibsona, který ji vytvořil pod značkou Greenbrier Games v roce 2016. Evropskou distribuci si vzala na starost firma Esdevium Games.

Bílá krabička není nějak extrémně velká, ale přesto se do ní vejde všechno potřebné. Těžko zde totiž najdete něco jiného než karty. 280 karet. A nesmíme zapomenout na jednu mapku Údolí smrti se spoustou míst propojených cestičkami. Tu ale při klasické verzi hry nebudeme potřebovat. To si hráči jen vezmou sadu šesti karet elementů (do ruky) a karty cíle. Aby ale hráči měli do koho se vcítit, získají také svoji kartu Grimslingera a jeho pomocníka – animy. Těmito kartami překryjí dvě bodovací – jednu označující životy a druhou sledující energii. Z očíslovaných karet pak vytvoří nabídku uprostřed.

grimslingers-05

Hráči se utkávají na prostoru mnoha tahů, kterými prochází společně. Na jeho začátku se mohou v případě nouze rozhodnout proměnit své body života na energii a aktivovat speciální dovednosti animy. K tomu mohu také dobírat nebo používat předměty.

Teprve s druhou fází vše začne být zajímavé. Každý z účastníků si současně zvolí jednu kartu kouzla a také jeden cíl (barvu jednoho ze soupeřů nebo sebe sama) a položí tuto kombinaci obrázkem dolů před sebe. Za vynechání této fáze hrdina hráčův hrdina nastřádá zpět dva body energie.

Ovšem pokud hráči útočili, pak nyní všichni odhalí svoje úmysly, utratí body energie za zvolenou kartu a postupně provedou jejich efekty. Na kartách je určeno pořadí číslicí, která může být stejná. V takovém případě o vyhodnocení rozhodne hod kostkou. Protože jednotlivé elementy jsou silné právě proti jednomu jinému prvku, mohou se navzájem porazit.

grimslingers-01

Zahraná kouzla tedy hráči porovnají. Pokud zůstane v souboji pouze jedno kouzlo, je automatickým vítězem a lze využít jejího efektu. To v případě, že elementy na sebe nemají vliv, pak je na řadě souboj. Tady přijdou na řadu očíslované karty, které si hráči tahají a snaží se dostat co nejblíž k celkovému součtu jedenáct. Kdykoliv mohou ale dobírání přerušit. Ten, kdo se svým výsledkem nachází nejblíže k cílovému číslu, se stává vítězem souboje. Hráči si navzájem prostřednictvím karet útoku ubírají body života a vyřazují jednoho za druhým. Teprve ten, kdo zůstane jako poslední stát, se stává vítězem.

Grimslingers jsou nekompromisní karetní duelovkou, ve které ale může síly porovnat i více účastníků. Ale i tak je celá partie rozdělená na souboje dvojic. Ačkoliv se tedy všechno zdánlivě odehrává ve stejném čase, právě při porovnání sil ostatní účastníci čekají, jak dopadne duel soupeřů.

Všechno je to o konfliktech a jeho prostředcích. A tady je třeba ocenit, že kromě základních šesti kouzel mají hráči k dispozici řadu předmětů, které si doberou a pak je mohou používat. Některé z nich dokonce i k napadení soupeřů. V této verzi je pak hra docela rychlá a většinou se vejdete do nějakých pětačtyřiceti minut. Tedy pokud nehraje více účastníků, kdy je hra ještě delší.

grimslingers-07

V příručce najdete řadu dodatkových pravidel, které hru dále zkomplikují. To znamená ale nejen, že se prodlouží potřebný herní čas, ale především se objeví nové zajímavé momenty. Tak třeba archetypy zvyšují znovuhratelnost, protože hráčům odlišují jejich startovní podmínky a přidávají speciální schopnost oproti ostatním. Různit se protivníci mohou i s pomocí podepsaných kouzel.

Jenže to není všechno. Když nalistujete patnáctou stranu v pravidlech, čeká na vás překvapení. Kromě konfliktní verze totiž Grimslingers mají také svoji kooperativní (včetně sólo hry) variantu. Ta je doporučena ale až jako další krok ve chvíli, kdy hráči znají průběh partie základní verze.  Dejte si dobrý pozor na délku partie, která se může natáhnout i na dvojnásobek.

Tady hráči prochází kampaní a konečně použijí také mapu údolí. Bohužel samotný příběh není zrovna nejkvalitnější, ale nebudeme vám z něj nic prozrazovat. Každý z účastníků má znovu svoje kouzla a postavu, ale kromě toho jsou použity také karty šesti druhů příšer a modifikátory jejich vlastností. Hráči si vybírají obtížnost a v průběhu partie pak plní úkoly a předpoklady, které jim umožní pokročit dál. Souboje fungují hodně podobně, ale hráči v jejich důsledku také mohou vylepšovat svoje hrdiny (zvyšovat úroveň).

grimslingers-18

Škoda, že samotné téma originální není. Mix divokého západu a fantasy je už známou věcí. To ale naštěstí hra všem vynahrazuje svým zpracováním. Grafika na kartách je opravdu vyvedená a jedinečná.

Grimslingers ukazují temný příběh plný boje, krve a kouzel. Hráčům dají do ruky všechny prostředky, aby mohli útočit a jít si navzájem po krku. To je základním smyslem hry pouze do chvíle, kdy se hráči jako tým vydají do připraveného příběhu Taková kombinace obou herních stylů je vítaná a Grimslingers naštěstí jsou kvalitní v obou pohledech.

AutorStephen Gibson
IlustraceStephen Gibson
VydavatelGreenbrier Games, (Web published)
Počet hráčů1 - 6
Jazyková závislostUnplayable in another language
(4 voters)
KategorieAmerican West, Card Game, Fantasy, Humor, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Point to Point Movement, Push Your Luck, Rock-Paper-Scissors, Simultaneous Action Selection, Solo / Solitaire Game, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníGrimslingers: Character Card Pack, Grimslingers: Collector's Card Pack, Grimslingers: Legendary Item Pack, Grimslingers: Retro Card Pack, Grimslingers: The Northern Territory, Grimslingers: Upgraded Collector's Card Promo Pack
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Mechanism: Campaign Games

Recenze: Grimslingers – v údolí smrti
Grimslingers vypráví příběh o zemi zapomenutého západu. O místě, kde se prohání příšery i trapeři s opakovačkami. O místě, kde se technika potkává s magií a jeden hrdina s druhým. Konflikty jsou jedinou cestou, jak vyřadit protivníka ze hry a právě k tomu jsou vhodná kouzla a předměty. Hra má zajímavý bojový systém založený na blackjacku, ale kromě soubojů nabízí i spolupráci. Společně mohou hráči procházet příběhem a bojovat s příšerami. Hra je sice hodně náhodná, ale dojmově je dostatečně zajímavá a jiná než konkurence. Grimslingers tak můžeme doporučit s mírnými výhradami.

+ soupeření i kooperace
+ jedinečný grafický styl
+ dostatečná variabilita