Recenze: HABA Plovoucí vor – jak se nepotopit s poklady

Náš raft už praská ve švech. Ostrov za ostrovem plujeme a hledáme poklady. Plni nadšení jsme nakládali na prvních ostrovech i ovoce, které doma máme. Připadalo nám lepší a šťavnatější. Jenže teď se dostáváme dál od pobřeží, kde jsou dosud nepoznané druhy, vzácné mušle a dokonce truhly vyplavené ze ztroskotaných lodí. A teď s každým dalším kouskem, který bychom chtěli přidat, stojíme před těžkým rozhodnutím. Uveze náš vor ještě něco navíc?

Na hráče tato těžká rozhodnutí čekají také v deskové hře Plovoucí vor (Flotsam Float), kterou pro ně připravil designér Günter Burkhardt společně s Leou Berger. Hru pak zdobí ilustrace Stephanie Böhm a všechno to orazítkovala jako skvělou zábavu pro děti značka HABA. No a ke všem hravým rodinám v ČR se dostává tato hra zásluhou místního oficiálního distributora HABA.

Vor není nic malého, proto vás asi nepřekvapí, že se hra ukrývá v nízké, ale velké krabici. Na jejím víku vidíme dřevěné plavidlo plné pokladů, jak brázdí vlny s želvím kamarádem na záchranném kruhu. Uvnitř na hráče čekají balíčky karet, ale především spousta dřevěných pokladů. Před samotnou výpravou ale hráči musí společně vymezit na stole herní plochu s pomocí kartonových hor. Jednu horu položí doprostřed a dalších pět rozestaví do kruhu kolem.

Každou horu pak obklopí čtyři karty ostrova v náhodném složení a všude tam pak je třeba rozložit dílky nákladu, který se bude snažit vor posbírat. Na každé kartě ostrova by měl ležet jeden exemplář. Vedle celého plánu zůstane ležet druhý balíček bonusových karet. Hráči vlastní jako tým jeden raft, který položí na libovolný ostrov, na špičku dané hory. Ty mají překvapivě plochou špičku, takže plavidlo drží pěkně rovnováhu.

Hráči se střídají ve svém snažení a ten, na koho připadne akce, si může vybrat jeden z dostupných předmětů ležících na ostrově s raftem. Musí se pokusit přiložit tuto dřevěnou součástku na plavidlo tak, aby vše zůstalo na svém místě a nic, co tam už je narovnané, nespadlo.

Pokud to tak docela nevyjde, tak hráč musí jeden z dílků, které spadnou, položit zpět na kartu ostrova. Jestliže jich spadlo více, ostatní vybavení jde stranou k balíčku bonusových karet, kde vyčkává také želví kamarádka. Hráčův tah je u konce a je na řadě další z účastníků ve směru točení vody na severní polokouli.

Mnohem víc ale plavčíci touží uspět a věří, že žádný dílek při skládání nespadne. V tu chvíli je čas, aby se raft přemístil na nový ostrov. Nejdříve si hráč vezme za odměnu kartu ostrova, kterou v tomto kole uvolnil a podívá se na její skrytou stranu. Velký symbol v její horní části identifikuje ostrov, kam hráč musí odplout. Vezme tedy co nejopatrněji raft, pokusí se jej přemístit a usadit na špičce nové hory. Pokud při plavbě hráč něco vytratí, přijde tím o získanou kartu. Pouze v případě, že vor v pořádku zakotví na nové pozici a po cestě nic neupadlo, může si opravdu tuto kartu ponechat jako bod.

Partie pokračuje, vor plave sem a tam a nakládá další a další předměty. Nějaké často vypadnou přes palubu, ale to nevadí. Hráči pokračují a mají motivaci skládat náklad co nejvýše, protože za takový úspěch po transportu získají bonusovou kartičku od želvy Tildy. Jakmile zbývají karty pouze kolem jednoho ostrova, partie končí, a všichni porovnají počet získaných karet, tedy bodů. Ten, kdo jich má nejvíce, slaví vítězství.

Plovoucí vor je hra šikovných a hlavně klidných rukou. Přináší tak na naše stoly něco, co je napínavé a zábavné. Každé kolo znamená hned dva těžké úkoly pro aktivního hráče, a to není vůbec jednoduchá pozice.

Vory nejsou dopravním prostředkem, který by byl nějak pevný a stabilní. Stačí jedna malá vlnka a pečlivě narovnaný náklad plave ve vodě. A přesně tak to je v této partii, protože karton v ruce plave stejně nejistě, jako klády na moři.

Hráč si musí nejdříve zvolit vhodný předmět, který chce naložit. Tady hraje důležitou roli taktické uvažování, dobrý odhad a vhodná úroveň sebedůvěry. Poté je třeba šikovné prsty, aby si tato nová část nákladu našla to správné místo na voru. Loďka není nijak velká a počítá se s tím, že náklad vícekrát za partii spadne a každý z hráčů se musí umět vyrovnat s neúspěchem.

Chyby přichází převážně v momentu, kdy je třeba přemístit vor z jedné hory na druhou. To je největší výzva, ale také nejzajímavější okamžik pro všechny zúčastněné. Všichni pečlivě sledují počínání soupeře, ať už zvolí jakoukoliv transportní metodu. Pokud si náhodou pro plavbu vorem vylosují kartu, která by znamenala zůstat na stejné hoře, může si hráč sám vybrat novou lokalitu.

Nejenže má hra jednoduchá jasná pravidla, ale především má velmi příjemnou hratelnost. Všichni hráči se i na prostoru těch dvaceti minut nepřestávají bavit, protože i sledování soupeřů a jejich snažení má něco do sebe.

K tomu všemu doporučujeme přičíst také vynikající zpracování. Hra se moc pěkně vyjímá na stole a všechny komponenty jsou promyšlené tak, aby nerušily hráče od jejich snažení. Současně jim ale nedá box nic zadarmo.

Plovoucí vor je jednoduchou hrou, která nabízí příjemně svěží napínavou zábavu. Každý z hráčů je strůjcem svého štěstí, když musí rozmístit dobře předměty na vor a pak využít svoji stavbu tak, aby ji přesunul bez jakéhokoliv pádu. Plovoucí vor je ukázkovou rodinnou a dětskou hrou, která je něco naučí a ještě k tomu ohromně pobaví hráče všech věkových kategorií.

Facebook: @HabaCeskoSlovensko

Instagram: @haba_cesko_slovensko

Recenze: Unstable Unicorns – rozšíření téměř bez rohů NFSW a Dragons