Recenze: Harvest Island – každý jsme tak trochu zahradník

harvest-island-17

Zahradník je obvykle vrah. Naštěstí v našem případě nebudeme páchat ani vyšetřovat vraždu, ale budeme se věnovat sázení, pěstování, okopávání a poté i sklízení svých plodů. Jediné, co budeme tedy nakonec zabíjet, budou výsledné produkty svojí práce. Ostatně při pohledu na sladký banán, šťavnatou papáju nebo lahodnou jahodu bychom tak trochu vraždili všichni.

Ovoce je hlavním tématem deskové hry Harvest Island, která byla představena na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. Za hrou stojí Chih-Fan Chen, který ji vytvořil pod hlavičkou společnosti Big Fun Games z pro deskovkový svět exotického Taiwanu. Ilustrace pak dostala na starost Cinyee Chiu.

V krabici pokryté obrázky různých nejrůznějších sladkých přírodních dobrot na hráče čeká v první řadě herní plán, který je třeba položit do středu stolu. Jedná se především o přehledový plán pouze s místečky pro karty. Ke každému ze čtyř sloupců, které jsou věnované ročním obdobím, přiloží účastníci odpovídající balíček karet, který je třeba ještě předtím zamíchat. V těchto hromádkách tak leží společně karty ovoce a počasí.

harvest-island-05

Pod plán hráči umístí žetony sklizně pro každý typ ovoce a také žetony v plastových stojáncích, které nesou jméno zvířecí medaile sklizně (harvester animal medals). K levé části hráči poté odhalí horní karty ovoce z balíčku jara a to dvě do řady zásoby a další tři do skladiště. Další čtyři dostanou jednotliví hráči do ruky a k tomu si před sebe položí také tři karty políček – jednu planinu, jednu horu a jeden kopec.

Hráči se střídají na tahu, kdy si mohou vybrat vždy jednu z nabízených dvou akcí. V první řadě mohou kultivovat a zahrát tak jednu kartu z ruky. Její typ rozhodne, jestli půjde o setí (zastrčení karty pod zvolenou kartu pole) nebo sázení (položení karty na políčko). Druhou zmíněnou činnost je ale možné provést pouze nad polem, které již obsahuje nějaké semínko pod kartou. Pokud má ale hráč v ruce kartu hnojiva, může místo toho použít právě ji a pohnojit některé ze svých políček. V případě, že se hráči nehodí ani jedna z těchto možností, pak může odhodit jednu kartu z ruky na společné skladiště.

A zatímco semínko může být pod každou kartou pouze jedno, nahoře může růst hned několik plodin. Jejich limit je stanovený číslicí v levém dolním rohu. Do té doby mohou hráči na své políčka přikládat další plodiny. Za vyložené a použité karty si doberou hráči karty z otevřené nabídky nebo naslepo z balíčku aktuálního ročního období. Karty hnojiva lze získat pouze tím, že hráč zahodí dvě karty do skladiště. Pokud takových karet ve skladišti je čtyři nebo více, nahradí nabídku v řadě zásoby.

harvest-island-01

Místo této celé pracné procedury si může hráč zvolit druhou akci a tou je mnohem zajímavější a zábavnější sklizeň. Může si tedy vybrat jedno nebo klidně i víc polí, ze kterých všechny rostoucí plodiny umístí do své bodovací hromádky. Semínko a případná hnojiva je třeba v tutéž chvíli odložit stranou.

Pokud je ve sklizni dostatečnou hodnotu karet s nějakým ovocem, pak může hráč současně získat i figurku zvířecí medaile. Ta ale i v pozdějších kolech bude putovat, pokud někdo další vypěstuje naráz ovoce vyšší hodnoty.

Jakmile se na plánu sejdou vyložené tři karty stejného počasí (tedy horoucí slunce nebo provazy deště), pak dochází ke katastrofě. Některá políčka tak utrží od vody nebo slunce nepříjemné šrámy a počet jejich plodin klesne.

harvest-island-07

Hráči postupně pokračují balíčky dalších ročních období až do momentu, kdy je i zásoba zimních karet vyčerpaná. Nyní si všichni účastníci sečtou svoje bodové zisky odpovídající malým číslům nalevo na kartách ovoce, které se jim podařilo sklidit. Odměnu dostanou i za svá políčka a jejich obsah. K tomu je třeba přičíst body za zvířecí odznaky sklizně (každý má hodnotu osm bodů!). Ten ze soupeřů, kdo má nejvyšší součet, může v tu chvíli slavit vítězství.

Harvest Island je tak trochu obyčejná karetní hra o sbírání sad. Hráči potřebují na svých políčkách pěstovat stejné plodiny, aby je pak mohli skórovat a získat tím i bonusový zvířecí žeton. Vzhledem k faktu, že samotné karty ovoce mají obvykle hodnoty nižší (třeba i tři nebo pět bodů), je osmibodová injekce velmi znát.

Ale díky tomu je hra také solidně soupeřivá, protože hráči si tyto žetony kradou. Každý žeton ovoce je pouze jeden, a ačkoliv se požadavky na jeho zisk zvyšují (posunem žetonu ovoce na stupnici), jeho majitelé se často mění.

harvest-island-12

Důležitý je fakt, že hra dává účastníkům na výběr z více karet a nemusí je lízat naslepo. Jenže někdy i tak musí hráč sáhnout po kartě z balíčku a odevzdat se náhodě. Ale když jsme řekli, že Harvest Island je obyčejná karetní hra, nebylo to myšleno čistě jako kritika. Současně to znamená i určité kvality, protože hra je to veskrze zábavná a zajímavá.

Zajímavý a originální je prvek počasí. Karty deště nebo slunce se postupně odhalují, jak jsou zamíchané do dobíracích hromádek ovoce. Kdykoliv se objeví pár protichůdných druhů, pak se navzájem vyruší. Ale jakmile se objeví třetí karta stejného druhu, na všechny hráče se snese pohroma. Samotná políčka jsou dvojstupňová a díky tomu je hra trochu zajímavější a umisťování karet je náročnější.

Partie jsou možná zbytečně dlouhé. Karet v balíčcích jeho hodně a než se jimi hráči prokoušou, tak to trvá. Podle počtu účastníků sice na začátku některé odložíte, ale i poté máte pocit, že hra by mohla být o krapet kratší. Jinak je samozřejmě lepší vyšší počet hráčů, kde více vynikne krutá konkurence o figurky zvířat a do poslední chvíle není jisté, kdo vyhraje.

harvest-island-14

Grafika této rhy je naprosto jedinečná a unikátní. Je to také jeden z důvodů, proč vás asi Harvest Island i přes svůj klasický průběh zaujme. Autoři šli velmi originálním směrem, který s sebou ale přináší jeden zásadní problém – karty a žetony nejsou tak dobře čitelné, především pak figurky zvířátek sloužících jako odměny za úspěšnou sklizeň.

Harvest Island je tedy nakonec velmi solidní hrou, která nabízí stabilní a dobrý zážitek. A to nejen pro ruce hráčů, ale i pro jejich oči. Ve hře je příjemná kombinace taktiky a náhody, ale nechybí ani pořádné soupeření. Harvest Island pobav, nenudí, ale asi vás nechytne úplně za srdce.

AutorChih-Fan Chen
IlustraceCinyee Chiu
VydavatelBig Fun Games (Board Game), GateOnGames, Jumbo, UBO CnC
Herní doba40
KategorieAnimals, Card Game
MechanismyHand Management, Set Collection
RodinaCountry: Taiwan, Food & Drink: Fruit, Occupation: Farmer, Theme: Weather
Alternativní názvy四季之森, 하베스트 아일랜드

Harvest Island nabídne hráčům šanci získávat semínka, sázet je na políčka, nechat je vyrůst hraním dalších karet a teprve jako sadu je posbírat. Tím se všichni snaží dosáhnout dostatečně velkých sad konkrétního ovoce a tím si pro sebe získat nejen tyto sklizené karty, ale k tomu také převzít kontrolu nad figurkou ovocného zvířete. Ačkoliv je partie trochu delší a někdy do ní může zasáhnout náhoda, celkově vzato je Harvest Island solidní karet hra. Ale stačí to v dnešní konkurenci?

+ originální grafika
+ efekty počasí
+ výrazné soupeření