Recenze: Hau Weg / Hammer Time – nadešel čas kladiva!

Trpaslíci jsou národ, který odjakživa preferuje kladiva. Jsou to nástroje, které když se dobře vyváží, tak jedním máchnutím dokáží rozdat parádní úder. Tomu neodolá žádný kámen nebo skála, takže každý správný trpaslík má jedno u pasu. No a pak jsou tu ti nejšikovnější dobývači, kteří dostanou obrovské kladivo na záda. Jeho váha je děsivá, ale nic jiného na překrásné barevné kameny neplatí.

Dunění proniká skálou opravdu hluboko, takže hráči budou muset v partii Hau Weg nejen sbírat diamanty, ale také dávat pozor na spícího draka. Autory této kladivy kované zábavy jsou Shaun Graham a Scott Huntington. Jejich výtvor vychází pod logem společnosti HABA. O ilustrace se postarala Natalie Behle.

Malá žlutá krabička je překvapivě vysoká, protože se dovnitř musí vejít kladívko. Ale ještě než ho budou moci hráči použít k tomu, k čemu je určeno, musí připravit jeskyni. Vezmou tedy z nitra krabice hebkou podložku a nalepí ji na spodní stranu boxu. Tím sice překryjí text o hře, ale vznikne tak elegantní herní plocha. Jakmile totiž dno otočí touto samolepkou vzhůru, mohou konečně začít připravovat partii.

Dno položí do středu a na jeho nalepený povrch vysypou všechny barevné drahokamy. Každý z hráčů si vezme svoji sadu čtyř karet vozíků a položí je před sebe tak, aby ten horní byl viditelný. Karty úkolů vytvoří hromádku po straně, ale i na ní musí být viditelná horní karta.

Hráči se střídají a předávají si kladivo. To si aktivní hráč vezme a začne klepat na libovolnou stěnu krabice tak dlouho, dokud nespadne na stůl z vyvýšené plochy alespoň jeden drahý kámen. V tu chvíli ihned přejde do druhé fáze svého tahu, ve které kameny, ležící nyní na stole, spočítá.

Kladivář by měl být opatrný a skromný. Maximální povolený počet kamenů je totiž osm. Pokud se udrží v těchto mezích, může si drahokamy ponechat. Pokud spadlo na stůl devět nebo více kamínků, tah okamžitě končí, diamanty se vrací zpět na plochu a aktivní hráč nic nezíská.

Než si kameny vezme pro sebe, nejdříve zkontroluje, jestli s jejich pomocí nemůže splnit aktuálně viditelnou kartu z hromádky úkolů. V případě, že ano, tuto kartu si vezme a otočí ji zadní stranou vzhůru. Tím se z ní stane průhledný žolík, který na sebe může vzít libovolnou barvu jen o chvíli později. Hráč totiž pokračuje k fázi plnění svého vozíku (a to i s kameny, které případně použil ke splnění úkolu). Drahokam lze položit pouze na volné políčko stejné barvy. Veškeré nepoužité kameny pak vrátí zpět na víko.

Zaplněný vagón udělá hráči radost, protože jej může odložit stranou a vrhnout se na kompletování další zakázky. Mohou k tomu přidat i kartu průhledného diamantu za splněný úkol. I kameny z dokončeného vozíku se vrací zpět do hry. Partie pokračuje tak dlouho, dokud jeden z účastníků nedokáže naplnit svůj čtvrtý a poslední vozík. Ostatní hráči mají ještě šanci zareagovat do konce aktuálního kola. Vítězem se stává jeden nebo více hráčů, kteří dokázali vagóny dokončit všechny.

Hau Weg je hra, ve které musíte mít pevnou a šikovnou ruku. Není totiž jednoduché sklepnout jen potřebný počet kamenů a ideálně ještě ty barvy, které potřebujete. Hráči mohou klepat opatrně nebo jednou jistou ranou, záleží pouze na nich. Sami si rozhodnou, kdy jim kameny stačí.

Skladba barev je ale důležitá hned ze dvou důvodů, protože splněné úkoly mohou potom plnění vozíků značně ulehčit. Hráči tak musí velmi dobře zvažovat, které barvy chtějí sklepnout a podle toho si vybrat, jakou stranu a růžek krabice s kladívkem zasáhnout.

Klepání je pro děti velká zábava a je to hlavní lákadlo i při opakování. Při tom hra zůstává velmi jednoduchá pravidly a nemá ani menší děti čím zaskočit. Jde prostě o to, aby si užily klepání a to vše v rámci pouze patnáctiminutové partie.

Zpracování je luxusní, což se ukazuje i na tom, že autor nenechá děti jen tak klepat na víko, ale přidá k němu hebkou podložku. Díky tomu se kamínky chovají opravdu předvídatelně a hra není tolik o náhodě, jako je především o šikovnosti.

Pokud byste měli pocit, že je vše až příliš jednoduché, máme pro vás dobrou zprávu. Hra pro mistry nabízí ještě další úroveň, protože na začátku každého kola si hodí kostkou a podle výsledné barvy puntíku se dozví, jaká překážka na něj čeká. Mohou to být zavřené oči při klepání nebo různé manipulace a změny s ohledem na výborně zpracované dřevěné kladivo.

Hau Weg je kouzelnou dětskou hrou, ve které je hlavním a jediným instrumentem zábavy dřevěné kladívko. Pokud tedy máte doma nějakého kutila, pak je volba jasná. Ale ani ostatní děti nezůstanou legrace ušetřeny, protože samotné sklepávání drahým kamínků je legrace pro všechny bez rozdílu koníčků. Salvy smíchu a pohodová zábava dává jasně najevo, že rodiče u téhle hry svoje vyžití nenajdou. Mohou si ale zahrát něco jiného, zatímco děti budou hrát Hau Weg.

Recenze: Museum Pictura