Recenze: Haven – bitva o kus ráje

haven-01

Jen na chvíli se ochránci bájného lesa oddali odpočinku a nehlídali své poddané. Moment stačil, aby nenechavé lidstvo vtrhlo do lesa a začalo si jej nárokovat za své. Její město, hladové sekery a dupající nohy začaly zasahovat do života všech bytostí, které se mezi stromy ukrývaly už řadu staletí. Už byly zahájeny všechny přípravy k probuzení strážců, ale jejich spánek je tvrdý a bude to chvíli trvat. Do té doby se musí obyvatelé lesa sami ubránit.

Právě do takového lesa, na jehož kraji stojí město, zavítají dva hráči v deskové hře Haven. Jedná se o novinku našeho oblíbeného vydavatelství Red Raven Games. Tuto novou krabici vytvořil designér Alf Seegert a nezaměnitelné ilustrace připravil Ryan Laukat. Hra vyšla v roce 2018 a ihned naskočila do vlaku společnosti Esdevium Games, aby se dostala co nejrychleji ke všem hráčům.

Veškerá zábava se ukývá v zelené krabičce, na jejímž víku najdou hráči pohled do lesa, který tu hraje hlavní roli. Oba protivníci si mezi sebe položí herní plán a současně také určí, kdo si na sebe vezme kterou ze dvou dostupných rolí – jeden bude hrát za les a druhý za město. Na něm je vidět let protkaný řadou cest a na každém křížení se nachází zarostlé svatyně. Na tři z nich na úvod hráči připraví kartonové figurky elementálů. Poblíž mapy připraví také nabídku čtyř karet vítězných bodů tří druhů žetonů učení (lore) a vytvoří tím předěl, ke kterému budou hráči pokládat své karty v průběhu partie.

haven-07

Hráči si poté rozeberou komponenty náležící jejich národu a položí si před sebe na tři určená místa na plánu balíčky karet (hledači, oběti a učení). Do ruky dostanou startovní sadu karet právě těchto typů, získají také žetony svatyní (shrine) a deset žetonů útočišť (haven).

Oba soupeři se v partii střídají na tahu, který se skládá z pěti fází. Všechno to začíná šancí zahrát až dvě karty hledačů (seeker) do jednoho ze tří dostupných sloupců elementů – listí, voda a kámen. Přikládat je možné nejen kartu z ruky, ale také z dobíracího balíčku. Ale zatímco ta z ruky se hraje tajně obrázkem dolů, posila ze společné zásoby je odhalena ihned všem. Stejně tak může ale hráč v první fázi svého tahu jednoho již vyloženého hledače na své straně odstranit.

Následně si hráč může dobrat dvě karty ze svých třech dobíracích hromádek a to v libovolné kombinaci. Dostanou se jim tak do ruky nejen hledači, ale také oběti a učení. Ty jsou naopak umisťované později v tahu a tím, že hráči umístí oběť na svoji stranu do jednoho ze sloupců, lákají k němu jednoho z elementálů.

haven-03

Právě počet obětin hraje roli při rozhodování, jestli je sloupec už připraven k vyhodnocení. V takové situaci obvykle bude na stole ležet od hráčů řada karet, ale také právě alespoň tři karty obětí. V tu chvíli ihned partie přechází do bojové části. Oba protivníci odhalí identitu svých vyložených karet a nikdy by neměli přesáhnout hodnotou kartu požadovanou na horním žetonu učení ve vyhodnocovaném sloupci.

Následuje přímý souboj mezi městem a lesem a to porovnáním symbolů šípů a mečů na kartách hledačů. Vítěz dostane šanci za odměnu umístit svoji svatyni na křižovatku, kde se právě nachází elementál daného typu. Poražený naopak dostane šanci přesunout postavičku vody, kamene nebo listí na libovolnou jinou volnou křižovatku na mapě.

Svatyně na cestách ovlivňují převahu hráčů nad jednotlivými částmi lesa, na které cesty celou mapu rozdělují. Ty se jmenují útočiště, a pokud někdo položením nového žetonu získá převahu svatyň obklopujících některou ze zelených oblastí, může si ji přivlastnit žetonem svojí barvy.

haven-10

Vyhodnocení samotného učení ale není pouze o síle. Komu se podaří získat vyšší součet v mezích povolených elementálem, ten pro sebe ukořistí samotný žeton v řadě. Tím je odhalen nový žeton v hromádce.

Na konci tahu nesmí hráč držet v ruce více než sedm karet. Partie končí ve chvíli, kdy si hráči rozdělí všechny žetony učení jednoho typu. Hráči dostanou vítězné body za element, ve mkteré mají nejvyšší sumu nastřádaných žetonů. Hráč, který dokázal na svoji stranu přetáhnout nejvíce útočišť, nyní přiláká k sobě strážce lesa. Ke svému bodovému skóre si pak oba soupeři přičtou také počty žetonů učení a umístěných svatyň. Ten z dvojice, kdo má vyšší celkovou sumu, se stává vítězem duelu.

Haven nabízí mystický duel, ve kterém hráči poměří svoje síly. Uvnitř je to sice nenápadná hra o převaze, ale všechno to je chytře zakryté pod propojení karet a mapy. Hráči budují svá teritoria a musí se vyrovnat i s nabídkou karet, které mají zrovna v ruce.

haven-14

Dobírání karet musí hráči uzpůsobovat svojí situaci. Každý druh má svoje využití a je pouze na hráčích, jaký poměr karet si budou v ruce udržovat. Sami určují, ze které hromádky si doberou, ale náhoda k tomu má také co říct. Obsah balíčku je totiž náhodně zamíchaný. Jenže karty jsou vykládané tajně, takže hráči mohou kromě reálně pokládaných čísel také blafovat.

Na první pohled to vypadá jako souboj dvou protivníků o několik kořistí uprostřed, jako v klasické hře Skol ty skoty (Schotten Totten). Jenže vítězství na této frontě pouze znamená šanci ovlivnit situaci na mapě a konečně získat vládu nad kouskem lesa. Téma je překvapivě vhodné a velmi dobře popsané i napříč jednotlivými prvky pravidel. Je dobře, že to měl autor v hlavě už dopředu srovnané.

Volání elementálů je zábava. Hráči jejich vysíláním musí už dopředu plánovat, o který žeton učení se budou ucházet příště. Tahle dvoufázovost má za následek opravdu zajímavou náplň partie, ve které oba protivníci neustále musí promýšlet svoje další akce. A to přesto, že samotné fáze tahu jsou pevně dané, na hráči jsou jen samotné volby.

haven-18

Duel je přesně to, jak by tahle hra měla být hraná. Oba protivníci se neustále přetahují o mapu i žetony. Při tom ale netrvá souboj nějak zbytečně dlouho. Všechna teritoria budou rozdělena během půl hodinky, což je naprosto odpovídající náročnosti této hry.

Herní průběh není úplně intuitivní. I samotná pravidla vám nepřejdou do krve po přečtení, ale potřebujete si všechno rozložit, vyzkoušet a teprve po několika kolech je všechno usazené tak, jak by mělo být. Při tom samotná hra je opravdu jednoduchá a jejím velkým plusem je také opravdu nízká cenovka.

O to víc překvapí krásné zpracování, kterému vévodí nádherné pohádkové ilustrace. Není to ale taková ta typická pohádka, ale blíží se zlehka k japonskému stylu. Cenu zbytečně nezvyšují miniatury, ale místo toho jsou zde kvalitní kartonové součástky a pěkné dřevěné žetony.

haven-17

Haven je hra, ve které se spojuje spousta drobností a dohromady vytváří opravdu podařenou deskovou hru pro dva soupeře. Zábava je na pomezí taktiky, plánování a náhody, přesně tak akorát, aby potěšila všechny. Volby v partii nejsou jednoduché a cesta k vysokému bodovému zisku není jistá. Co ale je jisté, je skutečnost, že Haven je super malá zábavná hra.

AutorAlf Seegert
IlustraceRyan Laukat
VydavatelRed Raven Games
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 2
KategorieAnimals, Card Game, Environmental, Fantasy, Fighting, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Enclosure, Hand Management, Push Your Luck, Set Collection
RozšířeníHaven: Ancient Relics, The Red Raven Fan Box #1
RodinaDigital Implementations: Tabletopia, Players: Two-Player Only Games, Theme: Nature

Recenze: Haven – bitva o kus ráje
Haven je hra, která už svojí grafikou přiláká řadu zájemců. Naštěstí ani hratelnost je neodradí, protože kombinuje boj o územní převahu s tajným přikládáním karet v aukci a bojem. Žádný detail v partii nepůsobí navíc, jen chvilku trvá, než je všechny poznáte. Pravidla totiž nejsou nejlépe uspořádané. Haven je duelovka a jako taková si zaslouží velkou pochvalu, kterou už pouze korunují krásné ilustrace.

+ parádní zpracování a ilustrace
+ dvě vrstvy taktiky
+ skvělé propojení detailů